29. 7. 2004
AUTOMOBILISMUSSvoboda chovat se jako debilMotto: Přes sedm hodin včera blokovala dálnici D 1 ve směru na Brno řetězová havárie deseti aut, která se stala u Střechova na Benešovsku. Nehoda se stala odpoledne v úseku před částečnou dopravní uzavírkou. Tady do sebe postupně narazily dva nákladní a osm osobních automobilů. Při kolizi bylo zraněno šest lidí, z toho čtyři těžce. Jednu ženu převezl vrtulník do nemocnice v Praze-Motole. Provoz byl obnoven až v pozdních nočních hodinách. Česká televize, 27.7. 2004
Každý rok ta čísla klesají a každý rok jsou vítána jako triumf. Británie má nyní nejbezpečnější provoz na silnicích v Evropě. Jen 3508 lidí bylo loni usmrceno na britských silnicích a jen 171 z nich byly děti. Jen 33 707 osob bylo vážně zraněno, napsal v úterý v deníku Guardian George Monbiot a pokračoval: Budu opakovat známá srovnání. Lidé, kteří zahynou každoročně na britských silnicích, byl zaplnili 30 komerčních letadel. Od roku 1945 zahynulo na britských silnicích více lidí, než kolik britských vojáků přišlo o život za druhé světové války. Od března 2003 zahynulo v Iráku 61 britských vojáků. Na britských silnicích zahyne tolik osob každý týden. Každý sedmnáctý Brit zemře nebo bude vážně zraněn v automobilu. V ČR je na počet obyvatel ještě podstatně větší úmrtnost na silnicích než v Británii. Situaci však lze napravit. Pro tento v podstatě technologický problém existuje technologické řešení. |
V minulých dnech zveřejnila britská vláda plán na to, jak odstranit zácpy na britských silnicích. Do deseti let bude vybaven každý automobil komunikačním boxem. Prostřednictví globálního pozičního satelitu bude box vysílat signály přístrojům na vybírání silničních poplatků ohledně toho, kde se automobil nachází a jak daleko jede. Automobilisté pak budou platit podle využívání silnic. Ministerstvo dopravy doufá, že tím, že bude účtovat tím vyšší poplatky, čím vyšší bude na silnici provoz, odradí automobilisty od toho, aby vyvolávali zácpy. Tentýž systém by však podle Monbiota mohl být použit k tomu, aby snížil počet smrtelných nehod na silnicích až o šedesát procent. Komunikační box bude obsahovat digitální mapu silniční sítě. Tu lze proměnit v bezpečnostní silniční nástroj, pokud by se do mapy dodala místní silniční omezení rychlostí. Jakmile box zjistí, že došlo na silnici k snížení rychlostního limitu, bude varovat řidiče, zablokuje v automobilu plyn a použije brzdy. Místní čidla budou schopna sdělit digitální mapě, zda je v dané lokalitě špatné počasí a přizpůsobit rychlost vozidla stavu vozovky. Tento systém vyzkoušel Institut dopravy na Leeds University. Pokud by byl tento systém zaveden povinně a řidič by ho v automobilu nemohl vypnout, vedl by k snížení vážných silničních nehod o 48 procent a úmrtí na silnicích o 59 procent. Osoba, do níž narazí automobil rychlostí 56 km/h, zemře dvakrát pravděpodobněji, než osoba, do níž automobil narazí rychlostí 48 km/h. Podrobnosti v angličtině ZDE |