3. 7. 2007
Návrh placení zkoušek učni by vytvořil sociální bariéruNávrh na zpoplatnění odborných zkoušek předepsaných jako součást kvalifikace u některých učebních oborů, například řidičských průkazů u automechaniků, svářečských zkoušek u strojařů, jak navrhuje současná Topolánkova vláda, je nejen v rozporu s bezplatností školství zakotveném v Ústavě ČR, ale hlavně naprosto nekompetentním krokem s nedozírnými následky. Výsledkem by bylo vytvoření sociálních bariér v přístupu ke vzdělání. |
Návrh je sociálně naprosto nepřijatelný, protože se týká přípravy na kvalifikované dělnické profese. U učňů nelze ideologicky tvrdit, jak to činí pravice u vysokoškoláků, že si studující takto předplácí své budoucí vysoké příjmy. Naprosto nekompetentní, vzhledem k současnému i budoucímu trhu práce, je tento krok v situaci, kdy se firmy potýkají s nedostatkem kvalifikovaných lidí v dělnických a technických profesích (nejsou tesaři, strojaři, atd.) a učňovské školy bojují o každého žáka. Je prokázáno, že nejvýznamnější konkurenční výhodou každé firmy jsou kvalifikovaní a vysoce motivovaní lidé. Naopak jejich nedostatek je příčinou omezování výroby. Jsou-li tyto profese nedostatkovým zbožím na trhu práce, vytváří se tlak na zvyšování mezd. Otázka zní, jak může pravicová vláda připustit takovéto další omezení konkurenceschopnosti firem? V situaci, kdy v některých profesích už učni nejsou (tesaři, kominíci) a v dalších (černá řemesla) je jich výrazný nedostatek, by mělo ministerstvo školství spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu hledat prostředky, jak tyto obory učinit pro žáky i rodiče přitažlivými a naplnit tak požadavky pracovního trhu a nikoliv stavět další bariéry. Řešením by bylo legislativně i finančně podporovat firmy, které jsou ochotny mít vlastní učňovská zařízení nebo spolupracovat se státními školami a učňům garantovat nástupní pracovní místo. Také je zřejmě nezbytně nutné zabývat se strukturou učňovských oborů a odborné přípravy obecně. Širší společný základ profilových oborů, např. stavebních, strojírenských, služeb, obchodních, s pozdější specializací, zaučením spolu s navozením systému celoživotního vzdělávání, by určitě přispěl k větší schopnosti absolventů uplatnit se na budoucím trhu práce po celou dobu jejich produktivního života. Tato cesta by také řešila současný rozpor na trhu práce mezi chybějícími kvalifikovanými pracovníky na jedné straně a zbytečně nezaměstnanými lidmi s podobným profesním zaměřením na straně druhé. Autorka, pedagožka, je předsedkyní Senátorského klubu ČSSD |
Agenda 2010 a sedm statečných reforem ODS | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 7. 2007 | Návrh placení zkoušek učni by vytvořil sociální bariéru | Alena Gajdůšková | |
29. 12. 2006 | Předsilvestrovská koaliční smlouva ODS, KDU-ČSL a SZ | ||
21. 12. 2006 | Agenda 2010 není ústupem z programových pozic ČSSD -- je to přímo dezerce | Martin Kunštek | |
19. 12. 2006 | Agenda 2010 není ústupem od programových pozic | Jiří Havel | |
15. 12. 2006 | Nejen poslanci, ale ani odborníci ČSSD nesouhlasí s Agendou 2010 | Štěpán Kotrba | |
14. 12. 2006 | Zeman: "Kdo vymění svůj program za koryta, přijde nejenom o program, ale nakonec i o ta koryta," | Štěpán Kotrba | |
11. 12. 2006 | Agenda 2010 a sedm statečných reforem ODS -- co se dá očekávat od falešných sobů | Štěpán Kotrba | |
29. 11. 2006 | Předem poražená agenda 2010 | Štěpán Kotrba | |
22. 10. 2006 | Zelení nebudou nadšeni, Klaus chce uhelné i jaderné elektrárny | Štěpán Kotrba |