Anketa Romano hangos: Francouzská vláda začala po několika incidentech vypovídat bulharské a rumunské Romy a rušit jejich tábořiště
Můžete porovnat vztah k Romům v cizině se vztahem k Romům v ČR? A jakou máte zkušenost s "cizími" Romy?
6. 9. 2010 / Pavel Pečínka
Moje osobní zkušenost z Kanady má hodně společných základů se zkušeností jiných emigrantů. Tvořili jsme nepatrnou menšinu. Přes dobré vzdělání a životní praxi jsme přišli a začínali v době hluboké hospodářské stagnace a začali hledat práci v linii se všemi ostatními. Tedy v pomocných profesích. Jediný handicap byl jazyk, který jsme znali pasivně, tedy dohovořili se dobře například v Rakousku, ale již skoro vůbec ne v pracovním odborném prostředí. Adaptace rodiny s dětmi nám trvala cca 6 měsíců. Po roce jsem se cítil dobře, vděčný za nové možnosti, za krásnou zemi s přátelským prostředím.
V dalších letech jsem měl možnost pracovat s řadou etnických menšin, ať již nás Evropanů včetně českých Romů, ale i domorodých lidí z rezervací nebo emigrantů z Jižní Ameriky, Afriky a Azie. Kde vznikaly podstatné rozdíly v úspěšnosti, vznikaly vždy na úrovni jednotlivců. Protože v Kanadě jste našli na stavbě malíře, který byl zrovna promovaným právníkem, jistě nebyl problém úspěšnosti jednotlivce jeho příslušnost k určité rase či národu. Problém jednotlivce byl v jeho odhodlání, v jeho motivaci, vytrvalosti, tedy výzbroji, kterou jsme moc nedisponovali tehdy a nedisponujeme ani nyní. No a druhým problémem bylo umět najít cestu do nového sociálního postavení, nových sociálních struktur, nového společenského systému. Systém fungoval a funguje v těchto zemích dodnes. Co nefunguje je jedinec. Tolik v krátkosti ke zkušenosti z ciziny.
Kladu si otázku, jak je možné, že naši romští kamarádi a kamarádky, kteří jsou neúspěšní přes spoustu cílené a často i individuálně poskytované sociální podpoře, kterou jim naše organizace poskytuje, jsou i nadále "neúspěšní", tedy roky se jim nedaří, či jen velmi těžce, vystoupit ze své izolace a sociální závislosti. Jednoho dne se dovím, že ta či on jsou v Anglii, pracují, každý týden nadšeně telefonují a jen tak na okraj si postěžují, že se tedy nadřou, ale domů do Čech či na Moravu neutíkají...
Kde je ten důvod k tomuto rozdílu? Vidím jej zcela zřejmě a jasně. Je v nesrovnatelném rozdílu úrovně většinové společnosti naší a té či oné země, kam emigranti či migranti odcházejí. Nehovořím o úrovni hmotné či technické. Hovořím o úrovni naší společnosti v oblasti humanity, demokracie, tolerance, poctivosti, tedy toho, čemu Angličané stále ve školách říkají "drive to excelence". A nejen říkají. Tyto národy to především praktikují. Jestliže dnes politici v USA rozhodnou, že povolí postavit mešitu a celé zázemí muslimům v oblasti zničených "twins", je to mimo jiné výraz něčeho, co snad ani nedokážeme pochopit, natož akceptovat a praktikovat.
Naopak, dokážeme mezi sebou zvolit starostu obce, o kterém se otevřeně říká, že jeho volební program byl slib "udělat pořádek s Romy v obci". Dokážeme již dvě desítky let řešit (docela neúspěšně) narůstající deintegraci a sociální vyloučenost, která je stále více vnímána jako následek netolerance, nedemokratičnosti a xenofobie většinové společnosti, které nás v důsledku stojí miliardy, miliardy, kterými plátujeme možná díry, ale neměníme principy a kořeny.
Humanismus, na kterém vznikala první republika, měla za sebou obrovskou morální sílu, sílu ideálů. Pohřbili jsme je a vyměnili za tučné tele (prase) z chlívků socialistických majitelů naší společnosti. Zkornatěli jsme. Nezbývá než začít od píky, tedy každý sám u sebe, nebo se smířit s pobytem v LDN se všemi důsledky tohoto zařízení.
Mám krásný zážitek z hospody. Když se mě výčepní zeptala odkud jsem, odpověděl jsem že z Čech. Ona se na mě mile koukla a řekla, že na Čecha nevypadám, že jsem na něj tmavý. Odvětil jsem jí, že jsem český Cikán. Ona na mě nechápavě koukla a zeptala se, jestli jsem Roma oder Sinti. Tím mě dostala...
Pak jsem se od ní dozvěděl, že tady nejsou žádní Roma ani Sinti, a že jí spíš připomínám Turka.
Připadá mi, že jsou tady lidé více "dospělí" než v Čechách. Neřeší věci jako my a hlavně jim nezáleží na etnicitě sousedů ale na tom, jak se chovají!
Přijde mi, že zpráva z Francie o vyhošťování a rušení romských osad nic nevypovídá o tom, jak se tam ti Cikáni chovali. Podle mě, kdyby se chovali podle tamních zvyklostí a zákonů, tak si jich nikdo ani nevšimne!
Před 8 lety jsem byl půl roku v Trevíru, což je 14 km od Lucemburska. Když jsem řekl, že jsem z Čech, tak vůbec nevěděli, kde nějaká Česká republika leží. Všichni mi říkali Čechoslovák, aha aha, tak to vím, Praha, Havel, jo, to znám.
Měl jsem to štěstí, že jsem tam byl s mnoha cizinci ať už z Evropy, Asie nebo s Afriky. Všimnul jsem si tehdy, že jinak koukají na cizince křesťana a na cizince muslima. Nevím čím to bylo, ale podle mě to tím, že přece jen jsem s nimi měl víc společného jako křesťan než jak muslim. Byli tam se mnou tehdy Cikáni z Rumunska a Bulharska. Ti z Bulharska vyprávěli, jak procestovali celou Evropu, jak žebrali ve Francii, v Holandsku, ale nejlíp je prý v Německu. Byli to lidé slušní, napohled k nerozeznání od obyčejných Cikánů žijících v Německu. Ti z Rumunska byl jejich naprostý opak. Žena s dítětem zavěšeným u prsu, křičící na manžela nejrůznější nadávky s cigaretou v puse a houfem dětí za ni. Nezapomenu jak na ni tehdy Němci koukali a kroutili hlavou a ona jim to vracela různými sprostými gesty. Smál jsem se tomu a nevěřil vlastním očím.
Umím si tedy představit něco podobného ve Francii a jejich problém s utábořenými Cikány. Určitě to nebyli Cikáni jako ti z Bulharska, kteří si žili posvém, kočovali, živili se jak mohli, ano, dokonce i žebrotou, ale nikdy se nestalo, že by je někdo vyhostil nebo jim pálil příbytky apod. Jak říkal ten starý Cikán ověšený zlatem: "Chovej se tak, či chleba jíš, ale už nikomu není nic do toho, čím si ten chleba namažeš!"
Podle mě měl pravdu. Choval se vždy tak, aby nikoho nepopuzoval a to samé čekal od jiných. Vyprávěl mi, jak žebral ve Francii. V jedné ruce zlato, v druhé prázdný klobouk. Nebo jak s manželkou procestoval Holandsko s koněm "sebraným řezníkovi pod nožem". Prý ho vyměnil za hi-fi věž a televizi vyměnil za přívěs, který si nějak opravil, projel s ním celé Holandsko a nikde se nesetkal , že by mu ho někdo vzal i s koněm a poslali ho šupem domů. Byl to svobodný člověk. Zato ti z Rumunska? Těm bylo jedno, kde jsou, chovali se pořád jako by byli někde v osadě a vůbec nebrali ohled na "sousedy". Ti nebyli svobodní. Byli uzamknuti do svého malého mikrosvěta, který cestoval s nimi. Jak říkal děda: "Cestuj po světě ale nikdy nedovol, aby cestoval svět s tebou."
Původně jsem nechápala počínání rodin, které odcestovaly do zahraničí. Pořád jsem si myslela, že tam odchází s myšlenkou že jim tam budou padat, jak se říká, pečení holubi do pusy. Teď už vím, že tam sice pečení holubi do pusy nepadají, ale lidi tam mají větší životní i pracovní příležitosti než tady a hlavně se tam nikdo nekouká na barvu kůže. Ptala jsem se lidí, jestli by se nechtěli vrátit domů, do ČR. Většina z nich mi odpověděla "ne, tady je lépe, jenom nám chybí rodina".
A na závěr přispěvku ještě děkuji všem, kteří mě mezi sebe přijali během mého prodlouženého pobytu v Anglii. Moniko, Maruško, Davide, Patriku, Petře, Milane, děkuju.
Vychází v Romano hangos č. 14 / 2010 ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 6.9. 2010
-
6.9. 2010 / Francouzské školství ponižuje žáky6.9. 2010 / Karel DolejšíHodnocení tatarského vlivu na ruský superetnos z perspektivy nomádského myšlení6.9. 2010 / Pavel PečínkaMůžete porovnat vztah k Romům v cizině se vztahem k Romům v ČR? A jakou máte zkušenost s "cizími" Romy?3.9. 2010 / Vědci navrhli "nezničitelný" beton2.9. 2010 / Karel DolejšíStudie Bundeswehru varuje před katastrofálními dopady ropného zlomu na západní svět3.8. 2010 / Hospodaření OSBL za červenec 2010