8. 4. 2008
Kotrba at his bestByly vraždy páchané hitlerovci taky jen "tragické"? |
Nenechala se (Čína) nikdy pokořit a destruovat neuváženými koncepty "otevření se světu" Zůstala i v 21. století silnou zemí, kde politická moc po tragických zkušenostech Maovy kulturní revoluce jde ruku v ruce s poznáním, obezřetností a odpovědností, píše Štěpán Kotrba . Bylo by zajímavé, jestli jsou pro Kotrbu vraždy hitlerovců a stalinovců také jen tragické, a tak samo svou podstatou vlastně přípustné a přijatelné, a možná také vítané... ptá se Uwe Ladwig. Reakce ŠOK: Stejně tragické, jako vraždění ve jménu křesťanské víry, renesančního ideálu rovnosti, národních obrození či jiných v té době vznešených myšlenek, kvůli kterým se kdy v historii dávné i zcela nedávné vraždilo. Byly situace v životech našich dědů a otců, v kterých kdybych se ocitl, nevím, jak bych reagoval. Možná stejně jako ti, kteří honili banderovce ještě na konci padesátých let. Bývalé nacisty a kolaboranty v Československu honili a vraždili ještě na počátku osmdesátých let. Neztotožňoval bych ale - byť odsouzeníhodné - vraždy ve jménu jakýchkoliv humanistických ideálů svobody jednotlivců, skupin či tříd, a zrůdnou nacistickou ideologii, jejíž niternou součástí byla systematická genocida celých národů. Nejspíš nemám ty správně německé předky. Reakce Uweho Ladwiga: Cože? "Nejspíš nemám ty správně německé předky?" píše Štěpán Kotrba. Rasismus v Britských listech? Vražda je vražda. Tragická může být, když se stala omylem nebo náhodou. Nechce se mi diskutovat s člověkem, který není schopen přiznat, že vražda je vražda a domnívá se, že idea může být důvodem vraždit, a proto se vraždění stane jen "tragickým". Bylo by to samozřejmě tak i tehdy, kdyby měl Štěpán Kotrba německé předky... Avšak na něho jako na českého komunistu (=ideologie omlouvá vraždění) by měli možná reagovat čeští autoři... Reakce ŠOK: Na rozdíl od Uwe Ladwiga bych neodsuzoval například vraždy, spáchané partyzány či odbojáři na nacistických okupantech a jejich pomahačích z řad civilního obyvatelstva. Ať už to byli sudetští Němci, nebo čeští kolaboranti. Tvrdím ale, že historie Evropy je plná vražd, spáchaných kvůli idejím. I když dnes už nevnímáme husity jako barbary či katolické vrahy jako tmáře a intrikány, neštítící se ani organizování vražd. Stejně tak nevnímáme jako vrahy jakobíny, ani policisty masarykovské Československé republiky, kteří stříleli do stávkujících. I idea statu quo, vlády pořádku a práva může být důvodem vraždit. Vnímat Čínu navždy prizmatem Maovy kulturní revoluce je směšné, zrovna tak, jako vnímat dnešní Německo jako dědictví Hitlera. Rasismem ale není poukázat na odpovědnost tehdejších německých občanů jako stoupenců nacionálního socialismu za rozpoutání světové války a šoa. Problematické ovšem je tu odpovědnost přenášet na děti, vnuky a pravnuky. Ahistoričnost vede vždy ke zmatení pojmů i významů. Pozn. JČ: Je nutno zdůraznit, že jakékoliv vraždění bez soudu, ať spáchané "partyzány" či "odbojáři" pro myšlenku, je samozřejmě naprosto odsouzeníhodné a nepřijatelné. Absolutně nepřijatelné je jakékoliv zabíjení za myšlenku. |