27. 11. 2002
Feminismus, muslimský fundamentalismus a soutěž Miss World - už jen v třetím světěJe ironií, že se fundamentalistickým muslimům podařilo dosáhnout toho, čeho se nepodařilo dosáhnout feminismu: učinit soutěž Miss World globálním politickým tématem. Jak soutěžící ženy uprchly do Londýna a Nigérie počítá své mrtvé je téměř nemožné zachovat nadále představu, že je každoroční přehlídka ženského masa jen nevinným hledáním univerzální krásy, přijatelným, pro všechny rozumné lidi, argumentovala Ros Cowardová v deníku Guardian a pokračovala: Feministky v sedmdesátých letech protestovaly proti soutěži Miss World jako proti ponižujícímu obchodu s dobytkem, na němž muži posuzovali ženy podle toho, jak vypadají. Argumentovly, že tato přehlídka ženských těl politickou otázkou, protože nejde o zábavu ani o estetiku, ale o moc. Ženy se ukazovaly a muži je hodnotili. To prý odráželo nerovnost ve společnosti. Protesty feministek se dostaly do palcových titulků tisku a přiměly soutěž Miss World, aby se zreformovala pro moderní svět. |
Najednou se začaly vyskytovat i ženy - posuzovatelky a soutěžící "dívky" začaly najednou všechny mít vysokoškolské vzdělání v oboru astrofyziky. Ale soutěž Miss World to před úpadkem nezachránilo. Na Západě se stala soutěž Miss World nepřijatelná. Modernismus začal představovat feminismus. Avšak soutěž Miss World nezanikla: stala se v podstatě jedinou globální akcí, která se pravidelně konala v rozvojovém světě. Organizátoři tvrdí, že nejde o ponižující záležitost, ale o globální soutěž, v níž se svět sjednocuje svými sympatiemi pro krásné ženy. Pro mnoho zemí v třetím světě se tato soutěž stala nástrojem k mezinárodnímu zviditelnění. Pro Nigérii (soutěž se vždy koná v té zemi, jejíž kandidátka ji předchozího roku vyhrála) měla být Miss World triumfem. Avšak stalo se to pro tuto zemi zostuzením. Jak totiž měl tento cirkus ženství reagovat na skutečnost, že má být v Nigérii za cizoložství ukamenována Amina Lawal? Postfeministické intelektuální kandidátky se tomuto problému nemohly vyhnout. Takže, argumentuje britská komentátorka, je ironické, že poprvé v historii soutěže Miss World, kdy už neexistoval žádný tlak, aby soutěžící kandidátky uvažovaly o své kolektivní totožnosti jako ženy, toto právě některé z nich učinily. Lidi se zachovali naivně. Těžko uvěřit, že společenská kultura Nigérie, země, kde má být jedna žena ukamenována za cizoložství, mohla tolerovat přehlídku ženského masa i s celou její "moderností". A uspořádat soutěž Miss World ještě během ramadánu je urážka. Podobně naivní bylo provozovat v Bali klub západní dekadence. Nová éra islámského fundamentalismu změnila svět, lidé na Západě si to však stále neuvědomují. Od 11. září jsou ochotni na západní hodnoty útočit i osoby, které nejsou členy extremistických organizací. V tomto světě bychom si měli pořádně rozvážit, jaké hodnoty chceme světu ukazovat. Demokracii, rovnost a toleranci - to určitě. Ale soutěž o královnu krásy? |
Genderová nerovnost ve společnosti | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
27. 11. 2002 | Nigérie: má být popraven novinář | ||
27. 11. 2002 | Feminismus, muslimský fundamentalismus a soutěž Miss World - už jen v třetím světě | ||
26. 11. 2002 | V Londýně nebo v Africe, soutěž Miss World je stále ponižující | ||
21. 10. 2002 | Sex nebo vztah? | ||
2. 10. 2002 | Ženy v Iráku jsou svobodnější než v jiných arabských zemích | ||
29. 9. 2002 | Feminismus - zbraň ženské emancipace | Jean Bethke Elshtain | |
23. 9. 2002 | Feminismus jako "mediální bublina" | Eva Presová | |
22. 9. 2002 | Británie: další smrt malého dítěte, další selhání sociálních služeb | ||
17. 9. 2002 | Nečisté kšeftovanie s právami žien | Lubomír Sedláčik | |
16. 9. 2002 | Prostitutky: jsou terčem obrovské míry násilí | ||
5. 9. 2002 | "Ale já nejsem žádná feministka" | Jan Čulík | |
28. 8. 2002 | Postavení žen | Vojtěch Polák | |
19. 8. 2002 | Velká Británie: Velký růst domácího násilí - a co v ČR? | ||
18. 8. 2002 | Domácí násilí: jak se tento problém snaží řešit v Británii | ||
15. 8. 2002 | "Správná ženská má vydržet trochu bolesti." |