Monitor Jana Paula:
Společnost Spacium a Město Liberec umísťují ve veřejném prostoru současná sochařská díla
24. 9. 2010 / Jan Paul
Poslední Monitor věnovaný plzeňským kašnám jsem zakončil větou, že výtvarní umělci, například sochaři, jsou z architektury vytlačováni od doby, kdy se architekt sám považuje za umělce. V Liberci je ale už řadu let situace jiná. Společnost Spacium o.p.s. spolupracuje s radnicí a zasadila se o realizaci řady sochařských děl v exteriéru města. Měli na co navázat, v roce 1969 se ve městě odehrála významná výstava "Socha a město Liberec 1969". Šlo vůbec o první výstavu v Čechách, která postavila nejsoučasnější umění přímo na chodníky mezi chodce a vyrovnala se aktuálně s vývojem ve světě.
Bohužel to byl díky politické situaci na dlouho první a poslední počin tohoto druhu. V libereckých ulicích a parcích se tehdy objevilo 45 soch od 30 sochařů, z nichž mnozí patří k těm nejvýznamnějším představitelům českého poválečného sochařství. Spacium vzniklo v roce 2001 a od té doby uspořádalo 45 projektů s cílem kultivovat veřejný prostor města výtvarnými díly. Orientují se dvojím směrem, na osazování trvalých uměleckých děl ve veřejném prostoru a realizaci dočasných výstav v různých částech města. Prvním trvale instalovaným dílem realizovaným Spaciem byla socha Koule od Milana Housera.
Spacium zaměřuje pozornost i na vytváření netradičního městského mobiliáře, jde například o autobusovou zastávku v podobě obřího stolu od Davida Černého, a nebo sochu Věčná něha od Lukáše Rittsteina sloužící jako funkční lavička. Na sochařských výstavách v Liberci představili veřejnosti svá díla umělci jako Magdalena Jetelová, Vratislav Karel Novák, Jan Stolín, Čestmír Suška, Lubomír Typlt, Martina Njubó a legendární Aleš Veselý. Realizace trvale umístěných sochařských děl finančně zajišťuje Statutární město Liberec, státní rozpočet a soukromí sponzoři.
Vhodné prostory pro umístění díla a konkrétního umělce vybírá Spacium po dohodě s městem. Někdy vzejde návrh na místo od města, jindy od Spacia. Konečným schvalovatelem je ale vždy město. K návrhům se vyjadřuje správní a dozorčí rada Spacia, v nichž jsou jako členové také zástupci města. Pozitivním momentem je, že vytváření idey díla vzhledem k prostoru jeho umístění je ponecháno více méně na umělci. Jde o to, aby daný prostor zvládl a aby dodržel konkrétní požadavky, jako je např. požadavek -- socha jako lavička, socha jako lampa, atd. Osloveno je většinou více autorů, od kterých se vybírá nejlepší řešení.
Zajímalo mě, jakým způsobem se zrodila myšlenka systematicky umísťovat sochy v Liberci, a položil jsem umělecké ředitelce společnosti Spacium PHDr. Ivoně Raimanové několik otázek.
Obsah vydání | Pátek 24.9. 2010
-
26.9. 2010 / Labouristická strana má nového, levicového šéfa26.9. 2010 / Bývalý čintel OSN požaduje trestní stíhání osob, které v Afghánistánu zabíjejí civilisty24.9. 2010 / Paul Volcker: "Trh se pokazil"24.9. 2010 / Jak obtížné je vyrovnat se s historií Ruska25.9. 2010 / Šéfové tří největších londýnských bank odstupují24.9. 2010 / CIA provozuje tajnou armádu 3 000 vrahů24.9. 2010 / Jan PaulSpolečnost Spacium a Město Liberec umísťují ve veřejném prostoru současná sochařská díla24.9. 2010 / Klaus dostal "novinářskou cenu Egona Erwina Kische"24.9. 2010 / Majetek zakladatele Facebooku vzrostl o 245%24.9. 2010 / Žena zahnala medvěda cuketou24.9. 2010 / Bisfenol A mění mužské hormony22.9. 2010 / Neměl by být Václav Klaus spíš ve vězení?22.9. 2010 / Titanic se potopil kvůli chybě kormidelníka22.9. 2010 / Pavel Pečínka, Gejza HorváthJak ve vaší obci jednají místní politici v záležitostech týkajících se Romů?18.9. 2010 / Hospodaření OSBL za srpen 2010