15. 4. 2004
Zmatený výklad
K článku Patří ČR opravdu k zemím EU s nejnižším počtem vysokoškolsky vzdělaných občanů? ZDE Je to krásně zmatený výklad o jiném problému než je v titulku, míní Jiří Vojtěch: |
Jistě - podíl středoškolsky vzdělaných lidí je v ČR jeden z největších, u vysokoškolsky vzdělaných je rozdíl v údajích různých zemí, ale právě ISCED to dovoluje rozlišit, je skutečností, že i při porovnávání podílu magistersky vzdělaných (ISCED 5a) nedopadáme nejlépe, spíše špatně. A vývoj zatím stále nepřináší zlepšení, rostou počty žáků vstupujících do vysoškolského vzdělávání, ale počty absolventů rostou mnohem pomaleji. Ale článek vytváří dojem (pouze dojem, číselné doložení tam není), že je u nás vše v pořádku. Ovšem není. A tak nevím, proč ten pokřik, jak jsou naši experti nevědoucí, a proč místo povídání o tom, jak vypadá u nás středoškolské vzdělání a popisu ISCED, (nepříliš přesného - např. "Terciární úroveň vzdělávání poskytovaná vysokoškolskými (5A) i nevysokoškolskými (5B) institucemi" - je nesprávným rozlišením, programy nejsou rozlišovány podle institucí, které je poskytují, je to obráceně, tj. ne každá instituce může poskytovat program 5A) tam není analýzy podílů vysokoškolsky vzdělaných - v rozlišení ISCED 5a a 5b, a je trapné napadání ČSÚ, že nezná ISCED, když v každé čtvrtletní publikaci výsledky v členění dle ISCED jsou. Alespoň, kdyby autorka napsala, že v publikacích VŠPS nejsou odlišeny úrovně 5a a 5b, ze to ji vadí. Ve sběru dat totiž odlišeny jsou. Ale spíše to vypadá tak, že autorka nezná VŠPS, zato do něj buší. Tak nevím, kdo se expertem jen cítí. A ze závěru ani z článku není bohužel ani jasné, co nemáme ze zahraničí kopírovat. A to by novinář měl umět napsat jasně, když chce tento názor vyjádřit. Jiří Vojtěch
Shora uvedené názory jsou mé osobní a nejsou vyjádřením NÚOV.
|
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 4. 2004 | Zmatený výklad | ||
14. 4. 2004 | Opravník obecně oblíbených omylů | Vladimíra Al-Maliki Levá | |
2. 4. 2004 | Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... | Hynek Hanke | |
2. 4. 2004 | Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? | Miloš Dokulil | |
1. 4. 2004 | Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí | Ivo Bystřičan, Petr Jedlička | |
25. 3. 2004 | Jak přimět studenty k (inter)aktivitě | Jan Čulík | |
24. 3. 2004 | Učení by mělo být zábavou | Hynek Hanke | |
22. 3. 2004 | Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004 | ||
19. 3. 2004 | Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? | Lukáš Rychlík | |
10. 3. 2004 | Zákon není kadidlo | Ondřej Hausenblas | |
9. 3. 2004 | Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta | ||
12. 2. 2004 | O tragické situaci českého školství? | Miroslav Rafaj | |
11. 2. 2004 | Vzdělání a nezaměstnanost | Miroslav Václav Steiner | |
6. 2. 2004 | Posílat děti do školy se třetímu světu vyplatí | Simone Radačičová |