15. 12. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 12. 2003

Pravdivé informace neexistují

Reklama není nemorální a Hrabal byl idylik. Tolik na úvod k tomu, o čem bude tato polemika.

Jan Čulík ve svém sloupku probral dvě věci spojené jenom tím, že jsem o nich psal já. Jeho argumenty lze vyvrátit snadno, proto nebudu zdržovat dlouho. Takže jedno po druhém.

Reklama

Jan Čulík píše, že je nemorální šířit nepravdivé nebo jen částečně pravdivé informace. Neuvědomuje si, že pravdivé informace neexistují. Reklamní sdělení je stejně pravdivou informací jako Čulíkův sloupek nebo zpráva v novinách. A možná, že i pravdivější, protože svou pravdivost nepředstírá s takovou diskurzivní silou. Celá literatura je koneckonců plná nepravdivých informací, umělec nemusí zobrazovat realitu, dokonce ani kdyby existovala. Možné (alternativní) světy můžou být stejně kouzelné jako světy "skutečné".

Nemorální je (nadstavba předchozího argumentu) tedy podle Jana Čulíka to, propůjčit se k šíření idejí, které nemusím sdílet. V tom případě jsou tedy opravdu ze zásady nemorální všichni právníci, politici a herci. Anthony Hopkins by se k reklamě nepropůjčil, tvrdí Jan Čulík. Ale ale. Skoro všichni hollywoodští herci mají v životopisech, že začínali v reklamě. Nevím, jestli i Anthony Hopkins, ale i on dělá jako kolovrátek reklamu každému filmu, ve kterém hraje. Neřekne o něm křivého slova a možná má něco takového i ve smlouvách. A to ne všechny filmy s ním jsou skvělé, a on to bezpochyby ví.

Jaký je rozdíl mezi propagandou dělanou pro výrobky a propagandou dělanou pro režim před listopadem? ptá se emotivně Jan Čulík. Nuže obrovský. Činy nemají svou metafyzickou morální platnost samy o sobě, ale mají ji pokaždé v nějakém kontextu. Vyrobím-li dobrou sekeru pro tesaře, je to něco jiného, než vyrobím-li dobrou sekeru pro vraha malých dětí (a vím, že ji vyrábím pro něj). Na komunistické propagandě nebylo špatné dělat propagandu, ale pomáhat totalitnímu režimu, který ubližoval lidem a omezoval ostatní ideje. Nechápu, proč by bylo stejně špatné pomáhat pekárně, která dělá pro lidi housky a nikoho neomezuje.

Hrabal

Jan Čulík píše, že postihuji sotva desetinu významu Hrabalova literárního textu. Souhlasím. Pravděpodobně postihuji dokonce mnohem méně. Kdybych chtěl postihnout celý význam Hrabalova literárního textu, musel bych přepsat jeho dílo a ne se snažit o třístránkový blábol.

Metatext nikdy nezhodnotí původní text v úplnosti. Přesto může upozornit na některé jeho rysy, nebo je dokonce poprvé pojmenovat.

Trvám na tom, že Hrabal je spisovatel povahou svého díla idylický. Za nástroj tvoření idyly mu posloužil jeho styl. Idyla nemusí být "bezbarvá", kteréžto adjektivum k ní Jan Čulík hned emotivně přilepil. Odkázal-li jsem Hrabala k Boženě Němcové a její Babičce, pak především proto, že ta také dělá všechno to, co Čulík připisuje Hrabalovi. Je bezpochyby "složitou hrou významů", stejně jako "pozoruhodnou výpovědí o životě svého století". Rozhodně "má silný etický náboj" a každopádně vstupovala a vstupuje "do silné interakce s obecným kulturním a etickým očekáváním". Proto je také tak důležitým literárním počinem, stejně jako jím je dílo Hrabalovo. Přesto je oboje idylou, aspoň já tak oboje čtu. Hrabal ani Němcová neprovokují, neútočí a neboří, ale staví. Společenské, lidské ani metafyzické konflikty u nich nejsou vyhrocené, ale ponořené do zjemňující želatiny stylu. To neznamená, že u nich neexistují, a ostatně literatura nemusí být jenom o konfliktech. Četba Hrabala ani Němcové vás ale nerozvrátí, nýbrž uklidní. Proto idyla. Pro mě osobně je to uklidnění navíc mírně falešné.

Souhlasím s tím, že je třeba číst Hrabalovo dílo v celé jeho složitosti. To znamená i více než desetkrát jinak než navrhuji já. Ale rysy, o kterých mluvím, mu jdou odpárat jen těžko.

                 
Obsah vydání       15. 12. 2003
14. 12. 2003 "České Vánoce", vizuální absurdita v centru Prahy Jan  Paul
14. 12. 2003 Saddám zadržen v podzemí jedné farmy v Tikrítu
15. 12. 2003 Slintající psi reklamy Štěpán  Kotrba
14. 12. 2003 Američané zajali Saddáma Husajna
15. 12. 2003 Zatčení Saddáma Husajna zpochybnilo nedotknutelnost arabských diktátorů
15. 12. 2003 Amnesty International: Tribunál navržen bez konzultací
14. 12. 2003 Evropská unie: největší krize za posledních 46 let
15. 12. 2003 EU a sebevědomé Polsko - a problémy pod stůl zameteme Vladimír  Rott
15. 12. 2003 Jak neopít Evropana rohlíkem Michal  Jurza
15. 12. 2003 Vive la France, vive la Tunisie ! Et vive l'amitié franco-tunisienne ! Simone  Radačičová
15. 12. 2003 Jsou údaje ze zdravotních registrů na prodej komukoliv za 15 tisíc? Ladislav  Kahoun
15. 12. 2003 Josef Lux - politik evropského formátu Petr  Jánský
15. 12. 2003 Ať žije průměrnost! Fabiano  Golgo
15. 12. 2003 Odmítám Golgův negativismus
15. 12. 2003 Novinářům by se správně mělo platit i za mlčení Radek  Mokrý
15. 12. 2003 Pravdivé informace neexistují Štefan  Švec
15. 12. 2003 Obávám se, zda morálka není dnes překonaná Luděk  Staněk
15. 12. 2003 Konečným cílem PR je důvěra Zdeněk  Verner
11. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
12. 12. 2003 Brutální řešení Českých drah Fabiano  Golgo
12. 12. 2003 Pandořina skříňka plná hnědého uhlí a miliard Štěpán  Kotrba
12. 12. 2003 Rádio Beat: pište, ale nekritizujte! Jan  Paul
12. 12. 2003 Vatikán: další italská mafie? Fabiano  Golgo, Hana  Profousová
12. 12. 2003 Nejsme jako oni! Janek  Růžička
11. 12. 2003 Digitální, intelektuální televizní okruh BBC 4: Je to k něčemu?
30. 11. 2003 Hospodaření OSBL za listopad 2003
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech