Mezigenerační nenávist jako guerilla marketing

23. 7. 2010 / Štěpán Kotrba

Piskáčka mimo jiné štve, že politici nemají odvahu nahlas říct, že si jeho generace musí sama spořit na důchod, a to hodně, jinak z penze v budoucnu nevyžije. ... Je to během dvou týdnů už podruhé, co vzniká podobné sdružení naštvaných lidí, kteří chtějí tlačit na politiky ohledně své budoucnosti - další sdružení se chce angažovat pro změnu ve zdravotnictví. "Chceme připomínkovat reformu," řekla Michala Blažková, předsedkyně sdružení Platforma zdravotnictví.

V médiích se objevil další doklad rozněcování mezigenerační nenávisti, pokus o pokračování konfliktu mezi mladými a jejich rodiči či prarodiči... Před několika dny se v médiích objevila zpráva o tom, že bylo založeno sdružení mladých lidí, kteří chtějí znát, jakou budou mít penzi. Nic proti tomu, občanských sdružení jistě denně vzniká několik. Podivné jsou však okolnosti jeho vzniku. Asi ani nepřekvapí publicita, které se této uměle vytvořené "občanské" aktivitě dostává...

Nepřekvapí, uvážíme-li, že ho založil spoluvlastník reklamní agentury Mather Public Relations, součást skupiny Ogilvy Group, Jan Piskáček, odborník na oblast public relations, který působil spolu s Alešem Řebíčkem na ministerstvu dopravy a v minulých letech pracoval i pro firmu Kapsch, která dodávala elektronický mýtný systém.

Právě postava zakladatele sdružení vyvolává ještě několik otázek. Jan Piskáček opakovaně vystupoval v minulosti v médiích i jako mluvčí PPF, a tedy nepochybně měl s nimi kontrakt.

O co jde při rozbíhajících se diskusích o důchodové reformě? V prvé řadě o prolomení dosavadního tabu – tj. vytvořit systém povinného kapitálového důchodového pojištění. Tedy podstatně omezit systém průběžného důchodového pojištění. O tom blíže v BL psali Miloš Pick a Jaroslav Ungerman.

02. 07. 2010 Miloš Pick, Jaroslav Ungerman: Je střet generací nevyhnutelný? ZDE

Právě to je dnes největší potenciální byznys pro všechny finanční skupiny. Ročně jen tyto fondy mohou u nás shromažďovat kolem 100 mld Kč. To je byznys století, který by se zde mohl realizovat. A za to už stojí něco podniknout.

Být spojen s PPF, s jedním z největších finančních dravců na českém trhu a současně organizovat občanské skupiny a vyzývat k tlaku na vládu, aby vysvětlila, jaké budou budoucí důchody, je minimálně podezřelé z konfliktu zájmů. Takto kreativně provádět guerilla marketing je za hranou. Bude to bezpochyby PPF, kdo založí takové penzijní fondy, bude-li tato reforma přijata. A pomoci k přijetí této reformy mohou i takové „nenápadné“ akce, kterými mladí budou vyjadřovat své obavy z toho, zda vůbec budou mít nějaké důchody – když jim je ti staří zatím spotřebují.

Tento - jistě šlechetný záměr – zeptat se vlády, co mám dělat, abych měl vůbec nějaký důchod, až budu starý, je jen pokračováním toho, co jsme zažili před volbami.

iDnes: Chceme vědět, jakou budeme mít penzi, říkají Husákovy děti ZDE

Poznamenává čtenář J.P.: Koncern PPF samozřejmě má majetkovou účast ve dvou společnostech, které by potenciálně participovaly na důchodové reformě - jedná se o Penzijní fond České spořitelny a Generali penzijní fond. V důchodové reformě se podle Bezděkova vyjádření počítá právě s využitím již existujících institucí, zájem na penzijní reformě ze strany koncernu PPF je tak nasnadě.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 23.7. 2010