15. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 4. 2004

Zmatený výklad

K článku Patří ČR opravdu k zemím EU s nejnižším počtem vysokoškolsky vzdělaných občanů? ZDE Je to krásně zmatený výklad o jiném problému než je v titulku, míní Jiří Vojtěch:

Jistě - podíl středoškolsky vzdělaných lidí je v ČR jeden z největších,

u vysokoškolsky vzdělaných je rozdíl v údajích různých zemí, ale právě ISCED to dovoluje rozlišit,

je skutečností, že i při porovnávání podílu magistersky vzdělaných (ISCED 5a) nedopadáme nejlépe, spíše špatně.

A vývoj zatím stále nepřináší zlepšení, rostou počty žáků vstupujících do vysoškolského vzdělávání, ale počty absolventů rostou mnohem pomaleji.

Ale článek vytváří dojem (pouze dojem, číselné doložení tam není), že je u nás vše v pořádku.

Ovšem není.

A tak nevím, proč ten pokřik, jak jsou naši experti nevědoucí,

a proč místo povídání o tom, jak vypadá u nás středoškolské vzdělání a popisu ISCED, (nepříliš přesného - např. "Terciární úroveň vzdělávání poskytovaná vysokoškolskými (5A) i nevysokoškolskými (5B) institucemi" - je nesprávným rozlišením, programy nejsou rozlišovány podle institucí, které je poskytují, je to obráceně, tj. ne každá instituce může poskytovat program 5A)

tam není analýzy podílů vysokoškolsky vzdělaných - v rozlišení ISCED 5a a 5b,

a je trapné napadání ČSÚ, že nezná ISCED, když v každé čtvrtletní publikaci výsledky v členění dle ISCED jsou.

Alespoň, kdyby autorka napsala, že v publikacích VŠPS nejsou odlišeny úrovně 5a a 5b, ze to ji vadí. Ve sběru dat totiž odlišeny jsou. Ale spíše to vypadá tak, že autorka nezná VŠPS, zato do něj buší.

Tak nevím, kdo se expertem jen cítí.

A ze závěru ani z článku není bohužel ani jasné, co nemáme ze zahraničí kopírovat.

A to by novinář měl umět napsat jasně, když chce tento názor vyjádřit.

Jiří Vojtěch

Shora uvedené názory jsou mé osobní a nejsou vyjádřením NÚOV.

Ing. Jiří Vojtěch
vedoucí oddělení analýz trhu práce
Národní ústav odborného vzdělávání
Weilova 6
102 00 Praha 10

                 
Obsah vydání       15. 4. 2004
15. 4. 2004 Paměť národa Bohumil  Kartous
15. 4. 2004 Jaký obraz Srbska kreslí týdeník Respekt Srdjan  Prtina
15. 4. 2004 Soudci a psi jezdí zadarmo Radek  Mokrý
15. 4. 2004 Článek Radka Mokrého o soudcích je věcně nesprávný
15. 4. 2004 Společnosti ČSA: Cestující nemusí být "odborník" Jan  Čulík
15. 4. 2004 Bush schválil "historický" Šaronův plán
15. 4. 2004 Bush kupuje židovské hlasy Tomáš  Gawron
15. 4. 2004 Bush jako "oživující prostředek pro americkou mládež"
15. 4. 2004 Terry Jones z Monty Pythonů: Tony (Blair) se opravdu musí snažit víc
15. 4. 2004 Prezidentova velezrada podle § 96 Zdeněk  Bárta
15. 4. 2004 Mluvčí ČSA: Letadla ČSA patří k nejbezpečnějším na světě
15. 4. 2004 Skandální chování Sněmovny Petr  Jánský
15. 4. 2004 Přátelství s ďáblem je někdy správné, jestliže účel světí prostředky Miloš  Kaláb
15. 4. 2004 Média bulvární a média seriózní Petr  Švec
15. 4. 2004 Zmatený výklad
14. 4. 2004 Daniel Cohn-Bendit: Předsednictvo českých Zelených potlačuje demokratickou diskusi
14. 4. 2004 Petr Uhl: Věřím v pád patočkovského sektářství
14. 4. 2004 Milana Horáčka můžeme i vyloučit!
14. 4. 2004 Bush: "Zůstaneme pevní"
14. 4. 2004 A znovu: Jsou mobilní telefony hrozbou lidskému zdraví?
14. 4. 2004 Problém, který zmizel Jan  Hanuš
14. 4. 2004 Televize BBC: Špatné zprávy pro prezidenta Bushe z Iráku
14. 4. 2004 Irácké otazníky Oskar  Krejčí
13. 4. 2004 "Dej mi čouda" - o rozpadu muslimských hodnot
7. 4. 2004 Chcete učit češtině na Glasgow University?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004

Školství RSS 2.0      Historie >
15. 4. 2004 Zmatený výklad   
14. 4. 2004 Opravník obecně oblíbených omylů Vladimíra Al-Maliki Levá
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? Miloš  Dokulil
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr Jedlička
25. 3. 2004 Jak přimět studenty k (inter)aktivitě Jan  Čulík
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
22. 3. 2004 Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004   
19. 3. 2004 Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? Lukáš  Rychlík
10. 3. 2004 Zákon není kadidlo Ondřej  Hausenblas
9. 3. 2004 Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta   
12. 2. 2004 O tragické situaci českého školství? Miroslav  Rafaj
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
6. 2. 2004 Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí Simone  Radačičová