Lidová noetika
14. 8. 2009 / Michal Kuklík
Překvapen nedostatečným výkonem redaktora Dolejšího v kritice Hauserova traktátu předkládám své dílo metaře, abych střepy moudrostí smetl na úhlednou kopici, tentokrát bez moudrostí.
I.
Je chyba hloubat o poznání empirickém, nebo racionálním. Neděje se empirie bez racionality a neděje se racionalita bez empirie.
Poznatek uchopuje poznané nedostatečně, to všichni vědí.
Sebevztažení je nemožné, jakkoliv mudrci pracující se zhoubnou abstrakcí říkají, že v jejich abstrakcích se děje. To si namlouvají.
Vztah je čas, kráčí od dřívějšího k pozdějšímu, nemotá se v kruhu od dřívějšího k dřívějšímu.
Poznat se nevztahuje k poznat . Žijící, dějící se, poznávající poznat se vztahuje k poznanému poznat , nedostatečně uchopenému, ne k sobě.
Děj poznat je proto tajemství. Je chyba hloubat, jak byly pojmy -- a jestli byly -- před svým poznáním. Člověk o tom nemůže nic vědět. Pojmy prostě vyrábí svým poznáním -- a víc o tom nemůže vědět.
Poznatek předchází poznané, čas poznat jde od zobrazujícího k zobrazenému.
Člověka udivuje, jak některé pojmy ukazují tam venku aspoň dočasně úspěšně -- dejme tomu změna a stálost , později v historii řečené co čas a prostor . Bez nich člověk nic jiného neuchopí a nic neřekne.
Díky gramatice člověk řeční o "časech" a "prostorech" před vznikem člověka.
Čísla a počítání jsou také neobyčejně úspěšné pojmy.
Nemá smysl hloubat, proč jsou některé pojmy v poznání tak úspěšné. Neboť alternativa k tomu není možná. Nic by se nedělo.
II.
O něčem člověk klidně řeční, přestože přesně vzato nemůže.
Je příroda mimo člověka rozporná, nebo spořádaná? Rozpor a pořádek jsou děje lidského soukromí a je chyba promítat je do přírody mimo člověka. Příroda se tak básnicky polidšťuje.
Děj poznání nijak nemění to venku, ač se k němu vztahuje.
Dobré je neobjektivovat, neodvrhovat děje lidských soukromí tam ven.
Je "matkou", která neví, že jí je. Lidská matka to ví -- sloveso být tu má jiný smysl, je to jiné sloveso.
Smysl je děj lidského soukromí, proto je nesmysl hledat smysl počasí, nemoci, ...
I lidské smysly jsou jen zvířecí. Vnímat smysly není poznat . Člověk chybně říká
Jenže ji nevidí svým zvířecím zrakem, poznává ji co člověk.
Řidič auta, který jede jen podle svého zvířecího zraku, nepoznává silnici. III.
Identita je vztah stejností -- a tím jinakost, změna, nebo stálost. Odtud mohou vzejít mnohé zmatky.
IV.
V pradávné historii člověk poznával bohy , kteří způsobovali kdeco. Člověk pozoroval boží stvoření .
Od poznání bohů k pouhé víře v ně je hanebný ústup. Nábožensky věřící lidé věří v Boha tak, jako věří, že se nesvalí se schodů.
Velký třesk a struny o jedenácti rozměrech člověk také nepoznává, věří v ně.
Trvám na tom, že k poznání čísel jsou nutné také smysly.
Žijeme v čase bohatého poznání? Nebylo více vzrušující, když vznikalo sloveso být , slovo dvě , ...?
Vytisknout
Obsah vydání | Pátek 14.8. 2009
-
15.8. 2009 / Brutální pravda o americkém zdravotnictví14.8. 2009 / Politici hájí britské státní zdravotnictví14.8. 2009 / Bývalý britský vicepremiér hájí státní zdravotnictví14.8. 2009 / Winston Churchill byl bolševik14.8. 2009 / Jak vzniklo britské státní zdravotnictví16.8. 2009 / Josef MikovecO Brazílii, Češích tamtéž, São Paulu, panu Štreitovi a vůbec, neboli Všade je Morava14.8. 2009 / Bitva o Honduras - a o celý region13.8. 2009 / Výsledky referenda by terorizovaly menšinu13.8. 2009 / Soudný den - pro a proti13.8. 2009 / Čína varovala před budováním protiraketové obrany14.8. 2009 / Uwe LadwigRituální hádka politiků v předvolebním období, neboli O neradostném, ale účinném divadle13.8. 2009 / Bohumil KartousO stavu veřejné scény vypovídá i chování "malých" stran a impotence intelektuálů14.8. 2009 / Poezie a svět Robinsona Jefferse10.8. 2009 / Hospodaření OSBL za červenec 2009