15. 3. 2002
Vyřeší školné problémy univerzit? |
V tomto článku, psaném pro deník Právo, jsme vysvětlili, jaké problémy vznikly v Anglii zavedením univerzitního školného. Dominik Lukeš má ovšem pravdu, že svým univerzitním vzděláním, financovaným ze státního rozpočtu, jsou absolventi vysokých škol oproti ostatnímu obyvatelstvu zvýhodňováni. Určitým řešením by snad mohlo být zavedení zvláštní daně pro absolventy univerzit, jíž by byli podrobeni po určitou dobu po absolutoriu, pokud jejich příjem podstatně překročí průměr. Hlavní potíž se zaváděním univerzitního školného spočívá v tom, že na školném se nutně vyberou jen velmi malé částky: univerzitnímu školství nepomohou, avšak neúměrně své bezvýznamnosti vyvolají velmi záporný sociální efekt. Jak uvedl jeden britský politik v citovaném článku ve své argumentaci proti zavádění univerzitního školného: "Rozumná vláda zdaňuje ty věci, které chce omezit. Britská vláda tvrdí, že chce rozvíjet školství. Avšak rozumná vláda nezdaňuje ty věci, které chce rozvíjet." Britská vláda usiluje z ekonomických důvodů o to, aby mělo přístup k vysokoškolskému vzdělání do roku 2010 padesát procent populace. To je - ekonomicko-vzdělávací - konkurence, s níž dnes ve světě musí zápolit Česká republika. České školství je ve složité situaci a jistě má jeho situace vliv i na stav hospodářského rozvoje země. České vysoké školství se bude muset zmodernizovat: učitelé i výuka budou muset být studentům přístupnější (případná neexistence skript či nepřístupnost učebnic je nehoráznost: nemohu vyžadovat od studentů, aby se učili, ale neumožnit jim, z čeho) a výběr studentů, připuštěných ke studiu na českých vysokých školách bude muset být reprezentativnější. Velký problém je i množství "odpadu" - opakuji, že škola, v níž je před ukončením studia vyhozeno 80 procent studentů, nebo 90 procent postgraduantů, vážně selhává. Zkoušky bývají subjektivní loterií: vzhledem k tomu, že se často zkouší nabiflování dat, můžete se k dané zkoušce připravit jakkoliv dobře chcete a předmětu rozumět jako Pánbůh - zkoušející vás stejně může vyhodit, pokud vás přistihne, že ve vaší paměti chybí nějaký drobný, věcný detail. Nedojde-li k změnám, budou mladí lidé zřejmě - ke škodě země - studovat v zahraničí a pak už se asi těžko do ČR vrátí. Co by je k tomu motivovalo? Krása české krajiny těžko, pokud budou mít vyhlídku, že v zahraničí budou mít desetkrát až patnáctkrát vyšší plat než v ČR. Jestliže na poslední chvíli nevymyslí EU nějaké bariéry, budou moci čeští studenti volně studovat na Západě. Podle nynějších předpisů mají studenti z jiných členských zemí EU vysokoškolské studium v Británii zadarmo. - Více o této problematice budeme znovu psát v deníku Právo v jeho zvláštní příloze, věnované školství, která vyjde 21. března. |
Obsah vydání | 15. 3. 2002 | ||
---|---|---|---|
17. 3. 2002 | Způsobil útoky antraxem vědec, který pracoval pro CIA? | ||
15. 3. 2002 | Konečně školné - jenže k čemu je dobré? | Dominik Lukeš | |
15. 3. 2002 | Brána jazyků stále ještě uzavřená: Nad knihou Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí | Dominik Lukeš | |
15. 3. 2002 | Důkazů není zapotřebí, jen rovnou vybombardujte Bagdád jadernými zbraněmi! | ||
15. 3. 2002 | Amerika začíná být sama svým nejhorším nepřítelem | ||
15. 3. 2002 | Amerika není hamburger | ||
15. 3. 2002 | Vyřeší školné problémy univerzit? | Jan Čulík | |
15. 3. 2002 | George Bush a jeho vize | ||
15. 3. 2002 | BBC osvobozena od finanční kontroly parlamentu, "aby byla zachována její redakční nezávislost" | ||
14. 3. 2002 | Stanislav Gross prosadil správní řád k novému projednávání | Tomáš Pecina | |
21. 1. 2002 | Příspěvky na investigativní práci Britských listů |