12. 11. 2004
Bezpečnostní věda - důsledek vývoje civilizacereferát připravený pro konferenci European Police Science and Research Conference 2004, 9.-12.11. 2004, Praha
Paradigma. V počátcích vývoje nové vědní disciplíny (Kuhn, T.S. Struktura vědeckých revolucí, Praha.1997) je rozlišováno předparadigmatické období. I po ustálení a přijetí paradigmatu většinou vědecké komunity je paradigma permanentně "testováno" v konfrontaci s novými vědeckými poznatky, s poznatky vznikajícími na hrotu střetu praxe a teorie a s vědeckým pohybem vyplývajícím z imanentního rozvoje zainteresovaných vědních disciplín. V permanentní konfrontaci obhajuje vědecké paradigma s poznatky postavenými na paradigmatu svou oprávněnost a validitu. Toto permanentní testování vládnoucího paradigmatu odlišuje vědu od ideologie a náboženství. |
Domnívám se, že vědecká reflexe bezpečnostní problematiky se stále ještě nachází v předparadigmatickém období. V minulém období vědecké komunity zabývající se jednak otázkami bezpečnosti, jednak působící v návaznosti na činnost policie, vedly diskuse na téma zda konstituující se vědecká disciplína má být bezpečnostní vědou či policejní vědou (vědami) a převážil názor preferující policejní vědu. Ve vědě je však legitimní opětovné kladení otázek, které jakoby již byly v minulosti zodpovězeny. Já si proto dovolím svůj příspěvek věnovat argumentaci názoru, proč ve srovnání s policejní vědou považuji bezpečnostní vědu za relevantnější rámec pro budování teorie, která by vytvořila: 1. gnozeologický nástroj k reflexi bezpečnostních rizik, 2. nástroj k vytváření koncepcí na úseku bezpečnosti, 3. byla schopna implantovat moderní poznatky a moderní metodologii relevantních vědních disciplín, 4. stala se logickou součástí struktury věd o společnosti a planetární civilizaci Vymezení předmětu vědy-výsek reality, problémKaždá vědní disciplína je definována svým předmětem. Předmět vědních disciplín se liší různým výsekem reality (fyzikální, biologická, sociální, psychická), obecností, abstraktností (filozofie, mineralogie), časem (historie, archeologie, prognostika), dichotomií struktury a procesu (vzdělávání, výchova; rodina). Vývoj vědních disciplín a nárůst poznatků a nové metodologické postupy vedou k novým disciplínám, nové vědní disciplíny vznikají také na hranicích mezi různými vědními disciplínami (hraniční disciplíny) anebo nová vědní disciplína začne "krystalizovat" kolem určitého problému, který vyhraněně nespadá do žádné vědní disciplíny. K tomuto zárodečnému "bodu krystalizace" vedou dvě cesty, jednou je imanentní vývoj jedné či více disciplín, které dospějí k tomuto bodu, druhou cestou vychází z řešení problému, který vyplyne z praxe, z vývoje společnosti. Úvahy o bezpečnosti a z toho plynoucí praktická opatření a jednání jsou součástí lidské historie od ranných počátků lidstva. Tyto úvahy vždy korespondovaly s dosaženou technologickou a materiální úrovní a s úrovní poznání. Úroveň bezpečnostní reflexe jinými slovy odpovídala svou úrovní společnosti jako celku. Ve společnosti s chladnými zbraněmi bezpečnostní reflexe odpovídala tomuto stavu. Vývoj civilizace však znamenal postupné propojování dříve samostatných sociokulturních entit, vývoj jednotlivých dimenzí a segmentů společnosti, které se vzájemné ovlivňují, nárůst diferenciace a obrovský nárůst informačních toků a komunikačních kanálů. Nesmírná komplexita planetární civilizace i jednotlivých společenských systémů a přesouvání do virtuální reality posouvá úvahy o bezpečnosti zcela jinam. Co je větším rizikem pro dnešní společnost "kopí", kulomet či "počítačový vir"? Vývoj společnosti vede úvahy o bezpečnosti od materiálně-mechanické roviny skutečnosti do roviny vztahů subsystémů a skrytých-potenciálních a latentních dimenzí reality a do roviny informačních systémů. Dosažený reálný stav společnosti a civilizace si vynucuje, a úroveň relevantních disciplín umožňuje, budování bezpečnostní vědy jako vědy pracující s riziky civilizačního vývoje v celé jeho vertikální a horizontální struktuře. Budování bezpečnostní vědy je podle mého názoru nezbytnou reakcí na vývoj lidské civilizace a moderní společnosti. Samotný vývoj lidské civilizace a moderní společnosti dospěl do situace, kdy v sobě imanentně obsahuje výrazná rizika své další existence a ve své reprodukci roztáčí spirálu svého ohrožení. Planetarizace civilizace a globalizace jejích subsystémů dospěla do takového stadia, že zabývat se pouze bezpečností některých segmentů či rovin civilizace a moderní společnosti je nedostatečné. Vývoj dozrál k holistickému či celostnímu chápání bezpečnostního faktoru. Existence určité entity vyplývá z existence jsoucna jako takového a entity vyššího řádu, jehož je součástí. Existence galaxie je podmíněna existencí vesmíru, existence sluneční soustavy je dána existencí galaxie atd. Civilizace dospívá do stadia vývoje, kdy planetární civilizace se stává prvotní existenční rovinou pro jednotlivou moderní společnosti. Teprve na základě existující planetární civilizace se bude rozvíjet a reprodukovat jednotlivá společnost. Základní rovinou její existence bude fungující planetární civilizace a proto bezpečnost společnosti je odvislá od planetární civilizační bezpečnosti. Definice bezpečnostní vědyBezpečnostní věda se zabývá ohrožením a riziky pro existenci systému a naplňování jeho funkcí. Bezpečnostní věda rozpracovává obecnou teorii bezpečnosti systému, analyticky vyhledává rizika a zpracovává koncepce odstraňující či snižující bezpečnostní rizika systému. Definovaným systémem může být lidská civilizace, stát atd. Bezpečnost systému není identická s bezpečností jednotlivých prvků, které ho tvoří. Předmět, systém-prvekBezpečnost systému není úhrnem bezpečnosti jednotlivých prvků, které ho tvoří. Bezpečnost české společnosti není součtem bezpečnosti jejích občanů. Pro vysvětlení si vezměme příklad predátora např. vlka ve vztahu ke společenství srnčí zvěře či lva ve vztahu ke společenství antilop. Zatímco pro jedince tvořící stádo je predátor jednoznačným existenčním ohrožením, pro celé společenství je predátor funkční z hlediska např. genetické selekce anebo jen likvidace starých a nemocných jedinců. Proč bezpečnostní věda a co způsobuje naléhavost jejího budování
V současnosti je proklamována dichotomie demokracie -- totalita, přičemž v realitě se jedná spíše o kontinuum, kdy v parlamentní demokracii můžeme nacházet totalitní prvky a naopak. Zvláště technologický vývoj otevírá rizika zdeformování demokratického systému ve směru Orwellovy románové vize "1984". Neuvěřitelným způsobem se zmnožují možnosti elektronické a další kontroly občana a tím také jeho přímé i manipulativní ovládání. V současnosti jsme svědky procesu snižování relevance tradičního systému parlamentní demokracie. Reálná demokracie je nahrazována proklamativní demokracií. Na jedné straně se zvyšuje význam obsahově vyprázdněných rituálů politického života, které proměňují politiku v náboženství moderní společnosti, na druhé straně realizace faktické politické moci probíhá ve stále užších grémiích. Odcizování občana politickému procesu prohlubují i moderní civilizačními procesy jako je globalizace a evropská integrace, které přesouvají politické rozhodování do ekonomických nadnárodních struktur a do evropského byrokratického centra. Česká společnost díky specifikám svého historického vývoje připomíná jakousi politickou laboratoř. Některé procesy jsou v ní zřetelnější a probíhají rychleji. V listopadu 1989, "lid vstoupil" do dějin, aby jednak odstranil mechanizmy politické moci předlistopadové společnosti, tzv. reálného socializmu, ale pod povrchem reflektovaného dění probíhal protest nejen vůči specifické moci "socialistické nomenklatury", ale i obecně proti mechanizmům občanovi odcizeného politického procesu. Po převzetí moci a ustavení nové politické elity se však obecný problém moderní společnosti - odcizení politického procesu občanovi postupně stále více vyjevoval. Tak, jak docházelo k reflexi tohoto procesu, tak také docházelo k deziluzi občana a společnosti. Strukturace politického prostoru na základě mandátu občana a jeho delegování je nahrazována strukturací na základě zájmů ekonomických subjektů, a z jejich potřeb zvitalizovaných "PR" (public relation) a lobbyistických aktivit a médii konstruované mediální reality, s přesahy do organizovaného zločinu. Krize odpovědnosti vůči společnosti a občanovi u politické elity je komplementárně doplňován krizí důvěry občana v politické strany a v politika jako institut. Mizí subjekt veřejného a společenského zájmu a nastává krize veřejné a společenské sféry. Moc a rozhodování se realizují prostřednictvím peněz a mediální manipulace. Ve vyspělých demokraciích se stále více ztrácí důvěra v politický establishment, zvláště u mladé generace. Stávající podoba politického systému se tak přesouvá k destabilizujícím faktorům. Spolu s dalšími faktory to přispívá k nejistotě a všeobecně je přijímána myšlenka krize civilizace. Krize vyplývající z absence "vize", je tak doplňována krizí norem, hodnot a sociálních mechanizmů.
Socioekonomický gradient koreluje se sociální soudružností (kohezí), kterou můžeme považovat za významný systémový bezpečnostní faktor společnosti. S rostoucím socioekonomickým gradientem lze očekávat snižování sociální soudružnosti (koheze). Bezpečnostní rizika ve vztahu ke struktuře, funkcím a existenci systému můžeme nacházet v několika dimenzích. Na ose potenciální-reálně působící: potenciální, latentní, reálné. Podle charakteru reality: kosmické, fyzikální,chemické, biologické, ekologické, sociální. Dále podle statického ohrožení (stávající struktury systému) či dynamického ( ohrožení vývoje systému). Bezpečnostní věda či policejní vědyBezpečnostní vědu považuji za vhodnější konceptuální rámec pro teorii i praxi bezpečnostní problematiky než policejní vědy z následujících důvodů:
Význam poznání a teorie pro bezpečnostPři zajišťování bezpečnosti jsou možně různé přístupy. Z hlediska bezpečnosti systému je nejdůležitější reflexe bezpečnostního tématu v bezpečnostní teorii, která umožňuje adekvátní reakce v rozpracování bezpečnostních koncepcí a prakticko politických opatření. Bez této teorie jsou finanční prostředky a lidské zdroje vynakládány neefektivně. Pochybnosti o úrovni teoretické reflexe bezpečnostní problematiky v současném světě vyvolávají takové indikátory jako bylo předložení Radě bezpečnosti v souvislosti se situací v Iráku materiálu Velkou Británií, jehož podstatná část byla studentská práce či skutečnost, že po nenalezení zbraní hromadného ničení v Iráku se ukázalo, že organizace (CIA) s rozpočtem desítek miliard dolarů a s počtem pracovníků několika desítek tisíc naletěla na falešné informace iráckého emigranta. (V pondělí 8. února 2003 zveřejnila britská vláda svou novou zprávu o Iráku, kterou pochválil v OSN i americký ministr zahraničních věcí Colin Powell. Koncem týdne však vyšlo najevo, že tato devatenáctistránková zpráva vznikla zkopírováním částí tří různých dokumentů, autorem jednoho z nich je student. In.Britská vláda opsala svou aktuální zprávu o Iráku ze studentské práce http:www.blisty.cz/art/12793.html) Při absenci skutečné bezpečnostní teorie, založené na solidních teoreticko metodologických základech, je nebezpečí nahodilého, ad hoc rozhodování, na základě chybných informací. Riziko chybných či přímo katastrofálních rozhodnutí tím samozřejmě narůstá. Závěry
|