23. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Nebožtíci na bále
23. 9. 2003

Smrt sbližuje, v lidském popelu není rozdíl
80 let od narození Ladislava Fukse

Z kolika zlých lidí by se stali dobří, milí, kdyby se našel někdo, kdo by je pochopil, kdo by jim rozuměl, trochu tu jejich vyprahlou duši pohladil, vždyť snad každý člověk potřebuje lásku, vždyť snad i ta policie, která stíhá prostituci, potřebuje lásku, zlí lidé jsou zlí jen proto, že jim nikdo trochu lásky neposkytl.
L. Fuks, Spalovač mrtvol


24. září 2003 si připomeneme 80. výročí narození prozaika Ladislava Fukse. Patří nejen mezi nejvýznamnější české spisovatele druhé poloviny 20. století, jeho díla byla přeložena do více než deseti jazyků.

Ladislav Fuks *1923 |1994

Český spisovatel, člen 'Penklubu' a 'Obce spisovatelů'. Mezi jeho vzory patřili němečtí spisovatelé Thomas Mann, Hermann Hesse a Franz Kafka. Zemřel v rodné Praze.

  • Křišťálový pantoflíček, 1978
  • Mí černovlasí bratři, 1963
  • Moje zrcadlo, 1995
  • Mrtvý v podchodu, 1976
  • Myši Natalie Mooshabrové, 1970
  • Návrat z žitného pole, 1974
  • Nebožtíci na bále, 1972
  • Obraz Martina Blaskowitze, 1980
  • Oslovení z tmy, 1972
  • Pan Theodor Mundstock, 1963
  • Pasáček z doliny, 1977
  • Příběh kriminálního rady, 1971
  • Smrt morčete, 1969
  • Spalovač mrtvol, 1967
  • Un poco triste, 1974
  • Variace pro temnou strunu, 1966
  • Vévodkyně a kuchařka, 1983

  • Zámek Kynžvart - historie a přítomnost, 1958

Celou jeho literární tvorbu silně ovlivnila dramatičnost doby svými peripetiemi a tísnivou atmosférou, rodinné prostředí (otec byl policejním úředníkem) i studium. Vystudoval filosofii, psychologii, pedagogiku a dějiny umění na filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1945 - 9). V letech 1956 - 63 byl zaměstnán jako odborný pracovník 'Státní památkové správy' (později 'Národní galerie'). Jeho tvorba byla silně poznamenána válečnou a židovskou tématikou. Psychologie životní úzkosti se v dalších románech obohatila o alegorické a fantaskní prvky a ornamentalismus magického realismu, k němuž patří i stupňování záhad a tajemství a propojení hororových prvků s groteskou a humorem.

Vedle známého Spalovače mrtvol (který byl i úspěšně zfilmován Jurajem Herzem, nezapomenutelný výkon v něm podal herec Rudolf Hrušínský) připomeňme ještě např. román Variace pro temnou strunu či sbírku povídek Smrt morčete.

Fuks vycházel ponejvíce z lidských osudů, jež ho od dětství traumatizovaly a z nichž jako by se vysvobozoval fiktivními příběhy - podobaly se zlým snům, psychologickým hyperbolám, symbolickým a metaforickým obrazům. Všechny vyprávěl autor s ironickým odstupem: spojoval tragédii s groteskou, líbil se mu černý humor a zvláště ho lákaly absurdní scény a dialogy.

Své povídky publikoval v časopisech Květen, v Židovské ročence, Plameni, Hostu do domu, Sešitech pro mladou literaturu, Literárních novinách, Tvorbě, Literárním měsíčníku a v dalších periodikách. Od roku 1963, kdy ho proslavil jeho první román Pan Theodor Mundstock, byl ve svobodném povolání.

Fuksovo dílo bylo mnohokrát vydáno, mnohokrát zdramatizováno. Mezi poslední ediční počiny se zařadil i ODEON - nakladatelstvi Euromedia Group, který postupně v reedicích vydává všechna vyznamná Fuksova díla. Úvodním svazkem teto autorské edice byla pravdepodobně jeho nejznámější práce Spalovač mrtvol (únor 2003). Na hlavním hrdinovi Kapferhingelovi Fuks mistrně ukazuje, jak se z obyčejného člověka může stát vrah, jak okolnosti mohou změnit jedince.

Nyní následuje román Variace pro temnou strunu (má vyjít teď, v září 2003 - při příležitosti 80. výročí Fuksova narození), poprvé vydaný roku 1966. V březnu příštího roku vyjde psychologicky laděný román s bizarními prvky Myši Natálie Mooshabrové, v říjnu 2004 bude následovat dílo Obraz Martina Blaskowitze, v němž se Fuks opet vrátil ke svému až obsesivnímu tématu viny a trestu, stejně jako k valečnému období a nacismu.

Editorem svazku je literární historik PhDr. Miloš Pohorský, knihy jsou opatřeny doslovem a ediční poznámkou. Na obalkách knih jsou použity koláže Miroslava Huptycha.

Když jsem před dvaceti lety poprvé uviděl Huptychovy surrealistické koláže, bylo to za stejně bizardních oklností, jako by je popsal Fuks. Příjmový pavilón Psychiatrické kliniky U Apolináře nebyl místem, kde by po nocích mohl vznikat socialistický realismus. Mezi jednotlivými nočními případy či akutními zásahy (sestři, plegomazin!) vznikaly na stole v sesterně u skleničky červeného vína a za přítomnosti několika přátel na "černé" návštěvě" fantazijní světy psychoterapeuta Huptycha, v nichž nic nebylo nemožné a vše navzájem skloubeno žilo svůj pohádkový život uprostřed ostřižků starých časopisů, knižních rytin z antikvariátních zbytků, vůně lepidla a chrastění ostrých chirurgických nůžek. Vůně lysolu a podivná směsice pachů, které potkáte pouze v nemocnicích, poznamenaly ony pohledy do nitra duší a vztahů dvourozměrného světa Miroslava Huptycha více, než by si sám autor koláží chtěl připustit. Noci plné hovorů přátel umění i literatury, vína a snů o spravedlivějším světě mi přiblížily Huptychovu tvorbu, se kterou se v dnešní komerční době setkávám bohužel pouze vyjímečně. Nehodí se do doby, ve které autor Theodora Mundstocka už nežije a televizním zprávám věří 80 % obyvatel. Nehodí se ve světě růžových edicí a prefabrikovaných hororů. Ten křehký svět Miroslava Huptycha a zraněná duše Fukse se doplňují dokonale. Nezbývá, než ocenit ediční počin Odeonu, který se nemusí starat o nízký vkus nákupčích současné knižní produkce a sází na osvědčenou kvalitu. Protože myšlenky druhých přežívají, pouze pokud přežijí v nás - pokud ztratíme paměť, ztratíme sebe i svou perspektivu.

Grünwaldovi se oběsili, Strechrovi se otrávili plynem, Albína Schicková skočila z okna, Kohn se dal přejet...

Ladislav Fuks, Pan Theodor Mundstock

                 
Obsah vydání       23. 9. 2003
23. 9. 2003 Kladenský primátor: Do kontejnerů s nimi !
23. 9. 2003 Kladno: Nad územní samosprávou je pouze Bůh a zákon
23. 9. 2003 Ještě jednou k otázce morálky v umění Jan  Paul
23. 9. 2003 Rozumí Rada ČRo principům veřejnoprávní žurnalistiky? Jan  Čulík
23. 9. 2003 Irák je na prodej
23. 9. 2003 Alastair Campbell: zveřejněním Kellyho jména "se octne Gilligan v průseru"
23. 9. 2003 Prodi versus Giscard: Dva kohouti na evropském smetišti Josef  Brož
23. 9. 2003 Pokud se chystáte tohle číst, ušetřete si práci Jiří  Lněnička
23. 9. 2003 Smrt sbližuje, v lidském popelu není rozdíl
80 let od narození Ladislava Fukse
Štěpán  Kotrba
22. 9. 2003 BBC "bude více přiznávat chyby"
22. 9. 2003 Cancún: to, že se rozhovory rozložily, je pozitivní
22. 9. 2003 Slaný: Byrokratický kokotismus úředníků ombudsmana a právo na informace Štěpán  Kotrba
22. 9. 2003 Slaný: Tisková zpráva veřejného ochránce práv
22. 9. 2003 Slaný: Hastala vista, bejby Štěpán  Kotrba
22. 9. 2003 Slaný: Opět psychologický nátlak? Ten starostovi jde... Štěpán  Kotrba
22. 9. 2003 Jaké poučení z pochodu kůrovcovou Šumavou? Petr  Kužvart
19. 9. 2003 Česká próza za poslední rok: Zklamání, frustrace a marketingová manipulace Viktor  Šťástka
22. 9. 2003 Jak Strana Zelených svlékla starou kůži Pavel  Pečínka
22. 9. 2003 V úterý 23. září startuje další ročník festivalu Prix Bohemia Radio
23. 9. 2003 Demokraciu môžeme ponúkať, ale nie nanucovať
23. 9. 2003 Československo a Marshallov plán - cesta k úplnému podriadeniu Moskve Viliam  Bernáth
23. 9. 2003 Equinox čili stejný den a stejná noc Štěpán  Kotrba
23. 9. 2003 Prečo sa USA boja Kuby
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
23. 9. 2003 Prodi versus Giscard: Dva kohouti na evropském smetišti Josef  Brož
23. 9. 2003 Ještě jednou k otázce morálky v umění Jan  Paul
23. 9. 2003 Smrt sbližuje, v lidském popelu není rozdíl
80 let od narození Ladislava Fukse
Štěpán  Kotrba
23. 9. 2003 Pokud se chystáte tohle číst, ušetřete si práci Jiří  Lněnička
23. 9. 2003 Rozumí Rada ČRo principům veřejnoprávní žurnalistiky? Jan  Čulík
23. 9. 2003 Irák je na prodej   
23. 9. 2003 Kladenský primátor: Do kontejnerů s nimi !   
22. 9. 2003 Budou čeští lékaři vraždit diplomaty?   
22. 9. 2003 Proč nosí státní zástupci taláry? Karel  Mašita
22. 9. 2003 Kábulský knihkupec chce žalovat norskou reportérku   
19. 9. 2003 Slaný: Co se opět nedozvěděl divák České televize Štěpán  Kotrba
19. 9. 2003 Hans Blix kritizoval zprávu britské vlády o Iráku   
19. 9. 2003 Česká próza za poslední rok: Zklamání, frustrace a marketingová manipulace Viktor  Šťástka
19. 9. 2003 Agrární skandál za více než půl miliardy Štěpán  Kotrba
18. 9. 2003 Prix Bohemia: Rádio neposlouchám, jelikož nejsem z Poděbrad Ivo V. Fencl

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
23. 9. 2003 Smrt sbližuje, v lidském popelu není rozdíl
80 let od narození Ladislava Fukse
Štěpán  Kotrba
19. 9. 2003 Česká próza za poslední rok: Zklamání, frustrace a marketingová manipulace Viktor  Šťástka
17. 9. 2003 Vynikající Hrabal v Českých Budějovicích - lidi z Prahy to neznali Jan  Čulík
17. 9. 2003 Hrabal je v Budějovicích dobrý, ale město chce omezovat divadlům dotace   
17. 9. 2003 Veb Járy Cimrmana na doméně AT   
28. 8. 2003 Nové číslo Textů   
11. 7. 2003 Jungmannovy Hudlice 230 let od narození slavného rodáka Jaroslava  Čajová
7. 7. 2003 Prague Spring - Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí Petr  Fiala
27. 6. 2003 Wow, Viewegh! Petr  Fiala
18. 6. 2003 Dousková je červená knihovna Jiří  Škuba
17. 6. 2003 Maminka Irena  Dousková
17. 6. 2003 Mother Irena  Dousková
17. 6. 2003 Ještě jednou Irena Dousková Jan  Čulík
16. 6. 2003 O tom, jak život uplývá mezi prsty Jan  Čulík
16. 6. 2003 Doktor Kott přemítá Irena  Dousková