7. 4. 2003
Zákon o učitelích je naprostý paskvilBrzy po nástupu do funkce slíbila nová ministryně školství Petra Buzková učitelům nový školský zákon a kariérní řád. Původně měly jít oba zákony do vlády v březnu 2003. Už tato "rychlost" mě zarazila. Podle mého názoru nemohly vzniknout kvalitní dokumenty takového rozsahu a dosahu za několik měsíců. Co však lze tomuto zbytečnému spěchu vytknout především, je absence široké diskuze samotných učitelů, kterých se zákony dotknou nejvíce. Tento "útěk před pedagogy" způsobil, že namísto kvalitního zákona o učitelích vznikl naprostý paskvil.
|
Kariérní řádUčitelé očekávali, že Zákon o pracovnících ve školství (tak zní jeho oficiální název) bude řešit jejich kariérní růst, jak opakovaně slibovali lidé z ministerstva školství. V tomto bodě je ale čekalo zklamání. Zákon kariérní řád vůbec neřeší, pouze odkazuje na případnou vyhlášku: "Ministerstvo stanoví vyhláškou druh, rozsah a způsoby prokázání specializačních předpokladů pro jednotlivé skupiny pedagogických pracovníků a kariérní stupně." Nutno připomenout, že vyhlášky nemusejí projít parlamentem a jejich vymáhání je velmi pochybné, neboť rozhodující je litera zákona. Výše platuZákladem pro stanovení výše platu tedy zůstává tarifní tabulka. Zákon předpokládá, že nedojde k opakovanému odložení platnosti 16 tarifní stupnice, protože výslovně uvádí: "Platový tarif v pracovní skupině "učitel" v prvním kariérním stupni a prvním platovém stupni nesmí být nižší, než platový tarif v 11. platové třídě a prvním platovém stupni v 16-ti třídním katalogu prací. Podrobnosti stanoví prováděcí předpis." Otázkou zůstává přesná výše tarifního platu a problematické je i navázání zákona na prováděcí předpis. V budoucnu tedy zákon neumožní změnu počtu tarifních tříd a případnou změnu bude muset doprovázet i změna tohoto zákona.O navyšování platu v souvislosti s kariérním růstem se nedozvíme nic. Jediné, co v zákoně najdeme, jsou procentní výměry přesčasové práce (ty ale obsahuje platný Zákoník práce) a tabulku příplatků za vedení, která kupodivu nepracuje s procenty, ale s absolutními částkami. Tyto cifry se pohybují od 300 u učitelů do 12 000 korun u ředitelů. Příspěvek na bydleníNovinkou v zákoně je příspěvek na bydlení. Ten je ale postaven zcela na hlavu. Jeho výše se neodvíjí od životních nákladů, ale od velikosti měst -- pokud učitel pracuje v Praze, dostane navíc 0,1 minimální mzdy, když bydlí v obci do 5 000 obyvatel, je to 0,4. V Praze, kde jsou životní náklady několikrát vyšší, tedy učitel dostane 4krát méně peněz... Veřejný činitelDalší absurdní novinkou je, že učitel bude podle nového zákona veřejným činitelem. Nevím, zda čeští pedagogové chtějí kontrolovat rodičům občanské průkazy, ale ocenil bych, kdyby stejně jako policisté, dostávali 25% příplatek k platovému tarifu. Jakékoliv slovní nebo nedej bože fyzické napadení učitele, bude posuzováno jako útok na veřejného činitele, tedy přísněji než dosud. Další absurdní důsledky této změny zjistíme co nevidět... Zákoník práceJiné závažné body v tomto zákoně jsem nenašel. Většina paragrafů opakuje platný Zákoník práce nebo supluje kolektivní smlouvu uzavíranou mezi odbory a zaměstnavatelem. Jsou tedy naprosto zbytečné. Přesto se této problematice věnují velice podrobně. Pracovní poměr na dobu určitouZákon se snaží vyřešit velmi rozšířený nešvar -- zaměstnávání učitelů na dobu určitou (většinou do 30.6. s možností obnovení pracovního poměru od 1.9.). Učitelé tím přicházejí o cenné měsíce praxe a jsou vydáni na milost a nemilost ředitelům škol. I tento problém lze ošetřit v kolektivní smlouvě a bude to nutné i po přijetí daného zákona, protože ten sice deklaruje, že mají být učitelé přijímáni na dobu neurčitou, neobsahuje ale žádné sankce při nedodržení tohoto postupu a umožňuje řadu výjimek, kdy může být zaměstnanec přijat na dobu určitou. Pokud budou ředitelé chtít, určitě je bohatě využijí... KvalifikacePodobně je to i s kvalifikací učitele. Zákon stanoví velmi tvrdé podmínky, kdy může být pedagog považován za kvalifikovaného. Ředitel ale opět může díky výjimkám přijmout prakticky kohokoliv a nehrozí mu za to žádné sankce. Oproti současnému stavu se tedy nic nezmění... PraxeI délka uznávané praxe zůstává nedořešena. V současnosti je velmi problematické, aby se učitel všeobecně vzdělávacích předmětů vrátil po určité době do školství. Práce v jiném zaměstnání mu totiž není uznána jako praxe, takže skončí v nižším platovém stupni než učitel, který vydržel ve škole, nebo učitel, který se rozhodl vynechat studium na pedagogické fakultě a rovnou po maturitě nastoupil do školství... Sexuální harašeníAno, i tento bod zákon o učitelích řeší! Zřejmě jde o velmi palčivý problém, i když mně tento bod připadá spíše jako úsměvný. Pochybuji, že ve sborovnách a kabinetech, kde je "99%" učitelek, dochází k vzájemnému sexuálnímu obtěžování. Že by byla 4% menšina zastoupena ve školství silněji než v jiných oborech? ZávěremMyslím, že už z výčtu témat, která Zákon o pracovnících ve školství řeší, je evidentní, že jde o naprostý paskvil. Já osobně ho považuji za nejhorší zákon, který kdy z útrob ministerstva školství vzešel. Jeho přijetí nikomu nic prospěšného nepřinese a učitelé i jejich organizace by se měli proti takovému zákonu postavit. Je na něm totiž velmi dobře vidět, že vznikal narychlo a hlavně bez velmi potřebné veřejné diskuze, kde by se ukázalo, co vlastně učitelé chtějí. Možná by šlo o zřízení funkce asistenta učitele, bezplatné zdravotní prohlídky, konzultace s psychology a očkování proti chřipce a dalším chorobám, přijetí kvalitního kariérního řádu, roční placenou dovolenou po 10 letech obětovaných školství a další vymoženosti běžné v civilizovaných zemích Evropské unie. (celé znění návrhu zákona je k dispozici na adrese www.eucebnice.cz) |