18. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 3. 2005

Proč všichni ignorují obrovské znečištění ovzduší automobily v ČR?

Rád bych rozšířil článek Václava Jirovského, rozkrývající potencionálně skandální pozadí projektu elektronického mýtného o další, ekologickou dimenzi. Jak ukázala nedávná zpráva o ziscích plynoucích z tohoto systému například v Rakousku a dalších zemí, jedná se bezesporu o zajímavý příspěvek do státních rozpočtů.

Není divu, že již dnes se mohutně ozývá 'dálniční lobby' s poukazem na nutnost reinvestice těchto budoucích příjmů do rozvoje domácí silniční sítě.

Na tom by při jejím stavu nebylo nic tak špatného, pokud se nezamyslíme nad tím, zda by nebylo vhodné alespoň část těchto prostředků věnovat také na podporu ekologické osobní dopravy. Naprostou ekonomickou, ekologickou a snad i morální nesmyslností individuální automobilové přepravy uvnitř měst se zde zabývat nehodlám, to je elementární fakt, jen dodám, že z pohledu regulace se lze například úspěšně inspirovat na projektu výrazného zpoplatnění s výsledným omezením tohoto nešvaru ve vnitřním Londýně. Ale to je dlouhodobý problém - nyní je vítáno každé, i když jen přechodné řešení.

Doufám, že nejen k mému úžasu jsem nedávno zaznamenal šokující Evropskou statistiku znečištění v přepočtu na hlavu, kde Česká republika zřejmě drží nelichotivou přední příčku. Důvodem není výroba elektrické energie či růst průmyslu, ale téměř rakovinově bující nárůst nákladní a individuální dopravy. V tomto smyslu mne mnohem více šokovala reakce pana ministra Šimonovského který před časem na prosbu dovozce hybridních (silně zjednodušeně elektromobil pro město - spalovací motor na dálnici) osobních vozidel Toyota Prius o daňové zvýhodnění reagoval poznámkou ve smyslu, že jeho úřad tu není od toho, aby protěžoval konkrétní firmy.

Pan ministr zřejmě ani netuší, že podobné úlevy této ekologické technologii vesele poskytují například ve Spojených státech či Velké Británii což usnadnilo její uvedení na trh. Nemluvě o dalším pro-aktivním kroku, kdy některé vládní instituce věc podpoří například nákupem při obnově svého vozového parku apod. Což tlačí jak na prolomení psychologické bariéry u nové technologie, tak na větší objem výroby a následně nižší ceny pro koncového spotřebitele.

Nesnažím se naivně tvrdit, že by například v českých podmínkách s relativně nižší kupní silou toto konkrétní vozidlo mohlo nyní masově konkurovat v jiném segmentu našemu domácímu hráči číslo jedna ze stáje koncernu VW, ale pokud se podíváme na problém z dlouhodobější perspektivy můžeme zahlédnout pravděpodobnou motivaci za ministerským rozhodnutím. Nejsem dopravní ani technologický expert, ale je myslím obecně známo, že koncern VW je jedním z nejlaxnějších co se týče zavádění progresivních pohonných systému ať již v porovnání s jeho francouzskou (paliva CNG nebo elektromobily) či skandinávskou konkurencí (CNG).

Přední japonští výrobci v tomto směru již strategicky rozhodli, vyrábí, investují a očekávají postupný přechod na hybridní pohonné systémy pro většinu své výrobní flotily již s přelomem této dekády. Tento vývoj zdá se zaspal i Detroit, který je nyní před volbou zda japonskou technologii buď licencovat, jak se již v některých případech děje či nadále šířit utopický mýtus o brzkém použití vodíkového pohonu tzv. fuel cells a přitom nadále pokračovat v dosavadní linii po nás potopa. Je nasnadě, že v podobné situaci se zřejmě nachází i VW a další výrobci, kteří jsou vázáni na proinvestovanou výrobní kapacitu tradiční méně ekologické technologie a to zřejmě tak dlouho dokud nebudou pod kuratelou přísnější emisní regulace nebo čelit útěku zákazníků ke konkurenci. Nechápu pak proč by jejich strategické chyby měla naše vláda podporovat aneb čím déle bude případná změna pobídek pro ekologičtější produkty odkládána tím více to bude v budoucnu bolet i veškerý domácí subdodavatelský sektor pokud toto bylo jak se zdá se oním nejpravděpodobnějším motivem vládní (ne)aktivity v tomto konkrétním případě.

Mezitím, cena ropy na světových trzích láme denně nové rekordy. A ještě nedávné nálepkování studií o dosažení vrcholu světově těžby v důsledků vyčerpání poloviny existujících zdrojů fosilních paliv za exponenciálně rostoucí poptávky jako pouhé fantasmagorické věštby se náhle objevuje ve zprávách předních analytiků z Wall Streetu či studií největších ropných producentů jako nepříliš vzdálená a dost děsivá realita .

                 
Obsah vydání       18. 3. 2005
18. 3. 2005 O tajných amerických plánech na iráckou ropu
18. 3. 2005 Wolfowitz bude šířit neokonzervativní ideologii
18. 3. 2005 Proč všichni ignorují obrovské znečištění ovzduší automobily v ČR? Michal  Brož
18. 3. 2005 Globální Golgo o Golgotě Martin  Hekrdla
18. 3. 2005 Stačí jedno slovo
17. 3. 2005 Kalousek rezignoval na vedení rozpočtového výboru Sněmovny Irena  Ryšánková
18. 3. 2005 Budou politikové odstupovat po částech? Bohumil  Kartous
18. 3. 2005 Michael  Marčák
18. 3. 2005 Milion počítačů obětí hackerů
18. 3. 2005 Demonstrace proti válce
18. 3. 2005 Knížák je "reformovatelný" přesvědčivými argumenty, nikoliv osočováním a nátlakem Jan  Paul
18. 3. 2005 Krajčíri gardistických uniforiem Martin  Krno
18. 3. 2005 Mníchov a jeho alternatívy Daniel  Šmihula
18. 3. 2005 Inpytlopedický týdenní úslovník Lýdie Junkové Lýdie  Junková
18. 3. 2005 Stalingrad během blokády III.
18. 3. 2005 Ďalší ľavicový prezident Judita  Takáčová
18. 3. 2005 Michael  Marčák
18. 3. 2005 CryptoFest 2005
16. 3. 2005 Bude prezidentův poradce schvalovat otroctví? Bohumil  Kartous
17. 3. 2005 Česko vydražilo latinský překlad Dalimila
18. 3. 2005 Michael  Marčák
18. 3. 2005 O chybách konštruktívnej utópie alebo úpadok sociálnej demokracie Egon  Matzner
17. 3. 2005 Budeme pomlouvat policii, Nejvyšší soud a prezidenta
18. 3. 2005 Michael  Marčák
17. 3. 2005 Favely kontra Castrova Kuba Fabiano  Golgo
17. 3. 2005 Výzva intelektuálů na podporu Kuby
18. 3. 2005 Člověk v tísni organizuje v Praze kampaň na podporu kubánských vězňů
17. 3. 2005 Slova, jak jim rozumí Ondřej Slačálek Ivan  Brezina
17. 3. 2005 Případ Petra Partyka je svým způsobem pro české soudnictví typický Aleš  Uhlíř
17. 3. 2005 Jak Němci okupovali Prahu
18. 3. 2005 Univerzity sú proti spoplatneniu vysokoškolského štúdia Braňo  Ondruš
18. 3. 2005 Rok po 11. marci 2004 -- Madrid stavil na dialóg Adrian Peter Pressburg
17. 3. 2005 Chytrolín se doma nespálí Václav  Dušek
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
16. 3. 2005 Jak soud potrestal Petra Partyka za to, co mu neprokázali
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce