21. 3. 2005
Květnou nedělí začíná velikonoční týden"Když se přibližovala doba, kdy měl být vzat ze světa vzhůru, pevně se rozhodl jít do Jeruzaléma" (Lk 9,51). Tímto rozhodnutím naznačil, že vstupuje do Jeruzaléma a je ochoten zemřít. Třikrát už předpověděl své utrpení a své vzkříšení. Když směřoval k Jeruzalému, řekl: "Není možné, aby prorok zahynul mimo Jeruzalém" (Lk 13,33). Tak praví Katechismus katolické církve. Oslava Svatého týdne začíná na Květnou neděli průvodem. Ten naznačuje, že křesťané následují Pána na jeho cestě utrpení a účastní se jeho kříže, aby dostali také podíl na jeho vzkříšení a na jeho životě. Velikonoce - po stopách Ježíšových: pojednání o historii, liturgii, kultuře a zvykosloví ZDE |
Tuto myšlenku vyzdvihuje zvláště žehnací modlitba nad ratolestmi: Květná neděle spojuje Kristův královský triumf a oslavu jeho utrpení vjedno. Obojí je ve velikonočním tajemství vzájemně propojeno. Jen tak mimochodem: to, co slyšíte, je pašijová skladba Agnus Dei - Dalla Missa Te Deum Laudamus, od Lorenza Perosiho. ke stažení MIDI Květná neděle je šestou postní nedělí. Květná -- pašijová -- neděle je označována jako "Květná neděle Kristova utrpení" , Římský misál ji označuje jako "Dominica in Palmis de Passione Domini". Tento den je památkou Ježíšova triumfálního vjezdu do Říma i jeho utrpení. Ježíšův vjezd do Jeruzaléme ukazuje příchod království, které se král -- Mesiáš chystá uskutečnit Velikou nocí - paschou neboli přechodem. Svou smrtí a vzkříšením. Adolf Adam ve své knize Liturgický rok připomíná zprávu poutnice Ethernie. Ta ve své zprávě z 5. století říká, že se v Jeruzalémě za časného odpoledne shromažďovali křesťané k bohoslužbě a po ní šli k večeru průvodem do Jeruzaléme s palmovými či olivovými ratolestmi v rukou. Zvyk se postupně rozšířil na Západ již kolem roku 600 v Galii existoval název "Květná neděle". Průvod s ratolestmi však dosud neexistoval. Palmové ratolesti se objevují až v 8. století, kdy se jim začíná žehnat. V severní Evropě se místo palem olivovník žehná zelením snítkům -- zimostráz, kočičky a podobně. V nejstarších řeckých a latinských liturgických textech měly palmové ratolesti jen symbolický význam, znamenaly naději a vítězství. V lidovém podání mají posvěcené větvičky magické účinky - mají ochránit majetek, zdraví a odhánět zlé duchy. Svěcené kočičky byly ve světnicích zasunovány za obrázky malované na skle, aby uchránily stavení před bleskem a přinášely štěstí. Také se věřilo tomu, že kdo snědl několik hlaviček kočiček, bude chráněn před nemocemi. V některých krajích se až v tuto neděli vynáší zima. Květná neděle měla i své tradiční pokrmy. Byla to především velikonoční hlavička, někde jidáše, k nimž se přidával med v "parádním" hrnečku. Peklo se obřadní pečivo, které se dávalo dětem. Tvořily ho především ptáčci -- holubičky jako připomínka návratu ptactva z teplých krajů, a také tvary raků a miminek. Po poslední postní neděli následoval Pašijový týden, během nějž se čtou pašije, připomínající Kristovo utrpení. |
Velikonoce | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
21. 3. 2005 | Vjezd do Jeruzaléma | Nikola Čulík | |
21. 3. 2005 | Květnou nedělí začíná velikonoční týden | Irena Ryšánková | |
6. 12. 2004 | Šťastné a veselé Velikonoce | Tomáš Koloc | |
12. 4. 2004 | Prásk: Jaká byla spotřeba německých zajíců nejen v České tiskové kanceláři | Štěpán Kotrba | |
11. 4. 2004 | Boží hod velikonoční - máme být svědky vzkříšení | Zdeněk Bárta | |
11. 4. 2004 | Počátky křesťanství | Lenka Kužvartová | |
9. 4. 2004 | ZPRÁVA: Německý zajíček české tiskové kanceláře | Štěpán Kotrba | |
8. 4. 2004 | Týden Pesachu a Velikonoc | ||
7. 4. 2004 | K Velikonocům I.... | Miloš Dokulil | |
7. 4. 2004 | K Velikonocům II | Miloš Dokulil | |
5. 4. 2004 | Velikonoce 2004 tak hezky česky... | Ivo V. Fencl | |
28. 12. 2003 | Fundamentální člověčí touhy | Zdeněk Bárta | |
22. 8. 2003 | Slovanská výspa trnem v saském oku | Jaromír Kohlíček | |
24. 4. 2003 | Za velikonocemi | Darius Nosreti | |
18. 4. 2003 | Velikonoce - po stopách Ježíšových | Štěpán Kotrba |