24. 3. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 3. 2004

K hádkám o Palestincích a o potratech

Chci se pokusit trochu naznačit východisko pro lidi, kteří to myslí vážně s dialogem mezi opravdu různými postoji a východisky a potkávají se s nečekanými, až neskutečnými obtížemi. Nebo aspoň částečně ukázat, proč je podobný rozhovor tak obtížný.

Hádky některých lidí s panem Karasem a Hnutím pro život by nás myslím měly vést ke všeobecnějšímu zamyšlení. První, co po mém soudu stojí za povšimnutí je nedůslednost obou stran.

Pan Karas bojuje proti zabíjení dětí před narozením, ale prosazuje zabíjení dospělých v podivných "válkách". Je to postoj v těchto kruzích obvyklý. I pan Pavel Mareš, jehož moudrou reakci na útoky proti Hnutí pro život tyto noviny uveřejnily, schvaluje, že Izrael staví "zdi proti Palestincům". Ani ho nenapadne se napřed zeptat, jestli ti Palestinci mají nějakou další možnost než zoufalý odpor - nebo poslušně pochcípat. (Já vím, používá to jako příklad, kdy je možno žádat po lidech nepohodlí, aby se zabránilo velkému zlu, ale i výběr příkladu o něčem vypovídá.)

Proti nim obvykle stojí lidé, kteří odmítají řešit problém terorismu tím, že pozabíjíme potenciální teroristy. Poukazují na to, že za daných podmínek budeme vždy potenciální teroristy rychleji vytvářet než zabíjet a že existují i způsoby, jak tento problém skutečně řešit. Jenže obvykle schvalují zabíjení dětí před narozením.

Dále je nutno zmínit lidi, kteří jsou skoro důslední. V podstatě schvalují zabíjení kohokoli jakkoli - ovšem kromě vlastní ctěné osoby.

No a existuje nejméně jeden blázen, který je přesvědčen, že zabíjet lidi v podstatě proto, že je někdo prohlásil za odpadky, je svinstvo - a fakt, že tato společnost obvykle zároveň odmítá trest smrti pro zločince to podtrhuje. A nezáleží na tom, zda zabíjíme lidi ožebračené, vykořeněné a zoufalé, jinými slovy potenciální teroristy, nebo lidi staré a nemocné, nebo ty, kteří se ještě ani nenarodili. Že se zde naše civilizace chová jako mrcha kobyla, která v posledním tažení kope kolem sebe.

Řekl bych, že hlavní důvod tohoto typu nedůsledností a konfliktů je v tom, že novověký člověk chce mít svět jednoduchý. Je to proto, že v jednoduchém světě může být snadno a rychle pánem nad skutečností. Kdo vymyslel název "homo sapiens sapiens", ten to vyjádřil stručně a dokonale. No a někdo si nepřípustně zjednoduší jednu část skutečnosti a druhý jinou. Oba jsou ovšem přesvědčeni, že mají tak říkajíc "pod palcem" celou skutečnost.

Na doklad, že jde o praxi obvyklou, příklad z jiné oblasti: Ekologové velmi správně odsuzují, že bez rozmyslu bereme v přírodě cokoli a po použití a pokažení to zase zahodíme, kde nám to tak říkajíc "upadne od pazoury". Neřeknou, že dnešní svět přesně stejně jedná s lidmi, které ponížil na pracovní sílu. A vůbec už neřeknou, že mocní tohoto světa, kterým se to obvykle klade za vinu jsou stejně odlidštělými otroky systému jako všichni ostatní.

Další, na co jsem chtěl upozornit je možná ještě nápadnější: Feministé chtějí osvobodit ženy, pan Karas chce osvobodit ženy. Každý z nich si ale tu svobodu představuje úplně jinak. Stojí proti sobě v zuřivém nepochopení a většinou nejsou ani ochotni připustit, že druhá strana je přesvědčena o svých dobrých úmyslech.

Tady zřejmě převládá někdy popíraná skutečnost, že základní etické normy přijímáme jako něco, co se rozumí samo sebou, co není třeba a ani není možné dokazovat argumenty - tedy jako axiomy. Na vysvětlení a obranu asi všech etických norem a pravidel samozřejmě existují argumenty, jenže většinou přesvědčují jen ty, kteří je už předtím přijali jako axiom.

Těm ostatním znějí jako sofistika. Tahle skutečnost obvykle zvlášť dokonale zablokuje lidi, kteří nezkoumají, jak přišli k etickým normám, které hájí a jsou přesvědčeni, že "to se přece rozumí samo sebou". No a kupodivu také ty, kteří se domnívají, že "oni tedy" přijali předpoklady, ze kterých vycházejí na základě argumentů. Tyto dvě skupiny jsou většinou (naštěstí jen většinou) nekomunikativní. Naproti tomu ti, kteří vědomě přijali etiku, vycházející z nějaké náboženské nebo filozofické soustavy jsou někdy ochotni připustit, že někdo jiný mohl přijmout jinou (samozřejmě úplně špatnou) etiku a chovají se aspoň jako lidé (což je ostatně dost dvojsečný výraz).

                 
Obsah vydání       24. 3. 2004
24. 3. 2004 Budoucí diktatura NBÚ Štěpán  Kotrba
24. 3. 2004 Utajeno může být téměř cokoliv Helena  Svatošová
24. 3. 2004 11. září: šokující důkazy o tajných ujednáních, promrhaných příležitostech a tragických chybách
24. 3. 2004 Privatizace povrchových dolů pod vedením levo-pravé koalice Petr  Švec
24. 3. 2004 Deníček sněmovní panny IX. Alexandra  Virgová
24. 3. 2004 Microsoft dostal pokutu 497.2 milionů euro
24. 3. 2004 O nás bez nás, aneb lidé s mentálním postižením nemají právo na změnu Jan  Paul
24. 3. 2004 Učení by mělo být zábavou Hynek  Hanke
24. 3. 2004 Soudci berou, zdá se, stížnosti proti diskriminaci vážně
24. 3. 2004 Rumsfeld a Powell: "Naše vláda nezanedbala hrozbu terorismu"
23. 3. 2004 Zabít Jassina nebylo zrovna bystré
24. 3. 2004 Ubohá oběť Šaronovy ubohé taktiky
24. 3. 2004 Želé "bude zřejmě ochraňovat před HIV"
24. 3. 2004 Šikanují vás obce, protože jste nezaměstnaní nebo málo vyděláváte? Jsme tu, abychom pomohli
24. 3. 2004 Einstein -- nejen geniální fyzik Tomáš  Horyna
24. 3. 2004 K hádkám o Palestincích a o potratech Jan  Hruška
24. 3. 2004 Write for the BCSA 2004 prize
24. 3. 2004 Válka nezmenšila nebezpečí terorismu, nýbrž je naopak zvětšila Milan  Opočenský
23. 3. 2004 Diskuse o broadbandovém internetu
24. 3. 2004 Balada o Narajamě?
23. 3. 2004 Izrael zavraždí všechny představitele organizace Hamas
22. 3. 2004 Ad Anděl 2003 aneb Utopte Žbirku Štefan  Švec
23. 3. 2004 Psychologie obyčejného člověka Ivo  Šaněk
23. 3. 2004 Svoboda nechat si zvětšovat penis Tomáš  Stýblo
23. 3. 2004 George Novotný: Je nepřípustné tiskovou reklamou ovlivňovat průběh neuzavřeného soudního řízení
22. 3. 2004 Penzijní fond České spořitelny pod nátlakem ustoupil Radek  Mokrý
22. 3. 2004 Stavební spořitelny asi tunelují státní podporu svým klientům Radek  Mokrý
23. 3. 2004 Pokud má rozhlas obstát v nastupující éře digitalizace... Jan  Punčochář
22. 3. 2004 Česká kvalita kremace Luboš  Kotek
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
14. 3. 2004 Hospodaření OSBL za únor 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Interrupce: ženino právo či vražda? RSS 2.0      Historie >
24. 3. 2004 K hádkám o Palestincích a o potratech Jan  Hruška
18. 3. 2004 O "kriminálních výstřelcích", potratech a zdích Jiří  Králíček
18. 3. 2004 Potraty: Pavel Mareš argumentuje věcně a přesně   
18. 3. 2004 Otázka, kdy začíná lidský život, je nesmírně závažná   
18. 3. 2004 Polemika s Pavlem Marešem je beznadějná Jana  Malá
17. 3. 2004 Palestina, Izrael a interrupce Pavel  Mareš
15. 3. 2004 Potraty: Argumentace pana Mareše je nepoctivá Aleš  Kubeczka
15. 3. 2004 Nevnucujte ženám zákaz potratů   
15. 3. 2004 Ani v muslimských zemích není zakázána interrupce Jana  Malá
11. 3. 2004 Křesťané jsou v Česku už zase "tmáři" Pavel  Mareš
10. 3. 2004 Tmáři na Filosofické fakultě Ondřej  Slačálek
8. 3. 2004 Potraty a Karas: Když se řekne A mělo by se říci B Anna  Čurdová
27. 2. 2004 Pořád dokola... Vlasta  Leporská
25. 2. 2004 Koho dráždí zákazy? Pavel  Mareš
25. 2. 2004 Pan Mareš má jasno...?