12. 8. 2004
Čirá naivitaPořádat oficiální Czechtek nelzeO Czechtek 2004 bylo napsáno již tolik, že jen stěží lze dodat něco zásadního. Mám jen drobnou poznámku k Janu Čulíkovi, který napsal, že by se podobné akce mohly konat legálně, třeba na území bývalých vojenských cvičišť. On vůbec z komentářů různých publicistů vzniká dojem, že Czechtek je jedinou taneční party pod širým nebem a že jinak to snad ani dělat nejde. Ve skutečnosti je podobných akcí celá řada, byť se konají v nepoměrně skromnějším měřítku. Tyto akce jsou zcela legální, mají své pořadatele a daná pravidla. To, co představuje pro návštěvníky Czechtek "vyšší hodnotu", je mohutnost celé akce a hlavně její spiklenecký charakter. |
Pro organizátory této akce by nebyl vůbec žádný problém najít odlehlé místo, kde by si za malý peníz pronajali přiměřený prostor, a dokonce si dovedu představit, že kdyby si dali skutečně práci, mohli by najít majitele, který by jim poskytl svůj pozemek třeba jen za úklid či za menší brigádu, případně jinou obecně prospěšnou činnost. Problém je, že pro nemalou část návštěvníků Czechtek párty by podobná brigáda působila asi jako moje výzva čtenářům Britských listů, aby po vzoru dávných táboritů naházeli svůj majetek do společné kádě a vytvořili lidovou komunu. Nevěřím ani tomu, že by byl velký problém zajistit dodržování hygieny a základních pravidel pro průběh akce. Každé srovnání pokulhává, ale trochu to připomíná dění okolo sprejerů, kteří nám ve městech "vylepšují" fasády budov a dopravní prostředky. Najdou se jistě tací, kteří v jejich činnosti spatřují zajímavý výtvarný projev (vesměs jsou to ti, kterým ony fasády nepatří). Jiní ve sprejerech vidí vandaly. Rozumně uvažující městská zastupitelstva pak vyčleňují betonové plochy, na kterých se mohou sprejeři vyřádit, případně jim dokonce nabízí za úplatu výzdobu ploch, kam se podobné výtvory hodí. A skutečně se najdou tací, kteří podobné nabídky využijí a jsou spokojeni. Problém je, že 90% sprejerů se na podobné nápady dívá asi jako na možnost uspořádat plavecké závody ve vaně a má z nich požitek asi jako z líbání přes plexisklo. To hlavní je pro ně destrukce a provokování okolí. Podobně pro návštěvníky Czechtek, přinejmenším pro podstatnou část z nich, je důležitý celý rituál zasvěcování do příprav akce a absence jakékoli autority. Nekomerční charakter akce pro mě znamená, že organizátoři prostě nebudou na kulturní akci vydělávat, ale považuji za logické, že by si návštěvníci měli zaplatit náklady nutné k uspořádání oné akce. Dodržení hygieny a následný úklid si prostě nějaké náklady musí vyžádat. Nemluvě o pronájmu pozemku. To, že se část návštěvníků vrátila na "místo činu" a podílela se na úklidu, osobně považuji přinejmenším částečně za projev "pozdní ušlechtilosti na vnější efekt". Dokázali přece, že jsou lepší než ti, co je vyhnali. Úklidu se zúčastnil jen nepatrný zlomek diváků a nejsem si jistý, jaký byl výsledný efekt. Při tak velkém počtu návštěvníků a délce akce muselo jít řádově o tuny odpadu. Už vůbec si nejsem jistý tím, jak by úklid probíhal, kdyby akce skončila bez problémů. Mám známého, který se na pořádání několika tanečních párty pod čirým nebem podílel a vyjadřoval značné rozčarování, když návštěvníci odjeli s pocitem, že to bylo "dóst dobrý" a on musel uklízet ten chaos a odstraňovat škody. Takže konstatuji, že pokud by někdo chtěl konat oficiální Czechtek 2005, je pravděpodobné, že by měl výrazně menší ohlas a že by nejspíš vznikl ilegální "trucpodnik". |