15. 12. 2003
O reklamě a PRObávám se, zda morálka není dnes překonanáSe zájmem jsem si přečetl vás sloupek ZDE, ve kterém reagujete na článek Štefana Švece ZDE, týkajícího se reklamy...
Asi s vašimi vývody příliš nesouhlasím. Uznávám, že vás pohled na věc stojí silných morálních argumentech, ale obávám se, zda tato morálka není dnes poněkud překonána mimo jiné proto, že přináší daleko více otázek nejen pro lidí, kteří reklamu dělají, ale i pro ty, kteří jsou reklamě vystaveni - tedy i pro vás. |
Pokud byste na svých argumentech opravdu trval, musel bych se vás zeptat, zda máte zapotřebí číst deník Guardian, nepochybně skvěle noviny, které ovšem bojují o své místo na slunci i za cenu (mimochodem skvělých) reklamních kampaní velkých reklamních agentur. Reklamu na vaše oblíbené noviny tedy musel také vymyslet nějaký "overpaid slávě" (skvělý výraz, který použil Mark Borkowski, šéf velké PR agentury a mimo jiné sloupkař on line verze Guardianu) jen za tím účelem, aby si Guardian kupovalo více lidí a jeho náklad neklesl pod náklad Independentu...Mají tedy tito lidé reklamě věřit? Nebo je lživá a Guardian stojí za houby? Předpokládám, že nemají tolik času, aby tyto noviny podrobili vlastnímu zkoumání... Jistě, všichni nepochybujeme o tom, že globální firmy a jejich reklama jsou fuj, ale co když dojde na reklamu na výrobky, které máme rádi? Lže ta reklama? A vadí nám, že v jejich ceně je zahrnuta neúměrně vysoká částka pro reklamní pracovníky, díky které nemohou mít lidé, kteří je vyrábějí, vyšší platy? Je to jen jedna z otázek, které jste si ve svém sloupku zapomel položit. A zmínil jsem pouze jediný výrobek, který denně používáte...Ale podobných otázek je samozřejmě daleko víc. A ještě jeden argument vám musím rozbít - Sira Anthony Hopkinse jste samozřejmě nikdy neviděl v televizi prodávat máslo. Důvod je prostý. Sir Anthony Hopkins, stejně jako většina dalších známých jmen v Hollywoodu po dohodě se svými publicisty reklamu velmi omezuje tak, aby mu nepoškodila image právě u lidí jako jste vy, ale zároveň nechce o ty lukrativní peníze přijít. Jak to udělá? Jednoduše - natáčí reklamy v Japonsku. Na stránce www.japander.com, která je tomuto, v Hollywoodu celkem rozšířenému fenoménu věnována, najdete jeho reklamu na vůz Honda z roku 1995, ve které se vlní ve společnosti dvou blondýnek a přehrává image stárnoucího playboye. Užijte si ji. |