Titanic se potopil kvůli chybě kormidelníka

22. 9. 2010

Vyplývá to z nové knihy, podle níž si posádka Titanicu včas všimla ledovce na obzoru a mohla se mu vyhnout. Namísto toho do něho najela plnou parou v důsledku chyby kormidelníka, který zabočil namísto od ledovce směrem k němu. I tehdy bylo možno cestující a posádku zachránit, kdyby loď zůstala na místě. Loď se však po proděravění rozjela plnou parou vpřed a tím nabrala dírou vodu.

Tyto informace byly nyní zveřejněny téměř 100 let po katastrofě Titanicu. Dosud je utajovala rodina nejvyššího přeživšího důstojníka z Titanicu. Druhý důstojník Charles Lightoller utajil tyto chyby při dvou vyšetřováních na obou stranách Atlantiku, protože se obával, že by to vedlo k bankrotu jeho námořní společnosti a jeho kolegové by přišli o zaměstnání.

Ke kormidelníkově chybě došlo prý proto, že v roce 1912 docházelo v námořní dopravě k obrovským změnám, protože lodě přecházely od plachetnic k paroplavbě.

Znamenalo to, že existovaly dva různé systémy kormidlování lodi a dva různé systémy povelů. Povely v obou systémech byly opačné. Povel, který podle plachetnicového systému znamenal "Otočit kormidlem doprava" podle paroplavebního systému znamenal "otočit kormidlem doleva.

Když byl ledovec poprvé spatřen ve vzdálenosti tří kilometrů, kormidelník dostal příkaz, aby loď otočil doleva, ale namísto toho ji otočil doprava. I když mu bylo okamžitě nařízeno, aby chybu napravil, bylo už pozdě a loď narazila do ledovce.

Po protržení otvoru do lodi plula dál loď kupředu, což ji zavalilo vodou a znamenalo to, že se potopila o mnoho hodin dříve, než by k tomu došlo jinak.

Lightoller, jediný přeživší důstojník, který věděl přesně, co se stalo, to skryl před světem, protože se rozhodl hájit čest svého zaměstnavatele, námořní společnosti White Star Line.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 22.9. 2010