15. 12. 2003
Konečným cílem PR je důvěra
Konečným cílem PR je tedy důvěra a přizpůsobení se navzájem. Základní podmínkou k naplnění tohoto poslání , z hlediska etiky, je nasazování "nezávadných" forem komunikačních, což některá média nemohou vždy garantovat, neboť jejich samotná podstata - formát ( poslání) jsou motivovány zcela jinými pohnutkami (bulvární styl , reklama, světonázor, vlastnické vztahy, licence aj.). Když jsem nedávno publikoval v odborném tisku stať na téma "Image České republiky ve smyslu PR", domníval jsem se, že jsem učinil kus osvětové práce nejen pro politiky ale také pro novináře, abych vysvětlil veřejnosti podstatu této disciplíny a její funkci v demokratické společnosti. Nyní, po přečtení příspěvku pana Štefana Švece "Dábel a jeho public relations" v Britských listech, jsem se rychle vrátil nohama na pevnou zem, abych se smutkem v duši zjistil, že nejen pan kolega Čulík nepochopil.... Nikdy bych si nedovolil komentovat vztahy mezi novináři a PR agenturami, přestože o nich vím své a moje osobní dlouholeté zkušenosti mně vzaly i poslední iluze o převaze čestných lidí v tomto stavu. Chci psát jen a pouze o Public Relations. |
Tedy jednoduše řečeno o metodě pro komunikaci jedné skupiny populace s jinou, nebo chcete-li, o jednom z nejdůležitějších nástrojů pro řízení jak komerčních, tak společenských projektů. A to všech, bez rozdílu toho, zda se jedná o řízení továrny na výrobu letadel, toaletního papíru či vlády v této zemi nebo vydávání novin. Tato komunikační interdisciplína spolu s marketingovými komunikacemi ( s nimiž má jinak jen málo společného), svým vlastním komunikačním jazykem a svébytnou typografií formy dovoluje všem korporacím (lidem, firmám, úřadům i samosprávám) srozumitelně a poctivě otevřít všechny dostupné komunikační kanály, které umožňují soustavné přizpůsobení se jejich okolí, a v podstatě i jejich přežití v dynamicky se rozvíjející lidské společnosti. Byť to zní tajemně, jedná se o férové vyjádření vztahů mezi korporacemi a ostatními občany, protože spolehnout se jen na některé komunikační prostředky, např. media nebo vlastní ústa, by bylo velmi naivní, nezodpovědné a krátkozraké. Jde totiž o to, že veřejné mínění, jako jeden ze základních fenoménů lidstva, se utváří na základě konání lidí , nikoliv na základě jejich bezprostředního, racionálního vědění, jako výsledek jakýchsi představ a obrazů o tom či jiném oboru -- oblasti lidské činnosti . A právě tyto "obrazy" , podle kterých jednají celé skupiny populace a zpětně jejich jedinci vytvářejí to, čemu se říká "veřejné mínění". Jeho dopady jsou ohromné a permanentní, ovlivňují nejen např. kapitálové trhy nebo zákony, ale také veškeré procesy kulturně -- politické, včetně komunikací užívaných při výkonu zastupitelské demokracie. Zvláštními nástroji potom organizují a řídí tzv. krizové komunikace, které vznikají a zanikají podle řady exaktních pravidel. Z hlediska historického jsou Public relations disciplínou velmi starou, jejíž počátky sahají do starého Egypta, antického světa či původních kultur jihoamerických. Bez PR by otrokářský řád nemohl existovat. V novodobých dějinách potom do Spojených států, s kořeny v oblasti společenskovědní, když v roce 1776 prezident Jefferson použil tento výraz poprvé v Prohlášení nezávislosti. Public Relations tedy vznikly v důsledku společenského vývoje, ze střetu soukromých a společenských zájmů a jsou jen a výhradně odpovědí na stále se měnící potřeby ( požadavky) jednotlivých gens, tedy společenství lidí, stejně jako třeba korekcí při používání jednotlivých technologií v oblasti IT. Některé zdařilé produkty těchto externích PR komunikací přežily dodnes, např. Bible nebo Nerovy megabilboardy, jiné - nové se úspěšně etablovaly a překonaly jejich zásah, např. WWW či SMS . Další jsou na cestě pod názvy MMS , aj. Mezi nejúspěšnější a nejznámější ( PR agentury) , které vedou již stovky let velmi zdařilé PR komunikace patří např. : Římsko-katolická církev, Židé, odbory , hospodářské komory, politické strany, burzy cenných papírů a mnoho dalších. Public relations je dělí na zájmové a vlivové agentury , když vlastní zařazení je někdy velmi obtížné definovat. Z pohledu PR také vnímáme jednotlivá média pouze jako jeden z jejich externích nástrojů, a zdaleka ne ten nejdůležitější. Výjimkou zůstává Internet, protože tento konkrétní produkt PR je synonymní se samotným obousměrným komunikačním kanálem - médiem. Nejbližšími obory PR jsou sociologie, psychologie , psychiatrie, příbuznými potom marketing , propaganda či politologie. Nejčastějším omylem, jak laické tak odborné veřejnosti, bývá to, že média jsou Public Relations a PR jsou média. Bohužel , anebo bohudík, není tomu tak , stejně jako v případě tzv. opinion leaders, tedy komunikace "přes" významné osobnosti či důležité instituce. Média totiž nejsou schopna obousměrné komunikace (vyjma internetu ), a mohou tak poskytovat informace stejně jako dezinformace. Jejich cílem také bezesporu není dosažení shody a porozumění mezi nimi a jejich čtenáři, diváky či posluchači. Pouze Public Relations jsou svébytnou a plnohodnotnou řídící funkcí, jejímž posláním je vytváření a udržování všech komunikačních kanálů, vztahů důvěry a vzájemného porozumění, včetně neustálého hledání nových možností spolupráce mezi korporací ( organizace -- skupina lidí ) a relevantními částmi veřejnosti. Jako jediné jsou PR také zodpovědné za vytváření atmosféry odpovědnosti korporace vůči obecným společenským potřebám. Konečným cílem PR je tedy důvěra a přizpůsobení se navzájem. Základní podmínkou k naplnění tohoto poslání , z hlediska etiky, je nasazování "nezávadných" forem komunikačních, což některá média nemohou vždy garantovat, neboť jejich samotná podstata - formát ( poslání) jsou motivovány zcela jinými pohnutkami (bulvární styl , reklama, světonázor, vlastnické vztahy, licence aj.). K dalšímu nedorozumění ( přesněji neporozumění) dochází tam, kde byly zaměněny PR pro "profit" za PR pro "blaho celku" ( Public Affairs), v německé jazykové oblasti označované - Offentlichkeitsarbeit, tedy práce s veřejností. I zde se jedná pouze o jeden z nástrojů externí PR komunikace. Jako PR označujeme pouze takové formy komunikací, které korporacím ( skupinám lidí) pomáhají přizpůsobit se jejímu okolí, měnit je nebo udržet, a to se zřetelem k dosažení vlastních cílů korporace. Pojďme si tedy všechny tyto nástroje, které multidisciplína Public relations používá při své práci strukturovaně a s krátkou legendou přiblížit , abychom lépe pochopili předcházející definici. Prvořadé jsou tedy ony Public Affairs ( PA) , tedy - veřejné záležitosti, jako jedna z variant PR, alternativa k PR, samostatná součást komunikačních strategií vedle PR, anebo částečně autonomní součást komunikačních strategií korporací, jež se s PR překrývají. Vyberte si, která z těchto variant se Vám líbí, přestože to je v podstatě nepodstatné. Budeme-li totiž chápat PA jako kvalitativně vyšší formu PR, jakousi "čestnější" podobu PR , bude rozdíl jen a pouze v tom, že PA nemusí být zaměřena na dosažení ekonomického profitu, ale jakéhosi konsensu. Tím však nejsou "mravnější", protože od svého okolí mohou očekávat sympatie, čímž prakticky pouze "darují" své výkony, které lze ocenit i penězi. Svoji směnnou hodnotu tak bezesporu mají ( korigují názory a postoje veřejnosti např. při plebiscitech). Dalším externím nástrojem jsou PR v oblasti financí. Jedná se především o komunikaci s finančními institucemi státními i soukromými, periodiky zaměřenými na finanční a kapitálové trhy, institucionální investory, etc. ( Bez peněz ostatně také nelze PR úspěšně plánovat, ani řídit , ani vyhodnocovat.) Podle pořadí významu třetím v pořadí se nachází nástroj zvaný -- Product PR, tedy plánovaná a cílená komunikace , jejímž posláním ( cílem ) je vzbudit zájem, v ideálním případě dokonce vyvolat identifikaci s nějakým produktem nebo službou. V popředí našeho zájmu zde není nic jiného než zvýšení obratu, zisku, stejně jako v případě reklamy. Public Relations se tak "dotýkají" marketingu a jeho některých speciálních komunikací. Vlastní produkční činnost však přenechávají marketingovým specialistům a reklamním ( komunikačním) agenturám, ocitají se v roli poradců a konzultantů, supervisora. Může se dít i naopak, potom se ale dozajista nejedná o PR. Práce s tiskem Cílem tohoto nástroje externích PR je proniknutí na redakční stránky médií, protože hromadné sdělovací prostředky mohou přebrat funkci multiplikátoru ve vztahu k široké veřejnosti, tedy působit nejen na vytypované cílové skupiny. To se musí dít transparentně a v souladu se zákony a normami , které v té či jiné zemi platí, na příklad pro sektor veřejnoprávních médií. V České republice se takovému produktu oficiálně říká "komerční prezentace", ale v praxi se používají i jiné názvy, nebo vůbec žádné. Pokud se tak děje, není to vinou Public Relations , ale médií samých. Mnoho PR kampaní tento nástroj nepoužívá a přesto (nebo právě proto), bývají úspěšně završeny. PR v krizových situacích jsou dalším nástrojem, tentokrát pro plánovanou aktivitu korporací (ale i jednotlivce), v době konfliktů, krizí a katastrof. Smyslem takové činnosti je zabránit vzniku konfliktů s veřejností, nebo udržení si kontroly nad již vzniklou krizovou situací, anebo pokus o obnovení důvěry veřejnosti po katastrofě. V podstatě se nemůže vyhnout ani jedné z těchto situací, život je s sebou přináší nezávisle na naší vůli a historická zkušenost nás nejednou přesvědčila o potřebě zodpovědné přípravy právě v této oblasti Public Relations. Poslední povodně v Čechách byly ukázkou špatně řízené krizové komunikace. Zlí jazykové tvrdí, že krizové komunikace jsou vlastně jen určitou formou normálních komunikací v nenormálním stavu. Posledním nástrojem externích PR jsou logicky interní PR, protože také ony mohou sloužit k externí komunikaci s veřejností, vytvářeje ty nejbližší "multiplikátory", kterými v podstatě disponujeme. Ovlivnit postoje lidí mohou zcela zásadním způsobem kupříkladu v částečně izolovaných společenstvích, v nemocnicích, ve školách, uzavřených výrobních korporacích apod., kde nelze použít některé, příliš "hlučné", nástroje externích PR. K těmto šesti vyjmenovaným základním činnostem ( nástrojům) práce ve smyslu public relations můžeme přiřadit tzv. speciální ( specifické) PR, pro zvláštní cílové skupiny, které mohou mít pro naši komunikaci s veřejností zásadní význam. Pracují tak zpravodajské služby, armáda, policie aj. Ale o těch se z různých pohnutek či dokonce zákonných důvodů nemluví, přestože používají Public Relations stejně jako každá jiná korporace. ( Dost možná to některé ani neví). Zcela originální formou je komunikace "přes" agentury, především tiskové, které sice řadíme mezi média, ale vzhledem k tomu, že působí na média samotná, považuji za vhodné tuto skutečnost zdůraznit. V případě české veřejnoprávní agentury je totiž pikantní skutečnost, že jednu z jejich dcer , které komunikují s médii, spoluvlastní komerční PR agentura. Ale nakonec proč ne, vždy jsme v Čechách byli papežštější než sám papež. V devadesátých letech se u nás objevila také oficiální soukromá česká tisková agentura , nepřežila však. Bohužel. Bude-li česká veřejnost, a tu novinářskou nevyjímaje, dále nechápat skutečné poslání a význam Public Relations , budeme všichni ochuzeni o rychlou a plně funkční metodu, jak snížit napětí a nedůvěru mezi lidmi. Přestože u nás pojem "píár" rychle zdomácněl, není stále většině lidí jasné, oč vlastně jde. PR jsou stále považovány za "zmodernizovanou" formu propagandy, agitace, propagace, prostě manipulace srovnatelné s reklamou. V lepším případě jsou PR považovány za vcelku užitečnou činnost, která však nemá příliš dobrou pověst a lidé kolem nich také. Naštěstí tento názor je nastupující generací vnímán jako nestandardní a nemoderní, právě ve smyslu public relations . Zdenek Verner 12. prosince 2003 |
Sociální vědy aplikované do života | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 12. 2003 | Konečným cílem PR je důvěra | Zdeněk Verner | |
24. 3. 2003 | Faktory ovlivňující a posilující mír | Petr Sak | |
6. 1. 2003 | Přesný součet nepřesných čísel | Štěpán Kotrba | |
5. 6. 2002 | 8. Politika v nejisté společnosti | Jan Keller | |
22. 5. 2002 | 6. Postmoderní politika | Jan Keller | |
1. 2. 2002 | Pierre Bourdieu: sociální filozof bez kontextu? | Josef Brož |