Britský univerzitní učitel:
Francouzské školství ponižuje žáky
6. 9. 2010
Britský učitel na jedné z nejvýznamnějších vysokých škol v Paříži vyvolal ve Francii velkou veřejnou diskusi. Ostře totiž kritizoval francouzské školství. Poukázal na to, že francouzské školy ponižují žáky a mohly by se o mnohém poučit z jiných zemí, včetně Británie.
Peter Gumbel, který vyučuje na pařížském Ústavu politologie, vydává v těchto dnech knihu s názvem Děti se také střílejí . Kritizuje v ní kulturu ve francouzských školách, které žákům vštěpuje, že nestojí za nic. Gumbel tvrdí, že je to kontraproduktivní a je to v rozporu s francouzskými republikánskými tradicemi.
"Proč je Francie jedinou zemí na světě, která nadává dětem za to, co neumějí, namísto toho, aby je povzbuzovala v tom, co umějí?" píše Gumbel a pokračuje: "Jsem přesvědčen, že Francie nechápe klíčovou chybu francouzského školského systému, chybu, která je okamžitě zjevná každému cizinci, který přijde do styku s tvrdostí francouzské školské kultury. Je to kultura, která se dá shrnout výrokem 'Jsi k ničemu.'"
Gumbel poukazuje na to, že ze studií Světové zdravotnické organizace a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj vyplývá, že si ve Francii stěžuje na úzkostné stavy více než 60 procent žáků, čtyřicet procent nemůže spát a více než dvaceti procentům je nejméně jednou týdně špatně od žaludku nebo je bolí hlava. "Z těchto studií byplýbá, že přestože francouzské děti mají v mezinárodních vzdělávacích žebříčcích velmi dobré místo, hodnotí sami sebe hůř než žáci ze zemí s nízkou gramotností. Takže i když jsou schopní, nemají sebevědomí. Zničilo jim je francouzské školství."
Gumbelova kniha chválí britské školy. "I když Francie si se svými celostátními školskými osnovami zachovala vysokou úroveň, francouzský systém se soustřeďuje výlučně na přenos informací a vůbec se nestará o to, jak dítěti je. Jenže ve škole jde o víc než jen o dobré známky a britské školy nejsou jen o učení, ale i o sportu a o kultuře a můžete tam najít spoustu různých způsobů, jak být vynikající. Britský systém se tolik nezajímá o výsledky, ale podporuje v lidech sebedůvěru, osobnost a charakter, což francouzský systém vůbec nemá a je to tragédie."
Gumbelova kniha vyvolala ve Francii živou debatu. V diskusi v rozhlase jeho závěry drtivou většinou podpořili francouzští rodiče a jeho knihu také na šesti stránkách recenzoval respektovaný zpravodajský časopis Le Nouvel Observateur.
Podrobnosti v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 6.9. 2010
-
6.9. 2010 / Francouzské školství ponižuje žáky6.9. 2010 / Karel DolejšíHodnocení tatarského vlivu na ruský superetnos z perspektivy nomádského myšlení6.9. 2010 / Pavel PečínkaMůžete porovnat vztah k Romům v cizině se vztahem k Romům v ČR? A jakou máte zkušenost s "cizími" Romy?3.9. 2010 / Vědci navrhli "nezničitelný" beton2.9. 2010 / Karel DolejšíStudie Bundeswehru varuje před katastrofálními dopady ropného zlomu na západní svět3.8. 2010 / Hospodaření OSBL za červenec 2010