17. 9. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 9. 2003

Vynikající Hrabal v Českých Budějovicích - lidi z Prahy to neznali

Vladimír Just má pravdu, když upozorňuje, že stojí za to sledovat práci divadel mimo hlavní město Prahu. Potvrdil to i můj současný pobyt -- se skupinou mezinárodních bohemistů -- v Českých Budějovicích, kde jsme v úterý večer v tamějším Malém divadle (Hradební 18) navštívili pozoruhodnou inscenaci Hrabalových Tanečních hodin pro starší a pokročilé.

Někteří členové skupiny mezinárodních bohemistů, včetně některých pracovníků Obce spisovatelů, se přiznali, že předem pohlíželi na možnost inscenace Hrabalova experimentálního textu s obavami. Je totiž skutečně obtížné realizovat potenciál Hrabalova literárního díla v jiném médiu, ať už na jevišti, v rozhlase či ve filmu nebo v televizi. Lehce se mohlo stát, že budeme svědky jen rozbředlého monologu.

Hrabalovy Taneční hodiny pro starší a pokročilé jsou experimentem, vzdáleně připomínajícím poslední stránky Joyceova Odysssea, nepřerušovaný proud vědomí Molly Bloomové. Stejně tak je i tento asi osmdesátistránkový text nepřetržitým monologem, jedinou kontinuální větou, proudem vědomí hospodského "povídání", haškovským pokusem zvládnout realitu tím, že ji "umluvím", podrobím vlastnímu nezvládnutelnému proudu příběhů, řízenému volnou asociací, který plyne z úst starce, inspirovaného a stimulovaného přítomností mladé dívky, trhající v sadu na žebříku třešně. (Stařec si v příbězích fandí, vždy byl eroticky i jinak prý "jednička" - v závěru textu však autorský hlas poznamenává, že skutečnost byla jiná - byl stydlivý a ženské si z něj prý vždy jen dělaly legraci.)

Jak vím z práce s tímto textem se svými britskými studenty, text je to relativně velmi obtížný, je totiž provokativní směsicí drsných, šokujících, bulvárních, plebejsky primitivních i vážných, vysokých a zároveň pokleslých motivů se silným erotickým podtextem -- no prostě typický Hrabal. Kdokoliv, kdo by hledal zjednodušenou "racionální" či "logickou" strukturu, bude zklamán, ano, skandalizován. "Vždyť to nemá žádnou logiku," bude protestovat tradiční čtenář.

Freudistická inspirace Hrabalových "automatických", surrealismem ovlivněných textů, přímo velí tomu, aby jakékoliv -- i třeba latentní -- úsilí o racionální uměřenost bylo radikálně torpédováno. Struktura Hrabalových textů je nesmírně sofistikovaná a složitá. Racionalita té struktury však funguje jinak; na první pohled jako útok proti racionalitě.

Proto je docela obtížné vstřebat i samotný, klasický Hrabalův text, jak vyšel v šedesátých letech, a porozumět mu. Co si má čtenář počít se stránkami, které nejsou děleny na odstavce, ani dokonce není žádná věta ukončena tečkou? U mnohých "normálních" čtenářů se tento "experimentální text" už v šedesátých letech setkával s neporozuměním. Jiní -- soudě podle dopisů, které Hrabal citoval ve svých Morytátech a legendách, mu nadávali, protože byli skandalizováni jeho explicitní sexualitou i drastickými motivy. Obojí je v jeho textech, ovlivněných surrealismem, nástrojem, jak vytrhnout člověka z šedivé rutiny každodenní skutečnosti. Hrabal ví, že explicitně sexuální motivy i drastické příběhy promlouvají přímo k našemu vnitřnímu já, onomu podvědomému, freudovskému id¸řízenému pudy.

Jenže přece jen, u klasického Hrabala v klasickém Hrabalově textu je toto pro dnešního nezkušeného (?) čtenáře jaksi trochu zakleto na -- nepřehledných a obtížných, logice zdánlivě protiřečících -- stránkách literárního textu.

Zásluhou budějovické inscenace je, že se jejím autorům podařilo nesmírně plastickým a sdělným způsobem komunikovat všechno to, co je cenné v Hrabalově textu, zvýraznit ho způsobem, který zůstal zcela věrný autorovi i jeho úmyslu.

Jako mí kolegové, i já jsem měl určité pochybnosti, když jsem na začátku představení viděl Petra Drholce, zosobňujícího starého hrdinu Tanečních hodin v typicky rozdrbaném hrabalovském oděvu, jak začíná odříkávat hrabalovský monolog. Jakpak to asi dokáže udržet po dobu celého představení? pochyboval jsem.

Scénárista a režisér představení Ivo Krobot pro to použil inteligentního a účinného prostředku. Hlavní postavu Tanečních hodin totiž rozdělil na postavy dvě Hrabalova starce, o třicet mladšího, hraje v inscenaci Ctirad Goetz. Tour de force celého představení nesou na svých bedrech tři herci, muži Drholec a Goetz, kteří vstupují v dynamickou interakci obu "já" hlavní postavy; zároveň plynule přecházíme mezi "současností" příběhu, starcovou dobou padesátých let dvacátého století, a dobou, kdy byl Hrabalův stařec ještě mladý, a Vendula Tampierová, která v inscenaci hraje všechny možné ženy, s nimiž se hlavní hrdina údajně -- podle svých příběhů -- potkal. Pozoruhodné zejména bylo, jak Ctirad Goetz, hrající mladšího Hrabalova hrdinu, velmi jemným, až podprahovým jednáním přihrával zejména v druhé polovině inscenace Drholcovi, takže jeho "hlavní výkon" nabyl velké intenzity.

Příběh začíná uměřeně a je založen v první řadě na verbální interpretaci Hrabalova textu, s náznakovou choreografií a jen občasným, decentním hudebním podbarvením toho, o čem se vypráví. Genialitou cca devadesátiminutového představení je však to, že se inscenace postupně a nepozorovaně dostává dramaticky do gradace a nabývá ve své poslední třetině pozoruhodné intenzity. Je to vynikající způsob, jak porozumět Hrabalovi.

Pozoruhodné také bylo, že ani cca čtyřicet let po -- nenápadné -- publikaci tohoto díla Hrabalův text nezestárl. Navzdory svým četným odkazům na Rakousko-Uhersko se dotýká základních rozměrů lidské zkušenosti, a promlouvá -- právě svým freudistickým apelem na to, co skrývá naše id intenzivně i k lidem v současnosti.

Myslím si, že by nebylo od věci i pro Pražáky udělat si výlet do Budějovic. Tuhle inscenaci by si lidi, kteří se zajímají o dobré věci, neměli nechat ujít. Malé divadlo ji ovšem hraje už šest let; je to pro ně vlastně "klasika". Přesto, Pražáci, co tu s námi v Budějovicích jsou, tu hru dosud neviděli. Na repertoáru se hra stále udržuje, hraje se však zřejmě jen dvakrát třikrát do měsíce. Budějovické Malé divadlo se jinak prý hlavně specializuje na loutková představení pro děti.

                 
Obsah vydání       17. 9. 2003
17. 9. 2003 Jsou Spojené státy v úpadku?
17. 9. 2003 O učitelce, která ukradla 25 milionů korun
17. 9. 2003 Vynikající Hrabal v Českých Budějovicích - lidi z Prahy to neznali Jan  Čulík
17. 9. 2003 Hrabal je v Budějovicích dobrý, ale město chce omezovat divadlům dotace
17. 9. 2003 Veb Járy Cimrmana na doméně AT
17. 9. 2003 Bechtel a krev za vodu: válka jako omluva pro rozšiřování práva korporací Vandana  Shiva
17. 9. 2003 Cancún: Snaha o privatizaci vody
17. 9. 2003 Subcommandante Marcos: Jsme vykořisťováni jako otroci WTO
17. 9. 2003 Globalizace: přísliby i hrozby
17. 9. 2003 Většinový systém by byl pro ČR dobrým řešením Jan  Maršák
16. 9. 2003 Je Bělohradský na cestě stát se "užitečným idiotem"? Ondřej  Čapek
17. 9. 2003 Legenda je alternativní biologickou zbraní František  Roček
17. 9. 2003 Euro nesložilo svou první zkoušku
17. 9. 2003 Jak být terénním sociálním pracovníkem Jana  Chalupová
17. 9. 2003 Slaný: v úterý k exekuci nedošlo, matka se vzepřela nátlaku Štěpán  Kotrba
16. 9. 2003 Slaný: namísto smírného řešení "koncentrák" Štěpán  Kotrba
16. 9. 2003 Slánský starosta: Je to tak prosté... Ivo  Rubík
15. 9. 2003 Slaný: "Máme takového starostu, jakého jsme si už podruhé zvolili..." Štěpán  Kotrba
13. 9. 2003 Britské listy a Amaro Gendalos podaly stížnost generálnímu řediteli ČT na Události a Večerníky
16. 9. 2003 Šance pro mladé: dvanáct z osmdesáti František  Roček
16. 9. 2003 Nepromyšlená americká koncepce v Iráku se hroutí Emil  Souleimanov
16. 9. 2003 Nejlepší i nejpopulárnější české divadlo: Ostrava, Hradec Králové a Jára da Cimrman Jan  Čulík
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
1. 9. 2003 Hospodaření OSBL za srpen 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
17. 9. 2003 Vynikající Hrabal v Českých Budějovicích - lidi z Prahy to neznali Jan  Čulík
17. 9. 2003 Jsou Spojené státy v úpadku?   
16. 9. 2003 Nejlepší i nejpopulárnější české divadlo: Ostrava, Hradec Králové a Jára da Cimrman Jan  Čulík
15. 9. 2003 Želary: Málčik znájet darógu! Jan  Čulík
15. 9. 2003 Dokážeme ještě žít vedle sebe ? Ladislav  Žák
15. 9. 2003 V tomhle státě něco hodně smrdí... Jan  Paul
12. 9. 2003 Leni Riefenstahlová: byla to skutečně nacistka nebo jen prostě Němka, typická pro svou dobu? Fabiano  Golgo
12. 9. 2003 Loupeživá společnost?   
11. 9. 2003 Úřední šiml zuří proti studentům i v Německu a ve Francii   
11. 9. 2003 Je to divný svět: jak komunistická Čína financuje Spojené státy   
10. 9. 2003 Hysterie českého úředního šimla: jak musejí studenti z EU složitě žádat o české vízum Jan  Čulík
9. 9. 2003 A proč jsme napadli Irák, tatínku?   
9. 9. 2003 Vážený člověče v tísni... Jana  Chalupová
9. 9. 2003 Žádný sex - vždyť jsme Američané   
9. 9. 2003 Legenda a pravda životního příběhu Beatrice Cenci Stefan  Zweig

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
17. 9. 2003 Vynikající Hrabal v Českých Budějovicích - lidi z Prahy to neznali Jan  Čulík
17. 9. 2003 Hrabal je v Budějovicích dobrý, ale město chce omezovat divadlům dotace   
17. 9. 2003 Veb Járy Cimrmana na doméně AT   
28. 8. 2003 Nové číslo Textů   
11. 7. 2003 Jungmannovy Hudlice 230 let od narození slavného rodáka Jaroslava  Čajová
7. 7. 2003 Prague Spring - Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí Petr  Fiala
27. 6. 2003 Wow, Viewegh! Petr  Fiala
18. 6. 2003 Dousková je červená knihovna Jiří  Škuba
17. 6. 2003 Maminka Irena  Dousková
17. 6. 2003 Mother Irena  Dousková
17. 6. 2003 Ještě jednou Irena Dousková Jan  Čulík
16. 6. 2003 O tom, jak život uplývá mezi prsty Jan  Čulík
16. 6. 2003 Doktor Kott přemítá Irena  Dousková
13. 6. 2003 Šlendrián v BL je snad horší než SARS Petr  Fiala
6. 6. 2003 Divoké víno ještě po 39 letech