Radní se modlí
|
Novináři a pracovníci médií
|
Pavel Dostál a Kateřina Dostálová
|
Generální ředitel ČRo Kasík
|
Diskuze o termitech a navyšování koncesionářských poplatků
|
Pavel Dostál, Walter Bartoš
|
Naslouchající Janeček a Lambert
|
Antiklerikálně rozhorlený Grebeníček
|
Ekonomický ředitel ČT Lambert
|
Vezměte si to politicky, soudruzi...
|
Lid si žádá přísnost...
|
Termín restrukturalizace se ale musí chápat v kontextu současné situace. Fakticky jde o požadavek vyhození všech "spacákových revolucionářů", kteří se dostali během roku 2003 zpět a za peníze ČT se stále pokoušejí pod praporem ochrany svobody slova zvyšovat svůj vliv a "své" vidění veřejnoprávnosti jako kladiva na čarodějnice. Janeček kontroval, že nebude schopen bez peněz udržet rozsah a obsah vysílání tak, jak mu ukládá zákon. Diváci by při seškrtaném rozpočtu příští rok neuviděli minimálně deset pořadů či seriálů, na které byli zvyklí. Patří mezi ně soutěž O poklad Anežky České a pořady Sama doma, Šumná města, Předčasná úmrtí či Osudové okamžiky. Nejvíce "škrtů" by čekalo dokumentární tvorbu, publicistiku a zábavu, dechovku a folklór.
Debatu nad vládní novelou zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, která leží ve sněmovně již od března, odstartoval ve středu 5. 11. 2003 ministr kultury Pavel Dostál. Na výbor doslova doběhl z jednání vlády. Jeho vstřícná ochota k opozičním návrhům byla ale jen pastí na emocionalitu následné debaty. Přesto, že označil "lidské" odůvodnění pravicové opozice jako jeden z důvodů odporu vůči zvýšení koncesionářského poplatku,
poslanci zvýšení poplatků za televizi zamítli, jakoukoli souvislost s reportáží o termitech však odmítli. Své rozhodnutí odůvodnili přezaměstnaností v ČT (rozuměj: zaměstnáváním redaktorů typu Hanouska či Vítka). Hanousek se už předtím vzepjal k husovskému výkonu, když minulý týden v tisku Janečka kritizoval za politikaření, kterým nutí k vazalskému postoji i své novináře. "Pochopil jsem, že ČT je nenormální instituce... půlka lidí mě tu plácala po rameni, druhá vyčítala, že jsem televizi připravil o vyšší poplatky. Vzhledem k nervům nadřízených jsem se radši rozhodl odejít," vysvětlil v MfD Petr Hanousek. Nepochopil nic. "Skočil na špek" daleko větším intrikánům, než je on sám.
Z hrdiny se tak vlastní hloupostí a dětinstvím rázem stal nezaměstnaný hrdina. Za týden už bude pouze nezaměstnaný... Zvyšme televizi koncesionářské poplatky, tvrdila na kulturním výboru poslankyně Kateřina Dostálová z ODS, přesvědčí-li nás, že už není bumbrlíčkem a molochem...
Z odmítnutí návrhu na kulturním výboru se prozatím nemusí dělat žádné drama. 16 přítomných poslanců není určující pro názor celé sněmovny, i když neujasněností koncepce v řadách středního managementu, kamarádíčkovstvím, přezaměstnaností a neekonomickým chováním Česká televize trpí. Trpí i diletantskou a bulvarizující komunikací směrem k médiím a posluchačům. Trpí zpožděním v komunikaci a propagaci digitalizace. Trpí i neujasněností obsahu a možností digitálního vysílání, absencí orientace na nové technologie broadbandového internetu jako základu informační gramotnosti, zanedbáváním a prázdností svých internetových stránek. Trpí zmatky, které rozleptávají jakékoliv koncepční konstrukce a zaplétají televizi a její vedení do zástupných žabomyších sporů. Trpí závistí a intrikami části zaměstanců. Trpí. A někomu v pravé části politického spektra to zatraceně moc vyhovuje.
Počet přítomných poslanců koalice byl na kulturním výboru jednoznačně menší a tak bylo jasné předem, jak dopadne hlasování, neb pravolevá opozice s Grebeníčkem v čele musela ukázat svou nerozbornou jednotu. Grebeníček musel svým straníkům ukázat svou moc v rámci předvolebního klání. A poslanci ODS mu to "sežrali i s navijákem". Na plénu může hlasování dopadnout úplně jinak. Nebo nemusí. Na tahu je Janeček a ten musí dnes ukázat vůli k nastolení elementární korektnosti chování instituce veřejné služby vůči systému. Nerespektování výsledků politické vůle občanů - koncesionářů, ignorování či neustálé dehonestování levice, ignorování politického rozložení sil, které (tak jako tak) o České televizi i České republice rozhodují - to je problém Jiřího Janečka. Trockismus části redakce publicistiky a zpravodajství vede Českou televizi k emocím, zmatkům, agónii a následné privatizaci v pravicové režii. Což je základní cíl režisérů této frašky už od podzimu 2000. Václav Marhoul věděl, proč on a jeho přátelé řídí spacákovou revoluci na Kavčích horách s vysílačkami v rukou.
Přes obtížné podmínky Janeček udržel debatu před poslanci ve věcném rámci a s vědomím možné nápravy. Nehájil nehajitelné. Začal dobře. Otázkou je, jak bude pokračovat.