28. 3. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 3. 2002

Je Romanův příběh úniku z ústavu realistický? Jak BL propadly PR

Nostalgie po starých dobrých BL se mi začala vtírat, když jsem si přečetl vskutku dojemný příběh jistého Romana. Je to skoro jako z Vlasty: zlá instituce a osud vůbec, trpění za pravdu, láska, dítě, velké cíle a nakonec DUHA rámující černobílý obraz. Dovolím si malou odbočku do minula. Kdysi jsem četl "skutečný" příběh ze života, který zvítězil v soutěži bulharského velvyslanectví věnované přátelství mezi našimi bratrskými národy. Nepochybuji o tom, že i tehdy se čtenářům draly do očí slzy, když si představili mladou ženu, jejíž snoubenec si poslední den před odjezdem ze spřátelené pláže šel zaplavat a již se nevynořil - tedy na rozdíl od bulharských utěšovačů, kteří způsobili, že ztráta velké osobní lásky byla vykompenzována tou pravou internacionální, kterou si dotyčná ve svém srdci dovezla do vlasti.

Od vítězky soutěže, Aleny Faitlové, s níž jsem se seznámil díky jakési záležitosti, kterou jsem projednával v redakci Světa motorů, že napsání příběhu (a tímto ji srdečně pozdravuji), předcházela sázka s redaktorskými kolegy, kdo napíše větší doják. Tehdy jsem ztratil poslední zbytky nevinnosti, které skeptik mého ražení snad ješti mohl mít, a naladil se na vlnu zpochybňování, touž, kterou jsem posléze zachytil z BL. Věren tomuto principu, nemohu v prvním přiblížení považovat Romanův příběh za víc než za dílko PR, jehož smyslem implantovat čtenáři do paměti slovo DUHA.

Zdá se mi, že se zde redakce BL zpronevěřila svému krédu, jímž je zpochybňování, a zveřejněním červenoknižní reklamy dané téma v podstatě zabila, přestože je obecně velmi závažné a zasloužilo by si trochu té pátrací žurnalistiky.

My "normální" se příliš nastaráme o to, jak se společnost (ne)stará o svoje mentálně (ať již skutečně nebo zdánlivě) postižené, protože o nich většinou příliš nevíme, protože máme většinou jiné starosti. To ale nevylučuje, že by tato tématika čtenáře z principu nezajímala - čímž jsem zpět u té promarněné příležitosti.

Jsem přesvědčen, že každý, i jen mírně pátrací novinář, by po doručení takového příspěvku do redakce zbystřil pozornost, protože jde nepochybně o nosné téma. To je samozřejmě můj čistě amatérský názor, kterým nechci poučovat profesionály.

Nicméně, kdybych byl žurnalista s přívlaskem pátrací, tak bych se asi snažil zjistit, jestli ten Roman vůbec existuje. Byl-li by výmyslem, zaměřil bych pátrání na praktiky duhové instituce. V opačném případě bych se zajímal o ústavy, kterými prošel: jak vůbec fungují, kdo je za ně zodpovědný, s jakým rozpočtem pracují, kde se bere personál, jakou má kvalifikaci. Pokusil bych se vystopovat proč byl Roman zbaven svéprávnosti a na jakém základě ji později nabyl (že k tomu došlo, naznačuje, že systém zcela neselhal). Taky bych se spojil s nějakým psychologem a psychiatrem ohledně spolehlivosti diagnostických metod. Na škodu by nebylo slovo se sociálními pracovníky, kteří jistě mají představu o tom, jakou pomoc může "znormálněný" člověk očekávat, aby v našem bláznivém světě přežil. Zajímal bych se o trhliny v záchytné síti, jimiž lze propadnout na dno i o to, zda je někdo látá. Ptal bych se nejspíš i na to, jakou morální a právní odpovědnost nesou zainteresované instituce v případě, že se vypuštění do divočiny nepodaří.

Taky bych pátral po ochotě daňových poplatníků přispívat víc na to, aby bylo na kvalifikovanější personál na všech úrovních, na služby, jejichž nedostatek může tlačit rodiny k tomu, aby postižené, o které pečují, dali do ústavu, na dostupné bydlení pro lidi, kteří s minimální nebo žádnou kvalifikací chtějí stát na vlastních nohách. A tak dále.

No je to jen takový návrh.

Dá se pochopit, že redakci BL občas něco ujede, protože na všechno nejsou síly. Zarazilo mě ale, že sepsání Romanova příběhu byl údajně inspirován namyšlenou slátaninou , popisující, jak to "obyčejná česká holka Andrejka" dotáhla na Harvard.

Můj první dojem z dopisu byl, že to sepsal pan Motl, aby nachytal pana Čulíka na švestkách ohledně žurnalistiky, kterou dělá. Pak mi ale došlo, že dopis je nejspíš autentický, protože je psán člověkem, jehož čeština byla zakonzervována na úrovni žáka šesté nebo sedmé třídy, od kteréžto doby se naopak začalo zdárně vyvíjet doma zasazené seménko snobství a vyžírkovství.

Andrejka v sobě zárodky geniality nepochybně má, protože není zcela obvyklé, aby čtrnáctileté dítě pochopilo, že se s trochou šikovnosti dají z jiných lidí vyrazit peníze pro uskutečnění vlastních cílů. Proto jí není žinantní obcházet podnikatele nebo si dělat přátele z královských rodin (kolik jich vlastně v té Indii je?), ruských mafiánů a švýcarských bankéřů. Pozoruhodný je i citový posun k těm, kteří platí - stávají se po dobu solventnosti její "rodinou". Kdo je neužitečný, ten je odkopnut jako rodina belgických blbců, kteří se akorát dívali na televisi. Záliba v mytí nádobí a okopávání zahrádky je naopak nenormálnost, která s genialitou někdy souvisí.

Úchvatný a takměř cimrmanovský výčet její činnosti ve Švýcarsku - chybí snad jen podepření jižní části školy, směřující k severní stěně Matterhornu, smrkovými kmeny.

Bylo by jistě zajímavé vědět, jak se Andrejka dostala na Brazilskou ambasádu ve Washingtonu nebo podle jakého kriteria našla "nejlepší německý hotel", aby práce v něm jednou ozdobila její resumé. Rád bych taky věděl, jak si dívka, která nemá než instantní polévky, pomáhá ve velkoměstě k penězům.

Pozoruhodná je neschopnost autorky dopisu rozlišovat podstatné a nepodstatné věci. Udělat maturitu za dva roky (pokud tedy šlo o jakž takž normální školu) je velmi neobvyklé, protože severoamerické střední školy přece jenom vyžadují určitý objem práce a absolvování daného počtu kursů a zkoušek z nich zabere určitý čas. Získat tamtéž řidičský průkaz naopak neznamená vůbec nic - ten, jak silnice často dokazují, dostane každý blbec. Přibližně to samé platí o autogramu od Jágra nebo o tvoření webových stránek.

V odrazu tohoto posunu hodnot lze chápat, proč v dopisu zcela chybí jakákoli zmínka o vlastním studiu nebo plánech do budoucna. Řeč je jen o zábavě a užitečných známostech, které ji umožňují. Všechno zůstává na povrchu od samého začátku: Andrejku vyzvednou na letišti a k jejímu překvapení nejedou do NY, ale kamsi doprostřed lesů v New Hampshire. No kdo by se díval na mapu, když jede do Ameriky.

A pak je tu terminologie (většina lidí maturitní vysvědčení nevybojuje, ale získá) a chronologie: ve čtrnácti začala shánět peníze na výměnu do USA. To jistě nějakou dobu trvá, takže pokud se dostala, jak píše, do (nejméně) do druhého ročníku školy, je zajímavé, že se jako "jiná Andrejka" vrátila domů jako patnáctiletá. Pozoruhodné je dále to, že s cenným americkým maturitním vysvědčením v kapse jde do Belgie (kde se zrovna nemluví česky nebo anglicky), aby tam mohla maturovat za účelem dostání se do školy na "Západě".

Mám ale pocit, že Andrejka vlastně vzdělání nepotřebuje, protože už ve čtrnácti letech přišla na to, že ztratí-li člověk stud nechat se vydržovat, všechno ostatní přijde samo - zvlášť, když se nezbytná drzost okoření troškou vyděračství. S tím má opravdu šanci i dosti obyčejná holka.

To je v podstatě jediné a dosti nebezpečné poselství, které dopis obsahuje. To, že k němu redakce BL nedodala víc než v podstatě zavádějící titulek (předpokládám, že není originální) je bohužel dalším příkladem odklonu od dřívější praxe kritického přístupu k předkládaným materiálům.

PS Pokud Roman skutečně existuje, měl by mu někdo poradit, že se může nějakou dobu dobře živit přednáškami o svém osudu a vůli jeho nepřízeň překonat.

                 
Obsah vydání       28. 3. 2002
28. 3. 2002 Spolek pro Media Observatory: "Michal Zítko zřejmě půjde do vězení"
28. 3. 2002 Třetí cesta bez chuti a bez zápachu? Fabiano  Golgo
27. 3. 2002 Sněmovna schválila "elektronické" novely procesních předpisů Tomáš  Pecina
26. 3. 2002 Další kolo trýznění úřednictva aneb Proč nebudu potrestán za neúčast ve sčítání lidu Tomáš  Pecina
28. 3. 2002 Skotsko chce zakázat bití dětí mladších než tři roky
28. 3. 2002 Spravodlivosť na pridlhé lakte Lubomír  Sedláčik
27. 3. 2002 Je Romanův příběh úniku z ústavu realistický? Jak BL propadly PR Jiří  Jírovec
28. 3. 2002 Argumentační schizofrenie Jiřího Jírovce Jan  Paul
27. 3. 2002 Roman Bradáč, ČT: "Vazba mezi CIA a bin Ladenem je neprokázána"
27. 3. 2002 Milan Šíma, ČT: "Desetkrát položená otázka by diváky nebavila"
27. 3. 2002 Konsensuální, pragmatická politika (jako v opoziční smlouvě) vede k pravicovému populismu
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
28. 3. 2002 Argumentační schizofrenie Jiřího Jírovce Jan  Paul
28. 3. 2002 Spolek pro Media Observatory: "Michal Zítko zřejmě půjde do vězení"   
28. 3. 2002 Třetí cesta bez chuti a bez zápachu? Fabiano  Golgo
27. 3. 2002 Je Romanův příběh úniku z ústavu realistický? Jak BL propadly PR Jiří  Jírovec
27. 3. 2002 K čemu nám bude fungující zdravotnictví? Jan  Paul
27. 3. 2002 Roman Bradáč, ČT: "Vazba mezi CIA a bin Ladenem je neprokázána"   
26. 3. 2002 Další kolo trýznění úřednictva aneb Proč nebudu potrestán za neúčast ve sčítání lidu Tomáš  Pecina
26. 3. 2002 Skandál v Oxfordu: dva univerzitní učitelé rozhodli přijmout studenta za peněžní dar koleji   
26. 3. 2002 Mečiar - príliš umelé strašidlo Daniel  Krajcer
26. 3. 2002 Červnové volby rozhodne mlčící většina Josef  Brož
26. 3. 2002 Češtináři, nediskutujme nad pseudoproblémy! Radek  Sárközi
25. 3. 2002 Rada pro vysílání nesplnila rozsudek Městského soudu v Praze Tomáš  Pecina
25. 3. 2002 Diskuse o školství je potřebná, je ale nesystémová   Juliana
25. 3. 2002 Nedůstojný konec starého Mladého světa? Jan  Paul
25. 3. 2002 Jak jsem se dostal proti vůli zřízenců do normálního života Eva  Brožová

Školství RSS 2.0      Historie >
27. 3. 2002 Je Romanův příběh úniku z ústavu realistický? Jak BL propadly PR Jiří  Jírovec
26. 3. 2002 Češtináři, nediskutujme nad pseudoproblémy! Radek  Sárközi
26. 3. 2002 Skandál v Oxfordu: dva univerzitní učitelé rozhodli přijmout studenta za peněžní dar koleji   
26. 3. 2002 Ticho, ticho Richard  Kába
25. 3. 2002 Diskuse o školství je potřebná, je ale nesystémová   Juliana
22. 3. 2002 Škola hrou či hrátky ve škole? Jaroslav  Vintrych
15. 3. 2002 Konečně školné - jenže k čemu je dobré? Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Vyřeší školné problémy univerzit? Jan  Čulík
13. 3. 2002 Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity Jan  Čulík
12. 3. 2002 Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku Jan  Sokol
12. 3. 2002 Každý má šanci: když i já, obyčejná holka, jsem se dostala na Harvard Andrejka  Bernátová
15. 2. 2002 Tragický způsob výuky na elektrotechnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni   
14. 2. 2002 Studenti neprojevují zájem o znalosti Jiří  Tulka
4. 2. 2002 Ke školství a k panu Petříčkovi: Kdy diskuse asi není možná Ondřej  Hausenblas
4. 2. 2002 Kdo zastaví šikanování českých školáků? Vojtěch  Polák