Krachují malé obchody kvůli spotřebitelům, ne supermarketům?
14. 8. 2009 / Jan Molič
Matěj Šuster ve svém článku dochází k závěru, že malé obchůdky nekrachují kvůli supermarketům, nýbrž kvůli spotřebitelům. V článku uvádí několik argumentů, které jsou sice logické, avšak, podle mého názoru, nereálné.
První argument je, že otevření supermarketu rozšíří množinu alternativ pro spotřebitele. Nelze než souhlasit. Ale je otázkou, na jak dlouho - než vytlačí malé obchody? Věta o rozšiřování množin alternativ na mne působí spíše jako PR, které zamlčuje, že jediným "přínosem" supermarketu, tedy jedinou alternativou, jsou nižší ceny. O vyšší kvalitě zboží a služeb bych pochyboval.
Druhým argumentem je, že spotřebitelé se mohou rozhodnout, zda budou preferovat malé obchůdky či supermarket. Opět souhlasím, máme přeci svobodu - ale s výhradou, že vyváženost mezi preferencemi supermarketu a malých obchodů by nastala jedině tehdy, kdyby šlo o ideální spotřebitele. Ti reální zdaleka nepřemýšlejí, zda svou preferencí nezruinují maloobchodníky. Zajímá je cena. Jenže maloobchodník nemůže cenou konkurovat, protože sám nakupuje a prodává v menším množství než supermarkety, a tudíž méně výhodně. Supermarkety navíc používají další taktiky, jimiž nutí výrobce, aby jim zboží dodali ještě levněji. Vůbec je s podivem, že obchodní řetězce mohou ze zákona existovat, když jde fakticky o jiný název pro kartely.
Poslední argument považuji za nejvíce utopický: Kdyby drtivá většina obyvatel dotyčného venkovského městečka byla vskutku radikálně proti, mohla by supermarket bojkotovat a ten by zkrachoval. Podobně by šlo říci, že kdyby drtivá většina přišla k volbám, nemusela by drtivá většina nadávat na politické poměry. Argument nezohledňuje přirozené lidské chování. Lidé se totiž angažují až v případě, kdy jsou sami v ohrožení (například pokud sami vlastní malý obchůdek) nebo mají ve věci nějaký jiný zájem. Potřeby spoluobčanů řeší až tehdy, jsou-li naplněny jejich vlastní - což se v době krize nedá předpokládat.
Současná krize rozhodně nenahrává maloobchodníkům a/nebo prodejcům kvalitního zboží a služeb. Místo toho se objevují second-handy, outlety či obchody prodávající prošlé potraviny s 80% slevou. Lidé nakupují levně v supermarketech a pouze věci, na které zapomněli, dokupují v malých obchodech.
V konkurenci se pak udrží jen ti, kteří prodávají životně důležité zboží. To si uvědomili například vietnamští obchodníci, a proto jsou dnes města zaplavena jejich obchody s potravinami. Jenže v jejich případě jde spíše o řetězec, který zakládá další pobočky pomocí franchisingu a následně zajišťuje zásobování - jak jinak si vysvětlit, že všichni prodávají totéž?
Proto tvrdím, že pokud se vezme v potaz přirozené lidské chování a reálné podmínky, pak i samotné otevření nového supermarketu JE v současnosti důvodem krachu malých obchodníků. A stávající super či hyper markety jsou zase překážkou, kvůli níž nemohou vznikat nové malé obchody, které by prodávaly něco jiného než životně důležité nebo speciální zboží.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 14.8. 2009
-
15.8. 2009 / Brutální pravda o americkém zdravotnictví14.8. 2009 / Politici hájí britské státní zdravotnictví14.8. 2009 / Bývalý britský vicepremiér hájí státní zdravotnictví14.8. 2009 / Winston Churchill byl bolševik14.8. 2009 / Jak vzniklo britské státní zdravotnictví16.8. 2009 / Josef MikovecO Brazílii, Češích tamtéž, São Paulu, panu Štreitovi a vůbec, neboli Všade je Morava14.8. 2009 / Bitva o Honduras - a o celý region13.8. 2009 / Výsledky referenda by terorizovaly menšinu13.8. 2009 / Soudný den - pro a proti13.8. 2009 / Čína varovala před budováním protiraketové obrany14.8. 2009 / Uwe LadwigRituální hádka politiků v předvolebním období, neboli O neradostném, ale účinném divadle13.8. 2009 / Bohumil KartousO stavu veřejné scény vypovídá i chování "malých" stran a impotence intelektuálů14.8. 2009 / Poezie a svět Robinsona Jefferse10.8. 2009 / Hospodaření OSBL za červenec 2009