Arzenál zákazníka T-Mobile:
Ojetý modem z internetové aukce, nůžky na plast, odborná literatura a kladivo na pouliční dealery?
1. 1. 2010 / Petr Nachtmann
Za měsíc mu přišla faktura na 250 korun, ačkoliv SIM kartu nepoužil. Dokument, který Mašek podepsal, byla standardní smlouva na dva roky s měsíčním paušálem 250 korun. "Chci odstoupit od smlouvy, ale T-Mobile po mně požaduje zaplacení všech čtyřiadvaceti měsíčních paušálů a k tomu administrativní poplatek 2990 korun," vysvětluje Mašek.
Zdroj: ZDE
V Britských listech i v dalších médiích se objevují kontroverze spjaté s českou pobočkou firmy T-Mobile. Některé problémy s tímto telekomunikačním operátorem lze eliminovat, jiné omezit. Uživatel musí být také připraven na zavádějící vyjádření a někdy to vypadá, jako kdyby si zákazník T-Mobile měl před uzavřením smlouvy prostudovat odbornou literaturu...
Koupit ojetinu?
Šéfredaktor Jan Čulík popisuje patálie s rozpadlým modemem pro službu "4G" a vyjadřuje obavy, že Britské listy budou nuceny "po celý další rok platit firmě T-mobile poplatek za pokračující kontrakt". Pokud firma T-mobile odmítne rozpadlé zařízení nahradit, problém lze zčásti obejít koupí ojetého bezdrátového modemu na aukci, například ZDEZdá se však, že i při koupi fungujícího modemu druhé ruky je na místě opatrnost, podle dostupných informací je služba "4G" poskytována na dvou různých frekvenčnch pásmech (1900MHz a 872MHz), některá klientská zařízení dodávaná společností T-Mobile však pracovala jen v jednom z nich, což omezovalo jejich použitelnost:
Napajeni z prilozene Li-Ion baterie (pry cca 2h pripojeni) anebo pomoci sitoveho adapteru. Modem pry nelze napajet pres USB kabel ale manual naznacuje ze USB kabel lze pouzit k dobijeni baterie. Pokud modem napajite ze sitoveho adapteru, baterie v modemu byt nemusi."
Zdroj: ZDE
Kafkovskou atmosféru dotvářejí rozpory mezi různými oficiálními vyjádřeními společnosti T-Mobile. Společnost většinou tvrdí, že službu poskytuje v obou frekvenčních pásmech: ZDE
V publikovaných pravidlech využívání služby "4G"se však píše něco jiného:
2. Služba Internet 4G (dále jen "Služba") je služba, prostřednictvím které TMCZ nabízí bezdrátové vysokorychlostní připojení k Internetu a jiné vysokorychlostní datové služby. Služba je na území hl. m. Prahy poskytována v pásmu 1900 Mhz prostřednictvím, pro tento účel nabízených, koncových zařízení a SIM karty s aktivovaným tarifem Internet 4G. Tato koncová zařízení jsou funkční pouze v pásmu 1900 Mhz a jejich prostřednictvím je tedy možné využívat Službu pouze na území hl. m. Prahy. Zařízení neumožňují využití Služby provozované v jiné frekvenci a tedy ani jiné lokalitě, a to ani v budoucnu. "
Podrobnosti v angličtině ZDE
4G není 4G a ani s 3G to není slavné
Název "Internet 4G" či "4G" by mohl svádět k záměně s mobilními sítěmi čtvrté generace, která se zkratkou 4G běžně označuje.
Více informací je k nalezení v článku "T-Mobile UMTS TDD - Chcete jedno falešné géčko navíc?" publikovaném ZDE
Pro srovnání je možno porovnat s popisem skutečných sítí čtvrté generace: ZDE
Technologie UMTS TDD, kterou T-Mobile pro službu "Internet 4G" používá, ve skutečnosti spadá mezi mobilní sítě třetí generace (3G). Mobilní telefony běžně prodávané v Evropě však místo toho podporují UMTS FDD, navíc na jiných frekvenčních pásmech, takže pro připojení ke službě "4G" nelze použít normální mobilní telefon prostřednictvím datového kabelu či Bluetooth.
Česká pobočka T-Mobile byla a je držitelem licence pro provoz běžné sítě třetí generace na běžném frekvenčním pásmu.
Z nejasných důvodů však T-Mobile v České republice dal přednost slepé uličce vývoje ZDE a normální síť pro 3G staví až nyní, se zpožděním za konkurencí: ZDE ZDE
Chytáky v mobilních službách T-Mobile jsou učivem např. na Katedře radiotechniky Fakulty elektrotechnické ČVUT: ZDE
Je škoda, že mohou mást zákazníky T-Mobile. Běžný uživatel telefonu také nemusí být odborníkem na konstrukci telefonních ústředen.
Smlouva s T-Mobile proti vůli zákazníka?
Vojtěch Žítek si stěžuje, že T-Mobile navzdory explicitnímu nesouhlasu poskytl jeho osobní údaje Komerční bance a ta mu nutila jakousi kreditní kartu. Možná měl ještě štěstí. Podle článku na serveru Tyden.cz mohou pouliční dealeři T-Mobile uzavírat se "zákazníky" smlouvy i proti jejich vůli, "zákazník" tak spadne do smluvního závazku, kter je těžké vypovědět:
Paní Olze Brunátové před Vánocemi zaklepal na dveře dealer T-Mobilu a nabízel jí tarif Kredit 1200 HIT. "Používám přednabitou kartu O2, tak jsem mu řekla, že si to rozmyslím. Pán se tvářil, že to akceptuje," vysvětluje Brunátová. Dealer jí před odchodem daroval vánoční reklamní předměty od T-Mobilu a požádal o podepsání převzetí dárků. "Výslovně mě ujistil, že nejde o podpis smlouvy, ale jen o převzetí dárků. Po měsíci mi však přišlo první vyúčtování a pro mě začal kolotoč reklamací a telefonátů s operátory."
(...)
Petra Maška zastavil dealer na ulici s nabídkou SIM karet T-Mobile zdarma. "Řekl mi, že je můžu, ale nemusím aktivovat a šoupl pod ruku papír k podpisu. Tvrdil, že to je předávací protokol ke kartám," stěžuje si Mašek.
Za měsíc mu přišla faktura na 250 korun, ačkoliv SIM kartu nepoužil. Dokument, který Mašek podepsal, byla standardní smlouva na dva roky s měsíčním paušálem 250 korun. "Chci odstoupit od smlouvy, ale T-Mobile po mně požaduje zaplacení všech čtyřiadvaceti měsíčních paušálů a k tomu administrativní poplatek 2990 korun," vysvětluje Mašek.
Zdroj: ZDE
Pokud T-Mobile nechal panu Žítkovi zřídit co-brandovanou kreditní kartu u Komerční banky, neučinil tak pro legraci. Bylo by zajímavé znát výši provizí, které T-Mobile od Komerční banky za každou kreditní kartu získává.
Oficiální tisková zpráva je skoupá na informace: ZDE
a sdílnější není ani materiál z tiskové konference: ZDE
Je však symptomatická jeho grafická výzdoba ve stylu "spiknutí jásavých blbů" (terminus technicus: ZDE
T-Mobile tvrdí V. Žítkovi, že nemůže dojít k aktivaci kreditní karty bez aktivního přičinění zákazníka:
V kontextu podivných praktik dealerů T-Mobile při "uzavírání smluv", o nichž píše Týden, bych rád panu Žítkovi doporučil, aby kreditní kartu, kterou nechce používat, pro jistotu znehodnotil (např. přestřižením, které přeruší magnetický proužek -- nikoli však čip na modernějších kartách...) a aby odmítnutí používat kreditní kartu směroval písemně, doporučeným dopisem na adresu T-Mobile i Komerční banky.
Je smutné, pokud obchodní praktiky T-Mobile a Komerční banky mohou způsobovat starosti jejich zákazníkům, jak vyplývá ze zveřejněné korespondence V. Žítka. Zákazník by však měl být hlavně obezřetný, aby mu nevznikla škoda.
Pokud T-Mobile svévolně předává osobní údaje proti vůli svých klientů třetím stranám, bylo by možná užitečné dokumentaci k tomuto případu (včetně obálky se jménem a adresou zákazníka T-Mobile a s logem KB coby odesílatele) k šetření Úřadu pro ochanu osobních údajů.
Záhodno je také informovat sdružení Iuridicum Remedium, které se v ČR zabývá ochranou osobních údajů i případy zneužívání osobních dat.
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 31.12. 2009
-
2.1. 2010 / Když ne Klaus, tak Masaryk?3.1. 2010 / A když už jsme u toho Čapka...3.1. 2010 / V důsledku dnešních zákonů proti terorismu by Masaryk asi dneska Rakousko nerozčlenil...2.1. 2010 / Co si přál Václav Klaus k Vánocům r. 19892.1. 2010 / Plebejská liga2.1. 2010 / Britská "otevřenost"1.1. 2010 / Petr NachtmannOjetý modem z internetové aukce, nůžky na plast, odborná literatura a kladivo na pouliční dealery?1.1. 2010 / Vedení podniku T-mobile1.1. 2010 / Severní Korea chce ukončit nepřátelství s USA2.1. 2010 / Nechci Norimberské zákony31.12. 2009 / Globální válka s neviditelnými spoďáry31.12. 2009 / Nejčtenější články za rok 200931.12. 2009 / Slovo "plebs" jsem použil ironicky2.1. 2010 / Irští ateisté zveřejnili protináboženské citáty na protest proti novému zákonu o rouhání31.12. 2009 / Když Čína vládne světu II.30.12. 2009 / Novoroční pozdrav Britských listů31.12. 2009 / Zákazník nemá nárok, má však povinnost platit31.12. 2009 / Michal VimmerDemokratické rozhřešení (Cesta kapitalistické demokracie do mrtvého prostoru a ven)31.12. 2009 / Ježíšek je zombie31.12. 2009 / Romské strany a politici v Evropě22.12. 2009 / Vánoční a novoroční vydání Britských listů4.12. 2009 / Hospodaření OSBL za listopad 2009