17. 12. 2007
Nechceme spořit s LiškouNový ministr školství Ondřej Liška poskytl Lidovým novinám první rozhovor brzy poté, co byl instalován do funkce. Ministr nastupuje po Daně Kuchtové, která je ze stejné strany jako on. Prohlásil, že problémy po Daně Kuchtové prý vyžehlí, jinak by funkci nepřijal. V komentářích k rozhovoru uvádím významné body, které budou mít v jeho funkci dlouhodobou platnost a budou kontrolovatelné, nejsem si však jistý, zda vymahatelné v české politické kultuře. Renata Kalenská, Rozhovor s Ondřejem Liškou: Nebudu mít k dispozici kouzelný proutek ZDE |
Bude zajímavé sledovat, do jakých "bezplatných" a státních zařízení, počínaje školkou, bude otec Liška dávat svou dceru. Možné vzory má v předcházející ministryni Buzkové nebo v bývalém premiérovi Grossovi.
"...po příchodu na ministerstvo (jsem) přizval ke spolupráci lidi, po kterých jsem chtěl tři věci." Zde je uvádím: "Tento tým už funguje, ale zveřejním ho až v úterý (18.12.2007). S těmito lidmi představím solidní koncepci, protože tomuto resortu doposud scházela vypočitatelnost a průhlednost." Není mně jasná kategorie "schopnost nezávislého myšlení" - nezávislá na čem/na kom? a vždy za všech okolností? A dále, není užit malapropismus v případě vypočitatelnosti? Nebyla panem ministrem míněna čitelnost? Avšak v souvislosti s malapropismem se nejedná o cizí slovo. Nu, strategie/úmysly politiků jsou opravdu těžko vypočitatelné, natož aby směřovaly do očekávaných výsledků (a to se chce po učitelích v Rámcových vzdělávacích programech, aby očekávané výsledky realizovali ve svých školních vzdělávacích programech). "Vím, že tu existuje jakýsi průnik mezi ministerstvy, kdy politické strany nominují své náměstky. Tak tuhle logiku já nepřijímám. Nepřijal jsem a nebudu přijímat žádné politické nominace." Zapomíná pan ministr na "stranický výtah"? Hezké Novoroční předsevzetí, myslím tím takové, které se říká jen na 1. ledna. Což neviděl šarády, které se děly za ministrování D. Kuchtové a aktivity například poslankyně Šojdrové? S jakými předsevzetími nás pan ministr překvapí v průběhu příštího roku? Bude si stát na svém nebo podlehne? Komu? Uvidíme. Nejpalčivější problémy školství
"... nastala dvě hodiny po mém nástupu. Myslím, že se podařilo ji zvládnout, aniž by to poškodilo vztahy s odbory." Jestli bude pan ministr "zvládat" všechny problémy pouhým přihlížením, jak to udělal v případě stávky, pak nás potěš pánbůh. Takové situaci já říkám, že už to teče na kanál - tedy už je pozdě, a člověk si jen říká, aby kapacita toho kanálu byla dostatečně velká, aby katastrofa nenadělala velké škody. " ... jsem připraven velmi poctivě jednat o jejich (rozuměj pracovníků ve školství) požadavcích, protože je z velké části považuju za legitimní. " Pan Gross se také oháněl tím, že všichni mají legitimní požadavky, ale také upřednostňoval a upřednostňuje dosud stále jen ty své.
To se podle pana ministra podařilo vyřešit. Asi tím, že nastoupil do úřadu a může se dívat, jak se školství pohybuje samospádem.
"...chci dosáhnout průhledného a zjednodušeného čerpání evropských peněz. To je urgentní úkol." Průhlednost čerpání evropských peněz je samotným principem evropských fondů. Nevím, co tím pan ministr objevuje. Místo zjednodušování by byla na místě pomoc (slovy ministra servis) ministerských úředníků při formálních záležitostech při podávání grantů. Ale o tom tady není žádná zmínka.
"...bezodkladně musíme řešit státní maturity. ... Politické náklady na další odklad by byly obrovské." Ty politické náklady by teprve nastaly? On si pan ministr stávky nevšiml? Více o stavu příprav na maturity: Lidové noviny, 14.12.2007, Machálková: Školy se připravily na maturity, stát ne ZDE Lidové noviny, 14.12.2007, Zvěřina: Nadále nejasno ZDE
"...zdaleka neodpovídá evropským a světovým standardům. Ani neodráží situaci, v jaké Česko dneska je. Z debat o školství je cítit velký provincialismus..." Pane ministře, jak-jak-jak-jak chcete dosáhnout změny? Jen popisujete, nálepkujete, říkáte již dávno provařená klišé.
"Já nezahájím vyjednávání o navýšení peněz pro platy učitelů, dokud nebudu mít jistotu, že peníze, které vynakládáme, jsou efektivně využívány. Do té doby nepůjdu za ministrem financí žádat o více peněz." "Mám pochybnosti o tom, že finanční injekce do resortu by znamenala zvýšení ohodnocení učitelů a kvality výuky." Co se týká efektivity, není mně jasný vztah podílu HDP na školství pro ČR 4,5 % a průměr 6 % v zemích OECD. Už samo toto podhodnocení českého školství je možná odpovědí na jeho efektivitu. Ve srovnání s předraženým stavěním českých dálnic "betonovou lobby" je české školství superefektivní! Mimochodem v roce 1989 se poukazovalo na to, že rozvojový stát Nepál dává 6 % svého HDP na vzdělávání a tehdy v Československu klubající se političtí vůdci horovali za to, aby stejný podíl byl i tady. Měli na to dost času, včetně takových matadorů jako jsou poslanci Šojdrová a Bartoš.
"Podpora učitelů při vytváření nových učebních plánů je nedostatečná. Ministerstvo by tady mělo sloužit jako jakýsi poradenský servis." A máme tu vysvětlení, proč je využití peněz neefektivní. Učitelé dělají práci, která není jen tzv. přímou výukou, tedy „doba před tabulí“. Avšak podle objemu přímé výuky jsou hodnoceni, je jim měřena efektivita. Vzpomeňme na bývalého ministra-technokrata Pilipa, který zvednul úvazky, avšak zapomněl zlepšit pro učitele servis. A jsme v začarovaném kruhu. "Během zhruba půl roku musíme učitelům poskytnout lepší metodické vedení. V době internetu je distribuce takových materiálů poměrně snadná. Tuto podporu učitelé čekali už dávno." Jeden český politik odcházel na významné místo do Bruselu. Když byl dotazován na svou úroveň angličtiny, jeho sebevědomá odpověď na znalost angličtiny zněla: "Teď pasivně, do půl roku aktivně." Pan ministr Liška sice tvrdí, že nemá kouzelný proutek, aby problémy měnil, ale velmi vehementně, alespoň v tomto případě, jím mává. Jedna věc je internet, druhá věc je připravit tyto materiály, a to nejde do "půl roku aktivně". |