17. 10. 2005
Umění je paměť, stopa po živých...Irena Zítková
Zdena Bratršovská: Netopýr v podkroví, podtitul: Příběh ve verších, nakladatelství H+H, 80 stran, cena 109 Kč, ISBN 80-7319-034-6, Praha 2005 Čteme v básnické skladbě Zdeny Bratršovské Netopýr v podkroví a já dodávám...kterým umělcova imaginace ve zvláštních případech vdechla kouzlo umožňující přijmout literární postavu jako vytoužený sen. Ve dvacátých letech minulého století to byl třeba Čapkův Loupežník, o tři generace později -- v polovině let osmdesátých, a to nejen pro hrdinku díla -- malíř Jindřich. |
Současná reedice Netopýra v podkroví -- dvě desítiletí po pódiovém uvedení ve Viole a osmnáct roků od prvního vydání -- svědčí o tom, že látka ani autorkou zvolená forma nezestárly, ale do příběhu se už vloudila jemná nostalgie. Je obrazem mladých lidí záměrně se oprošťujících od konzumních lákadel (ne že by jimi pohrdali -- jak by však za ně museli zaplatit?), opožděných českých hipíků té doby, toužících po niterné svobodě, hledajících v podmínkách, kde vládla pracovní povinnost, stvrzovaná razítkem zaměstnavatele v občanském průkazu, alespoň volnější škvíru. Proto jejich povolání: taxíkářka a výtvarník. Žijí společně v polorozbořeném domku určeném k zbrourání kdesi pod Bulovkou. "...U stěn, jak děti na hrachu, / stály obrazy. Otřela jsem je od prachu / až po druhém nebo třetím přespání, / prohlížela jsem si je spíš z dlouhé chvíle / než ze zájmu; tvářily se potměšile, / vlčí smečka v norách z rohoží a lišt" líčí squaterka ve vzpomínkách svůj svévolný vstup do malířova ateliéru. "...Žádný div, že jsem jednou za svítání / přeslechla, jak se sune od dveří / plechový botník, můj bodyguard. Stál nad obrazy, / ucourané plátěné kalhoty, vlasy jak pápěří; / kam přijde, tam patří, dub v hrázi." Kdo to byl? Pro Ni zřejmě Osudový muž. Ženatý, otec několika dětí, které miloval. S manželkou Marcelou je vodíval do zoo i na výlety, ale proč by se zříkal nenadálého a navíc sympatického přírůstku ve svém ateliéru? Mohl s dívkou sedět "kolem ananasu kamen, hrát bulku nebo remy na plátně, na němž prý kdysi zkoušel trumfnout Šímu, málem jen v rouše rajských prarodičů opékat v rémosce berana, proviant na týden..." Oba vědí, že jejich poměr nemůže být dlouhodobý, natož trvalý, přestože -- či právě proto? -- je intenzivně prožívaný. V básnířčině podání představuje cosi, o čem ženy snívají -- volnost -- protiklad či paralelu k vázanosti v rodině. Vladimír Justl v doslovu vzpomíná, jak herečka Dana Vacková, obsazená ve Viole do hlavní postavy, se do této role vžila: "Ztotožnila se s hrdinkou, slova veršů se jí stala zpovědním přiznáním, diferencovaným dialogem, polemikou i souhlasem, skutečností i vizí." Variabilně stylizované strofy znějí jako melancholická ozvěna něčeho, co dobře známe, co se už nikdy nebude opakovat ani v životě jedince, tím méně ve změněné době či v současném životním stylu. Netopýr v podkroví je epický příběh i lyrické rozjímání. Je rozdělen do pěti částí s deseti extempore, jež mají většinou podobu krátkých popěvků nebo dětských říkanek. A kontrastně k nim v hlavním partu zní jeden dívčí hlas a tři mužské -- výtvarníka Jindřicha, pasažéra Kloudy, jejž si dívka zvolila za "vrbu", a Leoše, který ji naivně považoval za svou milostnou trofej -- s jejich rozdílnými programy životní náplně a životního cíle. Vypovídají o sobě dlouhým, metaforicky bohatým veršem, střídajícím něhu s drsností, se zdánlivě nenápadnými rýmy, spíše souzněním (viz výše citované ukázky). I takoví jsme tenkrát byli... Scénické provedení této skladby mohou milovníci poezie zhlédnout ve čtvrtek 3. listopadu v Literární kavárně Obratník (Jindřicha Plachty 28, Praha 5). |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
17. 10. 2005 | Karel Marx a jeho dědictví | Jiří Stehlík | |
17. 10. 2005 | Autorské právo, písmo svaté a veřejná služba | Štěpán Kotrba | |
17. 10. 2005 | Každý něco pro vlast | Václav Dušek | |
17. 10. 2005 | Rumunský gang | Fabiano Golgo | |
17. 10. 2005 | Euronews po česku | Fabiano Golgo | |
17. 10. 2005 | Brak | Filip Sklenář | |
17. 10. 2005 | Umění je paměť, stopa po živých... | Irena Zítková | |
17. 10. 2005 | Jak se ubránit před ptačí chřipkou | ||
17. 10. 2005 | Harold Pinter - Londýnem opomíjený Londýňan | Jan Čulík | |
14. 10. 2005 | Pocit marnosti | Jindřich Kalous | |
12. 10. 2005 | Vraždy, pohlavní choroby a rozpad manželství jsou častější v náboženských společnostech | ||
7. 10. 2005 | Požadoval předseda Rady BBC, aby byl propuštěn slavný moderátor? | ||
6. 10. 2005 | Late towards the morning | Karel Hlaváček | |
6. 10. 2005 | S komunisty se nemluvilo a už se mluví | Václav Žák | |
5. 10. 2005 | Chvála podivných teorií... | Štefan Švec |
Česká literatura | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
17. 10. 2005 | Brak | Filip Sklenář | |
17. 10. 2005 | Umění je paměť, stopa po živých... | Irena Zítková | |
13. 10. 2005 | Přátelé pokleslých forem | Milan Černý | |
6. 10. 2005 | Late towards the morning | Karel Hlaváček | |
26. 9. 2005 | Chvála braku | Milan Černý | |
23. 9. 2005 | INVITATION | ||
15. 9. 2005 | 15 let Českého dialogu a Libri prohibiti | ||
7. 9. 2005 | Foglar, homosexualita, skejťácké paradigma a ideál jáství | Jan Stern | |
6. 9. 2005 | Dnešním časopisům pro děti něco chybí... | Štefan Švec, Jan Čulík | |
2. 9. 2005 | Co hledám v literatuře já | Štefan Švec | |
26. 8. 2005 | Podpořte Českou knižnici | Jiří Holý | |
13. 7. 2005 | Zkrat | B. T. Chrochtan | |
11. 7. 2005 | Vztah církve a pracujícího lidu | Štěpán Okač | |
7. 7. 2005 | MÁ DĚVA JEŠTĚ DŘÍMÁ | Karel Hynek Mácha |