Postmoderna nemá žádný "historický smysl"
23. 7. 2010 / Karel Dolejší
Jan Čulík se pozastavuje nad tím, že reálie v současných českých filmech nejsou v pořádku. Zmiňuje případ chybné filmové rekonstrukce staré pražské tramvajové linky či svědectví pamětnice popírající možnost určitého chování dívky vůči partnerovi. Jen tak na okraj: Honzy Krejcarové, která byla sotva typickou dívkou své doby, a Egona Bondyho - tedy reálných předloh postav filmu Tři sezóny v pekle - se už na celou věc mohou zeptat leda spiritisté, takže čísi obecné svědectví o "duchu doby" není vlastně s čím reálným konfrontovat. Za podstatnější zde ale považuji pochopení faktu, že postmoderní zacházení s historickými skutečnostmi všeobecně nemá charakter rekonstrukce "toho, jak to doopravdy bylo", ale minulost volně a vlastně libovolně cituje. Je to výsledkem toho, že postmoderní Západ podobně jako baroko ztratil smysl pro plynutí historického času a k datům časovým přistupuje stejně jako k prostorovým - vybírá si, co se právě hodí a zlíbí, konstruuje a kombinuje.
Nehodlám se samozřejmě zastávat špatně odvedeného řemesla. Adekvátnost historické rekonstrukce však měla zcela jiný smysl v době, kdy v pozadí vyprávěného příběhu pro tvůrce i diváka spočíval tentýž obecný dějinný rámec, podle kterého dějiny směřují okudsi kamsi a dobře vymezitelné jednotlivé etapy se na časovou osu navlékají jako korálky, a úplně jinak to vypadá, jestliže historická data jsou při natáčení spotřebovávána stejně jako benzín, elektřina či kosmetika.
Neříkám, že se osobně s tímto přístupem ztotožňuji; podle mého názoru vede v obecně kulturní rovině u mnoha lidí k rostoucímu zmatku a k manipulovatelnosti. Je potom například tragikomické sledovat, jak se v prostředí současných evropských intelektuálů blízkých Socialistické internacionále zuřivě debatuje o tom, zda má být sociální demokracie napříště konzervativní nebo pokroková, aniž by byl někdo z účastníků diskuse vůbec s to solidně definovat, co jsou podle něj dějiny a co si vlastně přesně představuje pod historickým pokrokem.
Nicméně v souvislosti zmíněné Janem Čulíkem pouze dodávám, že český film se nikterak nevymyká běžným tendencím doby, která stejně jako baroko upřela historickému času smysl a se zamlčovanou obavou očekává rozpad vlastního světa.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 23.7. 2010
-
24.7. 2010 / Idea Velkého Rumunska opět ožívá?23.7. 2010 / Lukašenko a Saakašvili se spojili proti Rusku23.7. 2010 / Kolumbie dala Venezuele třicetidenní ultimátum23.7. 2010 / Soud OSN: Vyhlášení nezávislosti Kosova bylo legální24.7. 2010 / Jan ČulíkPostmoderna sice nemá žádný historický smysl, ale tyto filmy se o historickou "autentičnost" snaží24.7. 2010 / Pavel Dostál (25. 2. 1943 -- 24. 7. 2005)22.7. 2010 / Karel DolejšíChození kolem horké kaše: Znamenitou mrtvolu sociálního státu make-up nezachrání22.7. 2010 / Deset způsobů, jak vám Facebook může zničit život21.7. 2010 / Hnutí přechodu: Příprava na ropný zlom21.7. 2010 / Radnice občanům tají řízení na odsun nádraží14.7. 2010 / Hospodaření OSBL za květen a červen 2010