9. 7. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 7. 2003

Reforma na půli cesty VI.
Mladé tele se vlka nebojí

Není už na čase outsourcovat ministra?

Zprávy prosakující z Ministerstva informatiky mají občas takový tragikomický nádech, že o autenticitě výroků pana ministra, nad nimiž se řehtají informatici v hospodách, silně pochybuji. A tak tedy nevěřím, že si ministr informatiky opravdu přeje "zrušit standardy, protože je prý firmy nemají rádi..." Čemu ale musím věřit, jsou oficiální zprávy na serveru Ministerstva informatiky. Zaujal mě tam "Projekt organizačního a technického zajištění elektronického zpracování materiálů pro jednání vlády", který má být projednáván na dnešním zasedání vlády.

Bezpapírová kancelář mohla být už před čtyřmi lety...

Podle názvu se jedná o velmi potřebný projekt -- nahradit papírový oběh dokumentů ve složitém procesu přípravy a připomínkování vládních materiálů elektronickou komunikací bude znamenat nejen to, že odpadnou ony televizně vděčné obrázky ministrů vlekoucích na zasedání vlády obrovité stohy materiálů, ale především se zprůhlední a zefektivní celý proces jejich přípravy a projednávání. Elektronický oběh dokumentů bude především šetřit čas zpracovatelů.

Ostatně -- v komerční sféře se obdobné systémy již běžně využívají. Tzv. "systémy správy dokumentů" (Document Management Systems -- DMS) jsou užitečnými nástroji v podnicích a nyní existuje řada dodavatelů těchto nástrojů pro vnitropodnikové řízení. Jejich implementace však předpokládá existenci standardních vnitropodnikových rozhodovacích procesů. Legislativní proces ovšem rozhodně takovýmto standardním systémem není, a proto nasazení komerčních systémů do legislativního procesu není zdaleka jednoduché jak by se z laického hlediska na první pohled zdálo.

A v tom je zřejmě jádro pudla. Ministerstvo informatiky si vůbec asi neuvědomuje náročnost projektu. Slibuje zajistit tento projekt v šibeničně krátké době (za 2 měsíce se za 250 tisíc stihne udělat analýza, za další 4 měsíce za jeden a tři čtvrtě miliónu realizuje pilotní projekt a poté se bude celý systém outsourcovat některému komerčnímu subjektu ).

A tak mě napadá přísloví: "mladé tele se vlka nebojí".

To "tele" totiž možná ani netuší, že celá problematika oběhu dokumentů mezi ústředními orgány státní správy je již od roku 2000 řešena jako jeden z úkolů Akčního plánu Úřadem vlády ČR - a pokud je mi známo, bylo na její řešení již vynaloženo cca 4 milióny korun!

Ministerstvo informatiky tedy dnes předkládá do vlády materiál, který bez jakéhokoli zdůvodnění a vyhodnocení hází do koše výsledky řešení původního projektu Úřadu vlády, za něž již byly utraceny veřejné peníze (a vynaloženo i značné intelektuální úsilí řady odborníků i firem -- není to totiž projekt jediného centrálního dodavatele). Paradoxem je, že projekt řešený Úřadem vlády je nyní ve stavu před možným spuštěním pilotního provozu.

projekt řešený Úřadem vlády: Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy >

Podle stávajících kompetencí i Legislativních pravidel je ale právě Úřad vlády a nikoli Ministerstvo informatiky zodpovědné za oběh a ukládání vládních materiálů různé kategorie. Doba je turbulentní, vše se dá změnit. Ostatně, ministerstvo informatiky po provedeném výběrovém řízení stejně vypadne ze hry - pro vlastní provoz tak citlivého systému jakým je oběh vládních materiálů je navrhován outsourcing -- uvědomuje si vůbec pan ministr bezpečnostní rizika tohoto návrhu?

Neměl by se už konečně raději outsourcovat pan ministr sám?

                 
Obsah vydání       9. 7. 2003
9. 7. 2003 České soudy kriminalizují i názory vyslovené na internetových diskusních fórech
9. 7. 2003 Irák: Bílý dům přiznal chybu ve výzvědných informacích
9. 7. 2003 Britská vláda se snaží donutit BBC, aby prozradila svůj důvěrný zdroj
9. 7. 2003 Britská kontroverze o Iráku: Blair zaútočil na parlamentní výbor
9. 7. 2003 O klonování: Co v reformě systému veřejných financí není Jiří  Nezval
9. 7. 2003 Jiří Janeček zpřesňuje svůj životopis Jiří  Janeček
9. 7. 2003 Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti Štěpán  Kotrba
9. 7. 2003 Ještě k problému "rtuťových injekcí" Bohumil  Michal
9. 7. 2003 Karlovy Vary: Z festivalového deníčku III. Natalie  Brožová
9. 7. 2003 Franz Kafka - 120 let od narodenia spisovateľa Martin  Plch
9. 7. 2003 Václav Jirovský pro HN: Až opravdu přijde vlk
9. 7. 2003 Četka, které by bylo potřeba hacknout zpravodaje v New Yorku... Štěpán  Kotrba
9. 7. 2003 I to málo, co se zatím udělalo, přijde nazmar Štěpán  Kotrba
9. 7. 2003
9. 7. 2003 Reforma na půli cesty VI.
Mladé tele se vlka nebojí
Jiří  Kofránek
8. 7. 2003 Antiamerikanismus ochromuje evropské myšlení
8. 7. 2003 Britská vláda (trochu) uvolňuje mediální legislativu
8. 7. 2003 "Cestovní mapa" pro Blízký a Střední východ a Špidlovo účelové nepochopení Miroslav  Polreich
1. 7. 2003 Hospodaření OSBL za červen 2003
27. 6. 2003 Technické změny v Britských listech
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Elektronický podpis a informatizace státu RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2003 I to málo, co se zatím udělalo, přijde nazmar Štěpán  Kotrba
9. 7. 2003 Reforma na půli cesty VI.
Mladé tele se vlka nebojí
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
16. 6. 2003 Občanství vyžaduje aktivní participaci - aneb nejsme ovce Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 Pozvánka na OpenWeekend 2003   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek
13. 9. 2002 Levný internet a telefony - jediná možnost akcelerace vývoje společnosti? Michal  Rusek
22. 8. 2002 Státní informační politika ve vzdělávání: kostlivec ve skříni MŠMT Jan  Wagner
4. 7. 2002 42 procent britských domácností je připojeno na internet - stačí to?   
19. 6. 2002 Britská vláda nebude zavádět "chartu pro čmuchaly"   

Reforma v půli cesty RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2003 Reforma na půli cesty VI.
Mladé tele se vlka nebojí
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty III. ještě jednou
Ostuda ministerstva, ostuda vlády
Štěpán  Kotrba
25. 6. 2003 Reforma v půli cesty III.
Internet do škol -- tvůrčí dílna nebo komerční tržiště?
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek