Tisková zpráva veřejného ochránce práv ve věci vystěhování osob z městské ubytovny ve Slaném
19. 9. 2003
Dne 11. června 2003 zahájil veřejný ochránce práv z vlastní iniciativy šetření,
jehož příčinou bylo vystěhování několika rodin z městské ubytovny ve Slaném
(Ouvalova č. p. 392), jimž vznikl větší dluh na úhradách za ubytování. Předmětem
šetření má být především snaha o zjištění, zda k takovéto situaci nutně
muselo dojít, pokud by město Slaný při výkonu státní správy jednalo
v souladu s právem, principy demokratického právního státu a dobré
správy. Sociální skupina, která je jednáním městského úřadu v tomto případě
dotčena, je tvořena převážně Romy.
Bylo nutné zabývat se tím, zda byla ve vztahu k uvedenému problému vykonávána
řádně správa na úseku sociální péče, sociálně-právní ochrany dětí a stavebního
řádu, jež spadá do zákonem vymezené působnosti veřejného ochránce práv. Ostatní
okolnosti, které se případu týkají, pak mají především povahu soukromoprávní,
nebo povahu výkonu samostatné působnosti města, a jsou tudíž z působnosti
veřejného ochránce práv ze zákona vyloučeny. Je však třeba zdůraznit, že i tyto
otázky s výše uvedeným problémem neoddělitelně souvisí a je tedy nutno se i
k nim alespoň zevrubně vyjádřit s cílem vidět problém komplexně a
zejména reagovat na některé reakce v médiích, jež se v souvislosti
s tímto případem vyskytly. Dále je třeba uvést, že věc je stále předmětem
šetření ochránce.
Průběžné výsledky šetření:
Z pohledu zákonného vymezení působnosti veřejného ochránce práv [1] lze shledat pochybení Městského úřadu
ve Slaném v nedostatečném naplňování následujících právních předpisů a
jejich jednotlivých ustanovení:
- Podle ust. § 14 zákona č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky
v sociálním zabezpečení, "obec organizuje a poskytuje sociální péči občanům
v rozsahu stanoveném tímto zákonem. Za tímto účelem ve spolupráci se
státními organizacemi, občanskými sdruženími, církvemi, charitativními a jinými
organizacemi a jednotlivci vyhledává občany, kteří potřebují sociální
péči".
- Vyhláška č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon České
národní rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve
svém § 12 stanoví, že obce v součinnosti se státními organizacemi a
institucemi, školami, školskými a zdravotnickými zařízeními, občanskými
sdruženími, charitativními a jinými organizacemi vyhledávají rodiny
s nezaopatřenými dětmi a těhotné ženy žijící v nepříznivých životních
poměrech, které nemohou překonat bez pomoci společnosti.
- Ustanovení
§ 4a zákona č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky
v sociálním zabezpečení, uvádí: "Obec při poskytování dávek sociální péče
poskytuje občanům odbornou pomoc". Nelze tedy ponechat pouze na samotných
žadatelích o dávky, aby se bez odborné pomoci vypořádali se všemi požadavky,
které právo pro vznik nároku předepisuje. Právní úprava předpokládá součinnost
mezi úřadem a žadatelem dávky.
- Nevyužití institutu zvláštního příjemce dávek sociální péče. Podmínky pro jeho stanovení
upravuje § 102 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, v jehož
odst. 3 je uvedeno: "Příslušný státní orgán ustanoví zvláštního příjemce s
jeho souhlasem v případech, kdy by se výplatou dávky dosavadnímu příjemci
zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit, nebo kdyby tím byly
poškozovány zájmy osob, které je oprávněný povinen vyživovat, anebo nemůže-li
oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce, výplatu přijímat. Souhlas
oprávněného, popřípadě jeho zákonného zástupce, s ustanovením zvláštního
příjemce se vyžaduje jen v případě, že oprávněný, popřípadě jeho zákonný
zástupce, nemůže výplatu přijímat". Jestliže je tedy naplněn předpoklad, že by
se výplatou dávky oprávněnému příjemci nedosáhlo účelu poskytované dávky, má
správní úřad povinnost (nikoliv možnost) zvláštního příjemce ustanovit. Za
okolností, které nastaly v případě neplatících osob ve Slaném, je zřejmé
(zejména s ohledem na dobu, po kterou nejsou poplatky za ubytování
hrazeny), že dávky poskytované městem nebyly využity v souladu
s účelem, na který byly poskytnuty. V dotčených případech je tento
postup vázán toliko na souhlas zvláštního příjemce (města), nikoliv na souhlas
příjemce dávky, neboť se v daném případě nejedná o osoby, jež nemohou
dávky přijímat. Podobný postup je zakotven i v zákoně č. 117/1995 Sb., o
státní sociální podpoře.
- Dále
lze Městskému úřadu vytknout, že v tomto případě nevyužil možnosti
angažování terénního sociálního pracovníka, který by mohl plnit jak úlohu
mediátora, tak autority s tím, že mohl vést ubytované (ve prospěch zájmů
města) k řádnému plnění jejich povinností (ať už jde o placení
poplatků za ubytování, či o zacházení se zařízením ubytovny) a současně jim
mohl být nápomocen při řešení jejich sociálních problémů odbornou radou, vhodným
zpřístupněním informací například o fungování systému dávek sociální péče,
ucházení se o práci atd.
- Stav
ubytovny vyvolává pochybnosti i o tom tomu, zda město Slaný plní povinnost
udržovat nemovitost způsobem, který předepisuje veřejné stavební právo. Stavební
úřad by v tomto ohledu měl zvážit kroky, jež pro něj vyplývají
z povinností na úseku stavebního řádu.
Z hlediska
činností, vůči kterým nemůže veřejný ochránce práv z důvodu nedostatku
zákonného zmocnění zasahovat, lze uvést následující průběžný závěr
šetření:
- Ve
městě je obecně vůči všem neplatičům nájemného uplatňován tzv. Program nulové tolerance, jehož
podstatou je naprosto důsledné uplatňování sankcí vůči osobám neplnícím smluvené podmínky. Proti důslednému výkonu
veřejné správy jistě nelze nic namítat, tento program však podle názoru
veřejného ochránce práv nenabádá k důslednosti, která je slučitelná
s principy fungování právního státu, ale spíše k porušování principů
přiměřenosti a individuálního přístupu při řešení jednotlivých případů. Město
zvolilo ve vztahu k dlužníkům represivní postup, který je vydáván za snahu
chránit slušné a poctivé občany prostřednictvím Programu nulové tolerance,
namísto citlivého sociálního přístupu.
- Vztah
ze smluv o ubytování byl ukončen v souladu s právním řádem, neboť
neplacení ceny za ubytování lze považovat za hrubé porušování smlouvy o
ubytování zakládající možnost odstoupení od smlouvy dle ust. § 759 odst. 2
občanského zákoníku. Stav, který nastal, však považuje ochránce za důležité
hodnotit z hlediska přiměřenosti zásahu, k němuž město přistoupilo.
Základ
celého problému z právního hlediska tkví především v úhradě vzniklých
dluhů za užívání ubytovny. Tyto dluhy vznikaly dlouhodobě i za situace, kdy
orgány státu vyplácely jejím obyvatelům dávky státní sociální podpory a sociální péče. Včasným zavedením
institutu zvláštního příjemce těchto dávek by nevznikl tak značný dluh a
současně by bylo alespoň částečně zajištěno, aby jednotlivé dávky plnily svůj
účel.
- Po
odeslání Průběžné zprávy o výsledku šetření byla tato několikrát komentována
starostou města Slaný RNDr. Ivo Rubíkem. Komentář pana starosty vyzníval tím
způsobem, že město Slaný podle zprávy ochránce při vystěhování neplatičů
postupovalo v souladu s právem a tudíž nijak nepochybilo. Pochybení
města byla kvalifikována pouze jako drobná a v podstatě nevýznamná. Na tuto
dezinterpretaci reagoval veřejný ochránce práv několika vyjádřeními
v médích a poskytnutím výsledků dosud neuzavřeného šetření sdělovacím
prostředkům.
- Dne
10.9.2003 proběhla v budově Kanceláře veřejného ochránce práv tisková
konference, jíž se kromě novinářů
zúčastnili i zástupci občanského sdružení DŽENO, kteří kritizovali průběžnou
zprávu ochránce jako věcně nedostatečnou a navrhli provést další šetření. Na
základě jejich podání bude zváženo zahájení šetření v téže věci, ovšem z
hlediska dodržování veřejnoprávních předpisů v oblasti stavebního
práva a hygieny.
- Celá
kauza je v současné době předmětem mnoha rozhovorů a komentářů
v tisku a ostatních médiích. Věc je i nadále předmětem šetření ochránce a
není prozatím uzavřena.
V Brně dne 10. září 2003
JUDr. Otakar Motejl veřejný ochránce práv
[1] viz zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, v platném
znění
|