27. 2. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Jan Sokol
27. 2. 2003

Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc

No, v první řadě za opisování povinné četby. Normálně by člověk na univerzitě čekal, že se stanou studované texty odrazovým můstkem k samostatné diskusi a k rozvíjení vlastních studentových názorů. Tak tomu však zjevně není na jinonické fakultě humanitních studií Jana Sokola a Zdeňka Pince.

Myslel jsem, že filozofie má vést k diskusi a k tříbení schopností utvořit si samostatný názor. Běžnou univerzitní praxí je, že na základě studia doporučené četby student vypracuje samostatnou práci, v níž projeví vlastní schopnost úsudku a originální názor.

Jinak bych se domníval, že když někdo učí dějiny filozofie, měl by asi ve svém kursu v rámci plurality užívat i jiné přehledové učebnice než ty, které sám napsal.

celý článek BL

Tam se k získání zápočtu píše "Referát", požadavky na nějž definuje škola takto:

Smyslem je podat zprávu o tématu a záměru textu. To obnáší úvodní určení tohoto tématu a záměru a následné postupné vyložení argumentace, která odpovídá výkladu v původním textu. Nestačí pouhé výpisky, ale požaduje se vlastní samostatné předvedení hlavní argumentace výkladu, přičemž se má zachytit vše podstatné z původního textu. Předpokládaný rozsah práce je cca. 150 až 200 řádků.

Pak se píší "Reflexe", které jsou "samostatným" opisováním přednášek:

Smyslem je předvést své porozumění sledované přednášce. To obnáší určení hlavního tématu a záměru přednášky a postupné vyložení jeho argumentace, která odpovídá výkladu přednášky. Nejde o zápis všeho řečeného, ale o vlastní souvislé vyložení hlavní linie výkladu. Pouhé zápisky či přepis záznamu nestačí. Předpokládaný rozsah práce je cca. 60 řádků.

Nebo se píší, ale až od poloviny kursu, "Úvahy":

Smyslem je vlastním způsobem pojednat motiv daného textu. To obnáší především základní vymezení tématu výchozího textu a jeho výklad, načež následuje vlastní navázání ve výkladu za pomoci další literatury.

Student také může psát "Interpretace":

Smyslem je samostatně vyložit téma textu z textu sama (sic!), to obnáší určení hlavního tématu, záměru výkladu, jeho předpoklady, od kterých argumentace vychází, postup vlastní argumentace a její závěry. Předpokládaný rozsah práce je cca. 60 řádků.

Anebo může student psát "Konspekty":

Smyslem je si z daného textu pořídit takový výtah motivů a jejich základních výkladů, který při nějaké další práci s těmito motivy umožní rychlou orientaci v problematice a rychlé oživení argumentace výkladu. Práce může mít formu vlastního souvislého výkladu daných témat a jejich argumentace nebo formu výpisků.

Chápeme úzkostlivost učitelů na této škole, kteří chtějí v první řadě zajistit, aby jejich studenti pochopili základní povinné učební texty. Memorovat přijatý kánon myšlenek, případně je "opakovat vlastními slovy", se však zdá být pro vysokoškolskou výuku trochu málo.

Toto zadání je možná zhmotněním zoufalství obou profesorů nad nízkou úrovní univerzitních studentů.

To se mi zdá podivné. Mám zkušenosti jen s těmi českými studenty, které každoročně měsíc učím na Ostravské univerzitě, případně s těmi, které z Karlovy univerzity, z brněnské Masarykovy a z ostravské univerzity jezdí studovat každoročně do Glasgowa. Většina z nich dosud byla vynikající a opisovat přednášky či dělat "konspekty" z knih by bylo pod jejich úroveň.

Čímpak to tedy je, že údajně vynikající přijímací zkoušky, které v Britských listech Jan Sokol loni tak vehementně hájil, viz ZDE, v reakci na kritiku přijímacích zkoušek na FHS UK v Jinonicích od Jana Čulíka viz ZDE a ZDE, vedou k přijímání tak slabých studentů, že se snad nezmohou na nic jiného, než je pokus o vyjádření toho, co se říká v předepsané literatuře či na přednáškách.

Celý dokument Jana Sokola a Zdeňka Pince RTF


Články Jana Sokola a texty o školské politice Jana Sokola na serveru BL
> > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > >

Další závažné téma:
Jak Zdeněk Pinc a Jan Sokol brání mladým lidem ve studiu
 Jan Čulík     4. 3. 2002 >
Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku
  Jan Sokol   11. 3. 2002 >
Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity
 Jan Čulík   13. 3. 2002 >

Téma školství >


                 
Obsah vydání       27. 2. 2003
27. 2. 2003 Ben Bradlee: Politikové dnes lžou líp než kdy předtím Jan  Čulík
27. 2. 2003 Prezidentská volba: Počítám, počítáme...kdo je nejlepší? Miloš  Dokulil
27. 2. 2003 Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc Jan  Čulík
26. 2. 2003 FBI se omluvila britskému důchodci, že ho omylem nechala zatknout
27. 2. 2003 Agónie v České televizi pokračuje Jan  Čulík
27. 2. 2003 Prezident pre ťažké časy Oskar  Krejčí
27. 2. 2003 NA PAVLAČI: Třetí volební zkouška Hugo  Schreiber
27. 2. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o Libuši
Pusť voly, roucho změň, na kůň se rač posadit a s námi jeti
Hugo  Schreiber
27. 2. 2003 Spása světa podle Fidela Castra Zdeněk  Jemelík
26. 2. 2003 Jsme svědky rozkladu atlantického společenství?
26. 2. 2003 Pohlednice z Timoru I. Jaroslav  Kováříček
27. 2. 2003 Pohlednice z Timoru II. Jaroslav  Kováříček
27. 2. 2003 Válka v Iráku se připravuje, občanská válka v USA již začala Radim  Valenčík
27. 2. 2003 Odkaz Víťazného februára Martin  Muránsky, Radovan  Geist
27. 2. 2003 Štátu chýba nová generácia nezaťažených pracovníkov rezortu vnútra i tajnej služby Peter  Takáč
27. 2. 2003 Chceme byť v Európskej únii sami sebou alebo sa v nej chceme rozpustiť? Peter  Zajac
27. 2. 2003 Ako zviditeľniť neviditeľné Damas  Gruska
26. 2. 2003 ÚOHS: Tvrdý nátlak paní Válové z Media Observatory by byl bojkotem práva
25. 2. 2003 Media Observatory: Český antimonopolní úřad ignoruje ústavní pořádek
26. 2. 2003 Konference ve Florencii
26. 2. 2003 Vysokoškolští učitelé se v ČR chystají stávkovat
25. 2. 2003 Jak americká diplomacie sama sebe ochromuje Martin D. Brown
5. 2. 2003 Pošta redakci
4. 2. 2003 Hospodaření OSBL za leden 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
27. 2. 2003 Prezident pre ťažké časy Oskar  Krejčí
27. 2. 2003 Ben Bradlee: Politikové dnes lžou líp než kdy předtím Jan  Čulík
27. 2. 2003 Prezidentská volba: Počítám, počítáme...kdo je nejlepší? Miloš  Dokulil
27. 2. 2003 Pohlednice z Timoru II. Jaroslav  Kováříček
27. 2. 2003 Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc Jan  Čulík
27. 2. 2003 Chceme byť v Európskej únii sami sebou alebo sa v nej chceme rozpustiť? Peter  Zajac
26. 2. 2003 Jsme svědky rozkladu atlantického společenství?   
26. 2. 2003 Pohlednice z Timoru I. Jaroslav  Kováříček
26. 2. 2003 ÚOHS: Tvrdý nátlak paní Válové z Media Observatory by byl bojkotem práva   
26. 2. 2003 Za závazek banky poskytnout úvěr se platí Jindra  Vavruška
25. 2. 2003 Historie amerických intervencí v Latinské Americe a v karibské oblasti   
25. 2. 2003 Byl Stalin zavražděn, aby nedošlo k třetí světové válce?   
25. 2. 2003 Jak americká diplomacie sama sebe ochromuje Martin D. Brown
25. 2. 2003 Cesta k februáru 1948 Peter  Greguš
24. 2. 2003 Další telefonní podvody v Německu Radek  Mokrý

Školství RSS 2.0      Historie >
27. 2. 2003 Za co se udělují zápočty na škole, kde učí Jan Sokol a Zdeněk Pinc Jan  Čulík
26. 2. 2003 Hejtman Moravskoslezského kraje považuje slova Jaroslava Rösslera za urážlivá Jaroslav  Hlaváček
12. 2. 2003 Nemyslím, že by byl Jan Sokol špatným prezidentem Vojtěch  Polák
1. 2. 2003 Schůzka nespokojených pedagogů - výsledky z jednání Radek  Sárközi
27. 1. 2003 Čeští učitelé jsou na tom špatně, ale ani nevíme jak Ivo V. Fencl
17. 1. 2003 ŠKOLSTVÍ: Nízké platy učitelů odnesou především žáci Radek  Sárközi
14. 1. 2003 České školství versus Charta učitelů z roku 1966 Radek  Sárközi
14. 1. 2003 České a britské školství: Stačí srovnávat Jaroslav  Vávra
8. 1. 2003 O čekání na důstojné učitelské platy, na důstojné hodnocení učitelů, ale nejen o tom Jaroslav  Vávra
3. 1. 2003 Čeští studenti: "Skotská pohádka" Jan  Čulík
3. 1. 2003 Platy učitelů Radek  Sárközi
14. 12. 2002 Založení Učitelského odborového klubu - ASO   
26. 11. 2002 Stávková pohotovost v SOŠ na Praze 3   
20. 11. 2002 Ve jménu (vysokoškolského) zákona Topí  Pigula
30. 10. 2002 (Britské) univerzity "potřebují vybírat vysoké školné, mají-li obstát v mezinárodní konkurenci"