9. 9. 2008
EP: v zájmu dosažení rovnoprávného postavení mužů a žen je nutné zpochybnit tradiční ženské a mužské role |
EUROSKOP│ Evropský parlament přijal zprávu o vlivu marketingu a reklamy na rovnost mužů a žen. Ta vyzývá členské státy, aby přispěly k vymýcení genderových stereotypů z reklam a marketingu. Opatření by se podle zprávy mělo zabývat i učebnicemi, hračkami a internetem. Zprávu předložila europoslankyně Eva-Britt Svensson z poslanecké skupiny Evropská sjednocená levice a Severská zelená levice (GUE/NGL). Zpráva kritizuje stereotypy rolí mužů a žen v reklamě. "Nutí muže, ženy, dívky a chlapce do předem definovaných umělých rolí, které jsou pro obě pohlaví ponižující a zjednodušují jejich postavení ve společnosti", uvádí se ve zprávě. Komise a členské státy mají vypracovat kodex chování pro reklamu, podle něhož by marketingová sdělení musela respektovat zásadu rovnosti mužů a žen a který by zabránil genderovým stereotypům a jakémukoli vykořisťování nebo ponižování mužů a žen. Zpráva poukazuje na to, že kodexy chování pro masové sdělovací prostředky a nové informační a komunikační technologie jen zřídka zohledňují otázku rovnosti pohlaví a zdůrazňuje, že v mediálním a reklamním světě je zapotřebí kladných příkladů. Podle Zprávy je samozřejmě třeba brát v úvahu skutečné (např. biologické) rozdíly mezi pohlavími i rozdíly individuální, avšak měli bychom vycházet z toho, že i přesto nás toho více spojuje, než rozděluje. Zpráva byla schválena Výborem EP pro práva žen a rovnost pohlaví 19 hlasy, pět bylo proti a šest se zdrželo. Eva-Britt Svensson: Zpráva EP o vlivu marketingu a reklamy na rovnost mužů a žen - česky ZDE |