24. 7. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 7. 2002

Monitor Jana Paula: Art.cz tvrdě lobbuje nejen v Mladém světě

Naprosto nekorektním způsobem lobbuje pro internetový prodej výtvarných děl server Art.cz, prostřednictvím svého "kurátor-kritika" a člena základní umělecké sestavy Radana Wagnera. V Mladém světě č.29/2002 psal spolu s Kamilou Tomsovou o aukcích, obchodu s uměním i o tom, že "obraz je skvělá investice, pokud je pravý". S "odborníky", kteří nyní píší o této oblasti, se roztrhl pytel a jen málokdo je ochoten zdůraznit, že obraz je skvělá investice nejen když je pravý, ale také, když je kvalitní.

Kvalita uměleckých děl nabízených na Art.cz je ovšem namixována pro zájemce v přijatelném koktejlu tak, aby ho pokud možno pozřel každý. Art.cz je také komerční web (BL psaly o podivné spolupráci mezi Art.cz a Národní galerií tady a tady), který chce hlavně prodávat a tak je logické, že se snaží internetovou formu prodeje prosazovat kde to jde, a nepoučení šéfredaktoři, jako je třeba David Soukup z Mladého světa, se pak stávají obyčejnými statisty neseriozního lobbingu.

Ve velmi sofistikované podobě předvedl totiž lobbování právě Radan Wagner, když v poradní rubrice "Kde nakupovat" umístil vychvalování internetového prodeje uměleckých děl hned na třetí místo, přičemž "jeho" odstavec byl nejtlustší. Wagner píše, že "zájemci si mohou v pohodlí domova či kanceláře vybrat z nepřetržitě dostupné nabídky zavedených autorů,méně známých, ale kvalitních umělců a také studentů vysokých uměleckých škol". Jistě,to je přesně ten sortiment, který Art.cz nabízí, a když psal Wagner v souvislosti s internetovým prodejem o "jasných" cenách, měl tím zřejmě na mysli jejich dobrou vizuální čitelnost...

Polemizovat s reklamními bláboly ve prospěch internetového prodeje uměleckých děl není ale cílem mého článku. Chci poukázat na nesolidnost Radana Wagnera, který v žebříčku nejenže pominul aukce výtvarného umění (které jsou nejobjektivnější zárukou tvorby ceny, neboť se na ní setkává konkrétní nabídka s konkrétní poptávkou), ale dokonce atelier umělce umístil na první příčku možností, kde nakupovat umění. Přitom třeba nejen ve Velké Británii je prodej výtvarného umění v kamenné galerii zásadní věcí, neboť galerista je ten, kdo umělce živí a nese největší odpovědnost. V situaci, kdy česká výtvarná scéna si uvědomuje nutnost podpory galerijního prodeje a posílení role galeristy, je Wagnerova rada nakupovat umění především v umělcově atelieru jen laciným alibistickým gestem.

Wagner sestavil v MS žebříček možností nákupu umění takto :

  1. Atelier umělce
  2. Galerie
  3. Internet
  4. Veletrh
  5. Starožitnictví
  6. Inzerát
  7. Sběratelé

Domnívám se, že žebříček by měl vypadat z hlediska pravděpodobné kvality nabízeného umění takto :

  1. Aukce výtvarného umění (nabízí v cenách nejobjektivnější formu prodeje)
  2. Starožitnictví (nabízí většinou již časem zhodnocené umění)
  3. Sběratelé (nabízejí možnost získání ojedinělých děl)
  4. Galerijní prodej (nabízí současné umění rozdílné kvality)
  5. Veletrh (nabízí ve velkém umění mnoha žánrů, typů a kvality)
  6. Atelier umělce (nabízí malé záruky dobré ceny i kvality)
  7. Internet (nenabízí téměř žádné záruky v ceně ani v kvalitě)

Pozn.: Formu inzerátu není nutné vůbec zařazovat, ta se nabízí vždy, všude a ve všem.

Art.cz se snaží ve své marketingové strategii vystupovat jako subjekt, který ve svém působení směrem k veřejnosti podporuje výtvarné umění. Není to pravda. Art.cz je internetová prodejna, která tím že preferuje a podporuje především internetový prodej uměleckých děl, podporuje tím hlavně sebe sama. To není nic neobvyklého, jenom jim není nutné věřit dobré úmysly v podpoře umění jako takového. Art.cz totiž nepodpoří nic, z čeho by neměla užitek. Národní galerii presentuje jenom proto, že na Art.cz Milan Knížák prodává svá díla a umístil tam logo Národní galerie. Nutno dodat, že po kritice Britských listů za halasného pokřiku velké logo ze serveru Art.cz zmizelo a zůstal jen nápis Národní galerie.

To, že internetová prodejna Art.cz preferuje hlavně internetový prodej, bylo zcela jasně patrné i v případě konání nedávného veletrhu kamenných galerií Art Prague. Na jejích hlavních stránkách, kde lze obvykle nalézt řadu anoncí na různé akce, nebyla o tomto komerčním podniku totiž ani zmínka. Není divu, klasické galerie jsou pro internetové supermarkety s výtvarným umění zřejmě tvrdou konkurencí.

                 
Obsah vydání       24. 7. 2002
23. 7. 2002 V Americe byli odsouzeni novináři za trestný čin pomluvy
24. 7. 2002 Velká Británie: předstíráme, že máme etickou zahraniční politiku, ale prodáváme zbraně
24. 7. 2002 Britským ministrům se nedá důvěřovat, že budou provádět etickou zahraniční politiku
24. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz tvrdě lobbuje nejen v Mladém světě Jan  Paul
24. 7. 2002 Monitor Jana Paula: 10 otázek, na které Art.cz nechce odpovědět Jan  Paul
23. 7. 2002 Marjánka, fuck off army a lacné PC Lubomír  Sedláčik
24. 7. 2002 Mrtví potkani prý Praze neublíží Daniela  Pilařová
24. 7. 2002 Alan Greenspan a brzdící síly Michal  Rusek
23. 7. 2002 Ohrožuje Sabina Slonková medializací soudní projednání svého "případu"?
23. 7. 2002 Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film Jan  Čulík
22. 7. 2002 Ako v rozprávke Tisíc a jedna noc: Paul Lendvai a Tisíc let maďarského národa Daniel  Krajcer
23. 7. 2002 Obžaloba belgické justice aneb "222 dní rukojmími Jeho Výsosti belgického krále" František  Roček
22. 7. 2002 Čte britská veřejnost bulvární tisk jako comics?
22. 7. 2002 Proč je lepší žít v Praze než v USA: Česká společnost není agresivní Jan  Čulík
23. 7. 2002 Chronologický archiv starších vydání Britských listů
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
22. 7. 2002 Valná hromada Občanského sdružení Britské listy
9. 7. 2002 Vyhledávání v Britských listech
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
17. 7. 2002 Demokratický požadavek...
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů