23. 12. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 12. 2004

Vánoce: Prožijte si je po svém

Podle ekonomického kalendáře jsou Vánoce nejdelším náboženským svátkem roku, i takový Ramadán je vedle nich sváteční jepicí. Začínají v říjnu a nepoleví do čtyřiadvacátého prosince. Reklama s vánoční tématikou už dva měsíce okupuje životní prostředí a stupňuje míru společenského stresu. V televizi střídá jeden vánočně motivovaný spot druhý, k čemuž si televize šetří divácky úspěšné evergreeny, aby divák při nakupování zarazil dojetím ruku hlouběji do konta.

Když v rámci takové série Marta Kubišová s Táňou Fišerovou uvedou adventní koncert, působí to jen jako nepovedená, málo barevná reklama.

To už je určitě lepší úvaha Tomáše Baldýnského nad tím, proč ještě sakra čeští filmoví tvůrci nedokázali zpřístupnit dětem v pochopitelné formě legendu o Ježíškovi tak, jak to dělají se svým dárkonosičem v zámoří. Klobouk dolů.

Vzhledem k této dlouhodobé vánoční totalitě jsme se mohli v první adventní neděli vysmát sousedům a jejich vánočnímu věnci na dveřích. Teprve večer jsme se díky lépe orientovaným dozvěděli, že na věnec byl zrovna ten jediný a pravý den, čímž nám advent konečně, v půli vánočního hospodářského cyklu, začal.

Bejvávalo blaze před Vánocemi. Začínalo to pomalu, začátkem prosince, ale o vánoční atmosféře se mluvit ještě zdaleka nedalo. Ta teprve, po každé z kovových nedělí, zahušťovala prostředí a skutečná koncentrace nastala až čtyřiadvacátého ráno. Jistým nebezpečím bylo, že se do toho svátečního rána probudíte a uvědomíte si, že pro své bližní máte pouze šťastný a veselý úsměv. Je to sice to hlavní, ale z hlediska soudobého vánočního bontonu je dobré ještě něco přihodit pod stromeček.

Takové opomenutí se dnes může stát jedině při neúplném vědomí nebo při plné sociální izolaci. Reklamní kampaň za zvýšení hrubého vánočního produktu předpokládá v této oblasti nový rekord, takže je permanentní, multimediální a její pokrytí činí 99,99% populace. O Vánocích se dá prodat všechno, snad kromě těžkého průmyslu, a kampaň to také předpokládá.

Můžete koupit rodině pod stromeček se slevou automobil, k tomu pořídíte extra vánoční výbavičku (v ceně), manželce výhodně do nového autíčka nový obleček (v akci), dětem aktualizujete jejich nutnou elektronickou komunikační výbavu (v likvidaci) a popřejete si hezkého Ježíška.

Na všech těch slevách, akcích a likvidacích je nejzajímavější, že po Vánocích jsou ještě větší, mohutnější a zkrachovalejší. Kdyby lidé opravdu uvažovali ekonomicky, tak už by dávno nenakupovali dárky před Vánocemi, ale po nich, čímž by minimálně první rok prodejce pěkně vycukali a po napjatém a zbytečném očekávání by je obrali o vše.

Vypadá to sice, jako kdyby třída spotřebitelů měla šanci pokračovat v dialektickém vývoji tam, kde třída dělníků, rolníků a pracující inteligence neuspěla, ale je to veskrze ekonomické uvažování. Jistě to vrhá na ekonomii neblahé světlo.

I já jsem se tedy po dvou měsících brainwashingu rozhodl vypořádat se s vánočními povinnostmi vůči rodině a vůči národní ekonomice. Konec listopadu mi totiž v současné panice připadal jako nejzažší termín. Vím sice o tom, že někteří Ježíškovi subdodavatelé poskytují své služby dvacet čtyři hodin denně, což oceňují hlavně lidé, kteří nechtějí, aby děti jejich velké tašky a balíky identifikovaly jako vánoční dárek.

To je ale asi zbytečné, protože po vánoční infekci reklamních médií je Ježíšek profláknutá hra a ty racionálnější při výpočtu vektoru sil reklamních kampaní a vlastních tužeb snadno dojdou s velkou pravděpodobností k obsahu dárků. A pokud se tyto síly neprotínají, mohou si dopředu cvičit škrobený obličej s křečovitým úsměvem nebo nadávky, protože zůstanou jejich přání nevyslyšena.

Jel jsem tedy konvenčně za bílého dne a dopoledne, i když jsem nepočítal s tím, že by to mělo ředící vliv na kriticky zvýšenou hustotu v centru města. V tramvaji nějaká holčička ohlašovala "neesoou váám nooviinyy..." a ještě víc mě zmátla filosofická slovní hříčka "když letím dolů, jdu na horu" z reklamní plochy s lyžařem v odění jedné oděvní firmy s geniálně jednoduchým firemním logem. To už jsem všechno viděl zle.

A bylo ještě hůř. Všechny výlohy byly poznamenány řáděním vánočního viru, někde se dokonce rozvinulo druhé stádium v podobě santaklausových vyrážek na zdech a v oknech. Lidé se toho děsivého vzhledu zřejmě báli, protože zmateně pobíhali sem a tam a chovali se vyděšeně. To mělo určitě neblahý vliv na jejich myšlení, například dvě dámy v hračkářství v záchvatu zoufalství vykřikovaly, že mají patnáct set korun a ty tam prostě musejí utratit, stůj co stůj. Asi cítily poslední příležitost před záhubou světa. Člověk nikdy neví.

S touto zkušeností mě pomalu začala přecházet počáteční odvaha a po dvou hodinách jsem zbaběle utekl, maje dárkový plán splněn jen částečně. Unavený a skleslý jsem se vrátil na periferii, kde žádné výlohy nejsou a kde to vypadá mokře, blátivě, zetlele, prostě lidsky.

Zdejší prostředí postrádá jakýkoliv náznak Vánoc, tedy až na střízlivě osvícený smrk u křižovatky, v centru dění. Nikde nehrají koledy, nikde v dohledu žádný rudý terorista s bílým plnovousem, nikde žádný betlém, žádné jesličky. Lidé stejným tempem opouštějí tramvajovou zastávku a místní opilci stejně jako každý den postávají s levným pivem před Večerkou, pozorují dopravní ruch a veškeré vánoce jsou jim ukradené, protože se těší na jaro a snesitelné venkovní teploty. Stará opuštěná továrna dál chátrá, aniž by na to Vánoce měly nějaký vliv.

A tak bych chtěl všem čtenářům Britských listů popřát ani ne tak veselé a ani ne tak šťastné Vánoce, protože toho se jim dostane formou sterilních vánočních přání dostatečně. Chtěl bych vám jen popřát, abyste je jednoduše prožili po svém.

                 
Obsah vydání       23. 12. 2004
23. 12. 2004 Čas vánoční Jan  Paul
26. 12. 2004 Ukrajina: Juščenko vítězem
26. 12. 2004 Michael  Marčák
23. 12. 2004 Vánoce: Prožijte si je po svém Bohumil  Kartous
25. 12. 2004 Nezapomněli jsme, že jsou Vánoce?
26. 12. 2004 Michael  Marčák
24. 12. 2004 Co stojí Vánoce
23. 12. 2004 Vánoční a novoroční vydání Britských listů
24. 12. 2004 Michael  Marčák
26. 12. 2004 Přílivová vlna usmrtila v Asii tisíce lidí
24. 12. 2004 Rumsfeld na překvapivé návštěvě v Iráku
24. 12. 2004 100 nejužitečnějších internetových stránek
23. 12. 2004 Irák: Přestřelky narušují návrat občanů do města Fallúdža
23. 12. 2004 OSN: Sexuální skandál v Kongu novým Abu Ghraib?
24. 12. 2004 Stranu Zelených navštívil před Vánoci exekutor
23. 12. 2004 Jak republikánští dárci vydělávají na pornografii
23. 12. 2004 Marčákův vtip se naplnil: Voják ukradl dva tanky a prodal je do šrotu...
23. 12. 2004 "Ticho, nebo na vás zavolám demokracii!"
23. 12. 2004 Nač Češi doplácejí Miloš  Kaláb
23. 12. 2004 Odkud pocházejí ty banány? Fabiano  Golgo
22. 12. 2004 Vánoce zvířat Gustav  Jaroš
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
24. 12. 2004 Michael  Marčák
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?
23. 12. 2004 Ač z lože a se smrtkou na jazyku, nedá mi to, abych si alespoň krátce neuplivl Zdeněk  Bárta
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"
22. 12. 2004 Mobilní telefony "mění lidskou DNA"
22. 12. 2004 Pláč nad rozlitým státním rozpočtem Milan  Neubert
22. 12. 2004 Jazykové hry Jiří  Drašnar
22. 12. 2004 Je libo něco chutného z obalu? Bohumil  Kartous
22. 12. 2004 Agenti FBI si opakovaně stěžovali na mučení vězňů v Iráku i v zálivu Guantánamo
22. 12. 2004 Kam kráčíš, Ukrajino? Oskar  Krejčí
23. 12. 2004 Michael  Marčák
21. 12. 2004 Politikův umělec a umělcův politik Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 12. 2004 Bdělé oko cenzury Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
20. 12. 2004 Je Adam Curtis Sergejem Ejzenštejnem digitální televizní éry? Lucie  Česálková
6. 12. 2004 Hospodaření OSBL za listopad 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Vánoce, svátky míru a konzumerismu RSS 2.0      Historie >
23. 12. 2004 Čas vánoční Jan  Paul
23. 12. 2004 Vánoce: Prožijte si je po svém Bohumil  Kartous
23. 12. 2004 Vánoční a novoroční vydání Britských listů   
22. 12. 2004 Vánoce zvířat Gustav  Jaroš
22. 12. 2004 Světské Vánoce a modré banány Václav  Beneš
20. 12. 2004 Bible jsou "lži a propaganda"   
1. 12. 2004 Zimní procházka a mé myšlenky... Boris  Cvek
30. 11. 2004 Vánoce 2004 Jan  Pömerl
24. 12. 2003 Jiná vánoční a novoroční vydání Britských listů   
24. 12. 2003 Vánoční přání ve stovce jazyků a nářečí   
23. 12. 2003 Vánoční příběh: Každý dobrý skutek bývá po zásluze potrestán? Petr  Lébr
20. 12. 2003 Vykašlete se na New York, nakupte vánoční dárky v Bratislavě,   
30. 12. 2002 Vánoční a novoroční oslavy jako klišé   
30. 12. 2002 Malý Ježíšek a my děti Adama a Evy na planetě Gaia neboli Sličná Ivo V. Fencl
20. 12. 2002 Komenského dvě cesty, to jest kterak skrze Labyrint dnešního světa objeviti Ráj svého srdce Jakub  Žytek