30. 4. 2003
Klikaté cesty Pavla Pečínky aneb zelený politický lobbismus za zápočet?S blížícím se koncem akademického roku se můžeme těšit
na to, jak se budeme v českém tisku setkávat s texty o Straně zelených,
vyprodukovanými páně Pečínkovými studenty.
Pokud je vysokoškolský pedagog členem politické strany, hlavní téma aktivit své politické strany přednáší a ještě v něm "vědecky" pracuje, dá se to pojmenovat jediným slovem: střet zájmů. Do osidel takového střetu zájmů upadl Pavel Pečínka, autor knihy Zelená zleva? Historie ekologických stran v Evropě, na kterou přinesly před časem Britské listy mj. i poněkud "spřátelenou" recenzi z pera Pavla Uhla - syna Petra Uhla, dalšího člena SZ. Budiž. Každý recenzent má právo na názor. Pavel Pečínka své straně ale chce prospět více. Jako vysokoškolský pedagog zadal na své fakultě kurz Nový kurz o novém fenoménu - GENEZE STRAN ZELENÝCH V EVROPĚ (POL 192) a v jeho syllabu tvrdí studentům, že zajistí či pomůže zajistit publikaci jejich práce v řadě médií: "esej do Přítomnosti, Listů, Politiky, Trendu, Mostů, Mezinárodní politiky či Mezinárodních vztahů, Literárních novin, Babylónu, Sedmé generace nebo církevních časopisů, komentář do některého z deníků mimo Blesku". Do internetových magazínů se dá podle Pavla Pečínky esej nebo komentář umisťovat až poté, co neprojde do běžného tisku. Pikantní je, že studenti mohou své práce odesílat i formou "čtenářského dopisu" do příslušného média... Ti, kteří raději místo esejů a komentářů píšou čtenářské dopisy, si zveřejnění 2 takových textů kolem 15 řádků (obou, ne jednoho, a opět na téma zelení) v rubrikách LN, LtN, MFD, Práva, Hospodářských novin či Respektu "musí obstarat sami, bez zasahování a pomoci vyučujícího..." Co tedy vlastně učí "pedagog" Pavel Pečínka své studenty? Originální syllabus semináře Geneze Zelených v Evropě DOC |
Podle jeho vlastních slov je si sice vědom "určitého střetu zájmů", nicméně nevidí v umožnění a podpoře publikace studentské práce v médiích nic špatného. Kurs se zabývá vývojem ekologických stran v Evropě od jejich počátků v 70.letech po současnost. Těžištěm je podle syllabu situace vlivnějších stran zelených v Západní Evropě (v Německu, Rakousku, Belgii, Nizozemí, Francii, Švédsku, Finsku), jejich srovnání s méně úspěšnými zelenými v jižní Evropě a v naprosto odlišných postkomunistických zemích. Výuka má pojednávat i o "nadnárodních" organizacích evropských zelených, stejně jako o některých spřízněných, především "zezelenalých" socialistických nebo bývalých eurokomunistických stranách. Do kurzu se mu přihlásilo doposud 8 studentů. Pečinka na otázku Britských listů po "úspěšnosti" přiznává pouze, že jeho "soukromá pedagogická iniciativa" vedla doposud k "čtenářskému dopisu" pí. Hruškové v Hospodářských novinách a v brněnské mutaci Rovnosti. Pečinka tvrdí, že za "píár" by považoval, "kdyby nutil studenty pouze ke kladnému hodnocení". V syllabu ale prý vyzývá studenty ke kritičnosti". Nevyzývá. Britské listy si opatřily syllabus přednášek. V nich se na téma kritičnosti píše pouze: Pro ukončení kurzu je nutné vypracovat při průběžných konzultacích s vyučujícím (nejsou ale podmínkou) esej v rozsahu 3-4 stran či publicistický komentář v rozsahu 30-40 řádků, ne delší. Esej i komentář by měly splňovat parametry žánru a musí se týkat českých či zahraničních zelených, ať už viděných z kritického, neutrálního či příznivého aj. úhlu. A i kdyby byly ty články krotce "kritické" - agenda focus je metoda, jak prosazovat téma a činit z nedůležitého společensky důležité. Nebo naopak agenda blur - jak nedůležitým zaplnit prostor, který by byl věnován jinak důležitějšímu tématu. Patří k povinné výbavě "hasičů" - specialistů krizové komunikace mít připraveny vysoce atraktivní návnady pro novináře, nechtějí-li, aby se média zabývala tématem, který jim vnutila "druhá strana"... Až někdy příště "vyskočí" nějaká "investigativní kauza" podobná té se sekretářem MZv Srbou, poohlédněte se po okolí, co se nesmělo do médií dostat v příslušném rozsahu. Rozeberme si ale, jak vidí zelený pedagog Pečinka osu kritičnost - neutralita - přízeň. Téměř veškeré studijní texty, které doporučuje studentům k "povinné četbě" k jednotlivým přednáškám, patří do kategorie "příznivých", několik encyklopedických děl pak do kategorie "neutrální". Zbytek jsou odkazy na jednotlivé zelené subjekty na internetu. Že by "kritické" statě o zelené tématice neexistovaly? Studijní texty, které se zabývají problematikou zelených v zemích českých, patří ponejvíce do kategorie "politicko-lobbistický blábol" a zabývají se sporem mezi "světlezelenými" a "tmavozelenými" na pozadí předsjezdové aféry Strany zelených se zmizelými 5 milióny a následnou debatou... Přiznám se, že by mi ani nevadilo, kdyby mi někdo nabízel k otištění kvalitní studentskou práci na nějaké téma. Naopak. Přivítal bych to. Pokud nějaký pedagog doporučí svého nejlepšího studenta novinám či vydavatelství, může to být pro něj vyznamenání. Pokud je ale celý seminář nesen ideou "protlačení" většiny studentských prací do médií jako organické součásti výukového procesu, je to na můj vkus nepřijatelné prolnutí teorie a praxe - v té nejpokleslejší podobě... Nejvíce mi vadí, když vysokoškolský pedagog zneužívá akademickou půdu pro politický lobbismus ve prospěch politické strany, jejímž je členem. Jednoznačný konflikt zájmů ale Pečinka omlouvá Britským listům tím, že "další lidé na pravé části spektra dělají totéž desetkrát či stokrát mohutněji". To ale Pečinku neomlouvá, naopak. Pokud to ví a je schopen dešifrovat skryté "Punkvy" mediálních lobbistů, měl být jeho seminář zaměřen nikoliv na propagování vlastního tématu a jeho umisťování v médiích, ale na zvyšování kritičnosti a nezávislosti tvořících se postojů studentů. Pečinka měl umět ukázat prstem na ty, kteří manipulují realitou v něčí prospěch, a ne dělat totéž. Pečinka by měl umět - kdyby uměl - rozebrat se svými studenty například tvorbu proti-zelených autorů a dokázat, že jejich aktivity byly neseny koordinací s nějakou zájmovou sférou. Jenže Pečinka neumí. Z předmětu public realtions by měl pan učitel sám dostat nedostatečnou, neboť žádný inteligentní píárista by nerozšířil mezi lidi písemný návod, jak "se to dělá" a kde všude "to umí". Profesionálové si svá tajemství žárlivě střeží, neboť jediné prozrazení znamená jejich profesionální konec. Navždy. Dovolím si místo komentáře na závěr Pečinkova klopýtnutí odcitovat Josefa Švejka: "Přiznání ztěžuje zapírání"... 21. května bude probíhat na fakultě sociálních studií MU v Brně zápočtový test, vyhodnocení eseje a komentáře, případně dvou čtenářských dopisů otištěných v novinách, a také zhodnocení výuky studenty. |
Zelení | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 4. 2003 | Klikaté cesty Pavla Pečínky aneb zelený politický lobbismus za zápočet? | Štěpán Kotrba | |
16. 4. 2003 | Jak Zelení mění evropskou politiku | Miroslav Mareš | |
16. 4. 2003 | Kupředu Zelená! | Pavel Uhl | |
6. 3. 2003 | Rakouští "Zelení" chtějí navázat dialog s ČR | ||
25. 2. 2003 | Bludy skeptického ekológa | Eugen Gindl | |
29. 11. 2002 | O škodlivosti zelené politické politiky | Pavel Franc | |
7. 6. 2002 | Literární noviny: "Volte Jakuba Patočku!" (Nebo ne?) | Jan Čulík | |
5. 6. 2002 | Jakub Patočka chce mocí mermo do politiky | Jan Čulík | |
15. 2. 2002 | Jakub Patočka kdysi: sledujeme začátek frašky | ||
11. 2. 2002 | Projdou Sorosovi kandidáti do Sněmovny na kandidátce Koalice? | Štěpán Kotrba |