15. 11. 2003
Sporné rozhodnutí parlamentní komise o budoucnosti veřejného rozhlasu a televize |
S pochybnostmi lze hodnotit rozhodnutí parlamentní komise odebrat veřejnému rozhlasu a televizi právo prodávat ve svém vysílání určité množství reklamy. Obecně se usuzuje, že v menších evropských zemích je právo prodávat malé množství reklamy ve veřejných sdělovacích prostředcích nutné, neboť malý počet obyvatel zemi prostě neumožňuje, aby se v ní na koncesionářských poplatcích vybralo dostatečné množství peněz tak, aby to stačilo financovat skutečně profesionální, dobrý veřejný rozhlas a televizi. Jiným důležitým faktorem, který měli poslanci vzít v úvahu, byla potřeba konkurence - televize Nova a Prima by neměly mít monopolní přístup k trhu reklamy: mohlo by to znamenat, že si budou plně určovat její ceny prostřednictvím kartelové dohody. Nehrozilo asi nebezpečí, že by kartelovou dohodu uzavřela s Novou a Primou i Česká televize. Např. ve Velké Británii sice televizní a rozhlasové stanice veřejnoprávní společnosti BBC neprodávají žádnou reklamu, avšak země má přibližně šestkrát větší počet obyvatel než Česká republika a její obyvatelstvo má také daleko větší kupní sílu. BBC nemusí v britském kontextu fungovat jako konkurenční síla na trhu televizní reklamy, protože si při prodeji televizní reklamy navzájem tvrdě konkuruje 16 samostatných komerčních regionálních stanic. Finanční prostředky, která má v ČR k dispozici Česká televize, byly - v mezinárodním kontextu - vždycky nesmírně malé. Jiná věc je, že nad nimi nebyla řádná veřejná kontrola a zdrojů ČT zneužívali a dosud často zneužívají tamější zaměstnanci k prosazování vlastních zájmů. Správným řešením by bylo Českou televizi otevřít, zprůhlednit a zprofesionalizovat a pak jí poskytnout skutečně profesionální míru financování, včetně určitého procenta reklamy. Uznávám ovšem, že takové řešení není asi v českém prostředí realistické. Nicméně rozhodnutí odebrat veřejnému rozhlasu a televizi právo prodávat reklamu mohou cynikové docela přesvědčivě interpretovat jako - úspěšný - pokus (ODS) postupně zlikvidovat rozhlas a televizi veřejné služby v ČR suchou cestou. Tak budou mnozí pravděpodobně interpretovat i návrh sloučit rozhlas a televizi veřejné služby: toto řešení je však zejména vzhledem k digitální budoucnosti médií bezpochyby rozumné, i když jistě bude složité. |