10. 7. 2003
Zelení, kteří začali přijímat (jidášský?) groš od korporacíNěkteří ekologičtí aktivisté tvrdí, že mají větší vliv, působí-li v průmyslu. Není to však zrada?
Shrnujeme článek, který vyšel v týdeníku Observer. |
Peter Melchett, bývalý ředitel organizace Greenpeace, je jenom posledním dobře známým ekologickým aktivistou, který se rozhodl začít přijímat "podnikatelský groš". Avšak lord Melchett a lidé, kteří se rozhodli jednat jako on, tvrdí, že jsou prý trojskými koni ekologického hnutí a rozhodli se infiltrovat průmysl, aby ho změnili zevnitř. To, že Melchett přijal loni lukrativní poradenskou funkci pro mezinárodní PR firmu Burson-Marsteller, někteří jeho bývalí spolupracovníci odsoudili. Konec konců, firma Burson-Marsteller poskytovala poradenství podniku Union Carbide po nechvalně známém úniku chemických látek v indickém Bhopalu, v jehož důsledku zemřely v roce 1984 tisíce obyvatelů tohoto města. Firma Burson-Marsteller také spolupracuje s velkými znečišťovateli životního prostředí, jako jsou Shell a BP, a spolupracovala i s takovými postavami, hodnými následování, jako byl Nicolae Ceausescu v Rumunsku a Suharto v Indonésii. Na druhé straně nikdo jiný nezaměstnal tolik slavných ekologů jako firma Burson-Marsteller. Před Melchettem zaměstnala B-M Dese Wilsona, zakladatele charitativní organizace pro bezdomovce Shelter (Útočiště), který také vedl kampaň za bezolovnatý benzín, zaměstnala i Gavina Granta, mluvčího řetězce obchodů Body Shop, během její dlouhé kampaně proti firmě Shell v Nigérii. Všichni se stali součástí jednotky pro sociální zodpovědnost ve firmě B-M, která poskytuje firmám poradenství o etických a ekologických otázkách. Tuto jednotku založil Richard Aylard, sám čelný představitel ekologické Soil Association. "Jako ekologové se všichni snažíme dosáhnout změn," konstatuje Aylard. "Avšak mnoho takového pokroku závisí na krocích, které podnikne podnikatelská obec. Tím, že bude pro firmy pracoval jako poradce zevnitř, může Peter Melchett dosáhnout zřejmě stejně tolik, jako když pracoval zvenčí u firmy Greenpeace. Do palcových titulků se sice dostávají mezinárodní akce ekologických organizací, ale ekologické organizace také vedou s podniky podstatný konstruktivní dialog. Organizace Greenpeace a Přátelé země jsou proti neudržitelné podnikatelské praxi, nejsou proti podnikání." Aylard, který je nyní na plný úvazek poradcem pro vodárenský podnik Thames Water, avšak zasedá také ve správní radě podniku B-M, dodal, že nikdo v této PR firmě není nucen pracovat pro zákazníky, vůči jejichž podnikatelské praxi zastávají osobně kritický názor. Avšak někteří lidé argumentují, že už sama myšlenka sociální odpovědnosti korporací je nástroj, který firmy užívají k tomu, aby se mohly vyhnout skutečně zásadním ekologickým reformám. George Monbiot, novinář a ekologický aktivista, loni napsal, že Melchett riskuje, že obětuje svou důvěryhodnost za peníze. "Vzhledem k tomu, že korporace investovaly množství peněz do toho, aby se jim podařilo vyhnout se demokracii, poradenství v oblasti společenské odpovědnosti se stalo pro Zelené velkým byznysem," napsal Monbiot. Ian Wilmore z organizace Přátelé Země je méně skeptický, avšak přesto se obává, že se někteří ekologové v soukromém sektoru nechávají zneužívat. "Uznáváme, že jsou korporace motorem ekonomiky a že v nich pracují i lidé, kteří se zajímají o životní prostředí. Takže je důležitou součástí aktivistické práce ekologů pomáhat firmám stavět na tom, co už ty firmy v ekologické oblasti znají. Některé firmy se ale nezajímají o to, aby změnily svou podnikatelskou praxi, zajímají se jen o to, aby vůči veřejnosti vypadali přijatelnější. Někdy také zaměstnávají ekologické aktivisty, aby se dověděly, jak uvažujeme a co jsou naše slabosti."
Kompletní text v angličtině ZDE
|