25. 7. 2002
DOKUMENT: Programové prohlášení vlády České republikyExkluzivně pro čtenáře Britských listů přinášíme poslední, dosud neveřejnou verzi vládního prohlášení, které na počátku týdne předal ministr Rychetský všem ministrům s tím, že by ji měli ještě více zkrátit... Uvidíme v následujících dnech, jak se noví ministři s úkolem vyrovnají. Redakce text získala neoficiální cestou ze zdrojů blízkých vládě.
Text je rozsáhlý (350kb), proto počítejte s delší dobou stahování. Rozdělení kapitol je totožné s originálem, zvýraznění textu red. |
Praha, srpen 2002 1. ÚvodVláda České republiky předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky a celé české veřejnosti své programové prohlášení jako podklad pro diskusi o cílech a prioritách české společnosti na počátku třetího tisíciletí a o cestách k těmto cílům. Věříme, že hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě bude vycházet z věcné diskuse nad předkládaným textem a že tato diskuse dále pomůže přesněji pojmenovat problémy, před kterými česká společnost stojí i nalézat cesty, které přispějí k jejich vyřešení. Vláda považuje za svou povinnost umožnit touto cestou prostor pro širokou a účinnou komunikaci nejen s českým Parlamentem, ale i s českou veřejností a jejími zájmovými strukturami o vývoji české země v následujících čtyřech letech. 2. Cíle a priorityVláda vedena snahou o realizaci zásad evropského sociálního modelu založeného na sociálně a ekologicky orientovaném tržním hospodářství považuje za svůj integrální cíl přispět k tomu, aby se česká společnost stala společností vzdělání, spoluúčasti a solidarity a v tomto smyslu se přeměnila v moderní společnost jednadvacátého století. Vláda si je vědoma toho, že tohoto cíle nelze dosáhnout bez aktivní součinnosti všech občanů České republiky, a je si vědoma i omezení vládní politiky, vyplývajících ze svobodné individuální činnosti těchto občanů. Usilujeme o rozvíjení státu, který respektuje principy demokracie a lidských práv, svobodné odbory a zaměstnavatelskou reprezentaci, zaměstnaneckou účast na řízení podniků, který podporuje rozvoj občanské společnosti a sociální ochranu na principech solidarity a subsidiarity, ochranu všech forem vlastnictví a vytváří rovné příležitosti a důstojné životní podmínky pro všechny. Své úsilí musíme podřídit i skutečnosti demografického stárnutí populace a nezbytnosti systémové přípravy na ně. Velkolepý proces integrace evropských národů do společenství, které tvoří nejen společný hospodářský prostor s poctivou soutěží a optimálním využíváním lidských i materiálních zdrojů, ale především prostor společného sdílení myšlenky duchovního, kulturního a lidského rozvoje evropských národů, představuje pro naší zemi výjimečnou šanci účastnit se na tomto epochálním evropském díle. Vláda je rozhodnuta vynaložit veškeré úsilí pro úspěšné dokončení přístupových jednání s Evropskou unií a sjednání maximálně výhodných podmínek pro začlenění České republiky do Evropského společenství. Vstup do Evropské unie bude klást velké nároky na komunikaci s veřejností a to i s ohledem na to, že vláda považuje za nezbytné vytvořit legislativní podmínky pro rozhodování o přistoupení naší země k EU v referendu. Vynaložíme veškeré úsilí k tomu, abychom přesvědčili občany naší země, že je ve svrchovaném zájmu nás všech se stát členy Evropské unie při jejím nejbližším rozšíření. Vláda si je vědoma jistého rozčarování občanů z některých negativních jevů polistopadového vývoje spojených zejména s netransparentní privatizací rozsáhlého národního majetku, tunelováním podniků, krachy bank, kampeliček a dalších institucí společného investování. Je proto rozhodnuta důsledně hájit prostor pro orgány trestního řízení od kterých očekává nestranné a současně nesmlouvavé vyšetření všech případů závažné hospodářské a finanční kriminality. Za zvlášť alarmující jev považuje ztrátu zájmu občanů o věci veřejné, který se mimo jiné projevil v dosud nejnižší účasti občanů na posledních volbách do Poslanecké sněmovny. Spoluúčast občanů na správě věcí veřejných pak vláda pokládá za způsob využití lidského potenciálu, jeho odblokování oproti podmínkám odcizené, v podstatě pasivní společnosti. Spoluúčast chápe jako motivační a inspirační faktor, přispívající ke zvyšování produktivity práce rozšířením počtu nositelů inovací, ale i jako základnu pro sebevědomí občanů, projevující se jejich participací na řízení politických celků. Spoluúčast vyžaduje decentralizaci, uplatnění principu subsidiarity, obvyklého v Evropské unii, komunikaci mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, navazující mimo jiné na úspěšné podnikatelské tradice baťovského typu. Lze říci, že právě společnost spoluúčasti je plnohodnotnou občanskou společností. Vláda považuje dokončení reformy veřejné správy za jednu z významných priorit. Vláda bude prosazovat veřejnou správu jako službu občanům směřující k dalšímu rozvoji občanské společnosti. Mezi průřezové úkoly bude patřit zajištění vyváženého rozvoje krajů i obcí při významném uplatnění samosprávných principů, vymezení minimální úrovně veřejných služeb a podmínek jejich dostupnosti pro občany, ale i doladění racionálního rozdělení kompetencí mezi jednotlivými úrovněmi veřejné správy. Konečně společnost solidarity je uplatněním principu sociální soudržnosti, vyhýbáním se zbytečným konfliktům při jednostranné polarizaci zájmových skupin. Vláda se hlásí k zásadě solidarity mladších se staršími, protože každý z nás jednou zestárne. Hlásí se k solidaritě zdravých s nemocnými, protože každý z nás může onemocnět. Proklamuje solidaritu bohatších s chudšími, protože nikdo nemůže být zbaven své lidské důstojnosti. Z tohoto hlediska chce vláda rozvíjet myšlenku trvalého a mnohostranného sociálního dialogu a jako jeden z partnerů se tohoto dialogu aktivně účastnit. Není možné, aby například přístup ke vzdělání nebo poskytnutá zdravotní péče závisely na jiných parametrech, než jsou schopnosti uchazeče o vzdělání nebo stav zdravotního ohrožení. Ekonomické možnosti země budou přitom samozřejmě vždy omezovat kapacitu poskytovaných veřejných služeb v těchto oblastech. Priority usilování vlády v nastávajícím čtyřletém funkčním období lze shrnout do těchto základních cílů:
V následujících kapitolách vláda seznamuje veřejnost s tím, jaká konkrétní opatření hodlá realizovat k naplnění cílů, které jsme zde pojmenovali. 3. Demokratický právní stát3.1. Rozvíjení demokracie a legislativaRozvíjení demokratického právního státu založeného na hodnotách, kterými jsou svoboda, rovnost, spravedlnost, demokracie, tolerance k odlišnostem a především solidarita se slabšími, ohroženými a bezbrannými je prvořadou prioritou úsilí vlády. Demokratický právní stát vláda vnímá jako stát, který svým právním řádem a jeho skutečnou uplatnitelností poskytuje všem občanům i právnickým osobám rovný přístup k právům a svobodám zaručeným Listinou základních práv a svobod a ratifikovanými úmluvami o lidských právech. Cestu ke skutečně emancipované společnosti spatřuje v pojímání státu bezvýjimečně vázaného zákony a sloužícího občanům, kterým poskytuje jistotu svobodného rozhodování o jejich přítomnosti i budoucnosti. Vláda bude usilovat o vytvoření právního rámce, který omezí produkci nejrůznějších diskriminací, nezaměstnanosti a vylučování větších skupin občanů z civilizačního prostředí. Cílem vlády je humanizace společenských vztahů a změny, které povedou k prohlubování sociálního rozměru transformace i demokracie, jako záruky svobodného sebeurčení občanů. Vláda je pevně rozhodnuta pokračovat v zásadních krocích směřujících k
3.2 Zabezpečování slučitelnosti čs. právního řádu s právem ESHarmonizace českého práva s právem Evropských společenství zůstává i nadále samozřejmou prioritou. Ve svém funkčním období bude se tato vláda na rozdíl od vlády předchozí nalézat ve dvou rozdílných etapách, a to v předvstupním období v postavení pouze přidruženého státu, a počínaje r. 2004 v postavení členského státu. V obou z nich ponese odpovědnost za harmonizaci českých právních předpisů s komunitárním právem tak, aby Česká republika dostála svým závazkům vyplývajícím z přidružení provedeného Evropskou dohodou a z pozdějšího členství na základě smlouvy o přistoupení. V prvé etapě proto naváže vláda na inventuru legislativních úkolů, které zbývají do předpokládaného vstupu České republiky do Evropské unie, kterou provedla ke konci svého funkčního období vláda předchozí. Třebaže lze výsledky z této mezibilance charakterizovat jako pozitivní, zbývá stále ještě nemálo norem, které bude třeba přijmout a zabezpečit jejich implementaci do okamžiku podpisu přístupové smlouvy, tedy ještě v tomto a v následujícím roce, a to jak zákonů, tak i podzákonných norem (nařízení vlády a prováděcích vyhlášek). K nim přistoupí ještě další úkoly, které vyplynou na základě oznámení Evropské Komise o acquis communautaire na r. 2002. Celkový počet zákonů, případně novel stávajících zákonů, které mají nabýt účinnosti do vstupu České republiky do Evropské unie, činí dnes přibližně 50 zákonů. Úsilí vlády v nejbližším období bude proto směřovat k tomu, aby dopracovala připravované, resp. vypracovala nové návrhy potřebných zákonů urychleně, v patřičné kvalitě a tak vytvořila předpoklady pro jejich včasné předložení a hladké projednání a přijetí v Parlamentu České republiky během podzimu 2002 a jara 2003, aby v tomto směru nic nebránilo uzavření přístupové smlouvy. Pokud jde o podzákonné normy, které mají být přijaty a nabýt účinnosti do vstupu České republiky do Evropské unie, přijímá vláda odpovědnost za jejich přípravu a včasné vydání. V podmínkách členství je harmonizace národního práva s právem Evropských společenství kontinuální proces a členské státy nesou odpovědnost za její provádění. Proto vláda v návaznosti na dosavadní zkušenosti bude činit veškerá opatření, která jí přísluší v rámci legislativního procesu, aby již od samého počátku členství České republiky v Evropské unii bylo plně zabezpečeno plnění této povinnosti České republiky při transpozici směrnic do příslušných právních předpisů včetně jejich notifikace Evropské komisi a tak odstraněno nebezpečí procesních, finančních a dalších důsledků vyplývajících pro členský stát z nedostatečně provedené nebo chybějící transpozice. Totéž platí i o nařízeních jinak přímo platných, jestliže sama vyžadují pro svou implementaci legislativní opatření členského státu. Nedílnou součástí povinností vlády je také zabezpečit od okamžiku vstupu informovanost všech orgánů, institucí, podnikatelské sféry a občanů o všech relevantních předpisech vydaných v Evropské unii do konce r. 2003 a platných pro přistupující stát. Na tomto poli naváže vláda na dosavadní spolupráci s Evropskou komisí při překladech těchto právních předpisů, jejichž celkový počet činí cca 80 000 stran. Tyto překlady se v revidovaném znění stanou po publikaci ve zvláštním vydání Úředního věstníku ES před vstupem České republiky do EU, úředními zněními těchto předpisů. Poté, co se Česká republika stane členským státem, bude vydáván Úřední věstník ES v češtině jakožto jednom z úředních jazyků Evropské unie. Vláda však bude až do vydání těchto Úředních věstníků ES v češtině pokračovat v publikaci překladů relevantních právních předpisů ES na Internetu, aby tak v předstihu zajistila potřebnou informovanost veřejnosti. Ve spolupráci s Evropskou komisí budou také do vstupu zajištěny a publikovány nejvýznamnější rozsudky Evropského soudního dvora a Soudu 1. instance pro potřeby soudů a právnické veřejnosti. 3.3. SoudnictvíV oblasti činnosti soudů je vláda rozhodnuta ve všech soudních agendách v návaznosti na již uskutečněné reformní kroky tyto ještě prohloubit a dále usilovat o zvýšení rychlosti a účinnosti soudních řízení systémovými opatřeními vůči celé soustavě a dále komplexem legislativních, organizačních, personálních a materiálních kroků vyřešit množství nevyřízených případů z minulých let a nově napadlou agendu projednávat již plynule a bez průtahů. Zvláštní pozornost přitom bude nutno věnovat agendám, kde soudní ochrana je poskytována proti zásahům do základních lidských práv a svobod nebo kde průtahy či nečinnost soudů mají závažné dopady do života jednotlivců a společnosti v oblasti ekonomických, sociálních, pracovních či rodinných vztahů. V systémovém postavení soudní moci se jedná aktuálně o reakci na nález Ústavního soudu týkající se zákona o soudech a soudcích. Vláda je rozhodnuta projednat se zástupci všech parlamentních politických stran možné varianty řešení, které získají dostatečnou podporu v zákonodárném sboru, neboť způsob řešení si patrně vyžádá i změnu Ústavy. Vláda přitom nepovažuje za jediné možné i když nepochybně přijatelné řešení recipování románského modelu institucionálních záruk pro skutečně nezávislý výkon soudnictví vytvořením reprezentativního orgánu soudní moci s personální a disciplinární pravomocí a jeho zakotvení do ústavního systému. Za rovnocenný považuje i model skandinávský, který se však s ohledem na nález Ústavního soudu patrně též neobejde bez ústavní změny. Soudní soustavu bude nutno postupně přizpůsobit novému územnímu členění státu formou poboček krajských soudů, zahájení jejich činnosti v závislosti na budování personálních a materiálních podmínek a sladění působnosti policie, státního zastupitelství a soudů v nových krajích. Bude zapotřebí zvážit oddělení výkonu státní správy soudů od vlastního výkonu soudnictví též v oblasti hospodaření s majetkem státu a veřejnými prostředky a odstranit tak ústavně nekonformní koncentraci obou činností v rukou předsedů a místopředsedů soudů. V nových podmínkách je pak třeba posílit postavení a odpovědnost předsedů soudů za výkon soudnictví a zároveň zefektivnit chod soudů po stránce organizační, administrativní a komunikační. Je třeba pokračovat ve vybavování justice moderními komunikačními systémy, informačními technologiemi, kancelářskou technikou. V oblasti obchodního soudnictví bude, kromě již úspěšně probíhajících opatření reformy soudnictví zaměřené na odstraňování nedodělků, nutno provést zásadní analýzu činnosti obchodních rejstříků, zjistit příčiny stále se vyskytujících průtahů u některých rejstříkových soudů a v závislosti na zjištěných skutečnostech učinit kroky vedoucí k urychlenému odstranění kritických míst systému včetně možných korupčních rizik. Případná opatření je třeba volit tak, aby nedošlo ke zhoršení dosahované kvality rejstříkových údajů, případným soudním sporům a oslabení komfortního přístupu veřejnosti k zapsaným údajům a jejich věrohodnosti dané povahou soudních rozhodnutí. V oblasti trestního soudnictví je nezbytným předpokladem úspěšného pokračování reformy vybudování dostatečného počtu jednacích síní, prostor pro zajištění ochrany svědků a poškozených, jakož i celkového zabezpečení soudních budov k nerušenému výkonu trestní spravedlnosti. Dokončit bude třeba v předchozím období nastoupený legislativní proces týkající se speciální právní úpravy odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. V oblasti správního soudnictví je třeba na základě již přijaté právní úpravy vytvořit personální a materiální podmínky pro náběh a kvalitní fungování Nejvyššího správního soudu a specializovaných oddělení krajských soudů. Správní soudnictví budovat od začátku jako významný prvek kontroly rozhodovacích procesů ve veřejné správě, ochrany občanů před byrokratickými přístupy, svévolí a zejména průtahy a nečinností správních úřadů. V oblasti vymahatelnosti práva je třeba zrevidovat platné právní úpravy tak, aby mohlo dojít k propojení a koordinaci postupů při výkonu soudních rozhodnutí a odstranit všechny zbytečné překážky mezi orgány a institucemi prosazujícími zákon a posílit v této souvislosti též personální a materiální kapacity k zajištění výkonu soudních rozhodnutí. Přístup ke spravedlivému procesu je třeba zajistit bez omezení v důsledku zejména osobních či majetkových poměrů legislativní úpravou garantované právní pomoci. Posílit je třeba též postavení obětí trestných činů zejména dětí, žen, osob starých a nemocných úpravami pravidel trestního řízení tak, aby byla co nejvíce zajištěna jejich ochrana a šetřena lidská důstojnost v průběhu řízení i po jeho skončení. V dalším období dojde zřejmě již k naplnění plánovaných stavů soudců. Kromě správního soudnictví by počet soudců neměl být již zvyšován, ale bude nutné provést vnitřní restrukturalizaci činností a odbřemenit soudce od administrativní zátěže posílením administrativních kapacit kvalifikovaným personálem, jeho vnitřní stabilizací a zavedením funkce asistentů soudců na všech soudech. Rozvinut musí být systém celoživotního vzdělávání soudců včetně oblasti základních lidských práv a svobod a komunitárního práva a široké škály mimoprávních oborů. Při vědomí stále rostoucí složitosti společenských vztahů a tedy i soudních sporů jít cestou vysokého standardu odborných znalostí a jejich prohlubování v jednotlivých specializacích. V této souvislosti podrobit revizi dosavadní právní úpravu výběru, přípravy a postavení přísedících a celkového podílu veřejnosti na výkonu spravedlnosti. V celé soudní soustavě je nutno zlepšit informovanost o jednotlivých soudních rozhodnutích tuzemských soudů, Ústavního soudu a Evropského soudu pro lidská práva, posílit procedury vedoucí k sjednocování soudní judikatury, vytvořit informační systémy evidence soudních rozhodnutí a zpřístupnit je veřejnosti, a tak přispívat k autoritě orgánů prosazujících zákon, k předvídatelnosti práva a tím k posilování právní jistoty a pocitu spravedlivého uspořádání věcí. 3.4. Státní zastupitelstvíV oblasti činnosti státního zastupitelství je třeba s důrazem na kvalitní výběr, přípravu, výchovu a další vzdělávání dosáhnout postupně doplnění potřebného počtu státních zástupců a posílit rovněž administrativní kapacity jejich úřadů pomocí asistentů a dalšího kvalifikovaného personálu. Nové úkoly státního zastupitelství vyplývající zejména z rozsáhlých změn pravidel trestního řízení je nutno podpořit urychleným doplněním komunikačních systémů, informačních technologií a kancelářské techniky, tak, aby byl zajištěn nepřetržitý operativní přístup k informacím a jejich výměně mezi všemi orgány činnými v trestním řízení a dalšími státními orgány a institucemi a postup státního zastupitelství byl v souladu se zákonem rychlý a účinný. Zhodnotit je třeba účinnost legislativních úprav zajišťující apolitičnost a nestrannost orgánů činných v trestním řízení a zajistit, aby státní zástupce mohl důsledně plnit svou roli orgánu veřejné žaloby v trestním řízení pomocí účinných postupů ve vztahu k policejním orgánům v přípravném řízení a vyhledáváním důkazů a jejich prováděním efektivně prokazoval vinu v řízení před soudem. Při výkonu dozoru v přípravném řízení bude zapotřebí zaměřit pozornost na možnosti dosažení účelu trestního řízení zkrácenými postupy vedoucími k rychlému postihu pachatelů bagatelních trestných činů, jakož i alternativními způsoby řízení za pomoci Probační a mediační služby. Dobudovat je nutno zvláštní útvary státních zastupitelství pro postih finanční a hospodářské kriminality, prohloubit jejich vnitřní specializaci a zaměřit se v dalším období též na účinný postih organizovaného zločinu, korupce, terorismu, komerčního sexuálního zneužívání dětí a všech projevů národnostní a rasové intolerance a extremismu. Systém vzdělávání je třeba orientovat na očekávaný nástup nových forem kriminality, zejména v souvislosti s rozvojem informačních technologií. Posilovat je nutno jednotné přístupy v celé soustavě orgánů výkonu trestní spravedlnosti a zaměření trestní politiky. V případech nejzávažnější kriminality je třeba trestní politiku zaměřit na odčerpávání zisku ze zločinu. Státní zastupitelství též zintenzivní naplňování již uzavřených dohod a dalších forem mezinárodní spolupráce se sousedními zeměmi, nadnárodními justičními orgány a institucemi a posílí koordinaci konkrétních postupů při odhalování a vyšetřování nebezpečných forem trestné činnosti přesahující hranice jednotlivých států. 3.5. Vězeňství a probační službaV oblasti vězeňství a probace je třeba pokračovat v trendu formulovaném prioritami trestní politiky a navázat na dosavadní systémová a koncepční opatření tak, aby vězeňství zajistilo bezpečnost pro občany před pachateli trestných činů. K tomu je třeba změnit strukturu věznic, vězeňského personálu, vytvořit systém vzdělávání, hodnocení a s ním spojeného kariérního růstu. Půjde o posilování odborného zacházení s vězni postupným odstraňováním hromadného ubytování nesoucím rizika kriminální nákazy a další recidivy, diferenciovaným přístupem k jednotlivým skupinám vězňů. Na základě vytvořených legislativních podmínek je nutno rozvinout možnosti hospodářské činnosti Vězeňské služby a vhodnými opatřeními zejména investičního charakteru vytvářet podmínky pro plnou zaměstnanost rozhodující části vězňů přímo ve věznicích i v civilním podnikatelském sektoru a přispět tak k větší efektivitě vězeňského systému a jeho užitečnosti pro společnost. V souvislosti s celkovým početním úbytkem vězňů v důsledku uplatňování nových pravidel trestního řízení a trestní politiky je třeba na druhé straně očekávat vnitřní proměnu vězeňské populace směrem k nebezpečným skupinám narušených pachatelů závažných trestných činů a organizovaného zločinu, a tedy náročnější způsoby jejich střežení a kontroly chování. V součinnosti s Probační a mediační službou je nutno usilovat o vytváření podmínek plynulého začleňování odsouzených osob po odpykání trestu zpět do společnosti. 3.6. Lidská právaZa svou stěžejní prioritu považuje vláda zajištění rovného přístupu ke všem právům zaručeným Listinou základních práv a svobod a ratifikovanými úmluvami o lidských právech. Je rozhodnuta důsledně realizovat konkrétní doporučení mezinárodních kontrolních orgánů smluv o lidských právech, s cílem dále zlepšovat úroveň ochrany lidských práv na vnitrostátní úrovni, a současně pokračovat v konstruktivním dialogu s těmito mezinárodními kontrolními orgány. Dále vláda vytvoří vnitrostátní mechanismy k realizaci rozhodnutí všech kontrolních orgánů smluv o lidských právech v individuálních případech. Vláda rovněž navrhne právní úpravu pro naplnění rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. Vláda navrhne novelizaci zákona o nabývání a pozbývání státního občanství ČR, aby byl zajištěn plný soulad tohoto zákona s Evropskou úmluvou o občanství a s příslušnými doporučeními Výboru ministrů Rady Evropy, zejména pokud jde o možnost dvojího občanství u osob ve smíšených manželstvích a u dětí z těchto manželství. Dále novelizace umožní opětovné nabytí státního občanství u bývalých občanů ČR, jimž bylo v letech 1994-1999 uděleno občanství Slovenské republiky, čímž občanství ČR pozbyli. I v aplikaci zákona bude vláda usnadňovat přístup k občanství jako předpokladu trvalé integrace do české společnosti, a to zejména u tzv. přistěhovalců druhé generace. Při tvorbě návrhů legislativy bude vláda směřovat k odstranění všech nedůvodných znevýhodnění cizinců, zejména v oblasti sociální a přístupu ke vzdělání a zdravotní péči. Dlouhodobá přistěhovalecká strategie bude vyvažovat požadavky trhu práce s možnostmi a kapacitou společnosti úspěšně integrovat nově příchozí. Pokud jde o azylovou politikou, bude prioritou poskytnutí vhodné formy ochrany všem, kdo ji v souladu s mezinárodními závazky potřebují. Vláda v této souvislosti navrhne doplnění zákonné úpravy dočasné ochrany, jež řeší situaci hromadného příchodu válečných uprchlíků, a doplňující ochrany pro osoby, které se nemohou vrátit do země původu, protože by jejich návrat byl v rozporu s mezinárodními závazky. Existence demokratického právního státu je, mimo jiné, podmíněna kvalitní úpravou volebního práva. Jedním z důležitých úkolů bude zpracování volebního kodexu, který jako komplexní právní norma přispěje k přehlednosti a srozumitelnosti volebního práva. Zvýšená pozornost bude věnována oblasti lidských práv a biomedicíny. Vláda bude stimulovat veřejnou diskusi v souladu s čl. 28 Úmluvy o lidských právech a biomedicíně, zvláště pak ve vztahu ke zranitelným skupinám osob. V předkládaných návrzích zdravotnické legislativy se zaměří na její plný soulad s mezinárodními závazky, na posílení role pacientů jako aktivních subjektů a podporu jejich účasti na rozhodování, jakož i na doplnění legislativy o širší působnost etických komisí a vytvoření institucionálního rámce pro obhajobu práv pacientů. Konkrétně předloží vláda návrh novelizace občanského soudního řádu, jež posílí procesní práva osob trpících duševní poruchou v řízeních o způsobilosti k právním úkonům a o přípustnosti převzetí nebo držení v ústavu zdravotnické péče. Vláda vyhodnotí potřebu nové legislativní úpravy v oblastech moderních biomedicínských postupů, např. asistované reprodukce. V demokratickém právním státě se do popředí ochrany lidských práv zákonitě dostává postavení osob oslabených ze samé povahy věci - dětí, seniorů, vězňů, zdravotně postižených, osob trpících duševní poruchou. Vláda bude věnovat pozornost zejména situaci osob v ústavních zařízeních trestní i netrestní povahy. Navrhne zákonnou úpravu mimoresortní formy dohledu nad podmínkami v těchto zařízeních, od věznic a vazebních věznic přes cely předběžného zadržení až po diagnostické ústavy, uzavřená psychiatrická oddělení, dětské domovy a ústavy sociální péče. Pokud jde o výkon trestu, zváží vláda potřebu eventuální novelizace příslušného zákona tak, aby byly odstraněny prvky kritizované mj. pravidelnou zprávou Evropské komise (např. vymáhání nákladů výkonu trestu u nezaměstnaných vězňů), jež jsou sporné z hlediska lidských práv a kontraproduktivní z hlediska zájmu společnosti na resocializaci odsouzených. K zajištění rovného přístupu k právu, a tedy efektivnější ochrany lidských práv, navrhne vláda zdokonalení právní úpravy bezplatné právní pomoci tak, aby osobám s nižšími příjmy byl umožněn v širším rozsahu přístup k bezplatné právní pomoci nejen v řízení trestním, ale zejména v řízení občanskoprávním a v řízení ve vztahu ke správním úřadům. Jedním z hlavních cílů v politice vlády týkající se lidských práv bude vytvoření ucelené antidiskriminační právní úpravy. Její potřeba plyne jak z reálného stavu ve společnosti, tak z nutnosti začlenit do českého právního řádu příslušné směrnice Evropské unie, neboť existující antidiskriminační ustanovení v různých předpisech nejsou provázaná a zákony mnohde neobsahují mechanismy vynucení. Vytvoření a úspěšná aplikace antidiskriminační úpravy poskytne ochranu nejen příslušníkům národnostních menšin před diskriminací na základě rasovém, národnostním či etnickém, ale postihne také diskriminaci z důvodu pohlaví, zdravotního stavu a jiných důvodů. Za nedílnou součást ochrany základních lidských práv považuje vláda ochranu práv národnostních menšin. Vláda zajistí podmínky pro efektivní realizaci práv vyplývajících ze zákona o právech příslušníků národnostních menšin, v souladu se zásadami stanovenými Rámcovou úmluvou o ochraně národnostních menšin. Pozornost bude věnovat zejména podpoře kulturních aktivit, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání v jazycích národnostních menšin, zajištění účasti na řešení věcí jich se týkajících, včetně užívání menšinových jazyků, podporu účasti na vysílání veřejnoprávních médií a interkulturní výchově ve společnosti. Rovněž v souvislosti s reformou veřejné správy se bude vláda věnovat vytváření podmínek pro naplňování práv příslušníků národnostních menšin, včetně jeho finančního zajištění. Pro případnou participaci přistěhovaleckých skupin na národnostně menšinových právech využije vláda zkušeností členských zemí Evropské unie. Vláda se zaměří rovněž na vytvoření podmínek pro ratifikaci Evropské charty regionálních či menšinových jazyků. Zvláštní úsilí bude vláda věnovat romské integraci a snaze čelit hrozícímu sociálnímu vyloučení romských komunit. Bude pokračovat v dosavadních opatřeních vyplývajících z přijaté koncepce romské integrace: podporovat specifické programy v oblasti vzdělávání, jako je rozšiřování sítě asistentů a přípravných ročníků či podpora romských studentů, a v oblasti sociálních věcí dále rozvíjet program terénní sociální práce. Koncepce romské integrace bude rozpracována i pro další oblasti jako přístup k výdělečné činnosti a bydlení. Dosavadní opatření budou doplněna o mechanismy ovlivňující politiku samospráv vůči romským komunitám, které umožní koordinovanou podporu projektů v oblasti sociální politiky a budou motivovat samosprávy k aktivnímu přístupu a konstruktivním řešením. Vláda bude podporovat vytváření komunitních center a na ně navazujících sociálních programů, umožňujících řešení bytové a zaměstnanecké situace Romů, s využitím zkušeností členských zemí Evropské unie. Bude zachována síť poradců na vybraných místech pověřených státní správou a dotvořena síť krajských romských koordinátorů. Za nezastupitelnou součást základních lidských práv považuje vláda právo na ochranu života, majetku a zdraví před pachateli trestné činnosti a proto hodlá energicky čelit všem formám trestné činnosti bez ohledu na postavení nebo původ pachatele. Pro uplatňování právní i faktické ochrany proti rasové diskriminaci a dalším rasově motivovaným činům bude prosazovat využívání nejen trestního postihu zvlášť nebezpečných útoků podle již platných ustanovení trestního zákona, nýbrž i správních způsobů ochrany před diskriminací. Vláda je odhodlána důsledně plnit všechny závazky plynoucí z Mezinárodní úmluvy o odstranění všech forem rasové diskriminace a prosazovat jejich dodržování. Bude dávat přednost prevenci a nejrůznějším sociálním a kulturním programům určeným nejen Rómům, ale i jiným etnickým skupinám obyvatelstva. Rozhodně a důsledně bude vystupovat proti xenofobii, kulturní a sociální netoleranci a jakýmkoli rasistickým projevům. Bude dbát na to, aby státní orgány postupovaly důsledně v represi vůči pachatelům rasově motivovaných trestných činů. 3.7. Veřejná správaKraje jako vyšší územní samosprávné celky plní stále významnější úlohu. Byla zakončena legislativní příprava II.etapy reformy územní veřejné správy, na základě které dojde ke zrušení okresních úřadů k 31. prosinci tohoto roku a přenosu jejich kompetencí na obce s rozšířenou působností a částečně na kraje. Přijetí služebního zákona a zákona o úřednících územních samosprávných celků vytvořilo právní předpoklad pro stabilizaci a profesionalizaci úředníků veřejné správy. Vláda považuje za své základní cíle v oblasti veřejné správy z hlediska institucionálního dokončení reformy územní veřejné správy, přípravu a zahájení realizace modernizace ústřední státní správy, vytvoření podmínek pro úspěšné fungování správního soudnictví, včetně vytváření podmínek pro jednotný a efektivní výkon státní správy na celém území České republiky. Z hlediska věcného představuje hlavní prioritu celková modernizace veřejné správy jak z hlediska širšího využití moderních technologií, tak zejména z hlediska zvýšení kvality výkonu veřejné správy na všech úrovních i úsecích veřejné správy. Vláda v rámci naplnění cílů v jednotlivých segmentech veřejné správy bude klást důraz na dokončení transformace územní veřejné správy po zrušení okresních úřadů včetně územní optimalizace výkonu státní správy a na uplatnění služebního zákona a zákona o úřednících územních samosprávných celků. Vláda předloží Parlamentu ČR nový správní řád jako univerzální procesní normu pro oblast veřejné správy potřebnou pro dokončení její reformy a úspěšné fungování správního soudnictví. Současně předloží novou koncepci správního trestání, která posílí efektivitu správně trestní odpovědnosti. V zájmu posílení stability právního řádu a záruk právních jistot vláda připraví a předloží návrh stavebního zákona a zákona o vyvlastnění práv k pozemkům a stavbám, které účinně zajistí činnosti veřejné správy ve věcech územního rozvoje, územního plánování a stavebního řízení. V rámci právní úpravy vyvlastnění práv k pozemkům a stavbám bude vláda respektovat požadavek šetření podstaty a smyslu omezovaného vlastnického práva. Vláda se zaměří na zvýšení efektivity fungování ústřední státní správy s důrazem na zvýšení úrovně horizontální koordinace, uplatnění manažerských metod řízení, dosažení celkového zvýšení kvality výkonu veřejné správy, včetně rozhodovacích mechanismů. Vláda zhodnotí efektivnost výkonu veřejné správy a na základě provedené analýzy přijme potřebná opatření. Půjde zejména o zlepšení praxe řízení a koordinace činností, zvýšení úrovně poskytování služeb občanům včetně zlepšení komunikace zaměstnanců veřejné správy s občany. Vláda bude věnovat zvýšenou pozornost procesu reformy veřejné správy a jejím důsledkům, bude operativně řešit vznikající problémy včetně poskytování pomoci krajům a obcím. Vláda zajistí, aby závažná společenská rozhodnutí koncepční, legislativní i exekutivní povahy byla připravována po konzultaci s nejlepšími odborníky a v dialogu s občany a jejich sdruženími. Spoluúčast veřejnosti při přípravě podkladů pro uvedená rozhodnutí považuje vláda za zásadní. Revizí správních agend se dosáhne postupného snížení administrativního zatížení občanů a zjednodušení správních postupů i na základě účinného využívání informačních a komunikačních technologií a systémů (elektronické veřejné správy). Bude provedena reforma regulace (regulatorní reforma) v souladu se zásadami stanovenými OECD a EU. Základní cíle jsou:
4. Hospodářská politika4.1. Veřejné financeVláda považuje konsolidaci veřejných financí za nezbytnou podmínku pro zajištění udržitelného hospodářského růstu a pro přijetí České republiky za člena Evropské unie. Strategickým cílem vlády je proto dosažení takového stavu veřejných financí, který nebude bránit přijetí České republiky do Evropské unie ani následnému plnění kriterií pro připojení a účast v jednotné evropské měně Euro. Za tím účelem vláda zahájí širokou diskusi o reformě veřejných financí tak, aby byla v letech 2003 - 2006 připravena s tím, že saldo veřejných rozpočtů v roce 2006 nepřekročí hodnotu v rozmezí 4,9 - 5,4 % hrubého domácího produktu a bude mít tendenci k poklesu v dalších letech. Reforma veřejných financí bude promítnuta i do základních programových dokumentů předkládaných Evropské unii tj. Předvstupního hospodářského programu a posléze (po přijetí České republiky do EU) do Konvergenčních programů. Tyto programy se stanou závazným rámcem pro hospodářskou politiku vlády. Reforma veřejných financí bude založena především na těchto stavebních kamenech:
Vláda si je vědoma toho, že reforma veřejných financí je procesem, který musí respektovat zejména nedělitelnost a komplexnost veřejných rozpočtů. Pro zakotvení stability veřejných financí jako celku, a to ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, je nezbytné zpřesnit kompetence Ministerstva financí, a to nejen pokud jde o sestavení a realizaci samotného státního rozpočtu jako jádra veřejných financí, ale také v dalších složkách veřejných financí. Plnění těchto úkolů předpokládá nejen rozvinutí hlavních funkcí státní pokladny včetně zabezpečení plynulého přísunu informací o průběhu a výsledcích hospodaření všech segmentů veřejných financí (nezbytného k monitorování a analyzování vývoje a přípravy opatření v případě odchylek od žádoucího trendu), ale v neposlední řadě překonání kompetenčních bariér, čelení snahám o resortismus případně prosazování lokálních či skupinových zájmů. Vláda se bude zabývat analýzou užití omezených prostředků státního rozpočtu. Bude dbát na hospodárné využívání rozpočtových prostředků a přijme v tomto smyslu řadu opatření, která budou směrována např. na vytvoření jednotného systému společného nákupu nezbytných prostředků pro fungování orgánů státní správy, na podporu zejména rozvojových programů a na spolufinancování (participování) vnitřních rozpočtových zdrojů společně s prostředky Evropské unie. Kvalita makroekonomické politiky vyžaduje systematickou koordinaci fiskální a měnové politiky. Proto vláda prohloubí spolupráci s ČNB tak, aby se fiskální a měnová politika vzájemně doplňovaly. Vláda bude usilovat o to, aby finanční aktiva soustředěná v České konsolidační agentuře byla zhodnocována s maximální mírou výtěžnosti. Předpokládá se, že v r. 2006 bude agentura spravovat již jen zlomek současných aktiv a z hlediska veřejných rozpočtů nebude hrát výraznější roli. Analogicky pokud jde o Fond národního majetku bude vláda usilovat o to, aby poté, co FNM splní svou roli dočasné privatizační agentury státu, byla jeho existence ukončena zákonem. K vyšší účinnosti státního dozoru nad finančním trhem se v návaznosti na vývoj v zemích EU připraví opatření k sjednocení dnes se překrývajících dozorů, prováděných zcela nezávisle v každém z úseků finančního trhu, a zváží jejich spojení do jedné dozorové instituce. Za jeden z důležitých úkolů považuje vláda pokračování v procesu modernizace daňové a celní správy. Jde především o dokončení reorganizace daňové a celní správy v souvislosti s členstvím České republiky v Evropské unii. Dále jde o zvýšení komfortu pro daňové subjekty, tj. o zjednodušení praktických postupů včetně tiskopisů, zavedení oboustranné elektronické komunikace, zlepšení informovanosti veřejnosti o daních. Cílem je zvyšování efektivnosti výběru daní a cel a dosažení stavu, kdy daňová a celní správa bude ve všech parametrech odpovídat standardům členských států Evropské unie. Bude posílena spolupráce daňové a celní správy s orgány vybírajícími povinné pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Správa spotřebních daní se převede z daňové na celní správu. Vláda se zaměří na boj s daňovými a celními úniky a s nimi spojenou hospodářskou kriminalitou. Ve sféře maloobchodního prodeje navrhne opatření směřující proti krácení tržeb a v této souvislosti zváží např. zavedení registračních pokladen, registrovaných účtenek. Pro zvýšení postihu závažné majetkové trestné činnosti a závažné daňové nekázně vláda navrhne vhodnou podobu zákona o majetkových přiznáních a prokazování původu příjmů. Vláda se bude též snažit přijmout veškerá možná opatření proti praní špinavých peněz včetně omezení hotovostních plateb. Vláda navrhne takové úpravy rozpočtové legislativy, které budou podporovat věcně účelné a ekonomicky efektivní využívání zdrojů veřejných rozpočtů. Vláda si je vědoma, že reforma veřejných financí je nezbytná i proto, že součástí Vládního prohlášení jsou výdajové priority shrnuté v:
Vláda bude usilovat o co nejvyšší využití všech latentních veřejných zdrojů včetně zdrojů z Evropské unie. Vláda se zasadí o to, aby při jednáních o vstupu ČR do EU byly sjednány výhodné podmínky, a to jak z hlediska krátkodobého, tzn. docílení alespoň finančně neutrální pozice již v prvním roce členství v EU, tak i ve střednědobém horizontu, tzn. o maximalizaci čerpání zdrojů z EU. Při jednání o příští finanční perspektivě na léta 2007 - 2013 bude ČR usilovat už jako člen EU o dosažení maximálně příznivých finančních podmínek. 4.2. Hospodářská politikaHospodářská politika vlády má v příštích letech dva hlavní strategické cíle - a řadu dílčích cílů. Hlavní strategické cíle tvoří - úspěšný vstup české ekonomiky do EU a udržení dosavadní úrovně hospodářského růstu. Vláda chce navázat na úsilí minulých let, kdy již bylo mnohé v procesu přibližování k EU vykonáno a česká ekonomika a hlavní hospodářské subjekty již pracují s mnoha parametry trhu EU. Vláda proto považuje za prioritní v čase zbývajícím do vstupu do EU co nejvíce posilovat konkurenceschopnost našich firem, přispívat k růstu výkonnosti celé ekonomiky, ke zvládnutí důsledků procesů globalizace apod. Zvyšování konkurenceschopnosti našich výrobců považujeme i za výchozí podmínku pro udržení dosaženého tempa ekonomického růstu po celé příští volební období. Rychlejší růst české ekonomiky než v ostatních zemích EU vytvoří také nejlepší podmínky pro rychlé sblížení ekonomiky a podnikatelského prostředí se zeměmi EU. Snahou vlády bude udržet stabilní makroekonomické prostředí, které může stimulovat hospodářský růst umožňující snižování výkonnostní mezery ve vztahu k vyspělým hospodářským zemím a zvyšování životní úrovně obyvatelstva. Vládní hospodářská politika bude velmi citlivě reflektovat charakter současné etapy procesu ekonomické transformace a bude usilovat především o udržení makroekonomické rovnováhy, zlepšení podmínek pro podnikání, o zvýšení adaptability nabídkové strany ekonomiky a konkurenceschopnosti našich výrobců tak, aby se ekonomika jako celek dokázala lépe vyrovnat se změnami v globální ekonomice a ve vývoji vnitřní a vnější poptávky. Vláda vyhodnotí postup realizace dosud přijatých koncepcí rozvoje a připraví jejich aktualizaci na podmínky nadcházející etapy transformace ekonomiky. Těžištěm průmyslové politiky bude zkvalitňování investičního a podnikatelského prostředí, podpora malého a středního podnikání a také výraznější pokrok v restrukturalizaci velkých firem se státní účastí. Vláda bude dále podporovat procesy revitalizace firem, neboť je považuje za důležitý nástroj jak udržet zaměstnanost a ekonomickou aktivitu v některých regionech. V této souvislosti chce aktivněji využívat možností ČKA, kterou chce rychle přeměnit na standardní agenturu zabývající se hlavně revitalizací a restrukturalizací firem. Vláda také bude důrazněji vykonávat a hájit vlastnická práva státu. Vláda bude věnovat mimořádnou pozornost vztahům České republiky s Evropskou unií, a to zejména v oblasti harmonizace práva a zapojení se do unijních programů rozvoje. V daném směru bude vláda dbát na vzájemně provázaný a harmonizovaný postup všech hospodářských resortů. Fiskální politika bude orientována na podporu růstových priorit hospodářské politiky vlády, které povedou k překonání stávajících strukturálních nedostatků hospodářství ČR především ve vztahu k členským zemím EU, a to při udržení únosné míry deficitu veřejných financí. Vláda bude dále rozvíjet dialog se sociálními partnery s cílem udržovat a posilovat sociální smír. Pokládá za důležité intenzivněji spolupracovat v úsilí o zvýšení konkurenceschopnosti se zájmovými svazy - Svazem průmyslu a dopravy ČR, Hospodářskou komorou ČR, Konfederací zaměstnavatelských a podnikatelských svazů a dalšími organizacemi. Vláda se soustředí na zjednodušení a zvýšení transparentnosti české legislativy a podmínek podnikání. Bude usilovat o výrazné zvýšení účinnosti, pružnosti a vymahatelnosti práva jako jednoho ze základních předpokladů dobrého fungování hospodářství a zlepšení finanční disciplíny s cílem omezit daňové, celní a ostatní finanční úniky. V hospodářské politice vlády bude kladen vyšší důraz na racionální využívání omezených prostředků státního rozpočtu. Proto bude vláda prostředky určené na rozvoj ekonomiky využívat především pro podporu rozvojových programů a pro iniciování prorůstových impulsů tak, aby se dosažený efekt rychleji odrazil v růstu ekonomiky a tím i v růstu kvality životních podmínek občanů země. Vláda bude důsledně dbát na efektivnost vynakládání těchto prostředků. Posoudí činnost institucí a agentur, jejichž aktivity jsou zaměřeny na podporu investic, podnikání a exportu, jak skutečně přispívají k dosažení cílů státní hospodářské politiky. Vláda podnikne rozhodné kroky k tomu, aby zachovala korektní soutěžní prostředí na všech trzích a přijme energická opatření v případech, kdy dochází ke zjevnému porušování pravidel hospodářské soutěže a zneužívání dominantního postavení na trhu, zejména ve vztahu k malému a střednímu podnikání a ke spotřebitelům. 4.3. Průmysl, energetika a podpora podnikáníVládní průmyslová politika bude orientována především na vytváření prostředí příznivého pro podnikání, na podporu investic, na dokončování restrukturalizace průmyslu a na jeho další případnou privatizaci. Vláda bude dbát na prohloubení dialogu mezi podnikatelskou sférou a orgány státní správy. Ve spolupráci s průmyslovými svazy a podnikatelskou sférou bude vláda vytvářet podmínky pro realizaci průmyslové politiky. Součástí této politiky bude respektování zásad udržitelného rozvoje formováním příslušných ekonomických nástrojů a uplatňováním kontrolních mechanismů a monitorovacích systémů k minimalizaci vlivů výrobních procesů na životní prostředí. Vláda bude pokračovat v podpoře zvyšování konkurenceschopnosti českých výrobců vytvářením podmínek pro posilování jejich ekonomické stability a zvyšování technické a technologické úrovně výroby a vyráběných produktů. Významná část veřejné podpory bude směřovat na strukturální projekty ve zpracovatelském průmyslu, které budou splňovat podmínky pro spolufinancování ze strukturálních fondů EU. V návaznosti na pozitivní zkušenosti z předchozích let bude vláda dále rozvíjet existující systém podpory investování s větším důrazem na podporu produkce s vyšší přidanou hodnotou, na rozvoj vývojových technologických center a center strategických služeb ale i na zajištění návratnosti poskytnutých podpor. Přitom se zaměří na výraznější orientaci těchto investic k produkci výrobků pro konečnou spotřebu a investičních statků, k efektivní stabilizaci zaměstnanosti, k růstu kvalifikace pracovních sil a k posilování exportní výkonnosti. Snahou vlády bude ve větší míře než doposud podpořit rozvoj řetězců českých dodavatelských firem pro velké investory v ČR. Při podpoře budování průmyslových zón se vláda zaměří na lokality většího nadregionálního významu, a to především v strukturálně postižených oblastech země. Vláda připraví zdokonalení systému podpory malého a středního podnikání tak, aby odpovídal významu tohoto sektoru v ekonomikách zemí Evropské unie a jeho pozici při tvorbě nových pracovních míst a při rozvoji ekonomické aktivity v regionech. V této souvislosti vláda posílí úlohu Českomoravské záruční a rozvojové banky a bude usilovat o zlepšení dostupnosti finančních zdrojů z bankovního sektoru, zejména pro malé a střední firmy. Vláda přijme dlouhodobou energetickou koncepci. Důležitým úkolem bude řešení starých ekologických škod a zátěží vzniklých v souvislosti s těžební činností v Ústeckém, Karlovarském a Středočeském kraji, řešení revitalizace Moravskoslezského kraje a pokračování útlumu a likvidace dolů uhelného, rudného a uranového hornictví v souladu se schválenými technickými plány likvidace a v souladu s příslušnou evropskou legislativou. Bude rozpracován další postup zejména v oblasti deregulace elektroenergetiky a privatizace. Vláda bude pokračovat v realizaci programu restrukturalizace ocelářských společností. Vláda nadále považuje - v souvislosti s podporou investování - odvětví stavebnictví za významné růstové odvětví, jehož rozvoj přináší multiplikační efekty v navazujících odvětvích. Vláda bude pokračovat ve vytváření podmínek pro volný pohyb zboží a odstraňování překážek obchodu. K tomu zejména bude s EU dále harmonizovat technické předpisy a normy a rozvíjet administrativní a technickou infrastrukturu. Zvláštní pozornost bude vláda věnovat zdokonalení systému ochrany spotřebitele v souladu s evropskými normami. Prioritním úkolem v dané oblasti bude účinné vymáhání práva, zaměřené na ochranu českého vnitřního trhu před dovozem nebezpečných výrobků a před nelegálními dovozy, na ochranu zdraví, života a majetku občanů a ochranu ekonomických zájmů spotřebitelů. Důležitou prioritou vlády je podpora průmyslového výzkumu a vývoje a zvyšování jakosti. Cílem této podpory budou nové produkty s vyšší přidanou hodnotou a jakostí, užití nových špičkových technologií, konstrukčních materiálů a moderních pracovních a technologických postupů. 4.4. Vnější ekonomické vztahyVláda je rozhodnuta dále udržovat rovnováhu a rozvíjet dynamiku mnohostranné i dvoustranné spolupráce české zahraniční politiky v oblasti vnějších hospodářských vztahů. Vláda bude přispívat k zajištění lepších podmínek přístupu českých výrobků na zahraniční trhy svým jednáním jak na dvoustranné, tak i mnohostranné úrovni. Soustředí se na hlubší a aktivnější zapojení do mnohostranného obchodního systému Světové obchodní organizace (WTO), zejména v rámci mnohostranných obchodních jednání o realizaci Rozvojového programu WTO. V oprávněných případech bude za podmínek stanovených mezinárodními obchodními pravidly zajišťovat též ochranu domácích výrobních odvětví uplatněním mimořádných obchodně politických opatření. V rámci přípravy na plnění závazků člena EU bude vláda podporovat proces dalšího sbližování obchodních politik formou koordinace svých záměrů s EU v mnohostranných obchodních jednáních i při úpravách bilaterálních obchodních vztahů. Vláda bude i nadále rozvíjet aktivní činnost ČR v rozhodujících mezinárodních ekonomických organizacích (zejména OECD, EHK OSN, UNCTAD), zaměřenou na řešení aktuálních otázek mnohostranné obchodní a hospodářské spolupráce. Vláda připraví novou koncepci podpory českého exportu, spočívající v prohloubení účinnosti existujících nástrojů proexportní politiky a v koordinaci činnosti všech věcně příslušných resortů a institucí. V souladu se všemi mezinárodně přijatými obchodními pravidly stanoví vláda své teritoriální zahraničně obchodní priority. Vláda bude také dále posilovat ekonomicko obchodní aspekty činnosti českých zastupitelských úřadů v zahraničí v souladu s teritoriálními prioritami své zahraničně obchodní politiky. Vládní proexportní politika se bude rovněž opírat o činnost Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) a České exportní banky (ČEB). Prohlubování činnosti těchto organizací bude směřovat k podpoře exportu nejen velkých průmyslových subjektů, ale stále více také k podpoře menších a středních podniků. Bude podporovat zejména zvýšení vývozu investičních celků za výhodných podmínek dlouhodobých úvěrů se státní podporou dle pravidel OECD ("soft-loans"). Nezastupitelnou roli, zejména marketingovou a informační, bude v proexportní politice nadále sehrávat také agentura CzechTrade, jako národní proexportní agentura. Vláda dále v racionální míře podpoří české firmy vystavující v zahraničí na mezinárodních výstavách a veletrzích. Podpora prezentace a propagace českých vystavovatelů bude diferencována podle teritoriálních priorit a bude zaměřena na trhy perspektivní z hlediska uplatnění vývozních položek českých výrobců a exportérů. Vláda bude nadále podporovat možnosti dalšího rozvoje českého obranného průmyslu, které vycházejí z členství České republiky v NATO. V tomto směru bude uplatňovat při svých nákupech vojenského materiálu v zahraničí politiku tzv. "offsetů" se zaměřením na podporu přímých zahraničních investic, exportu a podporu českého obranného průmyslu. Vláda se ještě více než v minulosti zaměří ve své proexportní politice, kromě zemí EU a CEFTA, také na perspektivní a nadějné trhy ostatních států Evropy a významné trhy Asie, Afriky a Severní a Jižní Ameriky. Vláda bude dbát na efektivní přípravu svých zasedání. Na základě toho bude iniciovat více než v minulosti např. projednávání některých problémů na poradách náměstků vybraných resortů ještě před jednáním vlády. Vláda bude rovněž iniciovat projednávání důležitých legislativních i nelegislativních bodů svého programu s odborovými centrálami, Svazem průmyslu a dopravy, Hospodářskou komorou, Konfederací zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, popřípadě dalšími (např. profesními) organizacemi, a to i nad rámec běžného jednání Rady hospodářské a sociální dohody. Za nutnou a užitečnou pro obě strany považuje vláda i projednávání regionálních a hospodářských otázek s regionálními orgány státní správy a samosprávy, zejména s krajskými hejtmany a jejich administrativou, např. k zabezpečení vyvážené regionální obslužnosti, zajišťující dobré podmínky života na venkově. 4.5. Doprava a spojeOblast dopravy a spojů má vytvořen dobrý právní rámec pro činnost veřejného i soukromého sektoru novelizovanou legislativou. Rozvoj dopravy a spojů vychází ze schválených koncepčních dokumentů pro jednotlivá odvětví, tj. Dopravní politika České republiky, Národní telekomunikační politika ČR a Střednědobá strategie dopravy, telekomunikací a poštovních služeb. Z hlediska rozvoje dopravní infrastruktury byly schváleny další základní koncepční dokumenty, např. Návrh rozvoje dopravních sítí v ČR do roku 2010 a následně jeho harmonogram a finanční zajištění. Současný stav resortu je charakterizován:
4.5.1. Základních cíle, kterých má být v nastávajícím funkčním období dosaženoV oblasti dopravy naváže vláda na výchozí podmínky vytvořené předcházející vládou a na vrcholící proces integrace do Evropské unie. Jeho úspěšné ukončení bude prioritou. Vláda bude nadále přebírat a uplatňovat legislativu Evropské unie v dopravě a přitom usilovat o naplňování rámce společné dopravní politiky EU. Vláda podpoří rozvoj dopravní infrastruktury ze zdrojů státního rozpočtu, veřejných a soukromých zdrojů a fondů EU. Bude pokračovat v již zahájených projektech a připravovat podmínky pro projekty další, především ve vazbě na efektivní využívání pomoci EU. K tomu zefektivní a vytvoří potřebné organizační struktury. Vláda chce v souladu s mezinárodními závazky minimalizovat negativní vlivy dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel v intencích trvale udržitelného rozvoje společnosti. V rámci tohoto cíle bude všestranně podporovat i veřejnou osobní a kombinovanou nákladní dopravu. Vláda podpoří programy ke zlepšení bezpečnosti a spolehlivosti dopravy s cílem snížit dopravní nehodovost na úroveň vyspělých evropských států. Vláda dokončí transformaci Českých drah, s.o. s důrazem na obchodní a investiční rozvoj tak, aby nová struktura byla funkční již od 1. 1. 2003. V této souvislosti zahájí i činnost zákonem zřízený nový úřad státní správy - Drážní inspekce a vytvoří se státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Vláda vytvoří podmínky pro vznik prosperujícího podnikatelského subjektu České dráhy, a.s., který bude otevřen národním i mezinárodním strategickým investorům. V návaznosti na vznik nové akciové společnosti bude vláda pokračovat v dalších restrukturalizačních krocích z pozice 100% akcionáře - státu. Bude i nadále podporovat sociální program nutný pro restrukturalizaci Českých drah. Vláda bude s krajskými samosprávami hledat možnosti optimálního využití regionálních drážních komplexů. Bude podporovat zlepšení dopravní obslužnosti a ve spolupráci s krajskými samosprávami rozšiřovat systémy integrované regionální osobní dopravy. Vláda bude usilovat o zlepšení pozice našich dopravců na evropském přepravním trhu. Vláda připraví podmínky pro transformaci s.p. Česká správa letišť na akciovou společnost. Bude podporovat výstavbu nového terminálu na letišti Praha Ruzyně, u regionálních letišť bude hledat možnosti rozvoje v partnerství se soukromými zdroji. Vláda bude usilovat o optimalizaci dopravně správních agend tak, aby byly dostupné a uživatelsky komfortní pro občana; přitom přehodnotí stávající systém a kompetence státních orgánů. Současně zabezpečí po zrušení okresních úřadů převod kompetencí v oblasti dopravy na obce s rozšířenou působností. Vláda podnikne kroky k rozvoji vnitrozemské i námořní dopravy. Vláda bude aktualizovat koncepční dopravní dokumenty. Vláda je připravena zasadit se o rychlejší zavádění moderních technologií do dopravních systémů, včetně využití inteligentních dopravních systémů (ITS) a podporovat rozvoj logistických systémů. V oblasti telekomunikací bude vláda nadále posilovat konkurenční prostředí na telekomunikačním trhu a usilovat o soulad základních koncepcí telekomunikací a informatiky, harmonizovat právní rámec s legislativou EU. V oblasti poštovních služeb je základním cílem vlády zajistit poskytování tzv. univerzálních poštovních služeb, tj. služeb poskytovaných ve stanovené kvalitě ve všech přístupových bodech pošty na území ČR. Bude usilovat o dodržení kvality a zachování územní dostupnosti poštovních služeb. 4.5.2. Kroky k naplnění vytýčených cílů
prosazovat novelizaci zákonů a vyhlášek směřujících ke zvýšení bezpečnosti provozu vozidel na pozemních komunikacích a zvýšit jejich efektivnost a účinnost 4.5.3. Telekomunikace a poštovní službyČeská republika stojí před úkolem implementovat nové směrnice o elektronických telekomunikacích do českého právního řádu a splnit podmínky pro vstup ČR do EU v oblasti telekomunikací. Vláda je rozhodnuta společnou komunikační a informační politikou stanovit zásadní koncepci konvergence spojů (telekomunikace, poštovní služby) a informatiky v souladu s trendy ve vyspělých zemích světa. Za tím účelem je rozhodnuta zpracovat návrh novely zákona o telekomunikacích, která umožní zpřístupnění místních vedení i alternativním operátorům a vytvoří odpovídající právní prostředí, včetně nezávislého regulátora i právní úpravy zemského digitálního vysílání. Vláda považuje za nezbytné dokončit proces privatizace společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s. a pokračovat v realizaci Rámcové smlouvy na poskytování služeb komunikační infrastruktury veřejné správy; pomocí legislativních i nelegislativních aktivit vytvořit podmínky pro rozvoj efektivního konkurenčního prostředí na telekomunikačním trhu. V této souvislosti bude třeba dořešit proces transformace státního podniku Česká pošta a implementovat nové směrnice o poštovních službách do současného zákona. 4.6. Informační společnost - budování ekonomiky na myšlenkáchVyužití informačních a komunikačních technologií přineslo v posledních letech zásadní změny v ekonomice, státní administrativě i způsobu života občanů. Člověk, jeho intelektuální potenciál, se stává nositelem ekonomického rozvoje společnosti. Vláda si trend vzrůstající úlohy znalostí a dovedností člověka v moderní ekonomice uvědomuje a hlásí se k myšlence budování informační společnosti. Vytváření podmínek pro rozvoj člověka, kultivaci potenciálu jeho znalostí, dovedností a celkového rozvoje osobnosti je proto jednou z priorit vlády a důležitým cílem sociálně tržního pojetí ekonomiky. Vláda se hlásí k myšlence podpory a rozvoje informační společnosti jako důležitého nástroje pro rozvoj vzdělanosti, ekonomiky a služeb veřejné správy. Vláda si uvědomuje, že informační systém veřejné správy je základním nástrojem pro snížení nákladů výkonu veřejné správy, řízení a správu znalostí a zvýšení komfortu vztahu občan - stát. Získání informační gramotnosti se může stát i pro handicapovanou skupinu spoluobčanů - rizikovou na trhu práce - prostředkem k rekvalifikaci, k nové kompetenci a kvalitě života. Informační technologie budou dalším nástrojem k zvýšení zaměstnanosti v oblastech s vysokou nezaměstnaností, a to podporou možnosti práce a vzdělávání na dálku. Vláda bude podporovat zavádění informačních technologií do běžného života občanů, veřejné správy, zdravotnictví a sociálních služeb. Zvýší se tím transparentnost a výkonnost ekonomiky i veřejného sektoru. Vláda si uvědomuje, že globální charakter ekonomiky vyžaduje rozvoj komunikační infrastruktury a jejího propojení na evropské informační dálnice, což v důsledku podpoří přísun investic a otevře nové podnikatelské možnosti a pracovní příležitosti. Při realizaci těchto cílů bude vláda vycházet z principů a postupů obsažených ve Státní informační politice, kterou bude vláda pravidelně aktualizovat a dokumentů Evropské unie zejména pak obsažených v iniciativě "e-Europe - informační společnost pro každého". Vláda chápe problematiku podpory a zavádění informačních technologií do veřejné správy jako průřezový, nadresortní úkol a je přesvědčena, že dalšímu rozvoji informační společnosti v ČR napomůže vytvořením samostatného Ministerstva informatiky a telekomunikací, a to spojením současného Úřadu pro veřejné informační systémy (ÚVIS) a příslušného úseku spojů Ministerstva dopravy a spojů. V tomto smyslu také neprodleně předloží Poslanecké sněmovně příslušný návrh změny kompetenčního zákona. Při budování informačních systémů veřejné správy bude vláda vycházet z programového financování a řízení výstavby informačních systémů. Cílem vlády je vytvoření podmínek pro postupné propojení existujících registrů prostřednictvím referenčních rozhraní, kde přístup k datům a jejich výměna probíhá na základě určených pravidel a odpovědností. Při budování a financování takovéhoto informačního systému vláda počítá s principem partnerské spolupráce se soukromým sektorem. Vláda považuje roli státu v podpoře informačních technologií ve školství za nezastupitelnou. Bude pokračovat v naplňování cílů stanovených Státní informační politikou ve vzdělávání a dokončí projekt připojení škol na internet. Za důležitý prvek rovněž považuje celoplošné vybavení veřejných knihoven informačními a komunikačními technologiemi a zřízení kontaktních míst informačního systému veřejné správy. Zvláštní podporu pak bude vláda věnovat podpoře informačních technologií ve zdravotnictví a sociálních službách. Vláda bude rovněž podporovat rovný a svobodný přístup občanů k informacím v obcích a městech s cílem oživit roli tradičních míst přirozené vzdělanosti kultury (škola, knihovna, radnice, pošta) a zamezit vzniku sociálních bariér. V této souvislosti zváží využití nástrojů, které napomohou k větší dostupnosti informačních technologií, například formou daňových úlev pro domácnosti při nákupu počítačů a připojení na internet. Vláda považuje za nezbytné posílit právní rámec informační společnosti, zejména v oblasti telekomunikačního trhu, přístupu k informacím, ochraně osobních dat a využívání elektronických dokumentů a identifikátorů ve veřejné správě i obchodním styku. 4.7. Zemědělství a rozvoj venkovaVláda ČR v oblasti zemědělství, lesnictví, vodního hospodářství a rozvoje venkova naváže na výsledky dosažené v uplynulém období. Bude dále rozvíjet a prohlubovat nastoupené trendy tam, kde se podařilo programové cíle splnit a zvýšenou pozornost věnuje oblastem, kde se cílů ne zcela podařilo dosáhnout. Vláda bude stabilizovat a optimalizovat rozměr a ekonomickou pozici zemědělství, tak aby bylo schopno plnit nejen funkce produkční, ale i environmentální a sociální ve venkovském prostoru. Strukturálními změnami venkovských oblastí zabráníme negativním vlivům útlumu zemědělské výroby na zaměstnanost a osídlení venkova. Prostřednictvím "Programu obnovy venkova" podpoříme harmonický rozvoj venkovských oblastí včetně krajových a lokálních specifik. Systémem podpor vláda umožní spravedlivou soutěž českých zemědělců v evropském konkurenčním prostředí. Dokončíme harmonizaci právních předpisů nutných pro přistoupení ČR k EU. Vláda zabezpečí v komplexu vstupních opatření rovnoprávné postavení českého zemědělství v rámci zemědělství EU. Plnohodnotný vstup českého zemědělství do EU v první vlně je pro vládu prioritou. V rozsahu zemědělské výroby bude vláda obhajovat produkční kvóty pro jednotlivé komodity navržené v pozičním dokumentu a rovný přístup v přiznání přímých plateb a zdrojů na rozvoj venkova. V souladu se společnou zemědělskou politikou EU pro posílení konkurenceschopnosti podpoříme zemědělskou výrobu v produkčních oblastech; v marginálních oblastech vláda podpoří mimoprodukční a evironmentální funkce zemědělství; podpoří nepotravinářské využití zemědělské produkce v produkčních i marginálních oblastech; ekologické zemědělství podpoříme jak v produkčních tak i v mimoprodukčních oblastech jako formu trvale udržitelného života a nového způsobu využití krajiny; podpoříme potravinářský a zpracovatelský průmysl ve smyslu maximální bezpečnosti potravin pro spotřebitele; přijmeme opatření na podporu agrárního exportu s cílem snižovat záporné saldo zahraničního agrárního obchodu. Vláda bude nadále podporovat zemědělské prvovýrobce při sdružování do odbytových družstev a organizací, které jim pomohou vytvořit rovnoprávné postavení na trhu. Dokončíme restituční a transformační procesy v zemědělství, obnovíme a postupně stabilizujeme vlastnické vztahy v zemědělství. Urychlíme realizaci pozemkových úprav a proces prodeje státní půdy. Vláda využije vyjednaného přechodného období k převodu zemědělské půdy na hospodařící české subjekty za přijatelných podmínek s možností dlouhodobých splátek a ručení zemědělskou půdou. K realizaci tohoto cíle vytvoříme Pozemkovou banku nebo podobnou instituci k podpoře vytvoření trhu s půdou. Vláda se zavazuje udržet multifunkční zemědělství na celé ploše zemědělské půdy, při výrazné podpoře údržby krajiny a kvality životního prostředí a podpoře ekologicky únosné produkce. Vláda bude pokračovat ve vodohospodářské politice zvyšující kvalitu povrchových a podzemních vod a jejich účelné využití a zabezpečení ochrany území před záplavami, vodní erozí a umožní zdržení vody v krajině včetně podpory další výstavby vodohospodářské infrastruktury. Lesy nadále považujeme za významné celospolečenské vlastnictví a lesní hospodářství budeme orientovat na trvalý rozvoj jejich produkčních a mimoprodukčních funkcí a zlepšování zdravotního stavu lesů. Podpoříme progresivní zemědělský výzkum a zemědělské školství. Podpoříme zavádění nových technologií do prvovýroby. Budeme klást důraz na celoživotní program vzdělávání pro zemědělce. 5. Regionální rozvoj a bydlení5.1. Evropská integrace, regionální rozvoj a politika hospodářské a sociální soudržnostiRychlý vstup ČR do Evropské unie a vyjednání optimálních podmínek pro naši zemi představuje prioritní úkol vlády. Vláda vyvine maximální úsilí, aby se Česká republika po svém vstupu do EU stala čistým příjemcem z jejího rozpočtu. Úsilí vlády se bude v souladu s programy EU zaměřovat na snižování rozdílů mezi úrovněmi rozvoje jednotlivých regionů a odstraňování dopadů strukturálních změn na jednotlivé oblasti. Cílem této regionální politiky je, aby regiony měly stejné možnosti a aby byl plnohodnotně využíván jejich demografický, hospodářský a přírodní potenciál. Tomuto významnému postavení regionální politiky (politiky hospodářské a sociální soudržnosti) bude odpovídat i rozsah finančních prostředků. Vláda se zavazuje k zásadnímu navýšení prostředků na přípravu a implementaci regionální a strukturální politiky, posílení administrativní kapacity v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie, a to již ve státním rozpočtu na rok 2003. S ohledem na zajištění vyváženého územního rozvoje státu bude vláda aktualizovat vymezení regionů se soustředěnou podporou státu a vypracuje státní programy regionálního rozvoje pro strukturálně postižené regiony Moravskoslezsko a Severozápad a další hospodářsky slabé a strukturálně postižené oblasti na území České republiky, případně jiná území, jejichž podpora ze strany státu bude žádoucí. Významným nástrojem podpory regionálního rozvoje se stane územně zaměřená regionální podpora malého a středního podnikání, která bude kompetenčně přiřazena ústřednímu orgánu zodpovědného za regionální politiku státu. Cílem regionálních programů bude především snižování vysoké míry nezaměstnanosti, podpora restrukturalizace průmyslu, odstraňování starých ekologických zátěží a nastartování nových ekonomických aktivit v těchto regionech. Bude posílena podpora vytváření nových pracovních příležitostí v oblasti výroby a služeb, podpora budování infrastruktury pro podnikání v hospodářsky slabých a strukturálně postižených regionech. Pozornost bude dále věnována bývalým vojenským újezdům. S ohledem na zajištění vyváženého územního rozvoje státu bude zvýrazněna podpora obnovy venkova z důvodu posílení stability a funkčnosti venkovského osídlení a zlepšení kvality života na venkově. Realizací Programu obnovy venkova bude podpořen harmonický rozvoj venkovských oblastí, včetně krajových a lokálních specifik. Dále je nutno pomoci regionům, obcím, sdružením obcí, místním skupinám obyvatel a podnikatelům připravit se na využívání strukturálních fondů a iniciativ Společenství (EU) a Fondu soudržnosti, se zřetelem na plné začlenění České republiky do EU. Pro rozvoj regionů bude zásadní urychlit institucionální přípravu na příjem podpor ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti vytvořením administrativních podmínek pro činnost řídících a platebních orgánů. Vláda zajistí podmínky pro kvalitní programovou přípravu na využití těchto finančních prostředků. Ministerstvo, v jehož kompetenci je regionální rozvoj, z pozice řídícího orgánu dopracuje Národní rozvojový plán jako základní strategický dokument pro vyjednávání Rámce podpory Společenství pro vstup do EU. Bude zpracován Společný regionální operační program pro regiony zařazené do Cíle 1 - povzbuzování rozvoje a strukturálních změn regionů, jejichž rozvoj zaostává, Jednotný programový dokument pro region soudržnosti Praha, zařazený do Cíle 2 - podpora hospodářské a společenské přeměny oblastí, jež čelí strukturálním obtížím, a program přeshraniční, mezistátní a meziregionální spolupráce INTERREG. Dále bude zajištěna příprava na budoucí čerpání prostředků z iniciativy Evropské unie URBAN a ve spolupráci s MZe i z iniciativy Evropské unie LEADER+. Ministerstvo ve spolupráci s MŽP a MDS bude pokračovat ve vytváření podmínek pro přípravu projektů vhodných pro financování z Fondu soudržnosti v souladu se sektorovými strategiemi. Z tohoto důvodu bude jednou z hlavních priorit zabezpečení realizace předvstupních fondů Evropské unie (Phare, ISPA a SAPARD). V rámci programu Phare bude nutné zajistit zejména zdárné dokončení realizace stávajících projektů hospodářské a sociální soudržnosti a programů přeshraniční spolupráce. To je zásadní předpoklad pro budoucí získání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti. Vláda bude dále pokračovat v těsné přeshraniční spolupráci s okolními zeměmi. Pro uskutečňování těchto záměrů bude dokončena transformace programů Phare, a to v souvislosti s podporou přeshraniční spolupráce v rámci nejvýznamnější iniciativy Společenství INTERREG. Z hlediska jednotného postupu při realizaci regionálních rozvojových programů považuje vláda za nutné zvýšit transparentnost v oblasti zadávání a realizace veřejných zakázek a zřídit jejich jednotný registr. Protože programy regionálních rozvoje budou jedním z velice důležitých nástrojů pro řízení tohoto rozvoje, bude zřízení a vedení tohoto registru organizačně začleněno do ústředního orgánu zabezpečujícího regionální politiku státu. Za tímto účelem je třeba v regionech a na centrální úrovni pokračovat ve zpracování odpovídajících koncepčních materiálů a dobudovat odpovídající struktury jak na centrální úrovni, tak i v regionech, aby byly splněny všechny podmínky a nároky Evropské unie a zejména, aby byla vytvořena dostatečná absorbční kapacita k využití prostředků strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. Vzhledem k rostoucímu významu nových úkolů Ministerstva pro místní rozvoj, které souvisí se vstupem ČR do Evropské unie, přejmenuje vláda tento ústřední orgán státní správy na Ministerstvo pro regionální a hospodářský rozvoj. 5.2. BydleníVláda vychází z principu udržitelného rozvoje bydlení, opírajícího se o všechny tři pilíře udržitelnosti - ekonomický, sociální a ekologický. Bude věnovat pozornost všem aspektům bydlení, přičemž základním cílem bytové politiky bude vytvoření takové situace, kdy si každá domácnost bude moci najít a udržet finančně dostupné bydlení v odpovídající kvalitě. Směřování k tomuto cíli bude zajišťováno postupným odstraňováním deformací na trhu s byty a úpravou a doplněním podpůrných nástrojů. Vláda, vycházejíce z potřeby sociální únosnosti i ekonomických podmínek rozvoje trhu s byty, připraví a předloží návrh zákona o nájemném z bytu, který stanoví regulační pravidla úhrad za bydlení. Vláda předloží návrhy směřující ke snížení počtu nevyužívaných bytů a k odstranění existujících deformací trhu s byty, včetně využití moderních informačních systémů o nemovitostech a jejich funkčním určení. Vláda připraví zákonnou úpravu příspěvku na bydlení, účinně zajišťujícího sociální i ekonomickou udržitelnost všech forem bydlení při respektování všech mezinárodních závazků a dokumentů. Při koncipování tohoto sociálního nástroje bude vláda důsledně vycházet z principů sociální soudržnosti a prevence segregování specifických skupin domácností. Vláda bude usilovat o zachování smíšené sociální struktury v sídlech i jejich částech, a to prostředky podporujícími získání a udržení bydlení různými příjmovými skupinami občanů ve všech lokalitách. Vláda vytvoří podmínky k výstavbě bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel formou nového programu, účinně zacíleného na sociálně nejpotřebnější skupiny občanů. Součástí trvale a efektivně zacílené podporované bytové nájemní výstavby budou byty pro všechny osoby znevýhodněné v přístupu k bydlení nejen příjmově, ale i pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, osoby se sníženou soběstačností, osoby vyžadující péči z důvodu svého znevýhodněného sociálního postavení apod. Vláda předloží právní úpravu daňových úlev na pořízení prvního vlastního bydlení, s cílem zvýšení dostupnosti vlastnického bydlení zejména mladých domácností. Přímá a ekonomicky účinná podpora hypoték a stavebního spoření bude i nadále jedním z nástrojů podpory vlastnického bydlení. Vláda připraví změnu právního a ekonomického postavení Státního fondu rozvoje bydlení s využitím jeho revolvingové funkce, moderních a efektivnějších úvěrových nástrojů a jeho doplňování z vrácených půjček obcím pro obecní fondy rozvoje bydlení. Vláda předloží návrh novely občanského zákoníku s vymezením práv a povinností obou účastníků nájemního vztahu a ochrany jejich práv, se zřetelem na jejich vyváženost a vymahatelnost. Vláda se zavazuje dokončit transformaci bytových družstev. Vláda bude podporovat budování infrastruktury pro bytovou výstavbu a bydlení na venkově programem respektujícím ekologickou udržitelnost nové bytové výstavby. Vláda zahrne do systému podpor hledisko energetické úspornosti nové výstavby a zvýšení motivace k dosahování energetických úspor v existujícím bytovém fondu. Vláda připraví rozšíření investičních pobídek pro vstup potenciálních investorů do bytové výstavby a připraví právní úpravu ponechání nižších sazeb daně z přidané hodnoty na stavební práce související s bydlením i pro přechodné období po vstupu České republiky do Evropské unie. 5.3. Cestovní ruch a propagace České republiky v zahraničíVláda považuje odvětví cestovního ruchu za významný zdroj příjmů státního rozpočtu, zdroj tvorby pracovních míst a důležitý prostředek rozvoje regionů. Proto bude usilovat o zvýšení výkonnosti cestovního ruchu a jeho podílu na tvorbě HDP. V závislosti na aktivitách spojených se vstupem České republiky do EU bude vláda podporovat zvýšení účinnosti propagace České republiky jako významné destinace cestovního ruchu. Vláda zajistí realizaci a bude dále rozvíjet Koncepci státní politiky cestovního ruchu. Rovněž zajistí realizaci Sektorového operačního programu cestovního ruchu a lázeňství, jako významného nástroje podpory EU nadregionálních a nadnárodních aktivit cestovního ruchu. Vláda bude podporovat a rozvíjet realizaci Státního programu podpory cestovního ruchu. Bude podporovat zvyšování kvality služeb cestovního ruchu a jejich standardizaci v souladu s vývojem v EU, rovněž bude podporovat i výzkum v oblasti cestovního ruchu. 5.4. Životní prostředíV oblasti ochrany životního prostředí se vláda jednoznačně hlásí k principu trvale udržitelného rozvoje. Stav životního prostředí v naší zemi se v mnoha ohledech dramatickým způsobem zlepšil. Emise hlavních znečišťujících látek - oxidu siřičitého a tuhých látek poklesly od roku 1990 téměř desetinásobně. Postupně se zlepšuje kvalita povrchových vod. Česká republika snižuje koncentrace látek narušujících ozónovou vrstvu a způsobujících skleníkový efekt. Nepochybné úspěchy jsou však relativní. Se vstupem České republiky do Evropské unie budeme vystaveni daleko vyšším nárokům na kvalitu životního prostředí. Uspokojení ze snížení emisí skleníkových plynů není na místě, při přepočtu na obyvatele produkujeme o polovinu více než země EU. Navíc, podíl obnovitelných zdrojů energie na výrobě energie je u nás nejnižší z Evropy. Stoupá množství exhalací z automobilů, opět roste spotřeba pesticidů, na skládkách přibývá komunálního odpadu. Lesy trpí nepřirozenou druhovou skladbou a jsou méně odolné proti nepříznivým vlivům. Obnovení ekologické stability krajiny je dlouhodobým procesem. Riziko povodní je stále vysoké. Základním cílem vlády v oblasti ochrany životního prostředí je zlepšit kvalitu života občanů, zajistit šetrné hospodaření s přírodními zdroji a energiemi, uchovat a obnovit ekologickou stabilitu a druhovou rozmanitost, rozhodování činit při respektu k přírodě a krajině a převzít část globální odpovědnosti za stav životního prostředí naši planety. Politiku udržitelného rozvoje bude vláda prosazovat jako celek, nikoli jedno izolované rezortní ministerstvo. Vláda si je přitom vědoma toho, že význam ekologické politiky se začleňováním České republiky do EU dále poroste. Nezbytnou podmínkou úspěšné ekologické politiky je odstartování ekologické daňové reformy, která nezvýší celkové daňové zatížení a zlevněním ceny práce přispěje k aktivní politice zaměstnanosti. Vláda bezodkladně zahájí její přípravu. Nejprve začneme u sebe. Ve státních úřadech a institucích - všude tam, kde je to možné a účelné - budeme prosazovat užívání ekologicky šetrných výrobků. Postupně přejdeme na recyklovaný papír, recyklaci tonerů, úsporné osvětlení a důsledné třídění druhotných surovin. Při rekonstrukcích budov budeme dbát na co nejvyšší energetickou a materiálovou efektivitu. Při obnově vozového parku budeme rozšiřovat podíl vozů na plynový pohon. Po liberalizaci energetického trhu dáme přednost obchodníkům s elektrickou energií z obnovitelných zdrojů energie. Pro podobné dobrovolné aktivity se pokusíme získat kraje, obce, podnikatele a občany. Aktivní ekologická politika se neobejde bez podpory a účasti občanů. Vláda se zasadí o ratifikaci Aarhuské úmluvy o účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí. Vytvoří elektronický informační systém o životním prostředí, který bude běžně přístupný každému občanovi. Předloží návrh novely správního řádu, který zajistí rovná procesní práva a povinnosti všech účastníků správních řízení. Vláda vytvoří podmínky pro zvýšemí účasti nevládních neziskových organizací v praktické péči o chráněná území a přírodně významné pozemky. Spotřebitelé dostanou možnost výběru ekologicky šetrných výrobků. Výrobky budou značeny podle jejich kvality, zátěže a rizik pro životní prostředí a lidské zdraví. Dojde k rozšíření značení potravin o některé dosud neuváděné údaje (např. používání pesticidů, způsob chovu a pěstování). Vláda bude usilovat o snižování produkce odpadů. Zvýhodní a tím zvýší užívání vratných obalů a rozšíří povinnost zpětného odběru některých obalů a výrobků. Vytvoří podmínky pro rozsáhlejší třídění a recyklaci odpadů. Bude podporovat veřejnou, městskou hromadnou i cyklistickou dopravu s cílem snížit zátěž z individuální automobilové dopravy. Ekonomickými nástroji podpoří ekologicky šetrnější kombinovanou dopravu s cílem snížit zátěž z kamiónové přepravy. V oblasti ochrany přírody vláda připraví novelu zákona o ochraně přírody a krajiny zahrnující požadavky evropské soustavy chráněných území sítě NATURA 2000, včetně odpovídajícího zajištění finančních prostředků pro vlastníky pečující o dotčené pozemky. Vláda bude naplňovat a aktualizovat stávající Státní program ochrany přírody a krajiny. Doplní soustavu chráněných území, zejména o CHKO Novohradské hory, Český les a Střední Poohří a rozšíří CHKO Český ráj a Pálava. Navrhne zákonnou úpravu pro národní parky s tím, že vyloučí možnosti jejich plošného zmenšení. Zkvalitní jednotný systém správy chráněných krajinných oblastí a národních parků. Dalším cílem je zvýšit ekologickou stabilitu krajiny. Budeme systematicky podporovat pěstování lesů s přírodě blízkou druhovou i prostorovou skladbou. Vláda nepřipustí převod lesů ve správě s.p. Lesy ČR na kraje a bude trvat na zachování vlastnictví lesů v majetku státu. Protipovodňová opatření budou orientována především na zvýšení přirozené schopnosti krajiny zadržet vodu. Budou přednostně využívat potenciálu přírodního prostředí niv a přirozené skladby lesů. Budou připravena tak, aby nezpůsobila další škody na osídlení. Předpokladem udržitelného rozvoje je udržitelná energetika. Z pohledu ochrany životního prostředí musí postupně splňovat následující kritéria: snižování energetické náročnosti na straně výroby a spotřeby, zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie, využití potenciálu úspor a snižování emisí znečišťujících látek. Vláda předloží samostatný zákon na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Vláda zřídí Radu pro energetiku, jejímž prvním úkolem bude moderování energetické politiky ČR. Do jejího aktualizovaného znění bude zařazen cíl dosáhnout 8% podílu obnovitelných zdrojů na výrobě energie do roku 2010. Vláda připraví novou "Strategii ochrany klimatického systému Země v ČR", jejímž cílem bude dále snižovat emise skleníkových plynů. Vláda zahájí přípravu pro nás výhodného obchodování s emisními povoleními v souladu se schématem Evropské unie. Vláda považuje dva bloky Temelína za uzavření kapitoly rozvoje jaderné energetiky v naši zemi. Novelou zákona o Fondu národního majetku dojde k převodu částky 15 mld. Kč do Státního fondu životního prostředí, kde budou tyto prostředky využity na revitalizaci oblastí narušených těžbou hnědého uhlí. Na druhé straně vláda nepřipustí likvidaci obcí v důsledku těžby uhlí. Dojde k reformě poplatků z těžby nerostných surovin tak, aby účinně stimulovaly k recyklaci a efektivnímu využívání stavebních materiálů. V případě přetížení správního soudnictví vláda navrhne zákon o zřízení správních tribunálů (komisí) na úseku životního prostředí včetně územního plánování, stavebního řádu a veřejného zdraví. Ty pak nahradí některé z dosavadních odvolacích či přezkumných instancí a uleví správnímu soudnictví od této agendy. Dojde k zpřehlední institucionálního zajištění ochrany životního prostředí jeho integrací do menšího počtu subjektů, přitom některé z nich budou sjednoceny do agentury ochrany životního prostředí. Pro významné chráněné části přírody a soustavu NATURA 2000 zajistí jednotnou a místně vykonávanou speciální státní správu v ochraně přírody a krajiny. Dotační politika ochrany životního prostředí bude zpřehledněna a nově se zaměří i na podporu rozvoje perspektivních ekologických technologií. Vláda bude důsledně vyžadovat od orgánů veřejné správy a státních institucí plnění programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a stanoví konkrétní časový harmonogram jeho realizace. Česká republika má předpoklady k tomu, aby byla - vedle nezbytné podnikatelské atraktivnosti a bezpečnosti - vnímána jako čistá, ekologicky orientovaná země v centru Evropy. 6. Péče o člověka6.1. Sociální a rodinná politikaSociální politiku chápe vláda především jako dlouhodobou sociální investici do lidí a tím i do sociálního a ekonomického rozvoje společnosti. Jejím prostřednictvím hodlá garantovat základní lidská a občanská práva, aktivizovat občany i instituce a posilovat sociální soudržnost. Základním a nejdůležitějším úkolem vlády na poli sociální politiky bude dobudování sociálních systémů České republiky tak, aby byly kompatibilní se směry společné sociální politiky Evropské unie. Jen tak lze v dlouhodobém horizontu zajistit dostatečnou míru sociální soudržnosti, nezbytné pro začlenění české společnosti do ekonomického, sociálního, ale i kulturního a politického prostředí Evropské unie. Klíčové směry proevropské sociální politiky vlády bude tvořit boj proti nezaměstnanosti, chudobě a sociálnímu vyloučení, zdravá příjmová politika směřující k postupnému vyrovnávání rozdílů ve mzdách a platech mezi ČR a státy EU, docílení evropských standardů v oblasti pracovněprávní ochrany zaměstnanců a v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, v neposlední řadě prohloubení sociální ochrany a modernizace důchodového systému. Za nezbytnou podmínku úspěšnosti své aktivní sociální politiky považuje vláda účast sociálních partnerů jak při jejím definování a přípravě jednotlivých kroků, tak i ve fázi její konkrétní realizace. Vláda bude věnovat pozornost důsledkům nepříznivého demografického vývoje v oblasti sociálního zabezpečení a na trhu práce; zajistí také efektivní využití moderních metod řízení migrace a integrace cizinců pobývajících v České republice. 6.2. Sociální dialog, kolektivní vyjednáváníRozvoj sociálního dialogu mezi představiteli zaměstnanců, zaměstnavatelů a státu vláda považuje za důležitý nástroj pro udržování sociálního smíru a uplatňování demokratických přístupů na trhu práce. Vláda proto
bude usilovat o lepší vynutitelnost a vymahatelnost práva, včetně kolektivních smluv, prostřednictvím inspekce práce a soudů; bude vytvářet podmínky (včetně daňových úlev a zvýhodnění) pro činnost reprezentací zaměstnanců i zaměstnavatelů a dalších organizací zabývajících se ochranou hospodářských a sociálních zájmů ve společnosti a pro jejich zastoupení v orgánech nově vznikajících veřejnoprávních, popř. neziskových organizací v sociální oblasti. 6.3. Zaměstnanost, pracovněprávní vztahy a bezpečnost a ochrana zdraví při práciDostupnost práce je základním předpokladem důstojného života každého občana a prosperující společnosti. Strategickým dlouhodobým cílem vlády je dosažení plné efektivní zaměstnanosti - tedy, aby každý člověk, který chce a může pracovat, našel přiměřené zaměstnání. Aktuálním záměrem aktivní politiky zaměstnanosti vlády bude především co nejintenzivnější snižování nezaměstnanosti s prioritní orientací na regiony severní, střední a jižní Moravy a severozápadních Čech. Vláda bude současně podporovat zvyšování zaměstnatelnosti pracovních sil, zdokonalovat zabezpečení nezaměstnaných, které by co do výše a doby zabezpečení mělo postupně přiblížit k hodnotám obvyklým v zemích Evropské unie a podněcovat aktivitu nezaměstnaných při hledání pracovního uplatnění. K naplnění těchto záměrů vláda předloží novelu zákona o zaměstnanosti, v níž budou prostředky politiky zaměstnanosti přiblíženy systémům používaným v členských státech EU. Vláda bude každoročně aktualizovat Národní akční plán zaměstnanosti, který konkretizuje úkoly a opatření resortů a krajů v této oblasti. V hospodářské politice se vláda pro dosažení útlumu nezaměstnanosti a nárůstu zaměstnanosti zaměří v první řadě na podporu těch projektů podnikatelské sféry, jejichž realizace bude znamenat výraznou tvorbu nových pracovních míst přednostně v ohrožených regionech. Obdobně bude vláda iniciovat i efektivní zvyšování zaměstnanosti v neziskovém sektoru a podporovat drobné a střední podnikání. Vláda bude podporovat takovou oborovou strukturu a územní rozmístění odborných škol a učilišť, které povedou k přiblížení vzdělání potřebám trhu práce. Zvláštní podpora bude vládou věnována, např. za pomoci národních programů, růstu jazykové a počítačové gramotnosti obyvatelstva a celoživotnímu vzdělávání. Vláda bude větším rozsahem a pestrostí rekvalifikací uchazečů o zaměstnání, stimulací i odpovědností zaměstnavatelů stanovenou zákonem o zaměstnanosti a dalšími formami podporovat zaměstnanost osob obtížně se uplatňujících na trhu práce (uchazečů bez kvalifikace, absolventů škol bez praxe, zdravotně postižených, žen s malými dětmi, romských občanů, dlouhodobě nezaměstnaných). Vláda bude zejména prosazovat rovnost žen a mužů v zaměstnání, především pokud jde o přípravu na zaměstnání, přístup k zaměstnání, zvyšování kvalifikace, funkční nebo jiný postup v zaměstnání a přístup k práci umožňující dosahování vyšších výdělků. Jedním z vážných úkolů vlády v budoucím období bude i boj proti všem formám práce na černo a ochrana českého trhu práce před pronikáním nelegálních zaměstnanců ze zahraničí. Vláda připraví komplexní návrh transformace systému řízení a financování politiky zaměstnanosti založené na tripartitním řízení systému, služeb i institucí a oddělení financování od státního rozpočtu. V oblasti pracovně právní vláda předloží návrh nového zákoníku práce, který bude generální úpravou pracovněprávních vztahů, zachová dosaženou pracovněprávní ochranu závislé práce a zajistí ji i pro atypické (flexibilní) formy práce a práci osob samostatně výdělečně činných v závislém postavení; rozšíří prostor pro smluvní ujednání v kolektivních smlouvách (na odvětvové i podnikové úrovni), popřípadě v pracovních smlouvách nad rámec kogentní úpravy stanovené zejména formou minimálních, popřípadě maximálních limitů v souladu s mezinárodními dokumenty. Vláda bude usilovat o efektivnější a rychlejší vynutitelnost a vymahatelnost pracovního práva, včetně závazků vyplývajících z kolektivních smluv a za tím účelem |