Knížka se zabývá některými legislativními a ekonomickými souvislostmi udržitelného rozvoje a podnikání. Ukazuje, že při správné realizaci principů udržitelného rozvoje nedochází k omezování podnikání, naopak se otevírá řada nových podnikatelských příležitostí. Ukazuje, že udržitelný rozvoj neznamená návrat do jeskyní a k loučím, jak tvrdí někteří. V současné době převládá situace, kdy lobby fosilních paliv s podporou politiky brzdí ekologickou produkci, namísto aby ji podporovala. Hlavní překážkou na cestě k udržitelné ekonomice tedy není podnikatelská sféra, ale neodpovědnost politiků při rozhodování o vytvoření podmínek k environmentálně a sociálně přátelskému podnikání, udržitelnému způsobu života. Politici při tom nejednají dostatečně odpovědně především z toho důvodu, že ekologická katastrofa hrozí v časovém horizontu přesahujícím příští volební období. Autor na základě nepopiratelných faktů ukazujících, že globální změny přírodního prostředí jsou způsobeny člověkem, dochází k závěru, že není otázkou, zda je přechod k udržitelnému rozvoji nutný, ale kdy se tak stane. Vyslovuje při tom tezi, že politiky je nutné ke zodpovědnosti přinutit. Což ale mohou učinit pouze lidé svým správným výběrem – jednak že jako spotřebitelé vytvoří poptávku a donutí tak průmysl přejít na ekologickou produkci a jednak že si jako voliči zvolí zodpovědné politiky. Zdá se, že lidstvo se v současnosti ocitá na jedné ze svých dějinných křižovatek Bude znovu rozhodovat o své budoucnosti. Klimatické změny a negativní role činnosti člověka v nich jsou totiž zjevnými fakty a záleží jen na lidech, zda strčí hlavu do písku a budou čekat že to nějak dopadne, nebo zda se k této výzvě postaví čelem. Je dosti smutné, že hlava našeho státu, prezident Václav Klaus, nás vyzývá k pštrosí politice. S tím kontrastuje postoj Petra Petržílka, který nepoukazuje pouze na to, co lidstvo doposud dělá špatně, ale hledá reálné řešení. Právě návrhy na řešení některých problémových oblastí považuji za největší přínos této publikace. Čas totiž kvapí a mnoho jej již nezbývá. Doba, kdy jsme mohli debatovat, už se asi chýlí ke konci, je třeba přejít k činům. Je třeba co nejvíce takové osvěty, protože občany - voliče i spotřebitele - je třeba o nutnosti jejich správného výběru přesvědčit. Ing. Martin Kloz, CSc. pracuje v odd. ekonomických nástrojů MŽP |