15. 3. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 3. 2002

Vyřeší školné problémy univerzit?

V tomto článku, psaném pro deník Právo, jsme vysvětlili, jaké problémy vznikly v Anglii zavedením univerzitního školného. Dominik Lukeš má ovšem pravdu, že svým univerzitním vzděláním, financovaným ze státního rozpočtu, jsou absolventi vysokých škol oproti ostatnímu obyvatelstvu zvýhodňováni. Určitým řešením by snad mohlo být zavedení zvláštní daně pro absolventy univerzit, jíž by byli podrobeni po určitou dobu po absolutoriu, pokud jejich příjem podstatně překročí průměr.

Hlavní potíž se zaváděním univerzitního školného spočívá v tom, že na školném se nutně vyberou jen velmi malé částky: univerzitnímu školství nepomohou, avšak neúměrně své bezvýznamnosti vyvolají velmi záporný sociální efekt. Jak uvedl jeden britský politik v citovaném článku ve své argumentaci proti zavádění univerzitního školného: "Rozumná vláda zdaňuje ty věci, které chce omezit. Britská vláda tvrdí, že chce rozvíjet školství. Avšak rozumná vláda nezdaňuje ty věci, které chce rozvíjet." Britská vláda usiluje z ekonomických důvodů o to, aby mělo přístup k vysokoškolskému vzdělání do roku 2010 padesát procent populace. To je - ekonomicko-vzdělávací - konkurence, s níž dnes ve světě musí zápolit Česká republika.

České školství je ve složité situaci a jistě má jeho situace vliv i na stav hospodářského rozvoje země. České vysoké školství se bude muset zmodernizovat: učitelé i výuka budou muset být studentům přístupnější (případná neexistence skript či nepřístupnost učebnic je nehoráznost: nemohu vyžadovat od studentů, aby se učili, ale neumožnit jim, z čeho) a výběr studentů, připuštěných ke studiu na českých vysokých školách bude muset být reprezentativnější. Velký problém je i množství "odpadu" - opakuji, že škola, v níž je před ukončením studia vyhozeno 80 procent studentů, nebo 90 procent postgraduantů, vážně selhává. Zkoušky bývají subjektivní loterií: vzhledem k tomu, že se často zkouší nabiflování dat, můžete se k dané zkoušce připravit jakkoliv dobře chcete a předmětu rozumět jako Pánbůh - zkoušející vás stejně může vyhodit, pokud vás přistihne, že ve vaší paměti chybí nějaký drobný, věcný detail.

Nedojde-li k změnám, budou mladí lidé zřejmě - ke škodě země - studovat v zahraničí a pak už se asi těžko do ČR vrátí. Co by je k tomu motivovalo? Krása české krajiny těžko, pokud budou mít vyhlídku, že v zahraničí budou mít desetkrát až patnáctkrát vyšší plat než v ČR.

Jestliže na poslední chvíli nevymyslí EU nějaké bariéry, budou moci čeští studenti volně studovat na Západě. Podle nynějších předpisů mají studenti z jiných členských zemí EU vysokoškolské studium v Británii zadarmo. - Více o této problematice budeme znovu psát v deníku Právo v jeho zvláštní příloze, věnované školství, která vyjde 21. března.

                 
Obsah vydání       15. 3. 2002
17. 3. 2002 Způsobil útoky antraxem vědec, který pracoval pro CIA?
15. 3. 2002 Konečně školné - jenže k čemu je dobré? Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Brána jazyků stále ještě uzavřená: Nad knihou Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Důkazů není zapotřebí, jen rovnou vybombardujte Bagdád jadernými zbraněmi!
15. 3. 2002 Amerika začíná být sama svým nejhorším nepřítelem
15. 3. 2002 Amerika není hamburger
15. 3. 2002 Vyřeší školné problémy univerzit? Jan  Čulík
15. 3. 2002 George Bush a jeho vize
15. 3. 2002 BBC osvobozena od finanční kontroly parlamentu, "aby byla zachována její redakční nezávislost"
14. 3. 2002 Stanislav Gross prosadil správní řád k novému projednávání Tomáš  Pecina
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2002 Způsobil útoky antraxem vědec, který pracoval pro CIA?   
15. 3. 2002 Vyřeší školné problémy univerzit? Jan  Čulík
15. 3. 2002 Amerika začíná být sama svým nejhorším nepřítelem   
15. 3. 2002 Brána jazyků stále ještě uzavřená: Nad knihou Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Konečně školné - jenže k čemu je dobré? Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Amerika není hamburger   
15. 3. 2002 George Bush a jeho vize   
14. 3. 2002 BBC "neoprávněně kritizuje bělošská elita"   
14. 3. 2002 O posilování patentových zákonů usilují korporace, které vznikly bez nich   
13. 3. 2002 Radnice Prahy 13 oslavila 3. výročí vstupu do NATO ohňostrojem Tomáš  Pecina
13. 3. 2002 Zamítnutý zákon? Žádný problém! Tomáš  Pecina
13. 3. 2002 Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity Jan  Čulík
13. 3. 2002 Děti Země si stěžují na Ericsson řediteli Dow Jonesu   
13. 3. 2002 Mezinárodní tabákové firmy "podváděly veřejnost"   
12. 3. 2002 Úřad pro ochranu osobních údajů neni odpovědný za digitalizaci veřejné správy Pavel  Vondruška

Školství RSS 2.0      Historie >
15. 3. 2002 Konečně školné - jenže k čemu je dobré? Dominik  Lukeš
15. 3. 2002 Vyřeší školné problémy univerzit? Jan  Čulík
13. 3. 2002 Ještě jednou k přijímacím zkouškám na FHS Karlovy univerzity Jan  Čulík
12. 3. 2002 Cizojazyčné texty pro přijímací zkoušky na FHS UK jsou zcela v pořádku Jan  Sokol
12. 3. 2002 Každý má šanci: když i já, obyčejná holka, jsem se dostala na Harvard Andrejka  Bernátová
15. 2. 2002 Tragický způsob výuky na elektrotechnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni   
14. 2. 2002 Studenti neprojevují zájem o znalosti Jiří  Tulka
4. 2. 2002 Ke školství a k panu Petříčkovi: Kdy diskuse asi není možná Ondřej  Hausenblas
4. 2. 2002 Kdo zastaví šikanování českých školáků? Vojtěch  Polák
3. 2. 2002 České školství a utopisté: vyvyšování formy nad obsah Vlastimil  Petříček
1. 2. 2002 Mně ústní zkoušky vyhovují lépe - ano, jsou subjektivní Ondřej  Hausenblas
1. 2. 2002 41 procent žáků českých základních škol je obětí šikanování Antonín  Mezera
1. 2. 2002 Známkování David  Bregar
31. 1. 2002 Zkoušky na vysokých školách v ČR a jinde Jan  Čulík
24. 1. 2002 Petice: Nechceme Gripeny, chceme zdravé, šťastné a vzdělané děti! Jiří  Mašek