3. 1. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 1. 2003

Čeští studenti: "Skotská pohádka"

Právě skončila každoroční výměna studentů mezi katedrou slovanských studií Glasgow University ve Skotsku a třemi univerzitami v ČR. Výměnu z velké části financuje program Socrates Evropské unie (studenti však musejí každý hradit třetinu nákladů na tříměsíční pobyt, cca 25 000 Kč). Začátkem října přijelo do Glasgow studovat českou literaturu, film a sdělovací prostředky osm studentů: z Ostravy, z Brna a z Prahy. Přivezli si nyní domů do ČR, zdá se, téměř bezvýhradně pozitivní zážitky. Tak Milan Krčmář, student Ostravské univerzity, vypracoval toto "Desatero přikázání pro studijní pobyt ve Skotsku":

(Tento článek vznikl na popud týdeníku Reflex, na základě tohoto sloupku, publikovaného v BL před Vánocemi, a vyšel tam ve čtvrtek 2. 1. 2002 v mírně zkrácené formě.)

1. Budeš používat mozek a nebudeš se biflovat encyklopedie.

2. Budeš dělat to, co je opravdu důležité, zapomeneš na zbytečnosti.

3. V hodinách budeš moci říct vlastní názor, aniž bys riskoval neudělení zápočtu.

4. Nebudeš se učit stovky autorů jako z telefonního seznamu -- vyberou se ti nejdůležitější a ti se proberou dopodrobna.

5. Zapomeneš na úřední hodiny sekretariátů, každý si na tebe udělá čas (a samozřejmě se na tebe bude usmívat).

6. Zapomeneš na rozvrh, který začíná o půl osmé ráno a končí v sedm večer -- každý den budeš ve škole sedět maximálně šest hodin, během nichž se rozhodně nebudeš nudit tak, jako na přednáškách a cvičeních v české škole.

7. Zapomeneš na typickou českou univerzitní knihovnu, kde musíš stát ve frontě s papírkem, na němž je napsáno, co přesně chceš (a pak to stejně nedostaneš, protože kniha je vypůjčená). Zvykneš si na skvěle zásobené britské knihovny, v nichž se můžeš procházet mezi regály, listovat spisy starými několik staletí a kde si knížky mladší než dvě stě let můžeš půjčit domů.

8. Zapomeneš na situace, kdy máš referát, ale nikdo tě stejně neposlouchá. Svým handoutem (písemným shrnutím hlavních argumentů v bodech, který se před referátem rozdá přítomným) donutíš posluchače k pozornosti.

9. Zapomeneš (bohužel) na české jídlo, budeš si muset zvyknout na fish&chips a jiné "speciality".

10. Skoro všude ve Skotsku potkáš milé a veselé lidi a (většinou) krásné holky.

Jakub Žytek, student pražské FFUK, dodává: "Poznal jsem nové město, nový styl výuky, nové lidi. Zbyl čas i na několik výletů: do Edinburku, na divokou skotskou Vrchovinu (viz zde), k moři. Naučil jsem se (což šlo zpočátku velmi ztuha) psát handouty a jasněji argumentovat. Vylepšil psaní esejů a svou angličtinu. Porozuměl skotskému přízvuku (často jediná možnost, jak se dohovořit). Šetřit jsem už uměl, a tak jsem tuto dovednost mohl aplikovat na britskou úroveň cen. Zběsile jsem fotografoval, protože opravdu bylo co. Přičichl jsem taky k octovým hranolkům, ale jen přičichl: kulturní mezera byla v tomto případě nepřekročitelná. Mohl jsem sledovat dění doma z odstupu. Lidé, se kterými jsem ve Skotsku pobýval, mi dali tuze moc. Jeďte!"

"Byla to jedinečná příležitost naučit se vidět věci z širší perspektivy, ať už jde o náš vlastní obor či o otázky a problémy obecně lidské. Mohli jsme konfrontovat novou zkušenost s prostředím, z něhož jsme vyšli, a tím lépe vnímat jeho charakteristické rysy, pozitivní i negativní. Nové prostředí nám poskytlo cennou reflexi sama sebe. Zřetelněji jsme si uvědomili svou vlastní roli ve světě, tedy nejen, co to je 'být Čechem', ale také, co to znamená 'být sám sebou'. Pobyt v Glasgow byl pro mě důležitou životní etapou," konstatoval Jirka Lněnička, student brněnské univerzity. Jeho kolegyně Hana Nesnídalová vzpomíná na "neformální semináře měnící se často v bouřlivé dlouhotrvající diskuse".

Jitka Peřinová, studentka Ostravské univerzity, poukázala na to, že i její sestra si během krátké návštěvy povšimla, že ve srovnání s českou realitou byl pobyt studentů v Glasgow až skoro "pohádkový". Nebylo to prý jen tím, že se učitelé na britských univerzitách chovají vůči studentům vstřícněji, konstruktivněji a přátelštěji než na univerzitách českých, ale i komunita českých studentů, kteří se v Glasgow sešli, byla zajímavá, přátelská a velmi stimulativní. "Na vlastní kůži zažijete, že existuje reálný vnější svět, že lidi v zahraničí jsou stejní jako lidi v ČR, nemusíte mít strach, jak se v 'cizině' vyznat. Naučila jsem se být tolerantnější, umím teď líp argumentovat, nad problémy se méně rozčiluji, beru je jako fakt, jsem klidnější. Pobyt v Glasgow nám všem dodal pocitu sebevědomí a samostatnosti." Peřinová si však povšimla drobných kulturních rozdílů: "Těsně po návratu do ČR jsme byli nakupovat a prodavačky hned ve třech obchodech se na nás utrhovaly, byly na nás nepříjemné. Jindy by mi to nepřišlo, ale teď jsem si uvědomila ten rozdíl silně. Ve Skotsku se k nám prodavačky chovaly vždy zdvořile, usmívaly se na nás. Viděla jsem po třech měsících televizní zprávy a po pobytu v Británii mě překvapilo, jak byly naplněny absolutními podružnostmi."

Učitelé na Glasgow University měli pro studenty z ČR jen chválu. Je to snad tím, že už možnost zahraničního stipendia přitahuje podnikavé a přemýšlivé lidi, paradoxně často lépe vybavené znalostmi než jejich zahraniční kolegové, přestože je pro ně způsob studia na českých vysokých školách zjevně obtížnější, než by byl v západní Evropě? To, že čeští studenti budou moci volněji studovat na západoevropských univerzitách a srovnávat, je důležitým argumentem pro vstup ČR do EU. Jeden "pravicově" zaměřený student přijel do Glasgowa se záporným postojem k Evropské unii. Závěrem pobytu se přiznal, že na základě zážitků z Británie změnil názor a bude nyní hlasovat pro vstup ČR do evropské organizace.

                 
Obsah vydání       3. 1. 2003
3. 1. 2003 Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu Jan  Čulík
2. 1. 2003 Má smysl srovnávat Havlův novoroční projev s projevem Tonyho Blaira? Jan  Čulík
30. 12. 2002 Československo po deseti letech: Lepší, než jsem si uměl představit Václav  Žák
3. 1. 2003 Čeští studenti: "Skotská pohádka" Jan  Čulík
3. 1. 2003 Platy učitelů Radek  Sárközi
1. 1. 2003 Jsou světové vyhlídky na prahu roku 2003 pochmurné?
1. 1. 2003 Pochmurný novoroční projev Tonyho Blaira
31. 12. 2002 USA hrály klíčovou roli při vyzbrojování Saddáma Husajna
30. 12. 2002 Americké úřady užívají proti svým protivníkům mučení
30. 12. 2002 Mučení na základně v Bagramu a jiná témata Josef  Brož
31. 12. 2002 Monitor Jana Paula: PF 2003 Na Irák! Jan  Paul
30. 12. 2002 Míroví aktivisté chtějí jít do Iráku jako lidské štíty
2. 1. 2003 Povede válka proti Iráku k oživení stagnující americké ekonomiky?
1. 1. 2003 Američané přiznali, že bombardovali pákistánská vojska
1. 1. 2003 Media uprostřed týdne: Havel končí, Špidla zdaleka ne Josef  Trnka
1. 1. 2003 Zástupný problém: Havlovy milosti Zdeněk  Jemelík
28. 12. 2002 Rozšírenie znamená nutnosť reformy Európskej rady Ľubomír  Tokár
30. 12. 2002 Oko za oko, zub za zub Jana  Matúšová
3. 1. 2003 Francie a reforma Společné zemědělské politiky: hledání doktríny Hélene  Delorme
3. 1. 2003 Pozadí americké politiky na Blízkém Východě Jiří G. Müller
30. 12. 2002 Slovensko 2002 - Tak dobre, ako sa len dá? Marián  Repa
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
3. 1. 2003 Platy učitelů Radek  Sárközi
3. 1. 2003 Čeští studenti: "Skotská pohádka" Jan  Čulík
3. 1. 2003 Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu Jan  Čulík
3. 1. 2003 Pozadí americké politiky na Blízkém Východě Jiří G. Müller
2. 1. 2003 Má smysl srovnávat Havlův novoroční projev s projevem Tonyho Blaira? Jan  Čulík
1. 1. 2003 Jsou světové vyhlídky na prahu roku 2003 pochmurné?   
30. 12. 2002 Americké úřady užívají proti svým protivníkům mučení   
30. 12. 2002 Fidel na lopatkách Zdeněk  Jemelík
30. 12. 2002 Mučení na základně v Bagramu a jiná témata Josef  Brož
30. 12. 2002 Československo po deseti letech: Lepší, než jsem si uměl představit Václav  Žák
28. 12. 2002 Rozšírenie znamená nutnosť reformy Európskej rady Ľubomír  Tokár
27. 12. 2002 Deutsche Telekom prohrává bitvu o české zákazníky Štěpán  Kotrba
27. 12. 2002 Bude hladomoru na Zemi možno zabránit pouze, vzdají-li se bohaté země masa, ryb a mléčných výrobků?   
25. 12. 2002 Vánoce a třetí svět: Etiopie má splatit 500 milionů dolarů   
23. 12. 2002 USA zmařily dohodu o levných lécích pro třetí svět   

Školství RSS 2.0      Historie >
3. 1. 2003 Čeští studenti: "Skotská pohádka" Jan  Čulík
3. 1. 2003 Platy učitelů Radek  Sárközi
14. 12. 2002 Založení Učitelského odborového klubu - ASO   
26. 11. 2002 Stávková pohotovost v SOŠ na Praze 3   
20. 11. 2002 Ve jménu (vysokoškolského) zákona Topí  Pigula
30. 10. 2002 (Britské) univerzity "potřebují vybírat vysoké školné, mají-li obstát v mezinárodní konkurenci"   
11. 10. 2002 NATOidní normalizace? Účast na politickém školení je zase povinná... Václav  Votruba
9. 10. 2002 Škola včera, dnes... a možná ještě zítra Darius  Nosreti
23. 9. 2002 Skandál se známkováním britských maturit   
3. 9. 2002 Učitelé, zvedněte hlavu! Výzva k vyhlášení stávky   
2. 9. 2002 Klubko zmijí
aneb zneprůhlednění veřejné zakázky MŠMT na školení ICT koordinátorů
Jan  Wagner
30. 8. 2002 Učitelé nemohou hradit škody po povodních ze svých platů Radek  Sárközi
8. 8. 2002 Kritické myšlení   
3. 7. 2002 Vysvědčením se nemají děti trápit Pavel  Bráborec
20. 6. 2002 Hledají se odborníci na integraci Romů do českého školství