18. 3. 2004
Otázka, kdy začíná lidský život, je nesmírně závažnáReakce na tento článek. Vážený pane Čulíku, jsem hrubě nepravidelný čtenář BL a i když s většinou článků, které váš list uveřejňuje, nesouhlasím, většinou nad nimi mávnu rukou. Vaše poznámka k zmíněnému článku mne však přiměla k tomu, abych svůj obvyklý flegmatismus odložil, napsal Ivo Baran. Otázka, kdy začíná lidský život, je nesmírně závažná. Myslím, že se dopouštíte velké demagogie, když tvrdíte, že postoj, který definuje počátek lidského života nabytím vědomí, je "lékařský". |
Pokud jste viděl pořad, který zmiňujete, pak víte, že zde byly dva lékaři - kromě P. Pafka ještě lékař (už si bohužel nevybavuji jeho jméno), který přednáší lékařskou etiku na Karlově univerzitě, a který zastával právě ten názor, že lidský život začíná početím. Čili ani v lékařských kruzích na tuto otázku nepanuje jednotný názor. Argumenty P. Pafka proti tomuto názoru nebyly lékařské, ale společenské: V naprosté většině zemí a také u nás jsou používány pro různé účely lidské zárodky, které jsou posléze zničeny. Pokud bychom přijali názor, že lidský život začíná početím, znamená to, že tyto tzv. civilizované státy se dopouštěli a dopouští obludných zločinů. Já se ale obávám, že právě tak tomu je. Argument, podle kterého lidský život začíná nabytím vědomí pokládám za velmi chabý: Podle této logiky by např. spící člověk, či člověk v narkóze, vlastně nebyl živý. Znám argumenty typu, že několikadenní či týdenní zárodek je asi na úrovni žížaly a nelze jej pokládat za lidskou bytost. Problém je v jedné věci: Z žížaly nikdy nic jiného než žížala nebude. Z několikadenní "žížaly" v těle matky se však za několik měsíců stane živý člověk. Myslím si, že argumenty proti ztotožnění počátku lidského života s početím nejsou lékařské, ale společenské, tj. existuje konsensus o tom, koho či co pokládat za člověka a koho ne. Problém je, že takový konsensus nevypovídá nic o tom, kdo skutečně je či není člověk. Na jihu USA existoval až do poloviny 19. století mezí tamním bílým obyvatelstvem všeobecný konsensus o tom, že černí otroci jsou bytosti nižšího druhu. Nečekám, že vás přesvědčím. Ale zkuste se nad touto otázkou trochu nezaujatě zamyslet, jste-li toho schopen.
|
Interrupce: ženino právo či vražda? | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 3. 2004 | O "kriminálních výstřelcích", potratech a zdích | Jiří Králíček | |
18. 3. 2004 | Potraty: Pavel Mareš argumentuje věcně a přesně | ||
18. 3. 2004 | Otázka, kdy začíná lidský život, je nesmírně závažná | ||
18. 3. 2004 | Polemika s Pavlem Marešem je beznadějná | Jana Malá | |
17. 3. 2004 | Palestina, Izrael a interrupce | Pavel Mareš | |
15. 3. 2004 | Potraty: Argumentace pana Mareše je nepoctivá | Aleš Kubeczka | |
15. 3. 2004 | Nevnucujte ženám zákaz potratů | ||
15. 3. 2004 | Ani v muslimských zemích není zakázána interrupce | Jana Malá | |
11. 3. 2004 | Křesťané jsou v Česku už zase "tmáři" | Pavel Mareš | |
10. 3. 2004 | Tmáři na Filosofické fakultě | Ondřej Slačálek | |
8. 3. 2004 | Potraty a Karas: Když se řekne A mělo by se říci B | Anna Čurdová | |
27. 2. 2004 | Pořád dokola... | Vlasta Leporská | |
25. 2. 2004 | Koho dráždí zákazy? | Pavel Mareš | |
25. 2. 2004 | Pan Mareš má jasno...? | ||
6. 2. 2004 | Vdaným matkám, ale i těm rozvedeným | Štěpán Kotrba |