27. 9. 2002
Zemřel básník Ivan JelínekV pátek 27. 9. 2002 zemřel v Londýně ve věku třiadevadesáti let "metafyzický", spirituální básník Ivan Jelínek. Jan Čulík s ním natočil v roce 1990 hodinový rozhovor pro Československý rozhlas, o jeho rozmanitém a dramatickém životě a pozoruhodném díle, viz zde.
Exilová básnířka Jiřina Fuchsová, žijící ve Spojených státech, publikovala v roce 1998 v Britských listech tento svůj článek o Ivanu Jelínkovi. Zde zveřejňujeme na Jelínkovu poctu text, který v roce 1991 o něm vyšel v Čulíkových Knihách za ohradu, studii o české literatuře v exilových nakladatelstvích. IVAN JELÍNEK (nar. 1909) pracoval před válkou v Brně jako redaktor Lidových novin; později přešel do redakce pražského Radiožurnálu, kde měl na starosti zahraniční vysílání. R. 1939 emigroval z protektorátu Čechy a Morava na Západ: nejprve organizoval vysílání pro Československo z rozhlasové stanice ve Fécampu v Normandii, pak pracoval pro československé vysílání BBC. Po válce se krátce vrátil do Prahy, ale na podzim r. 1947 znovu odešel do Anglie. Po letech existenční nejistoty, která prožil v Kanadě a ve Spojených státech, získal koncem padesátých let místo jako kulturní redaktor v československém oddělení zahraničního vysílání BBC v Londýně, kde setrval až do svého odchodu do důchodu r. 1969. |
Před druhou světovou válkou vydal Ivan Jelínek v Československu tři básnické sbírky (Perletě, 1933; Nedělní procházka, 1936; Kudy, 1938). Podle autorových vlastních slov jde o nevyhraněnou tvorbu, v níž teprve hledal autentický hlas. Je to nicméně vážná, zpěvná poezie s temným pozadím, v níž se už občas vyskytují náznaky Jelínkova pozdějšího vývoje, zejména jeho zájem o metafyzické náměty. Už zde autor začíná intuitivně docházet k názoru, že poezie je především záležitost slova. Významnou roli hrají v celé Jelínkově tvorbě mytologická témata (např. starořecká a indická), která autor přetvořuje do vlastních mýtů a reaguje tak na skutečnost kolem sebe. První Jelínkovy sbírky také obsahují příležitostné básně, inspirované např. jugoslávským jihem, kam Jelínek jezdil jako student, a později i traumatickými politickými událostmi konce třicátých let. Jelínek už v období před válkou nacházel inspiraci zejména ve zpěvnosti moravské lidové písně, obdivoval dílo Františka Halase a upoutal ho český poetismus a surrealismus, i když poetika českého poetismu ho nezaujala - připadala mu příliš povrchní. Celkově prý kulturní ovzduší první republiky nebylo příliš příznivé pro to, aby se v něm mohla projevit Jelínkova skutečná tvůrčí schopnost. V letech 1938 - 1960 vydal Ivan Jelínek pět básnických knih, z nichž některé vyšly v Československu, jiné v exilu (Básně 1938 - 1944, Naše noviny, Londýn, 1944; Kudy II, 1946; Básně 1939 - 45, 1946; Ulice břemen, Bohemica Viennensia, Vídeň, 1956; Skutečna, Lucernička, Mnichov, 1960). Podle vlastních slov se však našel jako básník teprve ve sbírce V sobě letohrad (vyšla v Římě r. 1965 autorovým vlastním nákladem). Od šedesátých let píše Jelínek zcela oproštěnou lyriku, v jejímž ohnisku a jejímž jediným raison d' etre je slovo, pro Ivana Jelínka zdroj posvátnosti. V tomto svém posledním nejautentičtějším a nejplodnějším tvůrčím období autor užívá jako inspirace pouhého jazyka. Jeho tvorba se propadá dovnitř slov; básník hledá v jazyce své autentické teritorium. Slovo se pro Ivana Jelínka stává jedinou hmatatelnou skutečností, jazyk je jeho jedinou jistotou. Ani tato jistota však není příliš spolehlivá. Je ambivalentní, mnohoznačná. Jazyk totiž odkazuje k božským věcem, které jsou za skutečností a pod jejichž tíhou se slovo rozpadá. Ačkoliv je jazyk pro Jelínka posvátným instrumentem, k vyjádření autorových nejniternějších zážitků a jeho vztahu k Bohu nakonec nestačí. Za jazykem je oblast božího ticha, jíž člověk jazykem nemůže dosáhnout ani vyjádřit. Devět sbírek lyrické poezie, které Ivan Jelínek napsal a vydal od roku 1970 (Sochy, Sedm částek, SVU v USA, Řím, 1970; Ódy, vlastním nákladem, Řím 1971; Posel, vlastním nákladem, Řím, 1975; Kolová stavba, společně s Křesťanskou akademií, Řím, 1980; Akropolis, Poezie mimo Domov, Mnichov, 1982; Se sluncem na prsou a lvem, Framar Publishers, Los Angeles, 1986; Hoře věčnosti, Poezie mimo Domov, Mnichov, 1988, Bocca della verita, vlastním nákladem, Řím, 1989; desátá sbírka Letohrad, která měla r. 1970 vyjít v pražském nakladatelství Mladá fronta, byla zakázána) je mnohovrstevnatým a neobyčejně rozmanitým záznamem autorových zážitků Boha, »který je můj živitel a který je mimo mě a ve mně a je tak intenzívní a absolutně realistický, že se někdy jeví tak a jindy onak«. V básních z posledních let ztrácí Jelínkův básnický jazyk na průzračnosti, stává se drsnějším a někdy se v něm vyskytují barokní motivy. Na ukázku, jak Ivan Jelínek vytváří své básnické světy, které krouží kolem slovních významů, uveďme úryvek z titulní básně sbírky Hoře věčnosti »Pustiny«: I. Výšiny brány z kovů
II. Tam práh je vrat a branek.
III.
Vrata, vrátka
IV. Třísnění.
Trýzeň trýzni je hostina.
Po pádu komunismu začalo být Jelínkovo dílo v ČR znovu vydáváno, vyšla zejména jeho autobiografie "Jablko se kouše". |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
29. 9. 2002 | Jak na pohledávky | Daniel Hrbáč | |
29. 9. 2002 | NATO: Zavřete oči, přicházím | Martin Ondreját | |
28. 9. 2002 | Španělská II. republika - konec jednoho mýtu | Vít Zvánovec | |
27. 9. 2002 | Dvě, tři vteřiny | Ivan Jelínek | |
27. 9. 2002 | Poezie je zbožná Rozhovor s básníkem Ivanem Jelínkem |
Jan Čulík | |
27. 9. 2002 | Zemřel básník Ivan Jelínek | Jan Čulík | |
27. 9. 2002 | O rozdílech v postojích mezi Evropou a Amerikou | ||
27. 9. 2002 | Sociální demokracie to s důchody "dělá dobře" | Josef Trnka | |
27. 9. 2002 | "K čertu s Georgem Bushem; Bůh ochraňuj Ameriku" | ||
27. 9. 2002 | Postkomunismus - vítězství anebo ztracené iluze? | ||
26. 9. 2002 | Vážné problémy s eurem | ||
26. 9. 2002 | Al Gore ostře kritizoval George Bushe | ||
26. 9. 2002 | Povinností občana je nemlčet | ||
26. 9. 2002 | Kdo vlastně zprivatizoval za 1 820 064 517 EUR Český Telecom? | Štěpán Kotrba | |
25. 9. 2002 | Téměř profesionální krádež | Topí Pigula |