Jsme nudné, říkají malé americké banky, ale máme zisky

13. 5. 2009

Na nedávné konferenci organizace Indiana Banking Association to delegáti opakovali znovu a znovu: naše práce je mechanická a nudná a v žádném případě bychom nechtěli, aby to bylo jinak.

"Práce v bance by neměla být vzrušující," tvrdí Clay Ewing z malé komunitní banky German American Bancorp v městě Jasper. "Pokud se práce v bance stane vzrušující, je něco špatně."

Je to étos, který je naprosto v rozporu s riskantním stylem práce velkých bank jako Citigroup a Bank of Amerika, které si navzájem prodávaly pochybné hypotéky a sporné finanční produkty, a tak uvrhly Spojené státy do jedné z nejtvrdších recesí za dlouhá desetiletí, píše list New York Times.

K velké rozmrzelosti pana Ewinga a dalších na konferenci v Indianapolis, veřejnost, politikové a média nerozlišují mezi neodpovědnými bankovními giganty a 7630 komunitními bankami, rozesetými po celých Spojených státech - většina z nichž sledovala bankovní krizi, píše NYT, jako překvapený chodec, který se naskytl u řetězové srážky na dálnici.

Proto byly americké komunitní banky v posledních týdnech nuceny zahájit vlastní reklamní kampaň, při níž zdůrazňují, že nemají žádné problémy a že odmítají vládní dotační program pro krachující banky.

Trávit čas s těmito komunitními bankéři z Indiany je jako vstoupit do alternativního vesmíru, kde všechno zní tak trochu podivně, protože je to zcela logické. Slyšíte tam výroky jako: "Pokud tomu riziku nerozumíte, tak ho na sebe neberte." Anebo: "Chceme tady být ještě za řadu desetiletí, tak se nesoustřeďujeme na zisky v příštím kvartálu."

Tyto banky jsou příliš malé na to, aby si mohly dovolit ztrapnit se před svými zákazníky. Řídí je lidé, kteří vyrostli ve městech, v nichž jsou zaměstnáni. Jejich hlavní obavou je, že se dostanou do finančních problémů, což by znamenalo, že by se v očích svých sousedů zostudili.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 13.5. 2009