29. 4. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 4. 2002

"Výchovné metody" v České republice

Představte si zemi, kde váš šéf v práci přiváže k židli vaší kolegyni, protože měla připomínky k pracovním postupům. Vaši dva kolegové se proti tomu bouřili, a tak jim zalepil lepicí páskou ústa a pak musí stát na chodbě na "výstavce hlupáků"; řeknete-li šéfovi, že chcete na záchod, dostanete pěstí. Další kolega neodevzdal včas projekt - celé oddělení dostane tyče a každý jej musí přetáhnout přes záda. Jiný přišel pozdě a šéf jej několikrát udeřil spisem do hlavy. Při mluvení při práci děláte 20 kliků za každé slovo.

Pak se dozvíte, že váš soused každou noc přivazuje manželku k posteli, protože ona si chce číst, koukat na televizi nebo plést a jemu to vadí.

Vašeho syna vám z práce pošlou v urně - minulý týden mu nebylo dobře, říkal mistrovi že si chce na chvíli odpočinout, ale donutil jej pracovat, dokud nepadl. V lékařské zprávě stojí "Zemřel přirozenou smrtí".

Stížnosti na podobné praktiky se rovnou hází do koše, nikdo nic nevyšetřuje.

Co je to za zemi? Myslíte že jsem psal o pracovních táborech v Číně, továrnách v Indonésii?

Kdepak, řeč je o výchovných metodách v České republice.

Překvapeni?

"U osmi dětí, s nimiž jsem se jako psycholog setkal, jsem zjistil neurotické projevy a počínající školní fobii ze strachu a hrůzy, aby něco nezapomněly nebo neudělaly pro školu špatně. Protože jinak by je paní učitelka postavila před tabuli na tzv. výstavku hlupáků a před celou třídou by říkala, že tohle jsou ti největší hlupáci. Dětem říká paní učitelka číslem. Pětkou a čtyřkou známkuje i za pohybové neobratnosti. Kdo se hlásí na WC a jde moc rychle, musí se vrátit a jít pomalu. Kdo řekne, ze chce čurat, dostane lepáka, stejně jako za jiné chyby.

( http://www.fod.cz/zpravod/zpr101.htm#skola)

"mám známé, kteří kdysi svého nyní už 30 letého syna přivazovali v posteli. Mě to tenkrát šokovalo a bylo mi ho líto, ale jen potud, pokud mi ho nesvěřili na 3 dny k hlídání. Večer se ukázalo,ze když ho uložím do postýlky, on tam nechce zůstat a neustále přelézá a přichází zpět. Když už to bylo asi po páté a bylo už skoro 10 hodin večer, ráda jsem se k jejich obvazům uchýlila"

z diskuse na Britských listech

(http://www.blisty.cz/fum.php?tid=10366&num=10&off=40)

"Irena učitelku při běhání v parku upozornila, na to, že jí není dobře. Nevěřila jí. Dokonce musela běžet kolečko navíc, při kterém zkolabovala"

(http://www.lidovky.cz/akademie/clanekakzs.asp?r=akzs&c=A011011_155956_akzs_jel)

Zemřela přirozenou smrtí bez cizího zavinění, řekla mluvčí severomoravské policie Dagmar Bednarčíková

(http://www.lidovky.cz/akademie/clanekakzs.asp?r=akzs&c=A011012_154259_akzs_jel)

"Facky, kopance, tahání za vlasy nebo rány učebnicí do hlavy nejsou na českých školách nijak výjimečným jevem. Učitelé s pomocí podobně drsných metod běžně "zasahují" proti neukázněným žákům" Jak byli potrestáni žáci: pohlavek 50 %, vytahání za vlasy 35 %, kliky a dřepy 35 %, vytahání za uši 35%, úder učebnicí do hlavy 29 %, úder ukazovátkem nebo pravítkem 24 %

(http://www.lidovky.cz/clanekdomaci.asp?r=domaci&c=A010611_092940_domaci_lvv)

Proč nám představa, že se něco takového děje u nás v práci, vadí, ale ve školách a školkách ji považujeme za něco normálního, a dokonce mnozí chtějí, aby se tyto praktiky dál používaly?

Psychologové to již dlouho vysvětlují tak, že týranému dítěti připadá násilí na něm páchané jako normální (nemá totiž srovnání se skutečně normálním stavem) a zvykne si na něj.

-Jak psala čtenářka v diskusním fóru o perverzním zvyku rodičů spoutat syna v postýlce, neboť nechtěl spát - "Ukázalo se, že jemu to ale vlastně vůbec nevadí, že už nastavoval ruce, abych mu je přivázala"

(http://www.blisty.cz/fum.php?tid=10366&num=10&off=40)

podobně se například chovají i dlouhodobě sexuálně zneužívané děti - také se již nebrání a odevzdaně čekají...

Když pak týrané dítě v dospělosti vychovává své děti, používá "normální" výchovné metody, procento týraných dětí v domácnosti rodičů, kteří byli týráni, je mnohonásobně vyšší než v normálních rodinách.

Občané téhle země jsou podobně jako týrané děti na tyto "normality" zvyklí - v dětství je řezali páskem, vařečkou, gumovou hadicí (nejčastěji používané nástroje) byli zavíráni do tmavé komory, do sklepa.

Ve škole museli při prohřešku stát "na hanbě", byli zapisování do seznamů, přesazováni do zadních lavic. Ve školních jídelnách museli na povel, sníst co jim nandají - běda, když neměli rádi žemlovku, rajskou polévku nebo zatuchlé hovězí - povinně dojíst! A pro jistotu měly učitelky službu v jídelně coby bachaři, aby náhodou někdo nepronesl třeba nedojedené maso.

Nebránili se, zvykli si, bylo to pro ně "normální".

Proto slyšíme, že "Rodiče trestaných dětí považují postih od zaměstnavatele za dostatečný." "Rozhodně bych nechtěl, aby je tahali po soudech. Myslím, že už byly dostatečně potrestány tím, že případ vyšel na veřejnost," (v případě učitelek v mateřské školce, kde se přivazují děti k židli a zalepují se jim ústa)

nebo: náměstek ředitele Výzkumného ústavu pedagogického v Praze Jan Tupý se však domnívá , že by učitelka za své jednání neměla být potrestána. _Největším trestem je už to, že se tato tragická událost stala. (v případě dívky, kterou tělocvikářka uštvala k smrti, přestože si stěžovala na nevolnost)

proto někteří rodiče volají po "osvědčených výchovnách metodách"...

Dalším problémem je to, jak v naší společnosti chápeme dítě - Všichni odborníci již dnes ví, jak důležitá je vazba dítě - rodič na vývoj psychiky. Co byla realita - po několik generací probíhal porod spíše jako chirurgická operace, léčba nemoci. Dítě bylo matce po porodu odebráno a několik dní i týdnů drženo v izolaci, občas jej přinesli nakojit. Někteří "odborníci" dokonce radili dítě nekojit, aby se nerozmazlilo. Otec se do prvního kontaktu s dítětem dostal až po týdnech.

Jak si měly děti vybudovat pocit bezpečí a sebevědomí? Děti jsou ve společnosti chápány jako přítěž, když brečí v tramvaji, lidé okolo se zlobí, matka okřikuje dítě apod.

(Všimli jste si že v cizině není normální nechat kočárek s dítětem před obchodem?)

Ve škole je pro změnu považovali za masu, ze které není dobré vyčnívat - a trestali jinakost.

Smutné je, že to často trvá dodnes. Nikoho to ale nemůže překvapit, vzhledem k argumentům uvedeným výše.

Je to uzavřený kruh, ze kterého je těžké vykročit.

Proto asi máme tolik významných, ve světě známých lidí, tolik odborníků a sebevědomých občanů, proto vidíte na ulici tolik usměvavých ohleduplných lidí.

Asi zatím neexistuje průzkum, kolik rodičů a učitelů zná Úmluvu o právech dítěte, bojím se že jen velmi malé procento ji četlo.

Ještě smutnější je, že například soudy dodnes nevyslechnou dítě v záležitostech, které se jej týkají (svěření do péče jednoho z rodičů apod.), a to ani v případech dětí kolem 15- 17 let. Je to sice v rozporu s mezinárodními úmluvami...

Ale co my víme, koho doma přivazovali k posteli?

Je to přece normální...

                 
Obsah vydání       29. 4. 2002
29. 4. 2002 "Výchovné metody" v České republice Jan  Šťastný
29. 4. 2002 Konec českého tisku - v druhém vydání, tentokráte bez otazníku Jan  Čulík
29. 4. 2002 Irák dostal nové zbraně z České republiky
29. 4. 2002 Děti, o které přišla Palestina
29. 4. 2002 Blízký východ: Boj proti terorismu nemůže být právem volně zabíjet civilisty Fabiano  Golgo
28. 4. 2002 Případ Jean-Marie Le Pen: mohl by se fašismus stejným způsobem prosadit v Británii?
29. 4. 2002 Neobviňujte Izrael. Nechtěl nikdy nic jiného než mír
29. 4. 2002 Skutečný cíl izraelských operací: zlikvidovat moderní existenci palestinského národa
28. 4. 2002 Haarec: Zprávy v Izraeli jsou jiné než ve světě
29. 4. 2002 V Evropě se znovu šíří antisemitismus
28. 4. 2002 Diplom bifľošom, múdrym lopatu ? Lubomír  Sedláčik
29. 4. 2002 Šéfredaktorovi Reflexu: Článek o české Národní budově v New Yorku je na hranici žalovatelnosti Jan  Krondl
29. 4. 2002 Interaction: Všeobecná deklarace lidských odpovědností Helmut  Schmidt
27. 4. 2002 Rekapitulace: Bush má problémy se zahraniční politikou
26. 4. 2002 Izraelci zastřelili tři školáky, pak je přejeli tankem
26. 4. 2002 Afghánistán: Hladomor v Šeberganu, za nějž má Amerika odpovědnost
26. 4. 2002 Co nás zajímá a o čem nás špatné české sdělovací prostředky neinformují Dominik  Lukeš
26. 4. 2002 Homosexuální katolická církev - kdy skončí její přetvářka? Fabiano  Golgo
26. 4. 2002 1000 let Budyšína - historie a současnost Lužice Štěpán  Kotrba
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
29. 4. 2002 Amerika je nejnerovnější společností industrializovaného Západu   
29. 4. 2002 Děti, o které přišla Palestina   
29. 4. 2002 "Výchovné metody" v České republice Jan  Šťastný
29. 4. 2002 V Evropě se znovu šíří antisemitismus   
29. 4. 2002 Konec českého tisku - v druhém vydání, tentokráte bez otazníku Jan  Čulík
29. 4. 2002 Skutečný cíl izraelských operací: zlikvidovat moderní existenci palestinského národa   
29. 4. 2002 Neobviňujte Izrael. Nechtěl nikdy nic jiného než mír   
29. 4. 2002 Blízký východ: Boj proti terorismu nemůže být právem volně zabíjet civilisty Fabiano  Golgo
28. 4. 2002 Diplom bifľošom, múdrym lopatu ? Lubomír  Sedláčik
28. 4. 2002 Případ Jean-Marie Le Pen: mohl by se fašismus stejným způsobem prosadit v Británii?   
27. 4. 2002 Rekapitulace: Bush má problémy se zahraniční politikou   
26. 4. 2002 Afghánistán: Hladomor v Šeberganu, za nějž má Amerika odpovědnost   
26. 4. 2002 Izraelci zastřelili tři školáky, pak je přejeli tankem   
26. 4. 2002 Mnozí čeští novináři jsou skutečně neseriózní pokrytci Jan  Svoboda
26. 4. 2002 Co nás zajímá a o čem nás špatné české sdělovací prostředky neinformují Dominik  Lukeš

Školství RSS 2.0      Historie >
29. 4. 2002 "Výchovné metody" v České republice Jan  Šťastný
25. 4. 2002 Školka jako gestapo - učitelky nebudou trestány za týrání dětí   
24. 4. 2002 Jak české školy k počítačům (ne)přišly Jaroslav  Fait
2. 4. 2002 Stav češtinářů v Čechách aneb Nakolik respektují učitelé češtiny v Česku nový gramatický úzus Daniela  Pilařová
2. 4. 2002 Písemka z české literatury Jan  Čulík
29. 3. 2002 Britští učitelé dostanou právo nutit rodiče, aby vedli své děti k disciplíně   
29. 3. 2002 Kde fakta pláčou: Polemika s Radkem Sárközim Jiří  Kostečka
27. 3. 2002 Je Romanův příběh úniku z ústavu realistický? Jak BL propadly PR Jiří  Jírovec
26. 3. 2002 Češtináři, nediskutujme nad pseudoproblémy! Radek  Sárközi
26. 3. 2002 Skandál v Oxfordu: dva univerzitní učitelé rozhodli přijmout studenta za peněžní dar koleji   
26. 3. 2002 Ticho, ticho Richard  Kába
25. 3. 2002 Diskuse o školství je potřebná, je ale nesystémová   Juliana
22. 3. 2002 Škola hrou či hrátky ve škole? Jaroslav  Vintrych
15. 3. 2002 Konečně školné - jenže k čemu je dobré? Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Vyřeší školné problémy univerzit? Jan  Čulík