24. 7. 2002
Monitor Jana Paula: Art.cz tvrdě lobbuje nejen v Mladém světěNaprosto nekorektním způsobem lobbuje pro internetový prodej výtvarných děl server Art.cz, prostřednictvím svého "kurátor-kritika" a člena základní umělecké sestavy Radana Wagnera. V Mladém světě č.29/2002 psal spolu s Kamilou Tomsovou o aukcích, obchodu s uměním i o tom, že "obraz je skvělá investice, pokud je pravý". S "odborníky", kteří nyní píší o této oblasti, se roztrhl pytel a jen málokdo je ochoten zdůraznit, že obraz je skvělá investice nejen když je pravý, ale také, když je kvalitní. |
Kvalita uměleckých děl nabízených na Art.cz je ovšem namixována pro zájemce v přijatelném koktejlu tak, aby ho pokud možno pozřel každý. Art.cz je také komerční web (BL psaly o podivné spolupráci mezi Art.cz a Národní galerií tady a tady), který chce hlavně prodávat a tak je logické, že se snaží internetovou formu prodeje prosazovat kde to jde, a nepoučení šéfredaktoři, jako je třeba David Soukup z Mladého světa, se pak stávají obyčejnými statisty neseriozního lobbingu. Ve velmi sofistikované podobě předvedl totiž lobbování právě Radan Wagner, když v poradní rubrice "Kde nakupovat" umístil vychvalování internetového prodeje uměleckých děl hned na třetí místo, přičemž "jeho" odstavec byl nejtlustší. Wagner píše, že "zájemci si mohou v pohodlí domova či kanceláře vybrat z nepřetržitě dostupné nabídky zavedených autorů,méně známých, ale kvalitních umělců a také studentů vysokých uměleckých škol". Jistě,to je přesně ten sortiment, který Art.cz nabízí, a když psal Wagner v souvislosti s internetovým prodejem o "jasných" cenách, měl tím zřejmě na mysli jejich dobrou vizuální čitelnost... Polemizovat s reklamními bláboly ve prospěch internetového prodeje uměleckých děl není ale cílem mého článku. Chci poukázat na nesolidnost Radana Wagnera, který v žebříčku nejenže pominul aukce výtvarného umění (které jsou nejobjektivnější zárukou tvorby ceny, neboť se na ní setkává konkrétní nabídka s konkrétní poptávkou), ale dokonce atelier umělce umístil na první příčku možností, kde nakupovat umění. Přitom třeba nejen ve Velké Británii je prodej výtvarného umění v kamenné galerii zásadní věcí, neboť galerista je ten, kdo umělce živí a nese největší odpovědnost. V situaci, kdy česká výtvarná scéna si uvědomuje nutnost podpory galerijního prodeje a posílení role galeristy, je Wagnerova rada nakupovat umění především v umělcově atelieru jen laciným alibistickým gestem. Wagner sestavil v MS žebříček možností nákupu umění takto :
Domnívám se, že žebříček by měl vypadat z hlediska pravděpodobné kvality nabízeného umění takto :
Pozn.: Formu inzerátu není nutné vůbec zařazovat, ta se nabízí vždy, všude a ve všem. Art.cz se snaží ve své marketingové strategii vystupovat jako subjekt, který ve svém působení směrem k veřejnosti podporuje výtvarné umění. Není to pravda. Art.cz je internetová prodejna, která tím že preferuje a podporuje především internetový prodej uměleckých děl, podporuje tím hlavně sebe sama. To není nic neobvyklého, jenom jim není nutné věřit dobré úmysly v podpoře umění jako takového. Art.cz totiž nepodpoří nic, z čeho by neměla užitek. Národní galerii presentuje jenom proto, že na Art.cz Milan Knížák prodává svá díla a umístil tam logo Národní galerie. Nutno dodat, že po kritice Britských listů za halasného pokřiku velké logo ze serveru Art.cz zmizelo a zůstal jen nápis Národní galerie. To, že internetová prodejna Art.cz preferuje hlavně internetový prodej, bylo zcela jasně patrné i v případě konání nedávného veletrhu kamenných galerií Art Prague. Na jejích hlavních stránkách, kde lze obvykle nalézt řadu anoncí na různé akce, nebyla o tomto komerčním podniku totiž ani zmínka. Není divu, klasické galerie jsou pro internetové supermarkety s výtvarným umění zřejmě tvrdou konkurencí. |