13. 12. 2004
Znovu o monitoru ministerstva vnitraNedostatečný výběrPolemika s vyjádřením Marie Masaříkové, ředitelky odboru tisku a PR Ministerstva vnitra ČR "Monitor tisku Ministerstva vnitra necenzurujeme" Vážená paní Masaříková, z celého internetu monitorujete jen dva e-ziny a jeden blog. Tak tedy ano, mám silný dojem, že tento výběr je velmi nedostatečný. Z Vašeho dopisu mám dokonce dojem, že reprezentativní výběr informačních zdrojů nepovažujete za práci, která by měla nějakou hodnotu. A to je špatná zpráva pro odběratele Monitoru MV. (Marně uvažuji, jak se česky řekne impact factor). |
Polovičatá informace, povrchní informace nebo třeba skrytá reklama, to vše lze chápat jako pseudoinformace. Slovem pseudoinformace bych dokonce mohl označit většinu článků, které sledujete v českých denících. Zkusím vysvětlit. Jistě znáte a rozlišujete publicistické příspěvky, jako je zpráva, oznámení, úvodník, komentář, glosa, recenze, kritika, referát, reportáž, fejeton, sloupek nebo interview. Z nich pouze zpráva a oznámení by měly obsahovat čisté informace a žádný názor nebo skrytý zájem. Kolik takových zpráv je však v českých novinách? Jako šafránu. Místo slova "schválené" mělo být "vybrané", děkuji že jste mne opravila. Pokud někdo vybírá články o firmě, od které dostává plat, jistě nelze hovořit o nezávislosti, ale lze uvažovat o autocenzuře - věc osobní odvahy. Snad každý, včetně mne, by si v té souvislosti vzpomněl na nějaký kompromis, takže nemám právo soudit. To ale nic nemění na skutečnosti, že když "objektivní informace" připravuje vlastní oddělení PR, jde o přístup, který je z principu špatný. K Vašemu termínu "vybájená tajemství" také jen stručně: Až bude výsledek Vaší práce zveřejněn, pozbude tato diskuse smysl. Doufám, že jsem přispěl k tomu, aby se tento čas přiblížil. |