Postmoderna sice nemá žádný historický smysl, ale tyto filmy se o historickou "autentičnost" snaží
24. 7. 2010 / Jan Čulík
Víceméně souhlasím s Karlem Dolejším, že povědomí historické sounáležitosti je dnes v podstatě rozbité. Pikantní ovšem je, že oba zmiňované filmy, Tři sezóny v pekle i Zemský ráj to na pohled, se výjimečně silně snaží evokovat atmosféru historické éry. Paradoxně je to svým způsobem móda: V pražském Obecním domě je právě výstava, kde jakýsi fotograf vytvořil sérii velmi sporných, naaranžovaných fotografií, jimiž se snaží dnes zachytit "styl" první Československé republiky.
Možná všichni tito autoři nevědí, že vytvořit autentický historický dojem asi už nejde.
O totéž se snaží film Tři sezóny v pekle, v němž v podstatě není nic jiného než jen úzkostlivá snaha vytvořit atmosféru konce čtyřicátých a začátku padesátých let - ovšem podle dnešních představ. Totéž platí i o filmu Zemský ráj to na pohled, v němž se autorka i režisérka snaží diváka přesvědčit o autentičnosti určitých historických zážitků, zasazených do dané éry. Iluze se ovšem ztrácí, když úsilí není důsledné a v drobnostech jsou chyby.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 23.7. 2010
-
24.7. 2010 / Idea Velkého Rumunska opět ožívá?23.7. 2010 / Lukašenko a Saakašvili se spojili proti Rusku23.7. 2010 / Kolumbie dala Venezuele třicetidenní ultimátum23.7. 2010 / Soud OSN: Vyhlášení nezávislosti Kosova bylo legální24.7. 2010 / Jan ČulíkPostmoderna sice nemá žádný historický smysl, ale tyto filmy se o historickou "autentičnost" snaží24.7. 2010 / Pavel Dostál (25. 2. 1943 -- 24. 7. 2005)22.7. 2010 / Karel DolejšíChození kolem horké kaše: Znamenitou mrtvolu sociálního státu make-up nezachrání22.7. 2010 / Deset způsobů, jak vám Facebook může zničit život21.7. 2010 / Hnutí přechodu: Příprava na ropný zlom21.7. 2010 / Radnice občanům tají řízení na odsun nádraží14.7. 2010 / Hospodaření OSBL za květen a červen 2010