23. 2. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 2. 2006

Potíže jsou i s vědou?

Domnívám se, že pan Wognar by měl poněkud objasnit svůj článek, píše Pavel Samohýl. Co myslí pod pojmem "společnost založená na víře v Boha, na náboženství"? Tuším, že by se mělo jednat o společnost, kde většina jejích příslušníků žije nábožensky, nebo věří v Boha. Snad by Polsko mohlo představovat takovou společnost. Co myslí společností založenou na vědeckém poznání? Má snad na mysli technickou společnost, která využívá v rozsáhlé míře poznatků vědy a techniky?

Předpokládám, že autor bude souhlasit s tím, že Polsko patří mezi technické společnosti, využívající v rozsáhlé míře poznatků vědy a techniky. Potom na autorovu otázku, zda jsou šťastnější lidé v západní společnosti než lidé ve společnosti založené na náboženství a na víře v Boha musíme odpovědět "ne", protože není pravdivý výrok "Poláci jsou šťastnější než Poláci". Vidíme, že pokud autor neupřesní, jako společnosti má přesně na mysli, jeho otázka je velmi nejasná.

Autor má pravdu, když říká, že věda vyřešila spoustu problémů. Např. matematika vyřešila problém trisekce úhlu. Nové vědecké problémy, které před vědou vyvstávají, jsou samozřejmě obtížnější, než problémy vyřešené. Navíc z charakteru vědy vyplývá, že je těžké tvrdit, že nějaký problém je definitivně vyřešený. Podstatou vědy je neustálé ověřování toho, co považujeme za své současné znalosti pomocí zvolených kritérií.

Tvrzení, že "Představitelé vědy slibují, že jednou vyřeší všechny problémy, že vytvoří ráj na Zemi." lze považovat za naprostý blábol. Domnívám se, že je zbytečné autora vyzývat, aby upřesnil, od kterého představitele vědy takovou hloupost slyšel.

Z celého článku se zdá, že autor staví do protikladu vědu a náboženství. Přitom věda a náboženství spolu prakticky vůbec nesouvisí. Jedinou výjimkou je snad vědecký obor religionistika, který vědeckým způsobem zpracovává problematiku náboženství (popis, srovnávání, společenské souvislosti jednotlivých náboženství).

Věda není schopna odpovědět na žádné náboženské otázky, protože to nejsou vědecké otázky. Pokud se náboženství snažilo odpovídat na vědecké otázky, nemají tyto odpovědi z vědeckého hlediska smysl, protože nepoužívají methodologii příslušného vědního oboru. Všechny lidské historické společenství, ať byly jakkoliv nábožensky založené, vždy využívaly dostupných poznatků vědy a techniky. Většina náboženství nemá ani vztah k ochraně přírody, o které se autor zmiňuje. Katoličtí Poláci ničí svou přírodu (i naši v Krkonoších) úplně stejně jako Japonci svou, ač jsou vyznání buddhistického nebo šintoistického. Pohanská antika se k přírodě chovala úplně stejně jako moderní společnost. Snad jen divoši si přírody poněkud cení (nebo mají omezené možnosti k jejímu ničení).

                 
Obsah vydání       23. 2. 2006
23. 2. 2006 Jak se může ctnostný vesnický farář nakazit syfilis Štěpán  Kotrba
23. 2. 2006 Co je česká "pravicovost" aneb "My chceme cenzuru!" Jan  Čulík
23. 2. 2006 Francis Fukuyama: Už nemohu podporovat neokonzervatismus
23. 2. 2006 Německo vyšetřuje únos nevinného občana americkou CIA
23. 2. 2006 Blíží se nejzávažnější politická krize od roku 1989?
23. 2. 2006 Finta Jiří  Krombholz
23. 2. 2006 Umělec vyhozený dveřmi se musí vrátit oknem! Jan  Paul
23. 2. 2006 Kto ma naučil nemyslieť? Sylvia  Rychlá
23. 2. 2006 Věda je v tom nevinně Milan  Černý
23. 2. 2006 Padlí od Verdunu, odpusťte blbým českým novinářům! Martin  Škabraha
23. 2. 2006 Potíže jsou i s vědou?
23. 2. 2006 Sociální ekonomie a sociální podnikání jako nástroje politiky zaměstnanosti Václav  Novotný
23. 2. 2006 Proč věřím požární bezpečnosti dřevostaveb Tomáš  Peltan
23. 2. 2006 Mulláhové a jejich boj o moc Miroslav Václav Steiner
23. 2. 2006 Literatura na digitální scéně -- a co dál? Miroslav  Vejlupek
23. 2. 2006 GMO: Celosvětová koalice žádá zákaz "sebevražedného osiva" Miroslav  Šuta
23. 2. 2006 Léčení homosexuality? Vojtěch  Polák
22. 2. 2006 Američané zabili ve svých věznicích 98 vězňů
22. 2. 2006 "Nenávist" Britských listů vůči Západu
23. 2. 2006 Tatínek všechny mé nepřátele nezmlátí a budu si muset poradit sám Petr  Wagner
23. 2. 2006 Čulíka pálí v Británii dobré "bidlo"
23. 2. 2006 Extremní nevyváženost Britských listů
23. 2. 2006 Vzteklá reakce
22. 2. 2006 VeriChip: Konec individuální svobody
22. 2. 2006 Další neúspěch v Iráku: Hospodářství
22. 2. 2006 I když dřevěnému domku důvěřujete, buďte velice opatrní Miloš  Kaláb
22. 2. 2006 O drzosti českých bank - stále vynucují neuvěřitelné poplatky Patrik  Nacher
22. 2. 2006 Zelené preference Oskar  Krejčí
21. 2. 2006 Will Czech grads be prepared to compete? Jan  Čulík
21. 2. 2006 Utajené dějiny "permanentní kulturní revoluce" Jaroslav  Kuba
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce