Ukončeme už reakce na žvásty vydavatelství MAFRA

8. 12. 2010 / Štěpán Kotrba

O ekonomické stabilitě jakéhokoliv periodika nehovoří "měkké" údaje o čtenosti, kterými se vychloubá vydavatelství MAFRA v rámci krizové PR komunikace po zveřejnění informací Fabiana Golga, ale "tvrdé" údaje o vytištěném a prodaném nákladu. "Čtenost" nevypovídá o příjmech redakce, ale o tom, kolik důchodců si jedny noviny půjčuje na jednom patře paneláku či v jak navštěvované hospodě visí Lidovky na věšáku.

Britské listy mají k dispozici tvrdá data o prodaných výtiscích LN a jejich remitendě za posledních deset let... Není to veselé čtení. Vypovídá o klesající kultuře liberálně pravicové žurnalistiky i klesající úrovni informačních potřeb čtenářů. Britské listy dávají čtenářům k dispozici nejen srovnání v procentech, ale i faktická čísla tisíců vytištěných a prodaných výtisků.

Oproti měkkým datům jakéhosi průzkumu (LN ani pro jistotu neuvádějí podstatné údaje o metodě, reprezentativnosti a zpracovateli tohoto výzkumu, což jednoznačně svědčí o jeho serióznosti) pultový prodej a předplatné vypovídají o čtenářích, kteří nelitují stále vyšší ceny na stáncích a o čtenářích věrných a pravidelných. Ti kupodivu zůstávají... Ale je jich pouze 20 tisíc.

Suma celkového prodaného nákladu pak vypovídá o příjmech vydavatele a pro inteligentní klienty by měl tento údaj být základním vodítkem pro rozhodování o inzerci.

Lidové noviny dle těchto (nijak nezpochybnitelných) čísel mají do úspěšného listu daleko. Zachraňuje je pouze magazín Pátek LN, který průměrné hodnoty zvyšuje. Z toho se dá dovodit, že skoro polovina pátečních zákazníků si nekupuje Lidové noviny kvůli obsahu novin, ale kvůli programu televize. Lidových novin se prodá průměrně v pondělí-čtvrtek (září 2010) ubohých 42,5 tisíce (přes pult pouze 14 tisíc), v pátek prodaný náklad stoupne o 76% na 75 tisíc (přes pult 36 tisíc) a celkový týdenní průměrný prodaný náklad Lidových novin se tak zvýší na 51,2 tisíce výtisků (přes pult necelých 20 tisíc). Pokud by platilo, že "čtenářů LN" je letos 215 000 denně, pak by si každé noviny museli přečíst minimálně čtyři čtenáři... Já věřím stejně jako britský premiér pouze těm průzkumům, které si sám zfalšuji...

Celkový týdenní průměrný prodaný náklad byl ještě před dvěma lety (období, o kterém se zmiňuje Jan Müller ve svém článku pro Strategii) o 39% vyšší, před pěti lety byl ovšem vyšší o 60%... V poslední době klesl nejvíce pultový prodej (na 65% oproti září 2008, na pouhých 39% oproti září 2006 ). Za pět let tak fakticky ztratily Lidové noviny dvě třetiny čtenářů, kteří přijdou ráno k novinovému stánku... Takže je to ještě horší, než psal Fabiano Golgo v článku "Lidové noviny: 28 procentní propad".

Trend poklesu čtenosti tištěných médií je trvalý už řadu let a prakticky lineární.

  Lidové noviny Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Neděle Denní průměr
2006-09 Průměrný tištěný náklad 177 667 93 838 94 743 94 211 150 016 114 748   120 871
  Průměrný náklad předplatného 23 309 23 297 23 230 23 638 32 725 28 464   25 778
  Průměrný náklad pultového prodeje 94 221 33 127 32 121 32 751 66 040 44 184   50 408
  Průměrný náklad ostatního prodeje 4 806 5 329 6 663 5 549 5 993 7 067   5 902
  Průměrný prodaný náklad celkem 122 336 61 753 62 014 61 938 104 758 79 715   82 086
2007-09 Průměrný tištěný náklad 89 726 88 297 87 487 88 763 156 152 111 748   103 696
  Průměrný náklad předplatného 22 297 22 298 22 184 22 487 32 298 27 474   24 840
  Průměrný náklad pultového prodeje 23 887 22 109 21 802 22 352 64 539 39 404   32 349
  Průměrný náklad ostatního prodeje 8 521 8 993 9 028 8 700 9 537 7 314   8 682
  Průměrný prodaný náklad celkem 54 705 53 400 53 014 53 539 106 374 74 192   65 871
2008-09 Průměrný tištěný náklad 86 780 104 983 94 840 87 409 148 356 116 236   106 434
  Průměrný náklad předplatného 20 863 20 712 20 626 20 878 30 682 26 089   23 308
  Průměrný náklad pultového prodeje 20 529 36 144 24 104 20 149 48 463 34 041   30 572
  Průměrný náklad ostatního prodeje 16 069 17 703 17 283 16 515 16 797 19 028   17 233
  Průměrný prodaný náklad celkem 57 461 74 559 62 013 57 542 95 942 79 158   71 113
2009-09 Průměrný tištěný náklad 74 608 74 518 73 054 73 540 123 634 98 799   86 359
  Průměrný náklad předplatného 19 468 19 346 19 261 19 486 29 247 24 735   21 924
  Průměrný náklad pultového prodeje 17 460 18 491 17 986 16 934 42 996 31 192   24 177
  Průměrný náklad ostatního prodeje 8 283 7 992 8 027 8 396 9 087 8 969   8 459
  Průměrný prodaný náklad celkem 45 211 45 829 45 274 44 816 81 330 64 896   54 559
2010-09 Průměrný tištěný náklad 65 196 65 538 63 910 62 639 109 922 89 445   76 108
  Průměrný náklad předplatného 20 222 20 830 19 723 19 892 30 215 27 497   23 063
  Průměrný náklad pultového prodeje 14 200 14 564 14 423 13 005 36 402 26 580   19 862
  Průměrný náklad ostatního prodeje 8 886 8 245 7 697 8 138 8 525 8 056   8 258
  Průměrný prodaný náklad celkem 43 308 43 639 41 843 41 035 75 142 62 133   51 183

Zdroj ABC ČR

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 8.12. 2010